Rozporządzenie wykonawcze 2024/2108 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1998 w odniesieniu do niektórych pilnych środków ochrony lotnictwa dotyczących sprzętu do kontroli bezpieczeństwa płynów, aerozoli i żeli

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/2108
z dnia 29 lipca 2024 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1998 w odniesieniu do niektórych pilnych środków ochrony lotnictwa dotyczących sprzętu do kontroli bezpieczeństwa płynów, aerozoli i żeli
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 300/2008 z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W pkt 12 załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/1998 2  określono procedury zatwierdzania i stosowania sprzętu służącego do ochrony lotnictwa cywilnego spełniającego normy określone w tym załączniku.

(2) Urządzenia systemów wykrywania materiałów wybuchowych w bagażu kabinowym (EDSCB) spełniające normę C3, jak określono w dodatku 12-B do załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998, są przeznaczone do kontroli bagażu kabinowego zawierającego płyny, aerozole i żele oraz komputery przenośne i inne duże przedmioty elektryczne. Zastosowanie takiej innowacyjnej i wydajnej pod względem operacyjnym technologii umożliwia wdrażającemu ją portowi lotniczemu wyeliminowanie istniejących limitów w przewozie płynów, aerozoli i żeli w bagażu kabinowym odlatujących pasażerów.

(3) Komisja zatwierdziła urządzenia EDSCB odpowiadające normie C3 i przyznała im oznakowanie "pieczęć UE" 3  po otrzymaniu sprawozdań z badań lub sprawozdań poziomu 2 w ramach wspólnego procesu oceny Europejskiej Konferencji Lotnictwa Cywilnego (ECAC) zawierających dowody na to, że sprzęt ten spełnia wymagane normy w zakresie wykrywania.

(4) Z informacji technicznych otrzymanych przez Komisję i zatwierdzonych przez państwa i laboratoria ECAC wynika, że istniejące konfiguracje urządzeń EDSCB odpowiadających normie C3, którym Komisja przyznała oznakowanie "pieczęć UE" lub "oczekiwanie na pieczęć UE", należy poddać weryfikacji, aby ulepszyć ich działanie.

(5) Jako środek zapobiegawczy, w celu utrzymania bezpieczeństwa podróży lotniczych, należy wprowadzić limit maksymalnej objętości poszczególnych pojemników zawierających płyn, aerozol lub żel, które mogą być poddawane kontroli bezpieczeństwa przy użyciu dowolnej z obecnie zatwierdzonych konfiguracji urządzeń EDSCB odpowiadających normie C3.

(6) Wszystkie zatwierdzone konfiguracje urządzeń EDSCB odpowiadających normie C3, zgodnie z pkt 12.4.2.8 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998, które otrzymały oznakowanie "pieczęć UE" przed datą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, powinny być odtąd eksploatowane zgodnie z koncepcją operacji dla systemu EDSCB zgodnego z normą C3, przy czym limit kontroli bezpieczeństwa maksymalnej objętości poszczególnych pojemników zawierających płyn, aerozol lub żel nie może przekraczać 100 ml.

(7) Należy uchylić decyzję Komisji (UE) 2024/1177 4 , ponieważ konfiguracja, która była przedmiotem tej decyzji, powinna obecnie podlegać ograniczeniu mającemu zastosowanie do wszystkich zatwierdzonych konfiguracji urządzeń EDSCB odpowiadających normie C3.

(8) Odpowiedni producenci sprzętu powinni dokonać weryfikacji obecnie stosowanych konfiguracji i poddać je wymaganym badaniom przeprowadzanym przez laboratoria działające w ramach wspólnego procesu oceny ECAC.

(9) Ograniczenie wprowadzone niniejszym rozporządzeniem może zostać zniesione po otrzymaniu przez Komisję sprawozdań z badań lub sprawozdań poziomu 2 w ramach wspólnego procesu oceny ECAC zawierających dowody na to, że zweryfikowane konfiguracje urządzeń EDSCB odpowiadających normie C3 spełniają wymagane normy w zakresie wykrywania.

(10) Co więcej, aby skrócić czas trwania ograniczenia operacyjnego wprowadzonego niniejszym rozporządzeniem i zapewnić szybsze badanie nowych konfiguracji, konfiguracje urządzeń zatwierdzone w ramach mechanizmów krajowych stosowanych przez państwa członkowskie i należycie zgłoszone Komisji zgodnie z pkt 12.0.5 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998 należy uznać za kwalifikujące się do uzyskania oznakowania "pieczęć UE" pod pewnymi warunkami.

