Dyrektywa 2024/2808 w sprawie zmiany dyrektywy 2014/62/UE w odniesieniu do niektórych wymogów w zakresie sprawozdawczości

DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2024/2808
z dnia 23 października 2024 r.
w sprawie zmiany dyrektywy 2014/62/UE w odniesieniu do niektórych wymogów w zakresie sprawozdawczości

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 83 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wymogi w zakresie sprawozdawczości odgrywają kluczową rolę dla zapewnienia należytego monitorowania i prawidłowego egzekwowania aktów prawnych. Należy jednak usprawnić te wymogi, aby zapewnić, aby spełniały one cel, do którego były przeznaczone, oraz aby zmniejszyć obciążenie administracyjne.

(2) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/62/UE 2  nakłada na państwa członkowskie obowiązek przekazywania Komisji co najmniej co dwa lata danych statystycznych dotyczących liczby przestępstw związanych z fałszywymi banknotami i monetami oraz liczby osób ściganych i skazanych w związku z takimi przestępstwami.

(3) W odniesieniu do fałszowania euro rozporządzenie Rady (WE) nr 1338/2001 3  przewiduje obowiązki sprawozdawcze dotyczące liczby skonfiskowanych podrobionych banknotów i podrobionych monet. Skala i tendencje obserwowane w zakresie zjawiska podrobionych banknotów i podrobionych monet są dobrze udokumentowane i znane właściwym organom krajowym. W tym konkretnym obszarze przestępczości obowiązek przekazywania danych statystycznych dotyczących postępowań karnych nie jest zatem niezbędny dla zapewnienia, by cele dyrektywy 2014/62/UE były realizowane i monitorowane.

(4) Należy zatem znieść wymóg ustanowiony w dyrektwie 2014/62/UE dotyczący przekazywania Komisji danych statystycznych, zgodnie z komunikatem Komisji z dnia 16 marca 2023 r. zatytułowanym "Długoterminowa konkurencyjność UE: perspektywa na przyszłość po 2030 r.".

(5) Niniejsza dyrektywa opiera się na dokładnej ocenie szczególnych okoliczności związanych z dyrektywą 2014/62/UE i ogranicza się do przestępstwa fałszowania banknotów i monet. Niniejsza dyrektywa pozostaje bez uszczerbku dla potrzeby zapewnienia wypełniania obowiązków w zakresie sprawozdawczości w dziedzinie prawa karnego Unii na odpowiednim poziomie.

(6) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji i nie jest nią związana, ani jej nie stosuje.

(7) Zgodnie z art. 3 oraz art. 4a ust. 1 Protokołu nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, załączonego do TUE i do TFUE, Irlandia powiadomiła pismem z dnia 13 grudnia 2023 r. o chęci uczestniczenia w przyjęciu i stosowaniu niniejszej dyrektywy.

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2014/62/UE. Ponieważ ukierunkowana zmiana tej dyrektywy dotyczy wyłącznie usunięcia obowiązku w zakresie sprawozdawczości, nie nakłada się na państwa członkowskie szczególnego obowiązku w zakresie transponowania niniejszej dyrektywy,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Uchyla się art. 11 dyrektywy 2014/62/UE.

Artykuł  2

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich zgodnie z Traktatami.

Sporządzono w Strasburgu dnia 23 października 2024 r.
1 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 23 kwietnia 2024 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 10 października 2024 r.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/62/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie prawnokarnych środków ochrony euro i innych walut przed fałszowaniem, zastępująca decyzję ramową Rady 2000/383/WSiSW (Dz.U. L 151 z 21.5.2014, s. 1).
3 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1338/2001 z dnia 28 czerwca 2001 r. ustanawiające środki niezbędne dla ochrony euro przed fałszowaniem (Dz.U. L 181 z 4.7.2001, s. 6).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2808

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2024/2808 w sprawie zmiany dyrektywy 2014/62/UE w odniesieniu do niektórych wymogów w zakresie sprawozdawczości
Data aktu: 23/10/2024
Data ogłoszenia: 04/11/2024
Data wejścia w życie: 04/11/2024