KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1998 z dnia 5 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego 1 , w szczególności pkt 12.0.4.1 załącznika do tego rozporządzenia,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Szczegółowe środki wdrażania wspólnych podstawowych norm, o których mowa w art. 4 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 300/2008 2 , obejmują procedury zatwierdzania i stosowania sprzętu służącego do ochrony lotnictwa cywilnego.
(2) Rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2015/1998 ustanowiono zharmonizowany system zatwierdzania sprzętu służącego do ochrony lotnictwa cywilnego.
(3) Decyzją Komisji (UE) 2021/2147 3 ustanowiono skonsolidowany wykaz zatwierdzonego sprzętu służącego do ochrony lotnictwa cywilnego z oznakowaniem "pieczęć UE" dla urządzeń potwierdzonych w ramach wspólnego procesu oceny Europejskiej Konferencji Lotnictwa Cywilnego do celów instalacji i użytkowania w całej Unii.
(4) Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2015/1998, w szczególności z pkt 12.0.4.1 załącznika do tego rozporządzenia wykonawczego, Komisja przyjęła decyzję (UE) 2024/1177 4 , na mocy której zawieszono oznakowanie "pieczęć UE" określonej konfiguracji standardowego systemu wykrywania materiałów wybuchowych zgodnego z normą C3 dla bagażu kabinowego (EDSCB) na podstawie informacji wskazujących, że sprzęt nie spełnia normy, w oparciu o którą został zatwierdzony.
(5) Zgodnie z decyzją (UE) 2024/1177 już zamontowanie części z tą konfiguracją mogą być eksploatowane tylko zgodnie z koncepcją operacji dla systemu EDSCB zgodnego z normą C3, przy czym limit kontroli bezpieczeństwa maksymalnej objętości poszczególnych pojemników LAG nie może przekraczać 330 ml.
(6) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2024/2108 5 mającym zastosowanie od dnia 1 września 2024 r. wprowadzono środek zabezpieczający w postaci ograniczenia maksymalnej objętości poszczególnych pojemników LAG, które można poddać kontroli bezpieczeństwa przy użyciu dowolnej obecnie zatwierdzonej konfiguracji sprzętu EDSCB zgodnego z normą C3 w celu utrzymania bezpieczeństwa podróży lotniczych.
(7) Należy zatem uchylić decyzję (UE) 2024/1177, ponieważ przedmiotowy sprzęt ma być odtąd eksploatowany zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2024/2108 zmieniającym rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1998.
(8) Należy odpowiednio zaktualizować skonsolidowaną unijną bazę danych zawierającą wykaz sprzętu, na którego instalację i użytkowanie zezwolono w całej Unii,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: