uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniające i uchylające dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 1 , w szczególności jego art. 37 ust. 5,
(1) Tabela 3 w części 3 załącznika VI do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 zawiera wykaz zharmonizowanej klasyfikacji i oznakowania substancji stwarzających zagrożenie na podstawie kryteriów ustanowionych w częściach 2-5 załącznika I do tego rozporządzenia.
(2) Na podstawie art. 37 rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 Europejskiej Agencji Chemikaliów ("Agencja") przedłożono wnioski o wprowadzenie zharmonizowanej klasyfikacji i oznakowania niektórych substancji oraz o aktualizację lub usunięcie zharmonizowanej klasyfikacji i oznakowania niektórych innych substancji. Działający w ramach Agencji Komitet ds. Oceny Ryzyka (RAC) przyjął, po uwzględnieniu uwag otrzymanych od zainteresowanych stron, następujące opinie 2 w sprawie tych wniosków:
- opinia z dnia 18 marca 2022 r. dotycząca wielościennych rurek węglowych (grafitu syntetycznego w kształcie rurek) o geometrycznej średnicy rurki od > 30 nm do < 3 pm i długości > 5 pm oraz współczynniku kształtu > 3:1, w tym wielościennych nanorurek węglowych, MWC(N)T;
- opinia z dnia 18 marca 2022 r. dotycząca aldehydu a-metylo-1,3-benzodioksolo-5-propionowego [1] aldehydu (S)-a-metylo-1,3-benzodioksolo-5-propionowego; (2S)-3-(1,3-benzodioksol-5-ilo)-2-metylopropanalu [2] aldehydu (R)-a-metylo-1,3-benzodioksolo-5-propio- nowego; (2R)-3-(1,3-benzodioksol-5-ilo)-2-metylopropanalu [3];
- opinia z dnia 18 marca 2022 r. dotycząca oksymu acetonu;
- opinia z dnia 18 marca 2022 r. dotycząca (3E)-dec-3-en-2-onu;
- opinia z dnia 18 marca 2022 r. dotycząca neodekanianu 2,3-epoksypropylu;
- opinia z dnia 18 marca 2022 r. dotycząca 3,4,5-trihydroksybenzoesanu propylu;
- opinia z dnia 18 marca 2022 r. dotycząca bentiowalikarbu izopropylowego (ISO); [(S)-1-{[(R)-1-(6-fluo- ro-1,3-benzotiazol-2-ilo)etylo]karbamoilo}-2-metylopropylo]karbaminianu izopropylu;
- opinia z dnia 18 marca 2022 r. dotycząca salicylanu heksylu;
- opinia z dnia 18 marca 2022 r. dotycząca siarki;
- opinia z dnia 18 marca 2022 r. dotycząca masy reakcji N,N'-etano-1,2-diilobis(dekanoamidu) i 12-hydrok- sy-N-[2-[(1-oksodecylo)amino]etylo]oktadekanoamidu i N,N'-etano-1,2-diilobis(12-hydroksyoktadekanoa- amidu) [1] masy reakcji N,N'-etano-1,2-diilobis(dekanoamidu) i 12-hydroksy-N-[2-[(1-oksodecylo)amino] etylo]oktadekanoamidu [2];
- opinia z dnia 18 marca 2022 r. dotycząca 2-[etylo[3-metylo-4-[(5-nitrotiazol-2-ilo)azo]fenylo]amino]eta- nolu;
- opinia z dnia 30 maja 2022 r. dotycząca glifosatu (ISO); N-(fosfonometylo)glicyny;
- opinia z dnia 2 czerwca 2022 r. dotycząca srebra w postaci litej: [średnica cząstek > 1 mm];
- opinia z dnia 2 czerwca 2022 r. dotycząca srebra w postaci proszku: [średnica cząstek > 100 nm < 1 mm];
- opinia z dnia 2 czerwca 2022 r. dotycząca srebra w postaci nano: [średnica cząstek > 1 nm < 100 nm];
- opinia z dnia 2 czerwca 2022 r. dotycząca S-metolachloru (ISO); 2-chloro-N-(2-etylo-6-metylofeny- lo)-N-[(2S)-1-metoksypropan-2-ylo]acetamidu; (RaSa)-2-chloro-N-(6-etylo-o-tolilo)-N-[(1S)-2-metoksy-1-metyloetylo]acetamidu [zawiera 80-100 % 2-chloro-N-(2-etylo-6-metylofenylo)-N-[(2S)-1-metoksypro- pan-2-ylo]acetamidu i 0-20 % 2-chloro-N-(2-etylo-6-metylofenylo)-N-[(2R)-1-metoksypropan-2-ylo]aceta- midu];
- opinia z dnia 2 czerwca 2022 r. dotycząca 2-(dimetyloamino)-2-[(4-metylofenylo)metylo]-1-[4-(morfolin- 4-ylo)fenylo]butan-1-onu;
- opinia z dnia 2 czerwca 2022 r. dotycząca formaldehydu .. %;
- opinia z dnia 2 czerwca 2022 r. dotycząca kwasu mrówkowego. %;
- opinia z dnia 2 czerwca 2022 r. dotycząca dikamby (ISO); kwasu 2,5-dichloro-6-metoksybenzoesowego; kwasu 3,6-dichloro-2-metoksybenzoesowego;
- opinia z dnia 2 czerwca 2022 r. dotycząca 7-oksabicyklo[4.1.0]hept-3-ylometylu 7-oksabicyklo[4.1.0]hep- tano-3-karboksylanu;
- opinia z dnia 2 czerwca 2022 r. dotycząca kwasu nadoctowego. %;
- opinia z dnia 2 czerwca 2022 r. dotycząca 4-amino-5-hydroksy-3,6-bis[[4-[[2-(sulfonianooksy)etylo]sulfo- nylo]fenylo]azo]naftaleno-2,7-disulfonianu tetrasodu [1] produktów reakcji kwasu 4-amino-5-hydroksynaf- taleno-2,7-disulfonowego, sprzężonego dwukrotnie z solami sodowymi diazowanego wodorosiarczanu 2-[(4-aminofenylo)sulfonylo]etylu [2] 4-amino-5-hydroksy-3,6-bis{[4-(winylosulfonylo)fenylo]diazenylo} naftaleno-2,7-disulfonianu disodu [3];
- opinia z dnia 15 września 2022 r. dotycząca soli sodowej kwasu nadborowego [1] jednowodnej soli sodowej kwasu nadborowego [2] jednowodnej soli sodowej kwasu nadborowego (HBO(O2)) [3] peroksoboranu sodu [4] nadboranu sodu [5];
- opinia z dnia 15 września 2022 r. dotycząca trójwodnej soli monosodowej kwasu nadborowego (H3BO2(O2)) [1] czterowodnej soli sodowej kwasu nadborowego [2] czterowodnej soli sodowej kwasu nadborowego (HBO(O2)) [3] sześciowodnego peroksoboranu sodu [4]
- opinia z dnia 15 września 2022 r. dotycząca peroksometaboranu sodu;
- opinia z dnia 15 września 2022 r. dotycząca boranu trimetylu;
- opinia z dnia 15 września 2022 r. dotycząca etanotiolu;
merkaptanu etylowego;
- opinia z dnia 15 września 2022 r. dotycząca 1H-benzotriazolu;
- opinia z dnia 15 września 2022 r. dotycząca metylo-1H-benzotriazolu;
- opinia z dnia 15 września 2022 r. dotycząca N,N'-metylenodiakrylamidu;
- opinia z dnia 15 września 2022 r. dotycząca 3-(alliloksy)-2-hydroksypropanosulfonianu sodu;
- opinia z dnia 1 grudnia 2022 r. dotycząca 2-etyloperoksyheksanianu tert-butylu;
- opinia z dnia 1 grudnia 2022 r. dotycząca n-heksanu;
- opinia z dnia 1 grudnia 2022 r. dotycząca bifenyl-2-olu; 2-fenylofenolu; 2-hydroksybifenylu;
- opinia z dnia 1 grudnia 2022 r. dotycząca miedzi [powierzchnia właściwa > 0,67 mm2/mg];
- opinia z dnia 1 grudnia 2022 r. dotycząca masy reakcji 1,3-dioksan-5-olu i 1,3-dioksolan-4-ylometanolu;
- opinia z dnia 1 grudnia 2022 r. dotycząca 1,4-dichloro-2-nitrobenzenu,
- opinia z dnia 1 grudnia 2022 r. dotycząca 2,4-dimetylocykloheks-3-eno-1-karbaldehydu [1] (1a,2a,5a)-2,5-dimetylocykloheks-3-eno-1-karbaldehydu [2] 2,6-dimetylocykloheks-3-eno-1-karbaldehydu [3] 3,5-dimetylocykloheks-3-eno-1-karbaldehydu [4] 3,6-dimetylocykloheks-3-eno-1-karbaldehydu [5] 4,6-dimetylocykloheks-3-eno-1-karbaldehydu [6] masy reakcji 3,5-dimetylocykloheks-3-eno-1-karbaldehydu i 2,4-dimetylocykloheks-3-eno-1-karbaldehydu [7] dimetylocykloheks-3-eno-1-karbaldehydu [8] dimetylo- cykloheks-3-eno-1-karbaldehydu [9] 1,2,4(lub 1,3,5)-trimetylocykloheks-3-eno-1-karbaldehydu [10] 1,3,4-trimetylocykloheks-3-eno-1-karbaldehydu [11] 2,2,4-trimetylocykloheks-3-eno-1-karbaldehydu [12] 2,4,6-trimetylocykloheks-3-enokarbaldehydu [13] izocyklocytralu [14] 3,5,6-trimetylocykloheks-3-eno- 1-karbaldehydu [15] 4,6,6-trimetylocykloheks-3-eno-1-karbaldehydu [16];
- opinia z dnia 1 grudnia 2022 r. dotycząca piraklostrobiny (ISO); N-(2-{[1-(4-chlorofenylo)-1H-pirazol-3-ilo] oksymetylo}fenylo)N-metoksykarbaminianu metylu;
- opinia z dnia 1 grudnia 2022 r. dotycząca nadtlenku dibenzoilu; nadtlenku benzoilu;
- opinia z dnia 1 grudnia 2022 r. dotycząca fenpropidyny (ISO); (R,S)-1-[3-(4-tert-butylofenylo)-2-metylopro- pylo]piperydyny.
(3) Komisja otrzymała dodatkowe informacje od zainteresowanych stron kwestionujące ocenę naukową przedstawioną w opiniach RAC z dnia 18 marca 2022 r. dotyczących bentiowalikarbu izopropylowego, neodekanianu 2,3-epoksy- propylu, wielościennych rurek węglowych i salicylanu heksylu, w opiniach RAC z dnia 2 czerwca 2022 r. dotyczących srebra w postaci litej, srebra w postaci proszku i srebra w postaci nano oraz w opiniach RAC z dnia 1 grudnia 2022 r. dotyczących n-heksanu i miedzi. Dodatkowe informacje zostały ocenione przez Komisję i nie uznano ich za wystarczające, aby podać w wątpliwość analizę naukową zawartą w opiniach RAC.
(4) W odniesieniu do substancji "płatki miedzi (powlekane kwasem alifatycznym)" (numer indeksowy 029-019-01-X 3 ) dotyczącą jej pozycję, w której sklasyfikowano ją jako stwarzającą zagrożenie dla środowiska wodnego, należy zmienić, tak aby była ona zgodna z bardziej ogólną pozycją "miedź [powierzchnia właściwa > 0,67 mm2/mg]" (numer indeksowy 029-026-00-0), dodaną w załączniku.
