(Jedynie tekst w języku greckim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 10 października 2024 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 259 ust. 1 lit. c),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Ospa owiec i ospa kóz jest zakaźną chorobą wirusową występującą u owiec i kóz, która może mieć poważny wpływ na odnośną populację zwierząt i rentowność hodowli, powodując zakłócenia w przemieszczaniu przesyłek tych zwierząt i pozyskanych od nich lub z nich produktów w Unii oraz w wywozie do państw trzecich.
(2) W przypadku wystąpienia ogniska ospy owiec i ospy kóz u owiec lub kóz istnieje poważne ryzyko rozprzestrzenienia się tej choroby na inne zakłady, w których utrzymywane są owce lub kozy.
(3) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/687 2 uzupełnia przepisy dotyczące zwalczania chorób umieszczonych w wykazie, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2016/429, i zdefiniowanych jako choroby kategorii A, B i C w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/1882 3 . W szczególności w art. 21 i 22 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 przewidziano ustanowienie obszaru objętego ograniczeniami w przypadku wystąpienia ogniska choroby kategorii A, w tym ospy owiec i ospy kóz, oraz przewidziano stosowanie na nim niektórych środków. Ponadto art. 21 ust. 1 tego rozporządzenia delegowanego stanowi, że obszar objęty ograniczeniami obejmuje obszar zapowietrzony, obszar zagrożony oraz, w razie potrzeby, obszary buforowe wokół lub w sąsiedztwie obszarów zapowietrzonego i zagrożonego.
(4) Decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2024/2207 4 przyjęto na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/429 i ustanowiono w niej niektóre środki nadzwyczajne w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz w Grecji. W szczególności w decyzji wykonawczej (UE) 2024/2207 przewiduje się, że obszary zapowietrzone, obszary zagrożone i obszary buforowe, które mają zostać ustanowione przez to państwo członkowskie zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687 w następstwie wystąpienia ognisk tej choroby, powinny obejmować co najmniej obszary wymienione w załączniku do tej decyzji wykonawczej.
(5) Od daty przyjęcia decyzji wykonawczej (UE) 2024/2207 Grecja powiadomiła Komisję o wystąpieniu dodatkowych ognisk ospy owiec i ospy kóz w zakładach, w których utrzymuje się owce i kozy. W związku z tym załącznik do tej decyzji wykonawczej został odpowiednio zmieniony decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2024/2498 5 w celu uwzględnienia tych dodatkowych ognisk.
(6) Od dnia przyjęcia decyzji wykonawczej (UE) 2024/2498 Grecja powiadomiła Komisję o wystąpieniu dwudziestu pięciu nowych ognisk ospy owiec i ospy kóz w zakładach, w których utrzymuje się owce i kozy: dwudziestu jeden w jednostce regionalnej Ewros, jednym w jednostce regionalnej Rodopy, jednym w jednostce regionalnej Seres, i dwóch w jednostce regionalnej Kawala. Wszystkie te nowe ogniska znajdują się w granicach obszarów zapowietrzonych, zagrożonych i buforowych, które zostały już ustanowione w wyniku wystąpienia poprzednich ognisk na tych samych obszarach, oprócz ognisk w jednostkach regionalnych Seres i Rodopy.
(7) W związku z tym obszary w Grecji umieszczone w wykazie obszarów zapowietrzonych, zagrożonych i buforowych w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2024/2207 należy skorygować w celu zapobieżenia dalszemu rozprzestrzenianiu się choroby w Grecji i w pozostałej części Unii oraz dostosować okres obowiązywania środków, które mają być na nich stosowane. Należy zatem zmienić wykaz obszarów objętych ograniczeniami i okres obowiązywania środków, które mają być na nich stosowane, określone w załączniku do tej decyzji wykonawczej.
(8) Wielkość tych obszarów i okres obowiązywania środków, które mają być stosowane na obszarach zapowietrzonych, zagrożonych i buforowych, powinny opierać się na kryteriach określonych w art. 64 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/429 oraz przepisach ustanowionych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/687, w tym sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz na obszarach dotkniętych tą chorobą oraz ogólnej sytuacji epidemiologicznej w zakresie ospy owiec i ospy kóz w państwie członkowskim, którego choroba ta dotyczy, a także na poziomie ryzyka dalszego rozprzestrzeniania się tej choroby. Okres obowiązywania środków należy również wyznaczyć z uwzględnieniem norm międzynarodowych Kodeksu zdrowia zwierząt lądowych Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (WOAH). W obecnej sytuacji istnieje wysokie ryzyko dalszego rozprzestrzeniania się choroby, w szczególności ze względu na fakt, że zgodnie z informacjami przekazanymi przez właściwy organ w jednostce regionalnej Ewros w ciągu sześciu dni wystąpiło łącznie dwadzieścia jeden nowych ognisk ospy owiec i ospy kóz, ogniska w jednostce regionalnej Kawala są drugim i trzecim ogniskiem na tym samym obszarze, oddalonymi o ponad czterdzieści kilometrów od pierwszego, a po raz pierwszy zgłoszono ogniska w jednostkach regionalnych Rodopy i Seres, co sugeruje, że choroba ta ma tendencję zarówno do utrzymywania się, jak i do pokonywania dużych odległości.
(9) Biorąc pod uwagę obecną sytuację epidemiologiczną w Unii w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz, należy przedłużyć okres stosowania decyzji wykonawczej (UE) 2024/2207 i powinna ona obowiązywać do dnia 28 lutego 2025 r.
(10) Ze względu na pilny charakter sytuacji epidemiologicznej w Unii w odniesieniu do rozprzestrzeniania się ospy owiec i ospy kóz oraz potrzebę zapobieżenia rozprzestrzenianiu się choroby z zakładów w Grecji, w których wystąpiła choroba, do innych części tego państwa członkowskiego lub do innych państw członkowskich zmiany, które mają być wprowadzone niniejszą decyzją w decyzji wykonawczej (UE) 2024/2207, powinny mieć zastosowanie jak najszybciej.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 7 października 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2660 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2024/2660 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2024/2207 dotyczącą niektórych środków nadzwyczajnych w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz w Grecji |
| Data aktu: | 07/10/2024 |
| Data ogłoszenia: | 10/10/2024 |