uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 1 ("rozporządzenie podstawowe"), w szczególności jego art. 14 ust. 1,
uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/265 z dnia 9 lutego 2023 r. nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz płytek ceramicznych pochodzących między innymi z Turcji 2 ("rozporządzenie pierwotne"), w szczególności jego art. 2,
A. OBOWIĄZUJĄCE ŚRODKI
(1) 10 lutego 2023 r. rozporządzeniem pierwotnym Komisja nałożyła ostateczne cło antydumpingowe na przywóz do
Unii płytek ceramicznych pochodzących między innymi z Turcji ("produkt objęty postępowaniem").
(2) W dochodzeniu, które doprowadziło do nałożenia ostatecznych ceł antydumpingowych ("pierwotne dochodzenie") wobec producentów eksportujących z między innymi Turcji, zastosowano kontrolę wyrywkową zgodnie z art. 17 rozporządzenia podstawowego.
(3) Komisja nałożyła na przywóz płytek ceramicznych od objętych próbą producentów eksportujących z Turcji indywidualne stawki cła antydumpingowego wynoszące od 4,8 % do 20,9 %. Tureccy współpracujący producenci eksportujący, którzy nie zostali włączeni do próby, zostali objęci stawką celną w wysokości 9,2 %, która jest średnią ważoną stawką celną dla ujętych w próbie tureckich producentów eksportujących, co do których stwierdzono, że stosują dumping. Nazwy tych współpracujących tureckich producentów eksportujących nieobjętych próbą są wymienione w załączniku II do rozporządzenia pierwotnego. Na płytki ceramiczne pochodzące od przedsiębiorstw w Turcji, które nie współpracowały w dochodzeniu, nałożono ogólnokrajową stawkę cła w wysokości 20,9 %.
(4) Na podstawie art. 2 rozporządzenia pierwotnego art. 1 ust. 2 tego rozporządzenia może zostać zmieniony poprzez przyznanie nowemu tureckiemu producentowi eksportującemu stawki cła mającej zastosowanie wobec współpracujących przedsiębiorstw nieobjętych próbą, czyli średniej ważonej stawki cła w wysokości 9,2 %, jeżeli taki nowy producent eksportujący w Turcji dostarczy Komisji wystarczające dowody na to, że: (i) nie dokonywał wywozu produktu objętego postępowaniem do Unii w okresie objętym pierwotnym dochodzeniem (od 1 lipca 2020 r. do 30 czerwca 2021 r.); (ii) nie jest powiązany z producentem eksportującym, który dokonywał takiego wywozu; oraz (iii) dokonywał wywozu produktu objętego postępowaniem po okresie objętym dochodzeniem lub przyjął nieodwołalne zobowiązanie umowne do wywozu znacznej ilości tego produktu.
B. WNIOSEK
(5) Przedsiębiorstwo Gural Porselen Turizm ve Vitrifiye Sanayi Anonim Ș irketi ("wnioskodawca") twierdziło, że spełniło wszystkie warunki określone w art. 2 rozporządzenia pierwotnego, i przedłożyło Komisji wniosek o przyznanie statusu nowego producenta eksportującego ("NEPT"), a zatem o zastosowanie względem niego stawki cła wynoszącej 9,2 %, obowiązującej wobec nieobjętych próbą współpracujących przedsiębiorstw w Turcji.
(6) W celu ustalenia, czy wnioskodawca spełnił warunki przyznania NEPT, jak określono w art. 2 rozporządzenia pierwotnego ("warunki NEPT"), Komisja przesłała najpierw wnioskodawcy kwestionariusz, w którym zwróciła się o przedstawienie dowodów potwierdzających spełnienie warunków NEPT.
(7) Na podstawie analizy odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu Komisja zwróciła się o udzielenie kilku wyjaśnień, które wnioskodawca przekazał.
C. ANALIZA WNIOSKU
(8) W odniesieniu do warunku dotyczącego NEPT, zgodnie z którym wnioskodawca nie jest powiązany z żadnymi eksporterami ani producentami, którzy dokonywali wywozu produktu objętego postępowaniem w trakcie pierwotnego dochodzenia, Komisja ustaliła powiązanie 3 między wnioskodawcą a NG Kutahya Seramik Porselen Turizm A.Ș . - współpracującym producentem eksportującym nieobjętym próbą w pierwotnym dochodzeniu.
(9) Pismem z 23 stycznia 2024 r. Komisja poinformowała wnioskodawcę, że biorąc pod uwagę powiązania rodzinne między udziałowcami i zarządem wnioskodawcy a NG Kutahya Seramik Porselen Turizm A.Ș ., wnioskodawca i NG Kutahya Seramik Porselen Turizm A.Ș . zostali uznani do celów ochrony handlu za część tej samej grupy, ale Komisja oceni wniosek wnioskodawcy jako producenta eksportującego powiązanego ze współpracującym producentem eksportującym wymienionym w załączniku II do rozporządzenia pierwotnego.
