Rozporządzenie delegowane 2024/2786 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1009 w odniesieniu do Enterococcaceae i założenia zgodności produktów nawozowych UE bez przeprowadzania weryfikacji

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/2786
z dnia 23 lipca 2024 r.
zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1009 w odniesieniu do Enterococcaceae i założenia zgodności produktów nawozowych UE bez przeprowadzania weryfikacji
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1009 z dnia 5 czerwca 2019 r. ustanawiające przepisy dotyczące udostępniania na rynku produktów nawozowych UE, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 i (WE) nr 1107/2009 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 2003/2003 1 , w szczególności jego art. 42 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem (UE) 2019/1009 ustanowiono przepisy dotyczące udostępniania na rynku produktów nawozowych UE. W związku z rozwojem sytuacji pod względem wdrażania rozporządzenia i odpowiednimi pracami normalizacyjnymi konieczne jest wprowadzenie dostosowań technicznych do załączników I, II i III do rozporządzenia (UE) 2019/1009, aby ułatwić swobodny przepływ bezpiecznych i efektywnych agronomicznie produktów nawozowych UE na rynku wewnętrznym.

(2) Po pierwsze, w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/1009 ustanowiono maksymalne wartości dopuszczalne dla Enterococcaceae dla różnych kategorii funkcji produktów, a w załączniku II do tego rozporządzenia określono wartości dopuszczalne dla tego samego patogenu dla produktów nawozowych UE zawierających niektóre materiały składowe. Enterococcaceae to rodzina bakterii często obecnych w środowiskach bogatych w składniki odżywcze. Z różnych bakterii należących do tej rodziny enterokoki są najbardziej niebezpieczne z punktu widzenia zdrowia, ponieważ często wiążą się z infekcjami u ludzi i zwierząt. Podczas prac przeprowadzonych przez Europejski Komitet Normalizacyjny (CEN) w celu opracowania norm zharmonizowanych na potrzeby tych wymogów określonych w rozporządzeniu (UE) 2019/1009 CEN poinformował Komisję, że nie ma metod badawczych służących określeniu zawartości Enterococcaceae ze względu na dużą różnorodność tych bakterii. Istniejące metody badawcze określają zawartość enterokoków. Należy zatem zmienić rozporządzenie (UE) 2019/1009, aby ustanowić wymogi, których spełnianie można badać w praktyce. Ułatwiłoby to ocenę zgodności produktów i zapewniłoby jasność zarówno co do obowiązków producentów, jak i sposobu przeprowadzania weryfikacji w ramach nadzoru rynku.

(3) Po drugie, zgodnie z częścią II pkt 4 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2019/1009 jeżeli zgodność z danym wymogiem w załączniku I (np. brak określonego zanieczyszczenia) wynika w sposób pewny i niepodważalny z charakteru lub procesu wytwarzania produktu nawozowego UE, zgodność tę można założyć w procedurze oceny zgodności bez przeprowadzania weryfikacji (np. badania), na odpowiedzialność producenta. Podobny przepis określono w odniesieniu do dopuszczalnych wartości zanieczyszczeń w sekcji CMC 15 pkt 6 w odniesieniu do odzyskanych materiałów o wysokiej czystości. W celu zapewnienia spójności i uniknięcia zbędnych obciążeń administracyjnych podobne przepisy należy wprowadzić w części II sekcje CMC 3, CMC 5, CMC 12, CMC 13 i CMC 14 załącznika II do rozporządzenia (UE) 2019/1009. Przepisy te ułatwiłyby ocenę zgodności produktów nawozowych UE zawierających takie materiały, a ostatecznie ich swobodny przepływ na rynku wewnętrznym.

(4) Po trzecie, w części III załącznika III do rozporządzenia (UE) 2019/1009 określono przepisy dotyczące tolerancji dla różnych parametrów, które należy podać na etykiecie produktów nawozowych UE. Wartość podana na etykiecie może odbiegać od wartości rzeczywistej jedynie w granicach wartości dopuszczalnych określonych w tym rozporządzeniu. W odniesieniu do ilości nawozów nieorganicznych określono dwie tolerancje (1 % i 5 %). Należy określić sytuacje, w których zastosowanie mają te poszczególne wartości. W związku z tym deklarowana ilość nieorganicznych nawozów makroskładnikowych powinna odbiegać jedynie o maksymalnie 1 %, biorąc pod uwagę, że takie produkty są zwykle sprzedawane w większych opakowaniach lub kupowane w większych ilościach. Nieorganiczne nawozy mikroskładnikowe są zazwyczaj sprzedawane w mniejszych opakowaniach, w związku z czym należy zachować tolerancję 5 %.