(5) W odniesieniu do substancji "miedź granulowana" 4 (numer indeksowy 029-024-00-X) należy skreślić dotyczącą jej pozycję, ponieważ jest ona objęta bardziej ogólną pozycją "miedź [powierzchnia właściwa > 0,67 mm2/mg]" (numer indeksowy 029-026-00-0), dodaną w załączniku.
(6) Oszacowana toksyczność ostra (ATE) wykorzystywana jest głównie do ustalenia klasyfikacji w klasie toksyczności ostrej dla zdrowia człowieka w odniesieniu do mieszanin zawierających substancje zaklasyfikowane w klasie toksyczności ostrej. Wprowadzenie zharmonizowanych wartości oszacowanej toksyczności ostrej w pozycjach wymienionych w załączniku VI do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 ułatwia harmonizację klasyfikacji mieszanin i stanowi pomoc dla organów nadzoru. W następstwie dalszej oceny naukowej ustalono wartość ATE dla fenpropidyny (numer indeksu 612-299-00-0) w odniesieniu do drogi wziewnej, w uzupełnieniu wartości zaproponowanych w opiniach RAC dotyczących innych substancji. Tę wartość ATE należy dodać w przedostatniej kolumnie tabeli 3 w części 3 załącznika VI do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008.
(7) Pozycje odpowiadające numerom indeksowym 005-017-00-7, 005-017-01-4, 005-018-00-2, 005-018-01-X, 005-019-00-8 i 005-019-01-5 zastępuje się pozycjami dotyczącymi soli sodowej kwasu nadborowego [1] jedno- wodnej soli sodowej kwasu nadborowego [2] jednowodnej soli sodowej kwasu nadborowego (HBO(O2)) [3] perok- soboranu sodu [4] nadboranu sodu [5] (numer indeksowy 005-022-00-4), dotyczącymi trójwodnej soli monosodo- wej kwasu nadborowego (H3BO2(O2)) [1], czterowodnej soli sodowej kwasu nadborowego [2] czterowodnej soli sodowej kwasu nadborowego (HBO(O2)) [3] sześciowodnego peroksoboranu sodu [4] (numer indeksowy 005-023-00-X) oraz dotyczącymi peroksometaboranu sodu (numer indeksowy 005-024-00-5) i w związku z tym należy je skreślić.
(8) W świetle opinii RAC należy wprowadzić, zaktualizować lub usunąć zharmonizowaną klasyfikację i oznakowanie przedmiotowych substancji na podstawie oceny dokonanej w tych opiniach oraz w następstwie dalszych ocen.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1272/2008.
(10) Nie należy natychmiast wymagać zgodności z nową lub zaktualizowaną zharmonizowaną klasyfikacją, ponieważ dostawcy będą potrzebować określonego czasu na dostosowanie oznakowania i opakowań substancji i mieszanin do nowej lub zaktualizowanej klasyfikacji oraz na sprzedaż istniejących zapasów zgodnie z wcześniejszymi wymogami regulacyjnymi. Okres ten jest również niezbędny, aby zapewnić dostawcom wystarczająco dużo czasu na podjęcie działań wymaganych w celu zapewnienia ciągłej zgodności z innymi wymogami prawnymi w następstwie zmian wprowadzonych na mocy niniejszego rozporządzenia. Dostawcy powinni jednak mieć możliwość stosowania nowych lub zaktualizowanych zharmonizowanych klasyfikacji oraz odpowiedniego dostosowania oznakowania i opakowań, na zasadzie dobrowolności, przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia, tak aby zapewnić wysoki poziom ochrony zdrowia ludzkiego i środowiska oraz zaoferować dostawcom wystarczającą elastyczność,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 19 czerwca 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2564 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/2564 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 w odniesieniu do zharmonizowanej klasyfikacji i oznakowania niektórych substancji |
| Data aktu: | 19/06/2024 |
| Data ogłoszenia: | 30/09/2024 |
| Data wejścia w życie: | 20/10/2024, 01/05/2026 |