KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2283 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie nowej żywności, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 258/97 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 1852/2001 1 , w szczególności jego art. 12, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (UE) 2015/2283 stanowi, że nowa żywność może być wprowadzana na rynek w Unii, pod warunkiem że wydano na nią zezwolenie i została ona wpisana do unijnego wykazu nowej żywności.
(2) Na podstawie art. 8 rozporządzenia (UE) 2015/2283 w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2017/2470 2 ustanowiono unijny wykaz nowej żywności.
(3) Unijny wykaz określony w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/2470 obejmuje olej ze Schizo- chytrium sp. bogaty w kwas dokozaheksaenowy ("DHA") i kwas eikozapentaenowy ("EPA") jako nową żywność, na którą wydano zezwolenie.
(4) Na podstawie art. 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 258/97 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 olej ze Schizochytrium sp. bogaty w DHA i EPA został dopuszczony do obrotu jako nowa żywność do stosowania w niektórych środkach spożywczych.
(5) W dniu 30 stycznia 2024 r. przedsiębiorstwo DSM Nutritional Products Ltd. ("wnioskodawca") przedłożyło Komisji, zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2283, wniosek o zmianę specyfikacji nowej żywności olej ze Schizochytrium sp. bogaty w DHA i EPA. Wnioskodawca zwrócił się o obniżenie poziomów DHA z obecnego dopuszczonego poziomu wynoszącego co najmniej 22,5 % do co najmniej 15,0 %.
(6) Jako uzasadnienie wniosku o proponowane zmiany w specyfikacjach wnioskodawca podał optymalizację składników odżywczych fermentacji i warunków produkcji. Wynikający z niej spadek zawartości DHA w produkcie był zamierzony i oczekiwany jako efekt poprawy i optymalizacji produkcji, osiągnięty głównie poprzez niewielkie dostosowania w fazie fermentacji, podczas gdy inne etapy przetwarzania pozostają takie same. Wnioskodawca wskazał również, że wnioskowana zmiana specyfikacji oleju ze Schizochytrium sp. bogatego w DHA i EPA nie ma wpływu na bezpieczeństwo nowej żywności.
(7) Komisja uważa, że wnioskowana aktualizacja unijnego wykazu dotycząca zmiany specyfikacji oleju ze Schizochytrium sp. bogatego w DHA i EPA zaproponowana przez wnioskodawcę nie ma wpływu na zdrowie człowieka oraz że przeprowadzenie oceny bezpieczeństwa przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/2283 nie jest konieczne. Wnioskowana zmiana specyfikacji dotyczy poziomów DHA niższych niż poziomy, które Urząd 4 ocenił wcześniej jako bezpieczne. Zmiana specyfikacji oleju ze Schizochytrium sp. bogatego w DHA i EPA dotyczy zmiany tylko jednego parametru - poziomu DHA, podczas gdy pozostałe parametry specyfikacji pozostają niezmienione.
(8) Informacje zawarte we wniosku oraz opinia naukowa Urzędu w sprawie rozszerzenia stosowania oleju z alg Schizo- chytrium sp. bogatego w DHA i EPA jako nowego składnika żywności dają wystarczające podstawy do stwierdzenia, że zmiany w specyfikacjach nowej żywności są zgodne z warunkami określonymi w art. 12 rozporządzenia (UE) 2015/2283 i powinny zostać zatwierdzone.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/2470.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 30 lipca 2024 r.