uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie przejrzystości transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych i ponownego wykorzystania oraz zmiany rozporządzenia (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 2,
(1) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2019/360 2 określono rodzaj opłat, metodę obliczania i zasady dokonywania płatności w odniesieniu do opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) od repozytoriów transakcji.
(2) W 2018 r. zarówno w przeglądzie przeprowadzonym przez Służbę Audytu Wewnętrznego Komisji, jak i w wyniku kontroli przeprowadzonej przez Europejski Trybunał Obrachunkowy 3 stwierdzono, że system finansowania opłat ESMA jest niepotrzebnie złożony. Aby uprościć pobieranie opłat i ograniczyć ryzyko związane z nieprawidłowym obliczaniem lub nieefektywną alokacją opłat, konieczne jest zapewnienie spójności aspektów technicznych w poszczególnych aktach delegowanych w sprawie opłat pobieranych przez ESMA, w stosownych przypadkach i jeżeli jest to możliwe.
(3) Aby w pełni pokryć wydatki ESMA związane z nadzorem nad repozytoriami transakcji, roczne opłaty nadzorcze powinny być ustalane na podstawie rocznego oszacowania wszystkich kosztów bezpośrednich niezbędnych do wykonywania przez ESMA zadań nadzorczych oraz rozsądnego podziału stałych i zmiennych kosztów pośrednich ponoszonych przez ESMA.
(4) Aby zapewnić spójność aktów delegowanych w sprawie opłat uiszczanych na rzecz ESMA oraz aby umożliwić ESMA otrzymanie w odpowiednim czasie zbadanych danych dotyczących obrotu w celu oszacowania opłat należnych od repozytoriów transakcji na rzecz ESMA, rok referencyjny zbadanych sprawozdań finansowych do celów określenia właściwego obrotu powinien przypadać dwa lata przed rokiem, za który ESMA pobiera opłaty od repozytorium transakcji.
(5) Właściwy obrót repozytoriów transakcji oblicza się w euro. Konieczne jest zatem określenie mechanizmu przeliczania na euro przychodów uzyskanych w innych walutach.
(6) Roczne opłaty nadzorcze powinny być równe szacowanym wydatkom związanym z nadzorowaniem działalności repozytoriów transakcji zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2015/2365, uwzględnionym w budżecie ESMA na ten rok.
(7) Zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2019/715 4 opłaty pobierane od repozytoriów transakcji należy ustalić na poziomie zapewniającym pokrycie pełnego kosztu usług świadczonych przez ESMA i uniknięcie deficytu, a jednocześnie uniemożliwiającym nagromadzenie znacznej nadwyżki. W przypadku gdy znacząco pozytywny lub negatywny wynik budżetowy powtarza się, poziom opłat należy poddać przeglądowi.
(8) Aby uniknąć nadmiernej opłaty nadzorczej w roku rejestracji, zarejestrowane repozytorium transakcji powinno uiścić początkową opłatę nadzorczą, której wysokość powinna być proporcjonalna do okresu w pierwszym roku, w którym dane repozytorium transakcji zostało zarejestrowane.
(9) Koszty administracyjne związane z opłatą nadzorczą za pierwszy rok dla repozytorium transakcji zarejestrowanego w grudniu nie są proporcjonalne do tej opłaty. W związku z tym repozytorium transakcji zarejestrowane w grudniu powinno być zwolnione z wymogu uiszczenia rocznej opłaty nadzorczej za rok, w którym dane repozytorium transakcji zostało zarejestrowane.
(10) Aby zapewnić spójność aktów delegowanych w sprawie opłat uiszczanych na rzecz ESMA, ESMA powinien obliczać wysokość kary w przypadku opóźnień w płatnościach zgodnie z przepisami dotyczącymi odsetek od zaległych płatności określonymi w art. 99 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 5 .
(11) Aby zwiększyć przejrzystość w odniesieniu do warunków i procedur uiszczania opłat przez repozytoria transakcji, należy określić, w jakim okresie lub w jakim terminie repozytoria transakcji mają zapłacić fakturę ESMA z tytułu opłat. W odniesieniu do rocznych opłat nadzorczych należy określić kwotę i ostateczny termin, w którym ESMA ma przesłać repozytoriom transakcji odpowiednią fakturę.
(12) Aby zapewnić terminowe uiszczenie opłat rejestracyjnych i opłat za uznanie, opłaty te należy w każdym przypadku uiścić w terminie 30 dni kalendarzowych od daty wystawienia faktury przez ESMA.
(13) Aby jeszcze bardziej uprościć przepływy płatności z tytułu opłat oraz zapewnić ESMA środki niezbędne do prowadzenia planowanych działań nadzorczych, roczne opłaty nadzorcze powinny być uiszczane w jednej racie w ciągu pierwszych trzech miesięcy roku kalendarzowego, za który takie opłaty są należne.
(14) Aby zapewnić wystarczająco dużo czasu i ułatwić wewnętrzne procedury zatwierdzania, ESMA powinien wysyłać faktury dotyczące płatności rocznych opłat nadzorczych co najmniej 30 dni kalendarzowych przed odpowiednim terminem płatności.
(15) Aby uniknąć niepewności prawa w odniesieniu do obowiązującej procedury pobierania opłat, niniejsze rozporządzenie powinno obowiązywać od dnia 1 stycznia 2025 r.
(16) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2019/360,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 11 marca 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1704 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/1704 zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/360 w odniesieniu do harmonizacji niektórych aspektów opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od repozytoriów transakcji |
| Data aktu: | 11/03/2024 |
| Data ogłoszenia: | 18/06/2024 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2025, 08/07/2024 |