a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu (WE) nr 1831/2003 przewidziano udzielanie zezwoleń na stosowanie dodatków w żywieniu zwierząt oraz określono sposób uzasadniania i procedury udzielania takich zezwoleń. W art. 10 ust. 2 tego rozporządzenia przewidziano ponowną ocenę dodatków dopuszczonych na mocy dyrektywy Rady 70/524/EWG 2 .
(2) Substancje olejek eteryczny z jałowca pospolitego i nalewka z jałowca pospolitego (Juniperus communis L.) zostały dopuszczone bez ograniczeń czasowych zgodnie z dyrektywą 70/524/EWG jako dodatki paszowe dla wszystkich gatunków zwierząt. Substancje te zostały następnie wpisane do rejestru dodatków paszowych jako istniejące produkty należące do kategorii "dodatki sensoryczne" i do grupy funkcjonalnej "substancje aromatyzujące" zgodnie z art. 10 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(3) Zgodnie z art. 10 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 w związku z jego art. 7 złożony został wniosek o zezwolenie na stosowanie olejku eterycznego jałowca pospolitego i nalewki z jałowca pospolitego (Juniperus communis L.) jako dodatków paszowych dla wszystkich gatunków zwierząt, a wnioskodawca wystąpił o sklasyfikowanie tych dodatków w kategorii "dodatki sensoryczne" i w grupie funkcjonalnej "substancje aromatyzujące". Do wniosku dołączono dane szczegółowe oraz dokumenty wymagane na podstawie art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(4) Wnioskodawca wystąpił o zezwolenie na stosowanie dodatków również w wodzie do pojenia. Rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 nie przewiduje jednak zezwolenia na stosowanie "substancji aromatyzujących" w wodzie do pojenia. W związku z tym stosowanie tych dodatków w wodzie do pojenia nie powinno być dozwolone.
(5) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") w opinii z dnia 22 marca 2023 r. 3 stwierdził, że w proponowanych warunkach stosowania nalewka z jałowca pospolitego (Juniperus communis L.) jest bezpieczna dla wszystkich gatunków zwierząt i dla konsumentów. Urząd stwierdził również, że olejek eteryczny z jałowca pospolitego (Juniperus communis L.) jest bezpieczny dla wszystkich gatunków zwierząt i dla konsumentów w określonych maksymalnych stężeniach szczegółowo określonych dla każdego gatunku. Urząd ustalił też, że stosowanie olejku eterycznego z jałowca pospolitego i nalewki z jałowca pospolitego (Juniperus communis L.) w materiałach paszowych w proponowanych warunkach nie powinno stanowić zagrożenia dla środowiska. Stwierdzono, że olejek eteryczny z jałowca pospolitego i nalewkę z jałowca pospolitego (Juniperus communis L.) należy uznać za działające drażniąco na skórę i oczy, jak i uczulająco na skórę i drogi oddechowe. Urząd stwierdził, że ponowne wykazywanie skuteczności nie jest konieczne, ponieważ owoce jałowca pospolitego (Juniperus communis L.) oraz ich preparaty są uznawane za środki aromatyzujące do żywności, a ich funkcja w paszy byłaby zasadniczo taka sama jak w żywności. Urząd zweryfikował również sprawozdanie dotyczące metody analizy dodatków paszowych w paszy, przedłożone przez laboratorium referencyjne ustanowione rozporządzeniem (WE) nr 1831/2003.
(6) W związku z powyższym Komisja uznaje, że olejek eteryczny z jałowca pospolitego i nalewka z jałowca pospolitego (Juniperus communis L.) spełniają warunki przewidziane w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003. W związku z tym należy zezwolić na stosowanie tych substancji. Komisja uważa ponadto, że należy zastosować odpowiednie środki ochronne, aby zapobiec szkodliwym skutkom dla zdrowia użytkowników dodatku.
(7) Komisja uważa, że względy bezpieczeństwa nie wymagają wyznaczenia maksymalnej zawartości olejku eterycznego z jałowca pospolitego i nalewki z jałowca pospolitego (Juniperus communis L.). Aby umożliwić lepszą kontrolę, zalecana zawartość maksymalna powinna być podana na etykiecie dodatków paszowych. W razie przekroczenia zalecanej zawartości maksymalnej stosowne informacje powinny być podawane na etykietach przedmiotowych pre- miksów.
(8) Względy bezpieczeństwa nie wymagają natychmiastowego zastosowania zmian w warunkach zezwolenia na stosowanie olejku eterycznego z jałowca pospolitego i nalewki z jałowca pospolitego (Juniperus communis L.), dlatego należy przewidzieć okres przejściowy, aby umożliwić zainteresowanym stronom przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających z zezwolenia.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 13 września 2024 r.