uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 83 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,
(1) Wymogi w zakresie sprawozdawczości odgrywają kluczową rolę dla zapewnienia należytego monitorowania i prawidłowego egzekwowania aktów prawnych. Należy jednak usprawnić te wymogi, aby zapewnić, aby spełniały one cel, do którego były przeznaczone, oraz aby zmniejszyć obciążenie administracyjne.
(2) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/62/UE 2 nakłada na państwa członkowskie obowiązek przekazywania Komisji co najmniej co dwa lata danych statystycznych dotyczących liczby przestępstw związanych z fałszywymi banknotami i monetami oraz liczby osób ściganych i skazanych w związku z takimi przestępstwami.
(3) W odniesieniu do fałszowania euro rozporządzenie Rady (WE) nr 1338/2001 3 przewiduje obowiązki sprawozdawcze dotyczące liczby skonfiskowanych podrobionych banknotów i podrobionych monet. Skala i tendencje obserwowane w zakresie zjawiska podrobionych banknotów i podrobionych monet są dobrze udokumentowane i znane właściwym organom krajowym. W tym konkretnym obszarze przestępczości obowiązek przekazywania danych statystycznych dotyczących postępowań karnych nie jest zatem niezbędny dla zapewnienia, by cele dyrektywy 2014/62/UE były realizowane i monitorowane.
(4) Należy zatem znieść wymóg ustanowiony w dyrektwie 2014/62/UE dotyczący przekazywania Komisji danych statystycznych, zgodnie z komunikatem Komisji z dnia 16 marca 2023 r. zatytułowanym "Długoterminowa konkurencyjność UE: perspektywa na przyszłość po 2030 r.".
(5) Niniejsza dyrektywa opiera się na dokładnej ocenie szczególnych okoliczności związanych z dyrektywą 2014/62/UE i ogranicza się do przestępstwa fałszowania banknotów i monet. Niniejsza dyrektywa pozostaje bez uszczerbku dla potrzeby zapewnienia wypełniania obowiązków w zakresie sprawozdawczości w dziedzinie prawa karnego Unii na odpowiednim poziomie.
(6) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji i nie jest nią związana, ani jej nie stosuje.
(7) Zgodnie z art. 3 oraz art. 4a ust. 1 Protokołu nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, załączonego do TUE i do TFUE, Irlandia powiadomiła pismem z dnia 13 grudnia 2023 r. o chęci uczestniczenia w przyjęciu i stosowaniu niniejszej dyrektywy.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2014/62/UE. Ponieważ ukierunkowana zmiana tej dyrektywy dotyczy wyłącznie usunięcia obowiązku w zakresie sprawozdawczości, nie nakłada się na państwa członkowskie szczególnego obowiązku w zakresie transponowania niniejszej dyrektywy,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2808 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2024/2808 w sprawie zmiany dyrektywy 2014/62/UE w odniesieniu do niektórych wymogów w zakresie sprawozdawczości |
| Data aktu: | 23/10/2024 |
| Data ogłoszenia: | 04/11/2024 |
| Data wejścia w życie: | 04/11/2024 |