Deklaracja kompetencji Unii Europejskiej sporządzona zgodnie z art. 67 ust. 2 porozumienia w ramach Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza, dotyczącego ochrony i zrównoważonego wykorzystywania morskiej różnorodności biologicznej na obszarach znajdujących się poza jurysdykcją krajową [2024/…]

Deklaracja kompetencji Unii Europejskiej sporządzona zgodnie z art. 67 ust. 2 porozumienia w ramach Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza, dotyczącego ochrony i zrównoważonego wykorzystywania morskiej różnorodności biologicznej na obszarach znajdujących się poza jurysdykcją krajową [2024/1832]

1. Unia Europejska (zwana dalej "Unią") przedkłada, zgodnie z art. 67 ust. 2 porozumienia w ramach Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza, dotyczącego ochrony i zrównoważonego wykorzystywania morskiej różnorodności biologicznej na obszarach znajdujących się poza jurysdykcją krajową (zwanego dalej "porozumieniem"), następującą deklarację kompetencji w odniesieniu do kwestii uregulowanych w porozumieniu.

2. Obecnie państwami członkowskimi Unii są: Królestwo Belgii, Republika Bułgarii, Republika Czeska, Królestwo Danii, Republika Federalna Niemiec, Republika Estońska, Irlandia, Republika Grecka, Królestwo Hiszpanii, Republika Francuska, Republika Chorwacji, Republika Włoska, Republika Cypryjska, Republika Łotewska, Republika Litewska, Wielkie Księstwo Luksemburga, Węgry, Republika Malty, Królestwo Niderlandów, Republika Austrii, Rzeczpospolita Polska, Republika Portugalska, Rumunia, Republika Słowenii, Republika Słowacka, Republika Finlandii oraz Królestwo Szwecji.

3. Na mocy art. 3 i 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) w niektórych dziedzinach Unia ma wyłączną kompetencję, a w innych Unia dzieli kompetencje z państwami członkowskimi. Na mocy art. 4 ust. 1 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) państwa członkowskie zachowują wyłączną kompetencję we wszystkich sprawach, w odniesieniu do których nie przyznano Unii żadnych kompetencji w traktatach.

4. W tym względzie Unia oświadcza, po pierwsze, że jest uprawniona do zawierania umów międzynarodowych i wykonywania wynikających z nich zobowiązań związanych z dziedziną ochrony środowiska, która zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. e) TFUE należy do kompetencji dzielonych z państwami członkowskimi. Dotyczy to następujących celów, zgodnie z art. 191 TFUE:

- zachowania, ochrony i poprawy jakości środowiska;

- ochrony zdrowia ludzkiego;

- ostrożnego i racjonalnego wykorzystywania zasobów naturalnych;

- promowania na płaszczyźnie międzynarodowej środków zmierzających do rozwiązywania regionalnych lub światowych problemów w dziedzinie środowiska, w szczególności zwalczania zmian klimatu.

W kwestiach, w odniesieniu do których przyjęto przepisy unijne, Unia ma wyłączną kompetencję w sprawach regulowanych porozumieniem jedynie w zakresie, w jakim postanowienia tego porozumienia lub decyzje Konferencji Stron mogą wpływać na wspólne zasady lub zmieniać ich zakres w rozumieniu art. 3 ust. 2 TFUE. W tym względzie zawarcie niniejszego porozumienia, w imieniu Unii, nie ma wpływu na podział kompetencji między Unią a jej państwami członkowskimi zgodnie z Traktatami. W szczególności, niniejszej decyzji nie należy interpretować jako korzystania przez Unię z możliwości wykonywania jej kompetencji zewnętrznych w odniesieniu do dziedzin objętych porozumieniem wchodzących w zakres kompetencji dzielonych w zakresie, w jakim kompetencje te nie zostały jeszcze wykonane wewnętrznie przez Unię. W dziedzinie kompetencji dzielonych państwa członkowskie zachowują swoje kompetencje w zakresie, w jakim porozumienie nie wpływa na wspólne zasady ani nie zmienia ich zakresu, w tym ich przewidywalnego rozwoju w przyszłości.

W związku z tym zakres kompetencji Unii należy oceniać na podstawie kompleksowej i szczegółowej analizy związku między porozumieniem a konkretnymi przepisami każdego aktu prawa Unii, indywidualnie dla każdego przypadku. Zakres i wykonywanie tych kompetencji Unii podlegają, z uwagi na swój charakter, ciągłej ewolucji.

5. Po drugie, Unia oświadcza, że posiada kompetencje równoległe do wykonywania działań w następujących dziedzinach:

- badania i rozwój technologiczny;

- współpraca na rzecz rozwoju.

Zgodnie z art. 4 ust. 3 i art. 4 ust. 4 TFUE wykonywanie przez Unię kompetencji równoległych nie może skutkować uniemożliwieniem państwom członkowskim wykonywania ich kompetencji.

6. Po trzecie, Unia oświadcza, że posiada wyłączną kompetencję w zakresie zachowania morskich zasobów biologicznych w ramach wspólnej polityki rybołówstwa, zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. d) TFUE.

7. Unia i jej państwa członkowskie są zatem właściwe do zawarcia porozumienia. Zawarcie porozumienia przez Unię pozostaje bez uszczerbku dla kompetencji państw członkowskich w zakresie ratyfikacji, przyjęcia lub zatwierdzenia porozumienia.

8. W odniesieniu do środków, które mają zostać przyjęte na mocy porozumienia, określenie dziedziny kompetencji Unii, do której dany środek należy, będzie zależało od wewnętrznej oceny głównego celu lub elementu składowego środka, który ma zostać przyjęty na mocy porozumienia, a także oceny celów i elementów bardziej konkretnie związanych ze stanowiskiem, które ma zostać ustalone przez Unię. W związku z tym Unia i jej państwa członkowskie podjęły decyzję w sprawie swoich właściwych obowiązków w zakresie wykonywania swoich zobowiązań wynikających z porozumienia, zgodnie z art. 67 ust. 1 porozumienia.

9. Ponadto, w odniesieniu do kompetencji przekazanych Unii, niniejsza deklaracja pozostaje bez uszczerbku dla terytorialnego zakresu stosowania Traktatów i jest stosowana na warunkach określonych w Traktatach, w szczególności w art. 355 TFUE. Na mocy art. 355 TFUE niniejsza deklaracja nie ma zastosowania do krajów i terytoriów zamorskich państw członkowskich, w przypadku których Traktaty nie mają zastosowania, oraz pozostaje bez uszczerbku dla wszelkich aktów i stanowisk, które mogą zostać przyjęte na podstawie porozumienia przez zainteresowane państwa członkowskie w imieniu oraz w interesie tych krajów i terytoriów zamorskich.

10. Unia będzie należycie informować depozytariusza o wszelkich istotnych zmianach zakresu swoich kompetencji, zgodnie z art. 67 ust. 2 porozumienia.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1832

Rodzaj: Deklaracja
Tytuł: Deklaracja kompetencji Unii Europejskiej sporządzona zgodnie z art. 67 ust. 2 porozumienia w ramach Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza, dotyczącego ochrony i zrównoważonego wykorzystywania morskiej różnorodności biologicznej na obszarach znajdujących się poza jurysdykcją krajową [2024/…]
Data aktu: 19/07/2024
Data ogłoszenia: 19/07/2024