uwzględniając Umowę o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony 1 , w szczególności załączony do niej Protokół w sprawie współpracy administracyjnej i zwalczania oszustw w dziedzinie podatku od wartości dodanej oraz w sprawie wzajemnej pomocy przy odzyskiwaniu wierzytelności dotyczących podatków i ceł, w szczególności jego art. PVAT.39 ust. 2 lit. d),
(1) Zgodnie z art. PVAT.39 ust. 2 lit. d) Specjalny Komitet Handlowy ma określić standardowe formularze do celów komunikacji zgodnie z art. PVAT.19 ust. 1.
(2) Na potrzeby przekazywania wniosków, informacji i informacji zwrotnych na podstawie tytułu II protokołu właściwe organy korzystają ze standardowych formularzy zawartych w załączniku I do decyzji nr 4/2023 Specjalnego Komitetu Handlowego ds. Współpracy Administracyjnej w dziedzinie VAT oraz Odzyskiwania Podatków i Ceł 2 .
(3) Rada Unii Europejskiej ustaliła, że standardowe formularze do celów komunikacji art. PVAT.19 ust. 1 wymagają w przyszłości korekty w celu dostosowania ich do systemu wymiany formularzy, o którym mowa w załączniku II do decyzji wykonawczej Komisji C(2019) 2866 3 .
(4) Taka zmiana jest konieczna w celu ustanowienia ulepszonych ram umożliwiających obu stronom korzystanie z szerokiego wachlarza narzędzi stosowanych obecnie przez państwa członkowskie do celów współpracy administracyjnej i odzyskiwania wierzytelności.
(5) W związku z tym Rada Unii Europejskiej stwierdziła, że konieczne są zmiany w decyzji nr 4/2023 4 .
(6) Specjalny Komitet Handlowy zgodził się z wnioskiem Rady Unii Europejskiej i na swoim trzecim posiedzeniu w dniu 19 października 2023 r. w Londynie uznał, że przydatne byłoby dodanie pól do formularza w celu dostarczenia informacji na temat wyniku realizacji wniosku o doręczenie administracyjne, aby umożliwić wymianę informacji między państwami członkowskimi a Zjednoczonym Królestwem,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2736 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 1/2024 (2024/2736) zmieniająca decyzję nr 4/2023 w sprawie przyjęcia standardowych formularzy do przekazywania informacji i danych statystycznych, przekazywania informacji za pomocą wspólnej sieci łączności oraz praktycznych ustaleń dotyczących organizacji kontaktów między centralnymi biurami łącznikowymi i wydziałami łącznikowymi |
| Data aktu: | 30/09/2024 |
| Data ogłoszenia: | 24/10/2024 |
| Data wejścia w życie: | 30/09/2024 |