uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE 1 , w szczególności jego art. 28 ust. 1 lit. a)-h),
(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2022/1195 2 ustanowiono środki w celu zwalczania i zapobiegania rozprzestrzenianiu się Synchytrium endobioticum (Schilbersky) Percival ("określony agrofag") na terytorium Unii. Zastąpiło ono dyrektywę Rady 69/464/EWG 3 , która została uchylona rozporządzeniem (UE) 2016/2031 ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2022 r.
(2) Zgodnie z art. 4 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1195 właściwe organy uznają punkt produkcji za porażony określonym agrofagiem, jeśli występowanie określonego agrofaga w tym punkcie potwierdzono urzędowo badaniami, o których mowa w art. 3 ust. 2 tego rozporządzenia wykonawczego.
(3) Pojawiły się wątpliwości, czy obszary odgraniczone przez właściwe organy jako zarażone parcele na podstawie art. 2 ust. 1 dyrektywy 69/464/EWG przed dniem 1 stycznia 2022 r. należy również traktować jako uznane za porażone punkty produkcji na podstawie art. 4 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1195. Aby zapewnić jak największą ochronę terytorium Unii przed określonym agrofagiem, takie parcele powinny podlegać tym samym wymogom co porażone punkty produkcji uznane na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1195. Z tego powodu w art. 4 ust. 1 tego rozporządzenia wykonawczego należy jasno określić, że parcele odgraniczone jako zarażone na podstawie art. 2 ust. 1 dyrektywy 69/464/EWG przed dniem 1 stycznia 2022 r. należy również traktować jako uznane za porażone punkty produkcji.
(4) Zgodnie z art. 3 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1195 do dnia 30 kwietnia każdego roku państwa członkowskie mają zgłaszać Komisji i pozostałym państwom członkowskim wyniki kontroli, o których mowa w ust. 1 tego artykułu, przeprowadzonych w poprzednim roku. Przekazywanie tych wyników ma się odbywać zgodnie ze wzorem określonym w załączniku II do tego rozporządzenia wykonawczego.
(5) Bardziej praktyczne okazało się odniesienie we wzorze do wielkości obszaru porażonego w roku objętym sprawozdaniem, jak również w roku poprzednim, a nie do obszaru wyznaczonego, ponieważ obszar porażony jest obszarem wymagającym najbardziej szczegółowego przekazywania wyników. Ponadto przekazywanie danych dotyczących próbek przeznaczonych do oceny wizualnej bulw oraz przekazywanie szczegółowych danych na temat metodyki testów laboratoryjnych nie dostarcza istotnych informacji do celów kontroli. W związku z tym ze wzoru formularza kontroli należy usunąć odpowiednie kolumny.
(6) W zdaniu pierwszym załącznika II należy także wyjaśnić, że wzór ma przedstawiać wyniki kontroli przeprowadzonych w roku kalendarzowym poprzedzającym rok sprawozdawczy.
(7) W załączniku IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1195 określono warunki cofnięcia środków, o którym mowa w art. 9 tego rozporządzenia wykonawczego.
(8) Ponadto, także w celu zapewnienia najwyższego możliwego poziomu pewności co do eliminacji odnośnego zagrożenia fitosanitarnego, należy dodać w pkt 1.1 załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1195, że w przypadku gdy strefa porażenia była wykorzystywana jako trwałe użytki zielone, środki mogą zostać cofnięte wyłącznie wtedy, gdy w próbkach gleby pobranych w wyniku zastosowania schematu pobierania gleby do testów określonego w pkt 1.2 załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1195 nie stwierdzono żadnych oznak zakażenia określonym agrofagiem.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2022/1195.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 9 września 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2382 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/2382 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2022/1195 w odniesieniu do wzoru formularza kontroli dotyczącej Synchytrium endobioticum (Schilbersky) Percival, uznawania punktów produkcji za porażone i cofnięcia środków na obszarach porażonych |
| Data aktu: | 09/09/2024 |
| Data ogłoszenia: | 10/09/2024 |
| Data wejścia w życie: | 30/09/2024 |