(10) Komisja zwróciła się o dalsze informacje i dowody potwierdzające, w szczególności w odniesieniu do momentu rozpoczęcia przez wnioskodawcę produkcji płytek ceramicznych i ich wywozu do Unii.
(11) Na podstawie odpowiedzi wnioskodawcy Komisja potwierdziła, że był on powiązany z NG Kutahya Seramik Porselen Turizm A.Ș . w okresie objętym pierwotnym dochodzeniem, mimo że nie był jeszcze producentem płytek ceramicznych. Z tureckiego dziennika rejestru handlowego wynikało, że przedsiębiorstwo Gural Porselen Turizm ve Vitrifiye Sanayi Anonim Ș irketi powstało w 2005 r. W 2017 r. Gural Porselen Turizm ve Vitrifiye Sanayi Anonim Ș irketi rozpoczęło budowę nowej fabryki w celu produkcji płytek ceramicznych. Wystąpiły opóźnienia i fabryka, która początkowo miała być operacyjna w okresie objętym pierwotnym dochodzeniem, została otwarta dopiero w sierpniu 2022 r. Znajduje to potwierdzenie w zbadanych sprawozdaniach za lata obrachunkowe kończące się w 2021 r. i 2022 r. oraz w tureckim dzienniku rejestru handlowego, w którym poinformowano, że wnioskodawca otworzył fabrykę płytek ceramicznych w 2022 r. 4
(12) Ponieważ stawka celna mająca zastosowanie do podmiotu NG Kutahya Seramik Porselen Turizm A.Ș . opierało się na średniej stawce celnej mającej stosowanie do producentów eksportujących objętych próbą, włączenie Gural Porselen Turizm ve Vitrifiye Sanayi Anonim Ș irketi nie zmienia ustaleń Komisji w tym zakresie. Gural Porselen Turizm ve Vitrifiye Sanayi Anonim Ș irketi potwierdziło na żądanie Komisji, że jego wniosek dotyczył przywozu od dnia, w którym przedłożono wspomnianą w motywie 7 wstępną odpowiedź na pytania zawarte w kwestionariuszu. W związku z tym Komisja uważa za właściwe, aby cło antydumpingowe na wywóz dokonywany przez NG Kutahya Seramik Porselen Turizm A.Ș . miało zastosowanie do wywozu produktów Gural Porselen Turizm ve Vitrifiye Sanayi Anonim Ș irketi do Unii ze skutkiem od 27 listopada 2023 r.
(13) W związku z powyższym Komisja uznała za stosowne zmienić załącznik II do rozporządzenia pierwotnego poprzez dodanie Gural Porselen Turizm ve Vitrifiye Sanayi Anonim Ș irketi, jako powiązanego producenta eksportującego, do podmiotu NG Kutahya Seramik Porselen Turizm A.Ș . wymienionego pod dodatkowym kodem TARIC C912.
D. UJAWNIENIE USTALEŃ
(14) Wnioskodawca, przemysł Unii i inne zainteresowane strony zostały poinformowane o istotnych faktach i ustaleniach, na podstawie których uznano za stosowne zmienić załącznik II do rozporządzenia pierwotnego poprzez dodanie Gural Porselen Turizm ve Vitrifiye Sanayi Anonim Ș irketi, jako powiązanego producenta eksportującego, do podmiotu NG Kutahya Seramik Porselen Turizm A.Ș . wymienionego pod dodatkowym kodem TARIC C912.
(15) Dodatkowy kod TARIC C912, poprzednio przypisany NG Kutahya Seramik Porselen Turizm A.Ș ., powinien mieć również zastosowanie do Gural Porselen Turizm ve Vitrifiye Sanayi Anonim Ș irketi ze skutkiem od 27 listopada 2023 r.
(16) Strony otrzymały możliwość zgłoszenia uwag. W swoich uwagach Gural Porselen Turizm ve Vitrifiye Sanayi Anonim Ș irketi zwróciło się o oddzielny dodatkowy kod TARIC, ponieważ był niezależnym podmiotem prawnym. Wniosek ten został jednak odrzucony, ponieważ NG Kutahya Seramik Porselen Turizm A.Ș . oraz Gural Porselen Turizm ve Vitrifiye Sanayi Anonim Ș irketi są przedsiębiorstwami powiązanymi i w związku z tym powinny być objęte tym samym kodem.
(17) Niniejsze rozporządzenie jest zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1036,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 12 lipca 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1919 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/1919 zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/265 nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz płytek ceramicznych pochodzących z Indii i Turcji |
| Data aktu: | 12/07/2024 |
| Data ogłoszenia: | 15/07/2024 |
| Data wejścia w życie: | 16/07/2024 |