Decyzja 2024/2115 ustanawiająca niezależną doradczą Europejską Radę Budżetową i uchylająca decyzję (UE) 2015/1937

DECYZJA KOMISJI (UE) 2024/2115
z dnia 29 lipca 2024 r.
ustanawiająca niezależną doradczą Europejską Radę Budżetową i uchylająca decyzję (UE) 2015/1937

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją Komisji (UE) 2015/1937 1  ustanowiono niezależną doradczą Europejską Radę Budżetową.

(2) Wdrożenie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1263 2  zakłada bardziej znaczącą rolę doradczą Europejskiej Rady Budżetowej w ramach zarządzania gospodarczego Unii, a także przewiduje jej niezależność i dostęp do dokumentów.

(3) Rada Budżetowa powinna doradzać, na wniosek Komisji lub Rady, w kwestii wdrażania ram wielostronnego nadzoru budżetowego, w tym przedłużenia okresu obowiązywania ogólnej klauzuli wyjścia, przy pełnym poszanowaniu roli i kompetencji Komisji wynikających z Traktatu.

(4) Rada Budżetowa powinna również doradzać w kwestii przyszłego kursu polityki budżetowej odpowiedniego dla strefy euro jako całości. Powinna również przedstawiać sugestie dotyczące przyszłego rozwoju ram fiskalnych.

(5) Rada Budżetowa powinna współpracować z niezależnymi instytucjami fiskalnymi, o których mowa w art. 8a dyrektywy Rady 2011/85/UE 3 , zmienionej dyrektywą Rady (UE) 2024/1265 4 , w celu promowania wymiany najlepszych praktyk.

(6) Przewodniczący i członkowie Rady Budżetowej powinni być wybierani i powoływani przez Komisję po konsultacji z Parlamentem Europejskim i Radą. W miarę możliwości nominacje powinny zapewniać odpowiednią równowagę geograficzną i równowagę płci.

(7) Ze względu na potrzebę wzmocnienia roli Rady Budżetowej należy przyjąć nowe przepisy regulujące jej funkcjonowanie.

(8) Należy zatem uchylić decyzję (UE) 2015/1937 i zastąpić ją niniejszą decyzją,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Ustanowienie Rady Budżetowej

Niniejszym ustanawia się niezależną Europejską Radę Budżetową ("Rada Budżetowa").

Artykuł  2

Misja i zadania

1. 
Rada Budżetowa doradza Radzie i Komisji w zakresie pełnienia przez nie funkcji w ramach wielostronnego nadzoru budżetowego zgodnie z art. 121, 126 i 136 TFUE.
2. 
Do celów ust. 1 Rada Budżetowa:
a)
dokonuje terminowej oceny ex post wdrażania unijnych ram zarządzania budżetowego;
b)
doradza w kwestii przyszłego kursu polityki budżetowej odpowiedniego dla strefy euro jako całości, a także w kwestii zgodnych z nim odpowiednich krajowych kursów polityki budżetowej w ramach zasad paktu stabilności i wzrostu;
c)
na wniosek Komisji lub Rady doradza w sprawie wdrażania paktu stabilności i wzrostu, w tym w sprawie przedłużenia ogólnej klauzuli wyjścia zgodnie z art. 25 rozporządzenia (UE) 2024/1263;
d)
ściśle współpracuje z niezależnymi instytucjami fiskalnymi, o których mowa w art. 8a dyrektywy 2011/85/UE;
e)
przedstawia sugestie dotyczące przyszłego rozwoju ram fiskalnych.
3. 
Sekretariat Rady Budżetowej niezwłocznie informuje Radę lub Komisję o wnioskach o doradztwo skierowanych do Rady Budżetowej przez drugą instytucję.
Artykuł  3

