a także mając na uwadze, co następuje:(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("NDP") substancji czynnej flonikamid określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP substancji czynnych klopyralid i difenokonazol określono w części A załącznika III do tego rozporządzenia. W odniesieniu do chitozanu, pozostałości destylacji tłuszczu, protein hydrolizowanych i senecianu lawandulilu nie określono NDP ani nie włączono tych substancji do załącznika IV do tego rozporządzenia, zatem zastosowanie ma wartość wzorcowa określona w art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(2) W przypadku klopyralidu złożono na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wniosek o zmianę obecnych NDP w odniesieniu do miodu i pozostałych produktów pszczelich. W przypadku difenokonazolu wniosek taki złożono w odniesieniu do żyta zwyczajnego i pszenicy zwyczajnej. W przypadku flonikamidu wniosek taki złożono w odniesieniu do ziemniaków, sałaty i warzyw sałatowych, szpinaku i podobnych liści, fasoli (bez strąków), karczochów hiszpańskich, selera, fenkułu włoskiego/kopru włoskiego i rabarbaru.
(3) Zgodnie z art. 8 i 9 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczyły, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji. Komisja przekazała wnioski, sprawozdania z oceny i dokumentację uzupełniającą Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd").
(4) Urząd ocenił wnioski i sprawozdania z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz w odpowiednich przypadkach dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał uzasadnione opinie wnioskodawcom, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(5) W odniesieniu do NDP difenokonazolu w pszenicy zwyczajnej i życie zwyczajnym Urząd stwierdził, że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę, ponieważ ogólne narażenie długoterminowe uznano za tymczasowe w oczekiwaniu na przedłożenie danych potwierdzających dotyczących możliwego preferencyjnego metabolizmu/preferencyjnej degradacji czterech stereoizomerów difenokonazolu w roślinach i zwierzętach oraz wpływu izomeryzacji na toksyczność difenokonazolu. Ponieważ pszenica zwyczajna i żyto zwyczajne w niewielkim stopniu przyczyniają się do ogólnego narażenia długoterminowego, a Urząd potwierdził, że nie można oczekiwać przekroczeń nawet przy założeniu, że może dojść do zmiany stosunku jego izomerów, należy ustanowić nowy NDP difenokonazolu w pszenicy zwyczajnej i życie zwyczajnym na poziomie 0,1 mg/kg zaproponowanym przez Urząd.
(6) W odniesieniu do wszystkich innych proponowanych zmian NDP klopyralidu, difenokonazolu i flonikamidu, o które wystąpili wnioskodawcy, Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych i że takie zmiany są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów europejskich. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych tych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużego spożycia odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia akceptowanego dziennego pobrania ani ostrej dawki referencyjnej.
(7) Na podstawie opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu istotnych czynników wymienionych w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 stwierdzono, że proponowane zmiany NDP są dopuszczalne.
(8) Chitozan zatwierdzono jako substancję podstawową rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2022/456 3 . Pozostałości destylacji tłuszczu i proteiny hydrolizowane zostały odnowione jako substancje czynne niskiego ryzyka odpowiednio rozporządzeniami wykonawczymi Komisji (UE) 2023/1755 4 i (UE) 2024/821 5 . Senecian lawandulilu zatwierdzono jako substancję czynną niskiego ryzyka rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/646 6 . Nie oczekuje się, że warunki stosowania tych substancji doprowadzą do obecności w żywności lub paszy pozostałości, które mogą stanowić ryzyko dla konsumentów, w związku z czym NDP nie są wymagane. Należy zatem włączyć te substancje do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 7 października 2024 r.