(11) Doświadczenie zdobyte podczas wdrażania pkt 12.0.4.2 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998 wykazało ponadto potrzebę zmiany jego obecnego brzmienia w celu umożliwienia operatorom zainstalowania nowych egzemplarzy konfiguracji urządzeń, w przypadku których oznakowanie "pieczęć UE" lub "oczekiwanie na pieczęć UE" zostało zawieszone, o ile stosowane są wymagane środki kompensacyjne.

(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1998.

(13) Ponieważ potrzebny jest rozsądny okres, aby umożliwić portom lotniczym obsługującym konfiguracje urządzeń EDSCB odpowiadających normie C3 przygotowanie wdrożenia środków zmniejszających ryzyko określonych w załączniku, stosowanie niniejszego rozporządzenia należy odroczyć do dnia 1 września 2024 r.

(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 19 rozporządzenia (WE) nr 300/2008,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998 wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 września 2024 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 29 lipca 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998 wprowadza się następujące zmiany:
1)
pkt 12.0.4.2 otrzymuje brzmienie:

"12.0.4.2. Sprzęt służący do ochrony, którego oznakowanie »pieczęć UE« lub »oczekiwanie na pieczęć UE« zostało zawieszone, może być używany pod warunkiem wdrożenia dodatkowych stosownych środków kompensacyjnych. Zawieszając status oznakowania »pieczęć UE« lub »oczekiwanie na pieczęć UE«, Komisja może wskazać, czy nowe egzemplarze sprzętu, w odniesieniu do którego status oznakowania został zawieszony, mogą być instalowane i używane przy zastosowaniu tych samych środków kompensacyjnych.";

2)
dodaje się pkt 12.0.5.4 w brzmieniu:

"12.0.5.4. Komisja może przyznać oznakowanie »pieczęć UE« sprzętowi służącemu do ochrony, o którym mowa w pkt 12.0.5.3, pod warunkiem otrzymania dowodów przedstawionych przez państwo członkowskie, że tego rodzaju sprzęt służący do ochrony spełnia normy określone w niniejszym rozdziale.";

3)
pkt 12.4.2.8 i pkt 12.4.2.9 otrzymują brzmienie:

"12.4.2.8. Wszystkie EDS przeznaczone do kontroli bagażu kabinowego zawierającego komputery przenośne, inne duże urządzenia elektryczne oraz płyny, aerozole i żele muszą spełniać co najmniej normę C3.

12.4.2.9. Wszystkie urządzenia EDS spełniające normę C3 uznaje się za równoważne z urządzeniami LEDS spełniającymi normę 2 w zakresie kontroli bezpieczeństwa płynów, aerozoli i żeli.";

4)
dodaje się pkt 12.4.2.10 w brzmieniu:

"12.4.2.10. Sprzęt odpowiadający normie C3 przeznaczony do kontroli bagażu kabinowego, który otrzymał oznakowanie »pieczęć UE« lub »oczekiwanie na pieczęć UE« przed dniem 1 sierpnia 2024 r., może być stosowany wyłącznie do kontroli płynów, aerozoli i żeli, przy czym limit kontroli bezpieczeństwa maksymalnej objętości poszczególnych pojemników zawierających płyn, aerozol lub żel nie może przekraczać 100 ml.".

1 Dz.U. L 97 z 9.4.2008, s. 72, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2008/300/oj.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1998 z dnia 5 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego (Dz.U. L 299 z 14.11.2015, s. 1, ELI: http://data.europa. eu/eli/reg_impl/2015/1998/oj.
3 Decyzja Komisji (UE) 2021/2147 z dnia 3 grudnia 2021 r. w sprawie zatwierdzenia sprzętu opatrzonego znakiem "pieczęć UE" służącego do ochrony lotnictwa cywilnego (Dz.U. L 433 z 6.12.2021, s. 25, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2021/2147/oj).
4 Decyzja Komisji (UE) 2024/1177 z dnia 23 kwietnia 2024 r. w sprawie zawieszenia zatwierdzenia sprzętu służącego do ochrony lotnictwa cywilnego opatrzonego oznakowaniem "pieczęć UE" (Dz.U. L, 2024/1177, 25.4.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/ 1177/oj).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2108

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2024/2108 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1998 w odniesieniu do niektórych pilnych środków ochrony lotnictwa dotyczących sprzętu do kontroli bezpieczeństwa płynów, aerozoli i żeli
Data aktu: 29/07/2024
Data ogłoszenia: 31/07/2024
Data wejścia w życie: 01/08/2024, 01/09/2024