a także mając na uwadze, co następuje:(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("NDP") fosetylu, fosfonianów potasu i fosfonianu disodu określono w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) Komisja zwróciła się do Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") o przegląd wszystkich obecnych NDP fosetylu, fosfonianów potasu i fosfonianu disodu zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Ponieważ te trzy substancje czynne rozkładają się na kwas fosfonowy, należało wspólnie ocenić ich pozostałości.
(3) Oprócz stosowania jako substancje czynne w środkach ochrony roślin fosfoniany potasu są również składnikami innych produktów mających znaczenie dla rolnictwa (np. nawozów, środków wzmacniających rośliny, obornika, dodatków do gleb). W związku z tym dozwolone zabiegi w roślinach takimi produktami mogą prowadzić do wykrycia pozostałości kwasu fosfonowego w odnośnych produktach rolnych i przy ustalaniu odpowiednich NDP należy wziąć pod uwagę wkład takich zastosowań, które nie dotyczą ochrony roślin. Komisja zwróciła się zatem do Urzędu o wydanie, zgodnie z art. 43 rozporządzenia (WE) nr 396/2005, uzasadnionej opinii w sprawie wspólnego przeglądu NDP fosetylu, fosfonianów potasu i fosfonianu disodu, z uwzględnieniem również pozostałości ze źródeł innych niż stosowanie środków ochrony roślin.
(4) Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie wspólnego przeglądu NDP fosetylu, fosfonianu disodu i fosfonianów potasu zgodnie z art. 12 ust. 1 i art. 43 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 2 . W opinii Urząd zaproponował zmianę definicji pozostałości na potrzeby egzekwowania przepisów w odniesieniu do trzech substancji czynnych z "Fosetylu-Al (suma fosetylu, kwasu fosfonowego i ich soli wyrażona jako fosetyl)" na "kwas fosfonowy i jego sole, wyrażone jako kwas fosfonowy", oraz zaproponował nowe NDP oparte na tej definicji pozostałości. Komisja uważa, że należy ustanowić tę nową definicję pozostałości i ustalić NDP na poziomie określonym przez Urząd.
(5) Przedstawiciele laboratoriów urzędowych i podmiotów prowadzących przedsiębiorstwa spożywcze poinformowali Komisję, że w pewnych okolicznościach w niektórych uprawach można stwierdzić obecność pozostałości substancji macierzystej "fosetyl" oraz że jeżeli "fosetyl" miałby zostać usunięty z definicji pozostałości na potrzeby egzekwowania przepisów w odniesieniu do przedmiotowych trzech substancji czynnych, odniosłoby to niezamierzony skutek, że do tych pozostałości miałby zastosowanie wzorcowy NDP wynoszący 0,01 mg/kg.
(6) W związku z tym nie należy brać pod uwagę fosetylu, a wartość wzorcowa wynosząca 0,01 mg/kg zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005 nie ma zastosowania. Zastosowanie ma NDP metabolitu kwasu fosfonowego.
(7) Laboratoria referencyjne Unii Europejskiej zauważyły, że następujące granice wykrywalności są technicznie osiągalne: 0,1 mg/kg w matrycach pochodzenia roślinnego o wysokiej zawartości wody i kwasowości, 0,2 mg/kg w matrycach pochodzenia roślinnego o wysokiej zawartości tłuszczu i suchej/wysokiej zawartości skrobi, 0,05 mg/kg w mleku, 0,2 mg/kg w tłuszczu i 0,5 mg/kg w wątrobie, nerkach i mięśniach. W związku z trwałością pozostałości tych substancji oraz potencjalną wielością źródeł pozostałości uznano jednak za właściwe utrzymanie obecnego najniższego NDP na poziomie 2 mg/kg, dostosowanego do poziomu 1,5 mg/kg w celu uwzględnienia zmienionej definicji pozostałości. W przypadku herbat, kawy, naparów ziołowych, kakao i szarańczynu strąkowego najniższy NDP wynoszący 20 mg/kg jest odpowiedni, aby uwzględnić występowanie kwasu fosfonowego z takich innych źródeł.
(8) Urząd stwierdził, że w przypadku NDP dla pomarańczy, grejpfrutów, jabłek, gruszek, ananasów, dyniowatych z niejadalną skórką i suchego grochu pewne informacje dotyczące badań pozostałości nie są dostępne i że w związku z tym osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę, czy można ustalić te NDP. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, należy ustalić te NDP. NDP dla tych produktów zostaną zatem poddane przeglądowi; w ramach którego uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia.
(9) Urząd stwierdził, że w odniesieniu do NDP w przypadku daktyli, fig, kumkwatu, karamboli, czapetki kuminowej, liczi chińskiego/śliwki chińskiej, owocu opuncji figowej/figi indyjskiej, caimito, owocu hebanowca wirginijskiego/ owocu hurmy wirginijskiej, papai, czerymoi, gujawy/gruszli, owoców chlebowca, owoców duriana właściwego, owoców flaszowca miękkociernistego/owoców guanabany, manioku jadalnego/podpłomyczu najużyteczniejszego, pochrzynu, maranty trzcinowatej, słonecznika bulwiastego, pasternaku, korzea pietruszki zwyczajnej, kozibrodu porolistnego/salsefi, brukwi/karpielu, rzepy białej/rzepy jadalnej, piżmianu jadalnego/ketmii jadalnej/okry, liści winorośli lub podobnych gatunków, rukwi wodnej, fasoli (bez strąków), świeżej soczewicy, karczochów hiszpańskich, selera, kopru włoskiego/fenkułu włoskiego, pędów bambusa, rdzeni palmowych, mchów i porostów, alg i organizmów prokariotycznych, suchej soczewicy, suchego grochu, łubinu białego suchego, nasion oleistych, nasion palm olejowych, owoców palm olejowych, puchowca pięciopręcikowego/drzewa kapokowego, jęczmienia, kukurydzy, prosa zwyczajnego, owsa zwyczajnego, sorgo japońskiego, ziaren kawy, naparów ziołowych (z kwiatów, z korzeni), ziaren kakaowe, szarańczynu strąkowego/chleba świętojańskiego, przypraw (korowych, z korzeni lub kłączy, pączkowych, ze słupków kwiatowe, z osnówki nasiona), korzeni buraka cukrowego i trzciny cukrowej niektóre informacje dotyczące danych z monitorowania nie były dostępne i że w związku z tym osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę, czy można ustalić te NDP. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, należy ustalić te NDP. NDP dla tych produktów zostaną poddane przeglądowi; w ramach którego uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu pięciu lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia.
(10) Urząd stwierdził, że w odniesieniu do NDP w przypadku ziemniaków pewne informacje dotyczące badań przetwarzania odpadów technologicznych i suszonej pulpy nie są dostępne i że w związku z tym osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę, czy można ustalić te NDP. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, należy ustalić ten NDP. NDP dla ziemniaków zostanie poddany przeglądowi, w ramach którego uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia.
(11) W uzasadnionej opinii Urząd nie zalecił konkretnych NDP dla kategorii "pozostałe" różnych grup produktów roślinnych i zwierzęcych. Ze względu na trwałość pozostałości tych substancji oraz na potencjalne liczne źródła pozostałości należy zatem ustalić te NDP na poziomie najniższego NDP mającego zastosowanie do jednego z produktów należących do tej samej grupy produktów.
(12) W odniesieniu do NDP w przypadku "Solanaceae i Malvaceae, pozostałe" jedno państwo członkowskie poinformowało Komisję, że na jego terytorium obowiązuje zezwolenie na stosowanie fosetylu w przypadku grupy warzyw owocowych Solanaceae. Należy zatem odpowiednio ustalić ten NDP na poziomie 70 mg/kg.
