uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1217/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. ustanawiające sieć danych dotyczących poziomu zrównoważenia gospodarstw rolnych 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 1 akapit drugi, art. 5a ust. 1, art. 5b ust. 2 i 3 oraz art. 16 ust. 3,
uwzględniając opinię Europejskiego Inspektora Ochrony Danych 2 ,
(1) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2674 3 zmieniono rozporządzenie (WE) nr 1217/2009 w celu przekształcenia sieci danych rachunkowych gospodarstw rolnych w sieć danych dotyczących poziomu zrównoważenia gospodarstw rolnych (FSDN). Zmienione ramy prawne znacząco zmieniają obecne ramy gromadzenia danych. W celu zapewnienia jasności i pewności prawa należy zatem przyjąć nowe przepisy zastępujące obowiązujące przepisy ustanowione rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 1198/2014 4 .
(2) Rozporządzenie (WE) nr 1217/2009 upoważnia Komisję do przyjmowania rozporządzeń delegowanych ustanawiających przepisy niezbędne do corocznego określania dochodów i analizy zrównoważenia gospodarstw oraz do udostępniania danych FSDN do celów badawczych. W akcie delegowanym należy ustanowić w szczególności przepisy dotyczące określania wartości progowych wyznaczających pole obserwacji, sporządzania planów wyboru gospodarstw, określania okresu odniesienia dla standardowej produkcji, określania ogólnych i głównych typów rolniczych, a także udzielania dostępu do danych pseudonimizowanych do celów badawczych.
(3) Wartości progowe wyznaczające pole obserwacji powinny umożliwić uzyskanie reprezentatywnych wyników dla pola obserwacji i powinny odzwierciedlać sytuację strukturalną gospodarstw w każdym z państw członkowskich. Ponadto wartości progowe powinny zmaksymalizować stosunek korzyści do kosztów między liczebnością indukowanej próby a jej reprezentatywnością. Wartości progowe powinny być określone w sposób umożliwiający włączenie w pole obserwacji gospodarstw, które reprezentują możliwie największy udział wartości produkcji rolnej, użytków rolnych i siły roboczej wśród tych gospodarstw, które są zorientowane prorynkowo.
(4) Plan wyboru powinien zawierać minimalną liczbę elementów wskazujących sposób wybierania reprezentatywnej próby, co pozwoli badaniu zrealizować cele sieci danych dotyczących poziomu zrównoważenia gospodarstw rolnych.
(5) Wartość standardowej produkcji opiera się na średnich danych z danego okresu odniesienia. Wartości te należy regularnie aktualizować w celu uwzględnienia tendencji gospodarczych, tak aby typologię tę można było nadal z powodzeniem stosować. Częstotliwość aktualizacji powinna być powiązana z latami, w których przeprowadza się w Unii badania zintegrowanych statystyk dotyczących gospodarstw rolnych.
(6) Ogólne i główne typy rolnicze powinny być wyszczególnione w sposób umożliwiający utworzenie jednorodnych grup gospodarstw o mniejszym lub większym stopniu zagregowania, umożliwiając porównywanie sytuacji grup gospodarstw.
(7) W art. 16 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1217/2009 przewidziano możliwość udostępniania przez Komisję danych pseudonimizowanych uzyskanych w ramach wdrażania tego rozporządzenia. Należy ustanowić przepisy dotyczące udzielania dostępu do danych pseudonimizowanych do celów badawczych, aby zapewnić możliwość dostarczania danych dostosowanych do tych celów, przy jednoczesnym zagwarantowaniu odpowiedniego poziomu ochrony danych indywidualnych. Zgodnie z art. 89 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 5 i art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 6 przed udzieleniem dostępu do danych pseudonimizowanych należy jednak upewnić się, czy cele przetwarzania danych nie mogłyby zostać osiągnięte przy użyciu danych zanonimizowanych.
(8) W celu zapewnienia jasności i pewności prawa należy uchylić rozporządzenie delegowane (UE) nr 1198/2014. Bio- rąc jednak pod uwagę, że proces gromadzenia danych za rok obrachunkowy 2024 już się rozpoczął, przepisy określone w tym rozporządzeniu delegowanym powinny nadal mieć zastosowanie do początku roku sprawozdawczego 2025.
(9) Przepisy przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinny mieć zastosowanie od roku sprawozdawczego 2025 w odniesieniu do FSDN oraz od badania za rok 2026 r. w odniesieniu do badań zintegrowanych statystyk dotyczących gospodarstw rolnych w Unii, aby uniknąć wpływu na już trwające procesy gromadzenia danych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 13 marca 2024 r.
Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1417 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/1417 uzupełniające rozporządzenie Rady (WE) nr 1217/2009 ustanawiające sieć danych dotyczących poziomu zrównoważenia gospodarstw rolnych o przepisy dotyczące corocznego określania dochodów, przeprowadzania analizy zrównoważenia gospodarstw i dostępu do danych do celów badawczych, oraz uchylające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1198/2014 |
| Data aktu: | 13/03/2024 |
| Data ogłoszenia: | 24/05/2024 |
| Data wejścia w życie: | 31/05/2024, 01/01/2025 |