Rozporządzenie wykonawcze 2024/2392 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2022/191 nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych elementów złącznych z żeliwa lub stali pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej w związku z przyjęciem wniosku o przyznanie statusu nowego producenta eksportującego

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/2392
z dnia 10 września 2024 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2022/191 nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych elementów złącznych z żeliwa lub stali pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej w związku z przyjęciem wniosku o przyznanie statusu nowego producenta eksportującego

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 1  ("rozporządzenie podstawowe"), w szczególności jego art. 9,

uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/191 z dnia 16 lutego 2022 r. nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych elementów złącznych z żeliwa lub stali pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej 2  ("rozporządzenie pierwotne"), w szczególności jego art. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

1. OBOWIĄZUJĄCE ŚRODKI

(1) 16 lutego 2022 r. rozporządzeniem pierwotnym Komisja nałożyła ostateczne cło antydumpingowe na przywóz do Unii niektórych elementów złącznych z żeliwa lub stali ("produkt objęty postępowaniem") pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej ("Chiny").

(2) W dochodzeniu, które doprowadziło do przyjęcia rozporządzenia pierwotnego ("pierwotne dochodzenie"), wobec producentów eksportujących z Chin zastosowano kontrolę wyrywkową zgodnie z art. 17 rozporządzenia podstawowego.

(3) Komisja nałożyła na przywóz produktu objętego postępowaniem od objętych próbą producentów eksportujących z Chin indywidualne stawki cła antydumpingowego wynoszące od 22,1 % do 48,8 %. Na współpracujących producentów eksportujących, którzy nie zostali włączeni do próby, nałożono stawkę cła w wysokości 39,6 %. Współpracujący producenci eksportujący nieobjęci próbą są wymienieni w załączniku do rozporządzenia pierwotnego. Ponadto na przywóz produktu objętego postępowaniem wyprodukowanego przez przedsiębiorstwa w Chinach, które się nie zgłosiły lub nie współpracowały w pierwotnym dochodzeniu, nałożono ogólnokrajową stawkę cła w wysokości 86,5 %.

(4) Na podstawie art. 2 rozporządzenia pierwotnego art. 1 ust. 2 tego rozporządzenia może zostać zmieniony poprzez przyznanie nowemu producentowi eksportującemu stawki cła mającej zastosowanie wobec współpracujących przedsiębiorstw niewłączonych do próby, czyli stawki cła w wysokości 39,6 %, w przypadku gdy taki nowy producent eksportujący w Chinach dostarczy Komisji wystarczające dowody na to, że:

a) nie prowadził wywozu produktu objętego postępowaniem do Unii w okresie objętym dochodzeniem, które było podstawą wprowadzenia środków, czyli od 1 lipca 2019 r. do 30 czerwca 2020 r. ("okres objęty pierwotnym dochodzeniem") ("pierwszy warunek NEPT");

b) nie jest powiązany z żadnym chińskim eksporterem lub producentem podlegającym środkom antydumpingowym wprowadzonym rozporządzeniem pierwotnym, który współpracował lub mógł współpracować w pierwotnym dochodzeniu ("drugi warunek NEPT");

c) rzeczywiście dokonywał wywozu produktu objętego postępowaniem do Unii po upływie okresu objętego pierwotnym dochodzeniem lub zaciągnął nieodwołalne zobowiązanie umowne na wywóz znacznych ilości produktu objętego postępowaniem do Unii ("trzeci warunek NEPT").

2. WNIOSEK O PRZYZNANIE STATUSU NOWEGO PRODUCENTA EKSPORTUJĄCEGO

(5) 25 września 2023 r. przedsiębiorstwo Suzhou DTFLOCK Precision Fastener Co., Ltd. ("wnioskodawca") przedłożyło Komisji wniosek o przyznanie statusu nowego producenta eksportującego ("NEPT"), a zatem o zastosowanie względem niego stawki cła mającej zastosowanie do nieobjętych próbą współpracujących przedsiębiorstw w Chinach, twierdząc, że spełniło wszystkie warunki określone w art. 2 rozporządzenia pierwotnego ("wniosek").

(6) W celu ustalenia, czy wnioskodawca spełnił warunki przyznania NEPT, jak określono w art. 2 rozporządzenia pierwotnego ("warunki NEPT"), Komisja przesłała najpierw wnioskodawcy kwestionariusz, w którym zwróciła się o przedstawienie dowodów potwierdzających spełnienie warunków NEPT. Jednocześnie Komisja poinformowała o wniosku wnioskodawcy przemysł Unii i wezwała go do przedstawienia uwag. Przemysł Unii, reprezentowany przez European Industrial Fasteners Institute (Europejski Instytut Przemysłowych Elementów Złącznych), nie przedstawił uwag dotyczących spełnienia przez wnioskodawcę warunków NEPT.

(7) Na podstawie analizy odpowiedzi wnioskodawcy na pytania zawarte w kwestionariuszu Komisja zwróciła się o dodatkowe informacje i dowody potwierdzające, które wnioskodawca przekazał. Po analizie dodatkowych dowodów Komisja sprawdziła informacje o spółce w internetowej bazie danych Orbis 3  oraz w chińskich bazach danych takich jak Quichacha 4  i Aliyun 5 , porównując wszystkie dostępne informacje z publicznie dostępnymi informacjami w internecie.