(13) W odniesieniu do NDP w przypadku "sałaty i warzyw sałatowych, pozostałych" jedno państwo członkowskie poinformowało Komisję, że na jego terytorium obowiązuje zezwolenie na stosowanie tych substancji w przypadku grupy sałat i warzyw sałatowych. Należy zatem odpowiednio ustalić ten NDP na poziomie 150 mg/kg.
(14) W uzasadnionej opinii Urząd nie zalecił konkretnych NDP dla kategorii "podroby jadalne (inne niż wątroba i nerki)" różnych grup produktów pochodzenia zwierzęcego. Aby zapewnić ustalenie tych NDP na realistycznym poziomie, należy ustalić je na poziomie najwyższego NDP mającego zastosowanie do jednego z produktów należących do tej samej grupy produktów.
(15) W uzasadnionej opinii Urząd nie zalecił konkretnych NDP dla grupy "pozostałe zwierzęta lądowe utrzymywane w warunkach fermowych". Ponieważ te NDP zazwyczaj ustala się na takich samych poziomach jak w przypadku grupy "bydło", należy odpowiednio ustalić te NDP.
(16) Ponieważ nie stwierdzono ryzyka dla konsumentów, w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 należy określić NDP fosetylu, fosfonianów potasu i fosfonianu disodu.
(17) Ocena fosetylu, fosfonianu disodu i fosfonianów potasu zgodnie z art. 12 ust. 1 i art. 43 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 była w toku i zanim proponowana nowa definicja pozostałości na potrzeby egzekwowaniu przepisów została ustanowiona prawnie, złożono kilka wniosków na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 dotyczących zmiany obecnych NDP fosetylu, fosfonianów potasu i fosfonianu disodu w przypadku owoców cytrusowych, moreli, czereśni, śliwek, boćwiny, naparów ziołowych z liści i ziół oraz miodu.
(18) Zgodnie z art. 8 i 9 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zainteresowane państwa członkowskie dokonały oceny wszystkich tych wniosków i przekazały Komisji sprawozdania oceniające.
(19) Urząd dokonał oceny wniosków i sprawozdań oceniających. Urząd zbadał w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w stosownych przypadkach, dla zwierząt i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 3 . Urząd przekazał uzasadnione opinie wnioskodawcom, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(20) W uzasadnionych opiniach Urząd stwierdził, że dane przedłożone przez wnioskodawcę dotyczące tych substancji czynnych w morelach są niewystarczające, aby ustalić nowy NDP. W odniesieniu do pozostałych produktów Urząd stwierdził, że należy uwzględnić zarządzanie ryzykiem w celu określenia odpowiednich NDP w świetle ustalonej definicji pozostałości na potrzeby egzekwowania przepisów. Jako że Urząd zaproponował zmianę definicji pozostałości na potrzeby egzekwowania przepisów w odniesieniu do trzech substancji czynnych z "Fosetylu-Al (suma fosetylu, kwasu fosfonowego i ich soli wyrażona jako fosetyl)" na "kwas fosfonowy i jego sole, wyrażone jako kwas fosfonowy", nowe NDP należy ustalić w oparciu o tę definicję pozostałości.
(21) Ponadto, ponieważ oceny przeprowadzono równolegle i opierały się one na różnych dobrych praktykach rolniczych i zbiorach danych, w niektórych uzasadnionych opiniach Urząd zaproponował rozbieżne wartości NDP dla tego samego produktu. W związku z tym Komisja zwróciła się do Urzędu o dodatkowe wytyczne dotyczące właściwych NDP, które należy uwzględnić w odniesieniu do fosetylu, fosfonianów potasu i fosfonianu disodu w przypadkach, gdy w odrębnych uzasadnionych opiniach ustalono różne wartości, oraz biorąc pod uwagę nową definicję pozostałości na potrzeby egzekwowania przepisów "kwas fosfonowy i jego sole, wyrażone jako kwas fosfonowy" zaproponowaną przez Urząd. Zwrócono się również do Urzędu o ponowną ocenę NDP fosetylu w kiwi (zielonych, czerwonych, żółtych), który został niedawno ustanowiony rozporządzeniem Komisji (UE) 2022/1324 4 w świetle proponowanej nowej definicji pozostałości.
Reasoned Opinion on the modification of the existing maximum residue levels for fosetyl/phosphonic acid in citrus fruits resulting from the use of potassium phosphonates (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości fosetylu/kwasu fosfonowego w owocach cytrusowych, wynikających ze stosowania fosfonianów potasu) (Dziennik EFSA 2021;19(11):6926).
Reasoned Opinion on the modification of the existing maximum residue levels for fosetyl/phosphonic acid in chards/beet leaves and honey resulting from the use of potassium phosphonates (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości fosetylu/kwasu fosfonowego w boćwinie i miodzie, wynikających ze stosowania fosfonianów potasu) (Dziennik EFSA 2022;20(1):6992).
Reasoned Opinion on the modification of the existing maximum residue levels for fosetyl/phosphonic acid in apricots, cherries and plums resulting from the use of potassium phosphonates (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości fosetylu/kwasu fosfonowego w morelach, czereśniach i śliwkach, wynikających ze stosowania fosfonianów potasu) (Dziennik EFSA 2022;20(1):7106).
(22) Urząd przedłożył oświadczenie naukowe 5 w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości fosetylu, fosfonianu disodu i fosfonianów potasu zgodnie z art. 31 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 6 w odniesieniu do wszystkich produktów objętych odpowiednimi uzasadnionymi opiniami, z wyjątkiem moreli, w odniesieniu do których Urząd stwierdził wcześniej, że przedstawione dane są niewystarczające do ustalenia nowego NDP.
(23) W oświadczeniu Urząd stwierdził, że w odniesieniu do wszystkich zmian NDP tych substancji, o które wystąpili wnioskodawcy w przypadku owoców cytrusowych, czereśni, śliwek, boćwiny, naparów ziołowych z liści i ziół oraz miodu, spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych i że takie zmiany są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów europejskich. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych wymienionych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużego spożycia odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia akceptowanego dziennego pobrania ani ostrej dawki referencyjnej.
(24) Następnie na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 złożono kolejny wniosek o zmianę obecnych NDP dla tych substancji czynnych w odniesieniu do porów i dymki/cebuli szczypiorowej/cebuli siedmiolatki.
(25) Zgodnie z art. 8 i 9 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zainteresowane państwo członkowskie dokonało oceny tego wniosku i przekazało Komisji sprawozdanie oceniające.
(26) Urząd dokonał oceny wniosku i sprawozdania z oceny. Urząd zbadał w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w stosownych przypadkach, dla zwierząt oraz wydał uzasadnioną opinię dotyczącą proponowanych NDP 7 . Urząd przekazał uzasadnioną opinię wnioskodawcy, Komisji i państwom członkowskim oraz podał ją do publicznej wiadomości.
(27) W uzasadnionej opinii Urząd stwierdził, że w odniesieniu do wszystkich zmian NDP tych substancji, o które wystąpił wnioskodawca, spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych i że takie zmiany są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów europejskich. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych wymienionych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużego spożycia odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia akceptowanego dziennego pobrania ani ostrej dawki referencyjnej.
(28) Na podstawie uzasadnionych opinii i oświadczenia Urzędu oraz po uwzględnieniu istotnych czynników wymienionych w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 stwierdzono, że proponowane zmiany NDP są dopuszczalne.
(29) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(30) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(31) W odniesieniu do wszystkich substancji czynnych objętych niniejszym rozporządzeniem - aby umożliwić normalny obrót produktami, ich przetwarzanie i konsumpcję - w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć ustalenie przejściowe dla produktów, które zostały wprowadzone do obrotu w Unii przed zmianą NDP i w przypadku których utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów.
(32) Należy przewidzieć odpowiednio długi termin przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających ze zmian.
(33) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: