a także mając na uwadze, co następuje:(1) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/958 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniającą dyrektywę 2003/87/WE w odniesieniu do wkładu lotnictwa w unijny cel zmniejszenia emisji w całej gospodarce i odpowiedniego wdrożenia globalnego środka rynkowego 1 .
(2) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/136 z dnia 18 stycznia 2023 r. w sprawie zmiany dyrektywy 2003/87/WE w odniesieniu do powiadamiania o kompensacji w ramach globalnego środka rynkowego dla operatorów statków powietrznych z siedzibą w Unii 2 .
(3) Dyrektywa (UE) 2023/958 ustanawia specjalny mechanizm mający na celu zniwelowanie różnicy kosztów między zrównoważonymi paliwami lotniczymi a paliwami kopalnymi, przy czym dla określonych wysp Unii poziom udzielanego wsparcia jest wyższy. Ten wyższy poziom wsparcia powinien mieć również zastosowanie do Islandii.
(4) Dyrektywa (UE) 2023/958 przedłuża, po raz ostatni, tymczasowe odstępstwo w przypadku lotów obsługiwanych do i z odpowiednich państw trzecich. Islandia ma szczególne położenie geograficzne, które w jej ocenie ma szczególnie negatywny wpływ na dostępność połączeń lotniczych i prowadzi do ryzyka ucieczki emisji. Aby rozwiązać ten problem, należy na okres przejściowy, w którym obowiązuje to tymczasowe odstępstwo, i w sposób zapewniający pełne poszanowanie zasady równego traktowania przedsiębiorstw lotniczych na tej samej trasie oraz celów, zasad i innych postanowień Porozumienia EOG, ustanowić mechanizm warunkowego przydziału dodatkowych uprawnień dla operatorów statków powietrznych w odniesieniu do lotów, które rozpoczynają się na lotnisku znajdującym się w Islandii i kończą na lotnisku znajdującym się w EOG, Szwajcarii lub Zjednoczonym Królestwie, lub lotów, które rozpoczynają się na lotnisku znajdującym się w EOG i kończą na lotnisku w Islandii. Uprawnienia przydzielone w ramach tego mechanizmu należy odjąć od liczby uprawnień, które Islandia normalnie otrzymałaby do sprzedaży aukcyjnej. Wszelkie dodatkowe uprawnienia przydzielone operatorom statków powietrznych na podstawie takiego mechanizmu są uzależnione od przyspieszenia wysiłków tych operatorów na rzecz osiągnięcia celu neutralności klimatycznej.
(5) W 2026 r. należy sporządzić sprawozdanie oceniające dostępność połączeń lotniczych w przypadku Islandii, z uwzględnieniem konkurencyjności i ucieczki emisji, wpływu na środowisko i klimat, a także dostosowań określonych w niniejszej decyzji. Wyniki przeprowadzonej oceny należy, w stosownych przypadkach, uwzględnić przy przyszłym przeglądzie dyrektywy 2003/87/WE po upływie okresu 2024-2026.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik XX do Porozumienia EOG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
1 Dz.U. L 130 z 16.5.2023, s. 115.
2 Dz.U. L 19 z 20.1.2023, s. 1.
* Wskazano wymogi konstytucyjne.