Skład i powoływanie członków

1. 
Rada Budżetowa składa się z przewodniczącego i czterech członków.
2. 
Komisja dąży w miarę możliwości do zapewnienia w składzie Rady Budżetowej odpowiedniej równowagi geograficznej i równowagi płci.
3. 
Przewodniczący i członkowie Rady Budżetowej są wybierani i powoływani spośród ekspertów o międzynarodowej renomie, na podstawie osiągnięć, umiejętności i wiedzy ocenianych zgodnie z udokumentowanym doświadczeniem analitycznym i kompetencjami w zakresie analizy finansów publicznych i makroekonomii.
4. 
Komisja przekazuje listę proponowanych osób Parlamentowi Europejskiemu i Radzie do konsultacji oraz zwraca się do nich o opinię w ciągu miesiąca od przekazania listy.
5. 
Przewodniczący i członkowie Rady Budżetowej są powoływani przez Komisję na wniosek przewodniczącego Komisji, po konsultacji z komisarzem i wiceprzewodniczącym odpowiedzialnymi za dane portfolio.
6. 
Przewodniczący i członkowie Rady Budżetowej są powoływani na okres 3 lat, z możliwością jednorazowego odnowienia kadencji.
7. 
Przewodniczący i członkowie Rady Budżetowej są powoływani w charakterze specjalnych doradców, których status i wynagrodzenia są określone w art. 5, 123 i 124 warunków zatrudnienia innych pracowników UE.
Artykuł  4

Niezależność

1. 
Przy wykonywaniu swoich zadań członkowie Rady Budżetowej działają niezależnie i nie zwracają się o instrukcje do instytucji lub organów unijnych, rządów państw członkowskich ani do żadnego innego podmiotu publicznego lub prywatnego, ani też od nich takich instrukcji nie przyjmują.
2. 
Członkowie Rady Budżetowej ujawniają przewodniczącemu wszelkie potencjalne konflikty interesów w odniesieniu do poszczególnych ocen lub opinii, a przewodniczący stosuje właściwe środki i może zdecydować, że dany członek nie będzie uczestniczyć w przygotowaniu i przyjęciu danej oceny lub opinii. Rada Budżetowa zajmuje się potencjalnymi konfliktami interesów przewodniczącego.
3. 
Członkowie Rady Budżetowej mają prawo do wolności wypowiedzi zgodnie z art. 17a regulaminu pracowniczego.
Artykuł  5

Funkcjonowanie

1. 
Przewodniczący odpowiada za nadzorowanie wykonywania zadań powierzonych Radzie Budżetowej i zapewnienie jej prawidłowego funkcjonowania. Przewodniczący zwołuje posiedzenia Rady Budżetowej i im przewodniczy.
2. 
Rada Budżetowa przyjmuje swoje opinie wyłącznie w obecności przynajmniej trzech członków, w tym przewodniczącego. Rada Budżetowa dąży do przyjęcia opinii w drodze konsensusu. Jeżeli nie można osiągnąć konsensusu, Rada Budżetowa podejmuje decyzje zwykłą większością głosów członków obecnych na posiedzeniu, w tym przewodniczącego, przy czym głosów wstrzymujących się nie liczy się jako głos. W przypadku równego rozkładu głosów decyduje głos przewodniczącego.
3. 
Rada Budżetowa uchwala swój regulamin wewnętrzny.
4. 
Rada Budżetowa działa zgodnie ze swoim regulaminem wewnętrznym. Posiedzenia Rady Budżetowej są niejawne. Posiedzenia mogą mieć formę posiedzeń fizycznych, online lub hybrydowych.
5. 
Między Radą Budżetową i właściwymi służbami Komisji zostaje zawarty protokół ustaleń ustanawiający praktyczne zasady dotyczące zakresu i formy współpracy, w tym w szczególności dostępu do odpowiednich informacji. Rada Budżetowa zawiera równoważne uzgodnienia robocze z Radą.
6. 
Przewodniczący Rady Budżetowej może zostać poproszony o przedstawienie porad i opinii oraz sprawozdania rocznego na posiedzeniach Komisji lub Rady, na których są one omawiane.
7. 
Koszty podróży i pobytu ponoszone przez przewodniczącego i członków Rady Budżetowej są zwracane przez Komisję zgodnie z przepisami obowiązującymi w Komisji. Zwrot tych kosztów odbywa się w granicach dostępnych środków finansowych przyznanych w ramach rocznej procedury przydziału zasobów.
Artykuł  6

