uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1139 z dnia 6 lipca 2016 r. ustanawiające wieloletni plan w odniesieniu do stad dorsza, śledzia i szprota w Morzu Bałtyckim oraz połowów eksploatujących te stada, zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 2187/2005 i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1098/2007 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 1 lit. a),
(1) W rozporządzeniu (UE) 2016/1139 ustanowiono wieloletni plan w odniesieniu do stad poławianych w Morzu Bałtyckim oraz określono szczegóły dotyczące obowiązku wyładunku w odniesieniu do tych stad, w tym łososia atlantyckiego. W art. 7 ust. 1 lit. a) tego rozporządzenia uprawniono Komisję, na podstawie wspólnych rekomendacji opracowanych przez państwa członkowskie, do przyjęcia aktów delegowanych uzupełniających to rozporządzenie poprzez przyznawanie wyłączeń ze stosowania obowiązku wyładunku dotyczących gatunków, w przypadku których dowody naukowe wykazują wysokie wskaźniki przeżycia, w odniesieniu do wszystkich stad gatunków żyjących w Morzu Bałtyckim, do których na mocy art. 15 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 2 stosuje się obowiązek wyładunku.
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/1417 3 określające szczegóły realizacji obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów w Morzu Bałtyckim na lata 2021-2023. To rozporządzenie delegowane zostało przyjęte na podstawie wspólnej rekomendacji przedłożonej przez Danię, Niemcy, Estonię, Łotwę, Litwę, Polskę, Finlandię i Szwecję (państwa członkowskie regionu Morza Bałtyckiego, zwane dalej "BALTFISH"), które mają bezpośredni interes w zarządzaniu rybołówstwem na Morzu Bałtyckim.
(3) W dniu 28 października 2022 r. BALTFISH, po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Morza Bałtyckiego, przedłożył Komisji wstępną wspólną rekomendację. Uzyskano opinie naukowe od odpowiednich organów naukowych.
(4) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) dokonał oceny wstępnej wspólnej rekomendacji na posiedzeniu plenarnym w dniach 14-18 listopada 2022 r. 4 i stwierdził, że brak niektórych danych i nieprawidłowości uniemożliwiają mu wyciągnięcie ostatecznych wniosków.
(5) W dniu 28 lutego 2023 r. państwa BALTFISH przedłożyły dodatkowe informacje naukowe, a dnia 22 czerwca 2023 r. - zaktualizowaną wspólną rekomendację.
(6) W zaktualizowanej wspólnej rekomendacji postuluje się utrzymanie wyłączenia z obowiązku wyładunku łososia atlantyckiego w odniesieniu do sieci pułapkowych, w tym żaków pontonowych wyposażonych w przymocowaną komorę z tkaniny bezwęzłowej ("Vittjanpase") i żaków pontonowych połączonych ze zbiornikiem wodnym na statku rybackim, gdzie można łososia wypatroszyć, oraz żaków. Niewody stawne nie powinny być jednak nadal objęte wyłączeniem. W wspólnej rekomendacji proponuje się również dalsze ograniczenie odrzutów łososia do 8 % całkowitych rocznych połowów łososia na państwo członkowskie, w podrejonach ICES 22-31 i podrejonie ICES 32.
(7) STECF ocenił dodatkowe dowody na posiedzeniu plenarnym w dniach 20-24 marca 2023 r. 5 , a zaktualizowaną wspólną rekomendację na posiedzeniu plenarnym w dniach 10-14 lipca 2023 r. 6 STECF stwierdził, że śmiertelność przy uwalnianiu wynosi 24 % z żaków pontonowych połączonych ze zbiornikami wodnymi i 13 % z żaków pontonowych z komorą z tkaniny bezwęzłowej 7 . W odniesieniu do łososia atlantyckiego złowionego przy użyciu innych niewodów stawnych i żaków STECF stwierdził w poprzednich sprawozdaniach, że śmiertelność wynosiła mniej niż 10 % 8 . STECF zauważył jednak również, że najlepszymi dostępnymi dowodami w zaktualizowanej wspólnej rekomendacji były zgłoszone odrzuty (dziennik połowowy). STECF stwierdził, że nawet biorąc pod uwagę możliwość niedoszacowania zgłoszonych odrzutów, nadal prawdopodobne jest, że wpływ wyłączenia z obowiązku wyładunku na śmiertelność jest niski, podobnie do tego, co zaobserwowano w przypadku innych połowów pułapkami, w przypadku których przeżywalność jest wysoka, a wskaźniki odrzutów są zazwyczaj niskie, mimo iż we wspólnej rekomendacji zgłoszone odrzuty (dziennik połowowy) uznano za najlepsze dostępne dowody.
(8) W dniu 15 listopada 2023 r. projekt aktu delegowanego zaopiniowała grupa ekspertów ds. rybołówstwa i akwakultury na posiedzeniu, w którym Parlament Europejski uczestniczył jako obserwator. W drodze procedury pisemnej, w dniu 16 stycznia 2024 r. skonsultowano się z grupą ekspertów w sprawie zmienionego projektu.
(9) Z tych powodów Komisja uważa, że wnioskowane wyłączenie należy przyznać od dnia 8 maja 2024 r. do dnia 31 grudnia 2026 r.
(10) Środki zawarte w zaktualizowanych wspólnych rekomendacjach są zgodne z art. 15 ust. 4 lit. b), art. 18 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 i art. 7 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2016/1139.
(11) Biorąc pod uwagę, że środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na planowanie okresu połowu statków unijnych oraz na powiązaną działalność gospodarczą, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie jak najszybciej.
(12) Ponieważ sezon połowów łososia atlantyckiego ma miejsce wiosną i latem, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 8 maja 2024 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1296 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/1296 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1139 w odniesieniu do wyłączenia ze stosowania obowiązku wyładunku dotyczącego łososia atlantyckiego w Morzu Bałtyckim na lata 2024-2026 |
| Data aktu: | 28/02/2024 |
| Data ogłoszenia: | 07/05/2024 |
| Data wejścia w życie: | 08/05/2024 |