Decyzja 3/2023 w sprawie pozytywnej oceny etapu 2 określonego w załączniku XXI-Ado rozdziału 8 Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony

DECYZJA nr 3/2023 KOMITETU STOWARZYSZENIA UE-UKRAINA W SKŁADZIE ROZSTRZYGAJĄCYM KWESTIE DOTYCZĄCE HANDLU
z dnia 30 listopada 2023 r.
w sprawie pozytywnej oceny etapu 2 określonego w załączniku XXI-Ado rozdziału 8 Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony [2024/192]

KOMITET STOWARZYSZENIA W SKŁADZIE ROZSTRZYGAJĄCYM KWESTIE DOTYCZĄCE HANDLU,

uwzględniając Układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony 1 , w szczególności jego art. 153,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony (zwany dalej "Układem"), został podpisany w dniu 27 czerwca 2014 r. i wszedł w życie w dniu 1 września 2017 r.

(2) W preambule do Układu uznaje się zobowiązanie Ukrainy do stopniowego zbliżenia prawodawstwa Ukrainy z prawodawstwem Unii zgodnie z postanowieniami Układu i do skutecznej jego realizacji oraz przyczynianie się w ten sposób do stopniowej integracji gospodarczej i pogłębienia stowarzyszenia politycznego Ukrainy z Unią.

(3) Zgodnie z art. 154 Układu strony postanawiają, że będą stopniowo i równocześnie dążyć do skutecznego i wzajemnego otwarcia swoich rynków w obszarze zamówień publicznych.

(4) Zgodnie z art. 153 ust. 1 i 2 Układu Ukraina ma zapewniać stopniowe dążenie do zgodności swojego istniejącego i przyszłego prawodawstwa w zakresie zamówień publicznych z dorobkiem prawnym Unii w tej dziedzinie. Zbliżenie przepisów ma się odbywać w kilku etapach, zgodnie z harmonogramem zawartym w załączniku XXI-A (Orientacyjny harmonogram reform instytucjonalnych, zbliżenia prawodawstwa i przyznania dostępu do rynku) do rozdziału 8 Układu (zwanym dalej "załącznikiem XXI-A").

(5) Zgodnie z art. 153 ust. 2 Układu wdrożenie każdego z etapów określonych w załączniku XXI-A ma być oceniane przez Komitet Stowarzyszenia w składzie rozstrzygającym kwestie dotyczące handlu. Ocena ta może prowadzić do pozytywnej oceny wdrożenia danego etapu w drodze decyzji Komitetu.

(6) Zgodnie z art. 153 ust. 3 Układu Komitet Stowarzyszenia w składzie rozstrzygającym kwestie dotyczące handlu ma przystąpić do oceny kolejnego etapu, dopiero gdy środki służące do wdrożenia poprzedniego etapu zostaną zrealizowane i zatwierdzone. Decyzja nr 2/2023 Komitetu Stowarzyszenia w składzie rozstrzygającym kwestie dotyczące handlu zawiera pozytywną ocenę wdrożenia etapu 1, co umożliwia wydanie pozytywnej oceny wdrożenia etapu 2 określonego w załączniku XXI-A.

(7) Załącznik XXI-A określa wymogi, które Ukraina musi spełnić w celu wdrożenia etapu 2.

(8) W następstwie wojny napastniczej Rosji przeciwko Ukrainie, w ramach stanu wojennego obowiązującego w Ukrainie i na czas jego trwania, Ukraina wprowadziła tymczasowe wyjątki od swoich przepisów dotyczących zamówień publicznych, w drodze uchwał. Ocena wdrożenia etapu 2 określonego w załączniku XXI-A opiera się na zobowiązaniu Ukrainy do wycofania tymczasowych wyjątków od przepisów dotyczących zamówień publicznych w ciągu 90 dni od dnia zakończenia lub unieważnienia systemu prawnego stanu wojennego w Ukrainie,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wydaje się pozytywną ocenę wdrożenia przez Ukrainę etapu 2 określonego w załączniku XXI-A w oparciu o powody przedstawione w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejszą decyzję przyjęto w językach: angielskim, bułgarskim, chorwackim, czeskim, duńskim, estońskim, fińskim, francuskim, greckim, hiszpańskim, irlandzkim, litewskim, łotewskim, maltańskim, niderlandzkim, niemieckim, polskim, portugalskim, słowackim, słoweńskim, szwedzkim, rumuńskim, węgierskim, włoskim i ukraińskim, przy czym każdy z tych tekstów jest jednakowo autentyczny.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 listopada 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

Zgodnie z załącznikiem XXI-A w celu wdrożenia etapu 2 wymagane jest zbliżenie i wdrożenie podstawowych elementów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE 2  oraz dyrektywy Rady 89/665/EWG 3 .

Podstawowe elementy dyrektywy 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych

Podstawowe elementy dyrektywy 2014/24/UE określono w załączniku XXI-B (Podstawowe elementy dyrektywy 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych) do rozdziału 8 Układu.

Ukraińska ustawa nr 114-IX o zmianach ukraińskiej ustawy o zamówieniach publicznych oraz niektórych innych ukraińskich aktów ustawodawczych w zakresie usprawnienia zamówień publicznych (zwana dalej "ustawą o zamówieniach publicznych") - przyjęta przez parlament Ukrainy w dniu 19 września 2019 r. i zmieniająca ukraińską ustawę nr 922-VIII z dnia 25 grudnia 2015 r. o zamówieniach publicznych - ma na celu zbliżenie do podstawowych elementów dyrektywy 2014/24/UE.

Ustawa o zamówieniach publicznych określa zakres jej stosowania, który obejmuje zamówienia na zakup towarów, usług i robót budowlanych udzielane przez instytucje zamawiające. Instytucje zamawiające są ponadto zdefiniowane w ustawie o zamówieniach publicznych, a definicja obejmuje większość elementów określonych w dyrektywie 2014/24/UE. Ponadto ustawa o zamówieniach publicznych zawiera różne definicje, które można zasadniczo uznać za zgodne z dyrektywą 2014/24/UE. Ustawa o zamówieniach publicznych ma zastosowanie do zakupów towarów, usług i robót budowlanych, których wartość przekracza wartość progową określoną w art. 3 tej ustawy, a jest niższa od wartości progowej określonej w dyrektywie 2014/24/UE. Zarządzenie ukraińskiego Ministerstwa Rozwoju Gospodarczego, Handlu i Rolnictwa nr 275 z dnia 18 lutego 2020 r. w sprawie zatwierdzenia przybliżonej metody określania oczekiwanej wartości przedmiotu zamówienia zawiera przepisy dotyczące metod określania oczekiwanej wartości zamówienia.

Zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w Ukrainie prowadzone są zgodnie z następującymi zasadami:

1)
uczciwa konkurencja między oferentami;
2)
maksymalne oszczędności kosztów, efektywność i proporcjonalność;
3)
otwartość i przejrzystość na wszystkich etapach procedury udzielania zamówień;
4)
niedyskryminacja oferentów i ich równe traktowanie;
5)
obiektywność i bezstronność oceny ofert i udzielenia zamówienia;
6)
zapobieganie praktykom korupcyjnym i nadużyciom.

Ustawa o zamówieniach publicznych stanowi, że oferenci krajowi i zagraniczni, niezależnie od formy własności i struktury prawnej ich działalności, uczestniczą w postępowaniach o udzielenie zamówienia na równych warunkach.

W zmianie ustawy o zamówieniach publicznych w drodze ustawy nr 1977-IX o zmianach ukraińskiej ustawy o zamówieniach publicznych w celu stworzenia warunków dla zrównoważonego rozwoju i modernizacji przemysłu krajowego, przyjętej w dniu 16 grudnia 2021 r., wprowadzono na okres 10 lat tymczasowe wymogi dotyczące krajowego pochodzenia. Wymogi te nie mają zastosowania do zamówień objętych przepisami ukraińskiej ustawy nr 1029-VII z dnia 16 marca 2016 r. o przystąpieniu Ukrainy do porozumienia w sprawie zamówień publicznych ani postanowieniami z zakresu zamówień publicznych w innych traktatach międzynarodowych Ukrainy zatwierdzonych przez Radę Najwyższą Ukrainy. W związku z tym wymogi dotyczące krajowego pochodzenia nie mają zastosowania do ofert składanych przez podmioty gospodarcze z Unii Europejskiej - bez względu na to, czy prowadzą działalność w Ukrainie - ani do ofert obejmujących produkty, usługi lub roboty pochodzące z Unii Europejskiej.

Ustawa o zamówieniach publicznych reguluje następujące procedury udzielania zamówień: przetarg otwarty, przetarg ograniczony oraz dialog konkurencyjny. Ogólne zasady są zgodne z zasadami określonymi w dyrektywie 2014/24/UE. Ustawa o zamówieniach publicznych przewiduje również możliwość zastosowania procedury negocjacyjnej; warunki jej zastosowania są pod wieloma względami zgodne z warunkami określonymi w dyrektywie 2014/24/UE.

Przepisy dotyczące etykiet, protokołów z tekstów, certyfikacji i innych środków dowodowych są dostosowane do dyrektywy 2014/24/UE.

Zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych instytucje zamawiające publikują ogłoszenia o konkurencyjnych procedurach przetargowych, w tym dokumenty przetargowe i projekty umów, w systemie e-zamówień. Wszystkie informacje istotne dla udzielania zamówień publicznych są udostępniane w systemie e-zamówień.

Informacje o wybranych oferentach są ogłaszane w systemie e-zamówień. Oferenci, których oferty zostały odrzucone, mogą zwrócić się do instytucji zamawiającej za pośrednictwem systemu e-zamówień o udzielenie informacji o ofercie złożonej przez wybranego oferenta, również o zaletach tej oferty w porównaniu z ich własną ofertą, a instytucja zamawiająca jest zobowiązana do udzielenia odpowiedzi na taki wniosek w terminie pięciu dni.

Ogólne zasady kwalifikacji uczestników są określone w ustawie o zamówieniach publicznych; która zawiera również podstawy wykluczenia, kryteria kwalifikacji, kryteria udzielenia zamówienia, ocenę a także przepisy dotyczące sposobu postępowania w przypadku rażąco niskich ofert.

Przepisy ogólne dotyczące realizacji zamówienia są również zawarte w ustawie o zamówieniach publicznych.

W przypadku braku przepisów szczegółowych dotyczących usług społecznych i innych szczególnych usług zastosowanie mają procedury udzielania zamówień mające zastosowanie do wszystkich innych usług.

W następstwie wojny napastniczej Rosji przeciwko Ukrainie, w ramach stanu wojennego obowiązującego w Ukrainie i na czas jego trwania, wprowadzone zostały na mocy uchwał tymczasowe wyjątki od przepisów dotyczących zamówień publicznych, w tym w odniesieniu do procedur udzielania zamówień publicznych, wymogów dla oferentów i zamówień w dziedzinie obronności. Ocena wdrożenia etapu 2 określonego w załączniku XXI-A opiera się na zobowiązaniu Ukrainy do wycofania tymczasowych wyjątków od przepisów dotyczących zamówień publicznych w ciągu 90 dni od dnia zakończenia lub unieważnienia systemu prawnego stanu wojennego w Ukrainie.

Podstawowe elementy dyrektywy 89/665/EWG

Podstawowe elementy dyrektywy 89/665/EWG określono w załączniku XXI-C (Podstawowe elementy dyrektywy 89/665/EWG z dnia 21 grudnia 1989 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do stosowania procedur odwoławczych w zakresie udzielania zamówień publicznych na dostawy i roboty budowlane (zwanej dalej "dyrektywą 89/665/EWG") zmienionej dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/66/WE z dnia 11 grudnia 2007 r. zmieniającą dyrektywy Rady 89/665/EWG i 92/13/EWG w zakresie poprawy skuteczności procedur odwoławczych w dziedzinie udzielania zamówień publicznych (zwaną dalej "dyrektywą 2007/66/WE") oraz dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/23/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania koncesji (zwaną dalej "dyrektywą 2014/23/UE") do rozdziału 8 Układu.

Zgodnie ze zmianą nr 1219-IX z dnia 5 lutego 2021 r. ustawy specjalnej w sprawie Ukraińskiego Komitetu Antymonopolowego (zwana dalej "ustawą o AMCU") Ukraiński Komitet Antymonopolowy (zwany dalej "AMCU"), jako organ odpowiedzialny za rozpatrywanie skarg, powołuje Komisję (lub komisje) ds. Rozpatrywania Skarg w sprawie Naruszeń Przepisów Prawa Zamówień Publicznych (zwaną dalej "komisją") oraz wykonuje inne uprawnienia określone w ustawie o zamówieniach publicznych, w ukraińskiej ustawie nr 2210-III z dnia 11 stycznia 2001 r. o ochronie konkurencji gospodarczej, z późniejszymi zmianami, i w ustawie o AMCU.

Każda z komisji powinna składać się z trzech komisarzy ds. rozpatrywania skarg w sprawie naruszeń przepisów prawa zamówień publicznych (zwanych dalej "komisarzami") mianowanych przez przewodniczącego AMCU. Ze względu na rozpoczęcie w dniu 24 lutego 2022 r. rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie AMCU tymczasowo zaprzestał rozpatrywania skarg dotyczących naruszeń przepisów prawa zamówień publicznych. Organ odwoławczy został w pełni przywrócony w kwietniu 2022 r.

W dniu 13 lutego 2023 r. na mocy zarządzenia przewodniczącego AMCU nr 79-BK ogłoszono procedurę rekrutacyjną na nieobsadzone stanowiska komisarzy, która to procedura jest obecnie w toku, z uwzględnieniem wymogów procedury konkurencyjnej selekcji i mianowania na stanowiska komisarzy.

Ustawa o zamówieniach publicznych i ustawa o AMCU zobowiązują AMCU jako organ sprawujący kontrolę w dziedzinie zamówień publicznych do przyjmowania decyzji pisemnych w ramach swoich uprawnień, a także umożliwiają odwołanie się od decyzji AMCU do sądu.

Przepisy dotyczące zakresu i dostępności procedur odwoławczych określone w ustawie o zamówieniach publicznych są zasadniczo zgodne z dyrektywą 89/665/EWG. Ustawa o zamówieniach publicznych zawiera przepisy dotyczące okresu zawieszenia typu standstill oraz terminów składania skarg dotyczących naruszeń przepisów prawa zamówień publicznych. Ustawa o zamówieniach publicznych przewiduje nieważność umów zawartych z naruszeniem ustawy o zamówieniach publicznych i zawiera wykaz podstaw unieważnienia zawartych umów.

1 Dz.U. UE L 161 z 29.5.2014, s. 3.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE (Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 65).
3 Dyrektywa Rady 89/665/EWG z dnia 21 grudnia 1989 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do stosowania procedur odwoławczych w zakresie udzielania zamówień publicznych na dostawy i roboty budowlane (Dz.U. WE L 395 z 30.12.1989, s. 33).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.192

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 3/2023 w sprawie pozytywnej oceny etapu 2 określonego w załączniku XXI-Ado rozdziału 8 Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony
Data aktu: 30/11/2023
Data ogłoszenia: 05/01/2024
Data wejścia w życie: 30/11/2023