PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 83 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Wymogi w zakresie sprawozdawczości odgrywają kluczową rolę dla zapewnienia należytego monitorowania i prawidłowego egzekwowania aktów prawnych. Należy jednak usprawnić te wymogi, aby zapewnić, aby spełniały one cel, do którego były przeznaczone, oraz aby zmniejszyć obciążenie administracyjne.
(2) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/62/UE 2 nakłada na państwa członkowskie obowiązek przekazywania Komisji co najmniej co dwa lata danych statystycznych dotyczących liczby przestępstw związanych z fałszywymi banknotami i monetami oraz liczby osób ściganych i skazanych w związku z takimi przestępstwami.
(3) W odniesieniu do fałszowania euro rozporządzenie Rady (WE) nr 1338/2001 3 przewiduje obowiązki sprawozdawcze dotyczące liczby skonfiskowanych podrobionych banknotów i podrobionych monet. Skala i tendencje obserwowane w zakresie zjawiska podrobionych banknotów i podrobionych monet są dobrze udokumentowane i znane właściwym organom krajowym. W tym konkretnym obszarze przestępczości obowiązek przekazywania danych statystycznych dotyczących postępowań karnych nie jest zatem niezbędny dla zapewnienia, by cele dyrektywy 2014/62/UE były realizowane i monitorowane.
(4) Należy zatem znieść wymóg ustanowiony w dyrektwie 2014/62/UE dotyczący przekazywania Komisji danych statystycznych, zgodnie z komunikatem Komisji z dnia 16 marca 2023 r. zatytułowanym "Długoterminowa konkurencyjność UE: perspektywa na przyszłość po 2030 r.".
(5) Niniejsza dyrektywa opiera się na dokładnej ocenie szczególnych okoliczności związanych z dyrektywą 2014/62/UE i ogranicza się do przestępstwa fałszowania banknotów i monet. Niniejsza dyrektywa pozostaje bez uszczerbku dla potrzeby zapewnienia wypełniania obowiązków w zakresie sprawozdawczości w dziedzinie prawa karnego Unii na odpowiednim poziomie.
(6) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji i nie jest nią związana, ani jej nie stosuje.
(7) Zgodnie z art. 3 oraz art. 4a ust. 1 Protokołu nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, załączonego do TUE i do TFUE, Irlandia powiadomiła pismem z dnia 13 grudnia 2023 r. o chęci uczestniczenia w przyjęciu i stosowaniu niniejszej dyrektywy.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2014/62/UE. Ponieważ ukierunkowana zmiana tej dyrektywy dotyczy wyłącznie usunięcia obowiązku w zakresie sprawozdawczości, nie nakłada się na państwa członkowskie szczególnego obowiązku w zakresie transponowania niniejszej dyrektywy,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ: