KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 430 ust. 7 akapit piąty oraz art. 434a akapit piąty,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiającą ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniającą dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/UE oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 2 , w szczególności jej art. 45i ust. 5 akapit piąty i art. 45i ust. 6 akapit piąty,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2036 3 wprowadzono do rozporządzenia (UE) nr 575/2013 wymóg, zgodnie z którym jednostki pośredniczące w grupie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji odliczają od pozycji zobowiązań kwalifikowalnych posiadane przez siebie instrumenty funduszy własnych i instrumenty zobowiązań kwalifikowalnych wykorzystywane do celów spełnienia wymogu określonego w art. 92b rozporządzenia (UE) nr 575/2013 ("wymóg dotyczący wewnętrznej całkowitej zdolności do pokrycia strat" lub "wewnętrzna TLAC") lub wymogu określonego w art. 45f dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE 4 ("minimalny wewnętrzny wymóg w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowal- nych" lub "wewnętrzny MREL"), w przypadku gdy te instrumenty funduszy własnych i instrumenty zobowiązań kwalifikowalnych zostały wyemitowane przez podmioty, które same nie są podmiotami restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji i które należą do tej samej grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. W związku z tym ten wymóg dotyczący odliczania należy uwzględnić we wzorach służących do podawania do wiadomości publicznej zharmonizowanych informacji na temat wewnętrznego MREL i wewnętrznej TLAC, określonych w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2021/763 5 . Ten wymóg dotyczący odliczania powinien również znaleźć odzwierciedlenie w zharmonizowanych informacjach przekazywanych właściwym organom i organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
(2) Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1174 6 zmieniającą dyrektywę 2014/59/UE i rozporządzenie (UE) nr 806/2014 w odniesieniu do niektórych aspektów minimalnego wymogu w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych zmieniono wymóg dotyczący odliczania ustanowiony w rozporządzeniu (UE) nr 575/2013 poprzez określenie w dyrektywie 2014/59/UE i rozporządzeniu (UE) nr 806/2014, że jednostki pośredniczące w grupie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji odliczają wyłącznie posiadane przez siebie instrumenty funduszy własnych wyemitowane przez podmioty poddawane likwidacji, które należą do tej samej grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji i które same nie są podmiotami restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, z zastrzeżeniem określonych warunków związanych z istotnością tych posiadanych instrumentów. Te zmiany również powinny znaleźć odzwierciedlenie w zharmonizowanych informacjach zawartych we wzorach stosowanych na potrzeby podawania informacji do wiadomości publicznej oraz na potrzeby sprawozdawczości dla właściwych organów i organów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
(3) Podmioty podlegające wymogom określonym w art. 92a lub art. 92b rozporządzenia (UE) nr 575/2013 ("wymóg dotyczący TLAC") lub wymogowi określonemu w art. 45 dyrektywy 2014/59/UE ("wymóg dotyczący MREL") mogą, po uzyskaniu uprzedniego zezwolenia od właściwego dla nich organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, wezwać do sprzedaży instrumentów zobowiązań kwalifikowalnych bądź wykupić, spłacić lub odkupić instrumenty zobowiązań kwalifikowalnych zgodnie z art. 78a rozporządzenia (UE) nr 575/2013. Kwoty objęte takim zezwoleniem zmniejszają zdolność podmiotu do spełnienia wymogu dotyczącego MREL lub wymogu dotyczącego TLAC. W związku z tym konieczne jest określenie, w jaki sposób wpływ takiego zezwolenia powinien zostać odzwierciedlony w informacjach podawanych do wiadomości publicznej oraz w sprawozdawczości dla właściwych organów i organów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
(4) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/763.
(5) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
(6) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 7 .
(7) Aby zapewnić podmiotom, które podlegają obowiązkowi zgłaszania lub ujawniania informacji zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 575/2013 lub dyrektywą 2014/59/UE, wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do zmian we wzorach i w zharmonizowanych informacjach, zmiany te powinny zacząć obowiązywać sześć miesięcy po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich pań stwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 6 czerwca 2024 r.