Sekretariat

1. 
Radę Budżetową wspomaga sekretariat, składający się z kierownika sekretariatu i specjalnych pracowników pomocniczych.
2. 
Wykonując zadania powierzone Radzie Budżetowej, sekretariat działa wyłącznie na podstawie instrukcji Rady Budżetowej. Sekretariat:
a)
pomaga Radzie Budżetowej w przygotowywaniu jej posiedzeń, w analizie dokumentów, które będą przedmiotem obrad, oraz w monitorowaniu postępów prac pod względem priorytetów określonych przez Radę Budżetową;
b)
zapewnia wysokiej jakości wsparcie analityczne, statystyczne, administracyjne i logistyczne Rady Budżetowej pod kierownictwem przewodniczącego;
c)
zapewnia współpracę z niezależnymi instytucjami fiskalnymi w takim zakresie, w jakim jest to niezbędne do wspierania misji i zadań Rady Budżetowej;
d)
terminowo informuje Komisję lub Radę o wnioskach o doradztwo, które Rada Budżetowa otrzymała od drugiej instytucji.
3. 
Komisja powołuje kierownika sekretariatu po konsultacji z przewodniczącym Rady Budżetowej.
4. 
Jeżeli przewodniczący Rady Budżetowej nie został jeszcze powołany lub jego kadencja wygasła, kierownika sekretariatu powołuje bezpośrednio Komisja.
5. 
Pozostali członkowie sekretariatu to urzędnicy, pracownicy zatrudnieni na czas określony, pracownicy kontraktowi lub oddelegowani eksperci krajowi, wybierani przez kierownika sekretariatu w porozumieniu z przewodniczącym. Wszyscy członkowie sekretariatu są wybierani w oparciu o wysokie kwalifikacje i doświadczenie w dziedzinach istotnych dla działalności Rady Budżetowej.
6. 
Sekretariat przynależy, do celów administracyjnych, do Sekretariatu Generalnego Komisji.
Artykuł  7

Przejrzystość

Raz w roku Rada Budżetowa składa sprawozdanie ze swojej działalności Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i Komisji. Wszystkie sprawozdania i doradztwo Europejskiej Rady Budżetowej są podawane do wiadomości publicznej.

Artykuł  8

Przepisy końcowe

1. 
Decyzja (UE) 2015/1937 traci moc.
2. 
Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 29 lipca 2024 r.

1 Decyzja Komisji (UE) 2015/1937 z dnia 21 października 2015 r. ustanawiająca niezależną doradczą Europejską Radę Budżetową (Dz.U. L 282 z 28.10.2015, s. 37, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2015/1937/oj).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1263 z dnia 29 kwietnia 2024 r. w sprawie skutecznej koordynacji polityk gospodarczych i w sprawie wielostronnego nadzoru budżetowego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 (Dz.U. L, 2024/1263, 30.4.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1263/oj).
3 Dyrektywa Rady 2011/85/UE z dnia 8 listopada 2011 r. w sprawie wymogów dla ram budżetowych państw członkowskich (Dz.U. L 306 z 23.11.2011, s. 41, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2011/85/oj).
4 Dyrektywa Rady (UE) 2024/1265 z dnia 29 kwietnia 2024 r. zmieniająca dyrektywę 2011/85/UE w sprawie wymogów dla ram budżetowych państw członkowskich (Dz.U. L, 2024/1265, 30.4.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2024/1265/oj).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2115

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/2115 ustanawiająca niezależną doradczą Europejską Radę Budżetową i uchylająca decyzję (UE) 2015/1937
Data aktu: 29/07/2024
Data ogłoszenia: 01/08/2024
Data wejścia w życie: 29/07/2024