a także mając na uwadze, co następuje:(1) Art. 25 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 przewiduje, że sejfnery i synergetyki zostają zatwierdzone, w przypadku gdy spełniają kryteria zatwierdzania substancji czynnych określone w art. 4 tego rozporządzenia. Art. 25 ust. 2 stanowi ponadto, że ogólne zasady stosowane w odniesieniu do procedury zatwierdzania substancji czynnych lub odnawiania tych zatwierdzeń, określone w art. 5-21 tego rozporządzenia, mają również zastosowanie do sejfnerów i synergetyków. W art. 25 ust. 3 tego rozporządzenia wskazano również, że do celów zatwierdzania sejfnerów i synergetyków należy określić wymogi dotyczące danych, podobne do tych mających zastosowanie w odniesieniu do zatwierdzania substancji czynnych.
(2) Co więcej, zgodnie z wymogami art. 26 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, należy ustanowić program prac dotyczący stopniowego przeglądu sejfnerów i synergetyków znajdujących się w obrocie. Aby zapewnić zgodność z odstępstwem przewidzianym w art. 81 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 procedury powinny umożliwiać przegląd sejfnerów i synergetyków w ciągu pięciu lat od przyjęcia programu prac.
(3) W celu zagwarantowania możliwości przeglądu wszystkich sejfnerów i synergetyków znajdujących się w obrocie należy najpierw ustanowić wykaz sejfnerów i synergetyków znajdujących się w obrocie, procedury zgłaszania przez potencjalnych wnioskodawców zainteresowania składaniem wniosków o zatwierdzenie tych sejfnerów i synergetyków, termin składania takich wniosków oraz procedury dotyczące oceny dopuszczalności wniosków.
(4) Aby zapewnić spójność ze szczegółowymi warunkami oceny naukowej ustanowionymi na mocy rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 , należy przewidzieć podobne przepisy dotyczące sejfnerów i synergetyków. W związku z tym należy ustanowić przepisy szczegółowo opisujące proces składania wspólnych wniosków oraz określające procedury konsultacji z Europejskim Urzędem ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") poprzedzających złożenie wniosku o zatwierdzenie substancji czynnej i dotyczących planowanych testów i badań mających na celu zapewnienie zatwierdzenia sejfnerów i synergetyków wraz z wymaganymi powiadomieniami o badaniach rozpoczętych lub przeprowadzonych przez potencjalnych wnioskodawców w celu uzasadnienia ich wniosków.
(5) Aby ograniczyć do minimum badania na zwierzętach, wnioskodawcy powinni, w miarę możliwości, podjąć starania w celu uniknięcia badań na zwierzętach oraz poinformować Urząd, w ramach powiadamiania o zleconych lub przeprowadzonych badaniach, czy jakiekolwiek przeprowadzone lub zlecone badania obejmują wykorzystanie alternatywnych metod testowania.
(6) Aby zapewnić odpowiednie zarządzanie udostępnianiem danych oraz chronić prawa i interesy wnioskodawców i innych zainteresowanych stron w zakresie publicznego dostępu do informacji, do programu prac należy stosować zasady ochrony i poufności danych ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 1107/2009. Zgodnie z zasadami ochrony danych i poufności określonymi w tym rozporządzeniu należy podjąć działania w celu ochrony informacji przedłożonych przez wnioskodawców podczas ustanawiania i realizacji programu prac.
(7) Do celów zatwierdzania sejfnerów i synergetyków należy określić wymogi dotyczące danych, podobne do tych mających zastosowanie w odniesieniu do zatwierdzania substancji czynnych. Poza wymogami dotyczącymi danych mającymi zastosowanie do zatwierdzania substancji czynnych wymagane powinny być też dodatkowe dane, w szczególności te związane z wykazaniem skuteczności sejfnerów i synergetyków.
(8) Z uwagi na istotne powiązania między uprawnieniami określonymi w art. 25 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 dotyczącymi zdefiniowania wymogów dotyczących danych do celów zatwierdzania sejfnerów i synergetyków oraz uprawnieniami określonymi w art. 26 tego rozporządzenia dotyczącymi ustanowienia programu prac dotyczącego stopniowego przeglądu sejfnerów i synergetyków znajdujących się w obrocie - w szczególności w odniesieniu do stosowania tych samych wymogów dotyczących danych - należy ustanowić te przepisy wspólnie w ramach jednego aktu.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: