uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 i dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1828 oraz uchylające dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywę Rady 87/357/EWG 1 , w szczególności jego art. 36 ust. 3,
po konsultacji z Komitetem ds. Rozporządzenia w sprawie Ogólnego Bezpieczeństwa Produktów,
(1) Zgodnie z art. 36 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/988, w przypadku gdy informacje dotyczące odzyskania produktu ze względów bezpieczeństwa przekazuje się konsumentom w formie pisemnej, muszą one mieć formę zawiadomienia o odzyskaniu produktu. Zgodnie z art. 35 ust. 4 tego rozporządzenia, w przypadku gdy nie można skontaktować się bezpośrednio ze wszystkimi konsumentami, których to dotyczy, podmioty gospodarcze oraz dostawcy internetowych platform handlowych, zgodnie ze swoimi odpowiednimi obowiązkami, rozpowszechniają jasne i widoczne zawiadomienie o odzyskaniu produktu.
(2) Aby zagwarantować, że konsumenci będą reagować na odzyskania produktów ze względów bezpieczeństwa, zawiadomienie o odzyskaniu produktu powinno być jasne i przejrzyste oraz zawierać jasny opis danego ryzyka. W rozporządzeniu (UE) 2023/988 określono obowiązkowe informacje, jakie powinno zawierać zawiadomienie o odzyskaniu produktu.
(3) Aby ułatwić i promować spójne podejście i jednolite praktyki w całej UE w odniesieniu do zawiadomień o odzyskaniu produktu, należy ustanowić wzór zawiadomień o odzyskaniu produktu. Jednolity, ustandaryzowany wzór zawiadomienia o odzyskaniu produktu ze względów bezpieczeństwa powinien ułatwić konsumentom rozpoznanie i zrozumienie takich zawiadomień, a podmiotom gospodarczym i dostawcom internetowych platform handlowych - bardziej jednolite przestrzeganie wymogów określonych w art. 35 i 36 rozporządzenia (UE) 2023/988.
(4) Rozporządzenie (UE) 2023/988 zobowiązuje Komisję do określenia wzoru zawiadomienia o odzyskaniu produktu z uwzględnieniem rozwoju nauki i sytuacji rynkowej oraz do udostępnienia go w formacie umożliwiającym podmiotom gospodarczym łatwe tworzenie zawiadomień o odzyskaniu produktu. Najwłaściwszym z technicznego punktu widzenia rozwiązaniem umożliwiającym udostępnienie tego wzoru byłoby opublikowanie go przez Komisję na jej portalu internetowym.
(5) Art. 36 rozporządzenia (UE) 2023/988 zawiera wymóg, aby zawiadomienia o odzyskaniu produktu można było tworzyć w formatach dostępnych dla osób z niepełnosprawnościami. Oznacza to na przykład, że gdy informacja o odzyskaniu produktu jest udostępniana w internecie, uwzględnia ona normy i najlepsze praktyki w zakresie dostępności stron internetowych. W szczególności, jeżeli ważne informacje o odzyskiwanym produkcie lub o identyfikacji produktów, których dotyczy odzyskanie, są zawarte w obrazie, istotne jest, aby informacje te zostały przedstawione w sposób umożliwiający ich odczyt maszynowy.
(6) 2 Konsumenci powinni zostać wyraźnie poinformowani o środkach ostrożności i działaniach, jakie muszą podjąć w związku z odzyskaniem produktu od konsumentów. W szczególności w zawiadomieniu o odzyskaniu produktu należy wskazać, że konsument powinien natychmiast zaprzestać używania odzyskiwanego produktu. Doświadczenie pokazuje, że w niektórych przypadkach instrukcja ta może nie mieć zastosowania, na przykład gdy samochód jest nadal zdolny do tymczasowej ograniczonej eksploatacji i konsument może nim pojechać do warsztatu pod pewnymi warunkami; w takich przypadkach w zawiadomieniu o odzyskaniu produktu należy wyraźnie określić, na jakich warunkach produkt może być nadal używany.
(7) 3 Aby zapewnić podmiotom gospodarczym odpowiedni czas na dostosowanie ich wewnętrznych procesów w odniesieniu do zawiadomienia o odzyskaniu produktu, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w tym samym dniu co rozporządzenie (UE) 2023/988,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 24 maja 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1435 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/1435 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 w odniesieniu do określenia wzoru zawiadomienia o odzyskaniu produktu |
| Data aktu: | 24/05/2024 |
| Data ogłoszenia: | 27/05/2024 |
| Data wejścia w życie: | 16/06/2024, 13/12/2024 |