(5) Po czwarte, w części III załącznika III do rozporządzenia (UE) 2019/1009 określono tolerancję wynoszącą 0,3 punktu procentowego w wartościach bezwzględnych w odniesieniu do zawartości związków będących inhibitorami przekraczającej 2 % stężenia w inhibitorach, taką samą jak w przypadku nawozów zawierających związki będące inhibitorami. Według grupy koordynacyjnej jednostek notyfikowanych ustanowionej na mocy art. 36 rozporządzenia (UE) 2019/1009 tolerancja ta jest bardzo restrykcyjna w odniesieniu do inhibitorów, ponieważ związki będące inhibitorami są zazwyczaj obecne w dużych stężeniach w takich produktach, a nie tylko w małych stężeniach, jak w przypadku nawozów. Aby uwzględnić odchylenia produkcji i dokładność dostępnych metod badawczych, a tym samym ułatwić ocenę zgodności inhibitorów, należy zmienić rozporządzenie (UE) 2019/1009, aby wprowadzić bardziej liberalną tolerancję w odniesieniu do zawartości związków będących inhibitorami w inhibitorach.

(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/1009,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (UE) 2019/1009 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w załączniku I wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia;
2)
w załączniku II wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia;
3)
w załączniku III wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem III do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 lipca 2024 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W części II załącznika I do rozporządzenia (UE) 2019/1009 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w sekcji "PFC 1(A): NAWÓZ ORGANICZNY" pkt 4, w tabeli, słowa "Escherichia coli lub Enterococcaceae" zastępuje się słowami "Escherichia coli lub enterokoki";
2)
w sekcji "PFC 1(B): NAWÓZ ORGANICZNO-MINERALNY" pkt 5, w tabeli, słowa "Escherichia coli lub Enterococcaceae" zastępuje się słowami "Escherichia coli lub enterokoki";
3)
w sekcji "PFC 1(C): NAWÓZ NIEORGANICZNY" pkt 2, w tabeli, słowa "Escherichia coli lub Enterococcaceae" zastępuje się słowami "Escherichia coli lub enterokoki";
4)
w sekcji "PFC 3(A): ORGANICZNY POLEPSZACZ GLEBY" pkt 4, w tabeli, słowa "Escherichia coli lub Enterococcaceae" zastępuje się słowami "Escherichia coli lub enterokoki";
5)
w sekcji "PFC 3(B): NIEORGANICZNY POLEPSZACZ GLEBY" pkt 4, w tabeli, słowa "Escherichia coli lub Enterococcaceae" zastępuje się słowami "Escherichia coli lub enterokoki";
6)
w sekcji "PFC 4: PODŁOŻE DO UPRAW" pkt 4, w tabeli, słowa "Escherichia coli lub Enterococcaceae" zastępuje się słowami "Escherichia coli lub enterokoki";
7)
w sekcji "PFC 6(A): BIOSTYMULATOR MIKROBIOLOGICZNY" pkt 2, w tabeli, słowo "Enterococcaceae" zastępuje się słowem "enterokoki";
8)
w sekcji "PFC 6(B): BIOSTYMULATOR NIEMIKROBIOLOGICZNY" pkt 2, w tabeli, słowa "Escherichia coli lub Enterococcaceae" zastępuje się słowami "Escherichia coli lub enterokoki".

ZAŁĄCZNIK  II

W części II załącznika II do rozporządzenia (UE) 2019/1009 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w sekcji "CMC 3: KOMPOST" dodaje się pkt 6 w brzmieniu:

"6. Jeżeli zgodność z wymogiem określonym w pkt 4 lit. a) wynika w sposób pewny i niepodważalny z charakteru lub procesu odzysku kompostu lub procesu wytwarzania produktu nawozowego UE, zgodność tę można założyć w procedurze oceny zgodności bez przeprowadzania weryfikacji (takiej jak badanie), na odpowiedzialność producenta.";

2)
w sekcji "CMC 5: PRODUKT POFERMENTACYJNY INNY NIŻ PRODUKT POFERMENTACYJNY ŚWIEŻYCH ROŚLIN" dodaje się pkt 7 w brzmieniu:

"7. Jeżeli zgodność z wymogiem określonym w pkt 4 wynika w sposób pewny i niepodważalny z charakteru lub procesu odzysku produktu pofermentacyjnego lub jego frakcji lub procesu wytwarzania produktu nawozowego UE, zgodność tę można założyć w procedurze oceny zgodności bez przeprowadzania weryfikacji (takiej jak badanie), na odpowiedzialność producenta.";

3)
w sekcji "CMC 12: WYTRĄCONE SOLE FOSFORANOWE I PRODUKTY POCHODNE" wprowadza się następujące zmiany:
a)
w pkt 8 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
w części wprowadzającej słowo "Enterococcaceae" zastępuje się słowem "enterokoki";
(ii)
w tabeli, słowa "Escherichia coli lub Enterococcaceae" zastępuje się słowami "Escherichia coli lub enterokoki";
b)
w pkt 10 słowo "Enterococcaceae" zastępuje się słowem "enterokoki";
c)
dodaje się pkt 15 w brzmieniu:

"15. Jeżeli zgodność z jednym z wymogów określonych w pkt 11 i 12 wynika w sposób pewny i niepodważalny z charakteru lub procesu odzysku wytrąconej soli fosforanowej lub produktu pochodnego lub procesu wytwarzania produktu nawozowego UE, zgodność tę można założyć w procedurze oceny zgodności bez przeprowadzania weryfikacji (takiej jak badanie), na odpowiedzialność producenta.";

4)
w sekcji "CMC 13: MATERIAŁY UTLENIANE TERMICZNIE LUB PRODUKTY POCHODNE" dodaje się pkt 9 w brzmieniu:

"9. Jeżeli zgodność z jednym z wymogów określonych w pkt 5 i 7 wynika w sposób pewny i niepodważalny z charakteru lub procesu odzysku materiału utlenianego termicznie lub produktu pochodnego lub procesu wytwarzania produktu nawozowego UE, zgodność tę można założyć w procedurze oceny zgodności bez przeprowadzania weryfikacji (takiej jak badanie), na odpowiedzialność producenta.";

5)
w sekcji "CMC 14: MATERIAŁY UZYSKANE W WYNIKU PIROLIZY I ZGAZOWANIA" dodaje się pkt 8 w brzmieniu:

"8. Jeżeli zgodność z jednym z wymogów określonych w pkt 3 i 6 wynika w sposób pewny i niepodważalny z charakteru lub procesu odzysku materiału uzyskanego w wyniku pirolizy lub zgazowania lub procesu wytwarzania produktu nawozowego UE, zgodność tę można założyć w procedurze oceny zgodności bez przeprowadzania weryfikacji (takiej jak badanie), na odpowiedzialność producenta.";

6)
w sekcji "CMC 15: ODZYSKANE MATERIAŁY O WYSOKIEJ CZYSTOŚCI" wprowadza się następujące zmiany:
a)
w pkt 7 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
w części wprowadzającej słowo "Enterococcaceae" zastępuje się słowem "enterokoki";
(ii)
w tabeli, słowa "Escherichia coli lub Enterococcaceae" zastępuje się słowami "Escherichia coli lub enterokoki";
b)
w pkt 8 akapity pierwszy, drugi i trzeci słowo "Enterococcaceae" zastępuje się słowem "enterokoki".

ZAŁĄCZNIK  III

W części III załącznika III do rozporządzenia (UE) 2019/1009 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w sekcja "PFC 1(C): NAWÓZ NIEORGANICZNY" wprowadza się następujące zmiany:
a)
pozycja "ilość" otrzymuje brzmienie:
"ilość odchylenie względne ± 1 % deklarowanej wartości w odniesieniu do produktów

należących do pFc 1(C)(I)

odchylenie względne ± 5 % deklarowanej wartości w odniesieniu do produktów

należących do pFc 1(C)(II)"

b)
skreśla się ostatnie zdanie "ilość: odchylenie względne ± 5 % deklarowanej wartości";
2)
w sekcji "PFC 5: INHIBITOR" pozycja "zawartość powyżej 2 %" otrzymuje brzmienie:
"zawartość powyżej 2 % ± 10 % deklarowanej wartości do maksymalnie ± 2 % w wartościach bezwzględnych"
1 Dz.U. L 170 z 25.6.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/1009/oj.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2786

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2024/2786 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1009 w odniesieniu do Enterococcaceae i założenia zgodności produktów nawozowych UE bez przeprowadzania weryfikacji
Data aktu: 23/07/2024
Data ogłoszenia: 31/10/2024
Data wejścia w życie: 20/11/2024