(8) Komisja przeprowadziła ponadto zdalną kontrolę krzyżową z wnioskodawcą 23 i 24 kwietnia 2024 r. Komisja starała się zweryfikować wszelkie informacje, które uznała za niezbędne do ustalenia, czy wnioskodawca spełnił warunki NEPT.

3. ANALIZA WNIOSKU

(9) W odniesieniu do pierwszego warunku NEPT Komisja stwierdziła, że wnioskodawca nie dokonywał wywozu produktu objętego postępowaniem do Unii w okresie objętym pierwotnym dochodzeniem. Komisja ustaliła, że wnioskodawca został założony w 2015 r., w tym samym roku uzyskał pozwolenie na wywóz, a wywóz produktu objętego postępowaniem do Unii rozpoczął w 2021 r.

(10) Komisja zweryfikowała wszystkie operacje wywozu w okresie objętym pierwotnym dochodzeniem i nie znalazła dowodów na wywóz produktu objętego postępowaniem do Unii przed 2021 r. W szczególności w rejestrze sprzedaży wnioskodawcy nie wykazano żadnych operacji wywozu produktu objętego postępowaniem do Unii w okresie objętym pierwotnym dochodzeniem; rejestry wnioskodawcy w tym okresie były zgodne ze sprawozdaniami finansowymi przedsiębiorstwa.

(11) W odniesieniu do drugiego warunku NEPT Komisja ustaliła, że wnioskodawca nie jest powiązany z żadnym producentem eksportującym w Chinach, który podlega środkom antydumpingowym wprowadzonym rozporządzeniem pierwotnym.

(12) W odniesieniu do trzeciego warunku NEPT Komisja stwierdziła, że wnioskodawca dokonywał wywozu produktu objętego postępowaniem do Unii od marca 2021 r., a zatem po okresie objętym pierwotnym dochodzeniem.

(13) Wnioskodawca przedstawił dokumenty potwierdzające dotyczące wysyłek znacznych ilości produktu objętego postępowaniem do Unii w okresie od lutego 2021 r. Komisja zweryfikowała to na podstawie sprawozdań finansowych wnioskodawcy podczas zdalnej kontroli krzyżowej. Komisja stwierdziła w związku z tym, że wnioskodawca spełnia trzeci warunek NEPT.

(14) Na podstawie powyższego Komisja stwierdziła, że wnioskodawca spełnia wszystkie trzy warunki NEPT, jak określono w art. 2 rozporządzenia pierwotnego. W rezultacie wnioskodawca powinien zostać objęty cłem antydumpingowym w wysokości 39,6 %, stosowanym wobec współpracujących przedsiębiorstw niewłączonych do próby podczas pierwotnego dochodzenia.

(15) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2022/191.

4. UJAWNIANIE USTALEŃ

(16) Wnioskodawca i przemysł Unii zostali poinformowani o istotnych faktach i ustaleniach, na podstawie których uznano, że wobec wnioskodawcy należy zastosować stawkę cła antydumpingowego mającą zastosowanie do przedsiębiorstw współpracujących nieobjętych próbą podczas dochodzenia pierwotnego.

(17) Wszystkie zainteresowane strony, a mianowicie przemysł Unii i wnioskodawca, otrzymały możliwość zgłoszenia uwag. Nie otrzymano żadnych uwag.

(18) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1036,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/191 po wierszu dotyczącym Suzhou YNK Fastener Co., Ltd. wprowadza się wiersz w brzmieniu:

Państwo

Nazwa

Dodatkowy kod TARIC

"Chińska Republika Ludowa

Suzhou DTFLOCK Precision Fastener Co., Ltd.

89CE"

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 września 2024 r.

1 Dz.U. L 176 z 30.6.2016, s. 21. ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/1036/oj.
2 Dz.U. L 36 z 17.2.2022, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2022/191/oj.
3 Orbis jest globalnym dostawcą danych dotyczących przedsiębiorstw, które to dane obejmują ponad 220 mln przedsiębiorstw na całym świecie. Dostarcza on przede wszystkim standardowych informacji na temat przedsiębiorstw prywatnych i struktur korporacyjnych.
4 Qichacha jest prywatną, nastawioną na zysk chińską bazą danych będącą źródłem danych biznesowych, informacji kredytowych oraz analiz dotyczących przedsiębiorstw prywatnych i publicznych z siedzibą w Chinach, skierowaną do konsumentów i osób zajmujących się daną branżą zawodowo.
5 Aliyun (znana również jako Alibaba Cloud) jest jednostką zależną grupy Alibaba. Świadczy usługi w chmurze na rzecz przedsiębiorstw internetowych i własnego ekosystemu handlu elektronicznego Alibaby oraz służy m.in. jako baza danych, która dostarcza konsumentom i osobom zajmującym się daną branżą zawodowo dane biznesowe, informacje kredytowe i inne rodzaje informacji na temat przedsiębiorstw prywatnych i publicznych z siedzibą w Chinach.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2392

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2024/2392 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2022/191 nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych elementów złącznych z żeliwa lub stali pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej w związku z przyjęciem wniosku o przyznanie statusu nowego producenta eksportującego
Data aktu: 10/09/2024
Data ogłoszenia: 11/09/2024
Data wejścia w życie: 12/09/2024