Rozporządzenie delegowane 2024/1296 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1139 w odniesieniu do wyłączenia ze stosowania obowiązku wyładunku dotyczącego łososia atlantyckiego w Morzu Bałtyckim na lata 2024-2026

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/1296
z dnia 28 lutego 2024 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1139 w odniesieniu do wyłączenia ze stosowania obowiązku wyładunku dotyczącego łososia atlantyckiego w Morzu Bałtyckim na lata 2024-2026

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1139 z dnia 6 lipca 2016 r. ustanawiające wieloletni plan w odniesieniu do stad dorsza, śledzia i szprota w Morzu Bałtyckim oraz połowów eksploatujących te stada, zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 2187/2005 i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1098/2007 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 1 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (UE) 2016/1139 ustanowiono wieloletni plan w odniesieniu do stad poławianych w Morzu Bałtyckim oraz określono szczegóły dotyczące obowiązku wyładunku w odniesieniu do tych stad, w tym łososia atlantyckiego. W art. 7 ust. 1 lit. a) tego rozporządzenia uprawniono Komisję, na podstawie wspólnych rekomendacji opracowanych przez państwa członkowskie, do przyjęcia aktów delegowanych uzupełniających to rozporządzenie poprzez przyznawanie wyłączeń ze stosowania obowiązku wyładunku dotyczących gatunków, w przypadku których dowody naukowe wykazują wysokie wskaźniki przeżycia, w odniesieniu do wszystkich stad gatunków żyjących w Morzu Bałtyckim, do których na mocy art. 15 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 2  stosuje się obowiązek wyładunku.

(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/1417 3  określające szczegóły realizacji obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów w Morzu Bałtyckim na lata 2021-2023. To rozporządzenie delegowane zostało przyjęte na podstawie wspólnej rekomendacji przedłożonej przez Danię, Niemcy, Estonię, Łotwę, Litwę, Polskę, Finlandię i Szwecję (państwa członkowskie regionu Morza Bałtyckiego, zwane dalej "BALTFISH"), które mają bezpośredni interes w zarządzaniu rybołówstwem na Morzu Bałtyckim.

(3) W dniu 28 października 2022 r. BALTFISH, po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Morza Bałtyckiego, przedłożył Komisji wstępną wspólną rekomendację. Uzyskano opinie naukowe od odpowiednich organów naukowych.

(4) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) dokonał oceny wstępnej wspólnej rekomendacji na posiedzeniu plenarnym w dniach 14-18 listopada 2022 r. 4  i stwierdził, że brak niektórych danych i nieprawidłowości uniemożliwiają mu wyciągnięcie ostatecznych wniosków.

(5) W dniu 28 lutego 2023 r. państwa BALTFISH przedłożyły dodatkowe informacje naukowe, a dnia 22 czerwca 2023 r. - zaktualizowaną wspólną rekomendację.

(6) W zaktualizowanej wspólnej rekomendacji postuluje się utrzymanie wyłączenia z obowiązku wyładunku łososia atlantyckiego w odniesieniu do sieci pułapkowych, w tym żaków pontonowych wyposażonych w przymocowaną komorę z tkaniny bezwęzłowej ("Vittjanpase") i żaków pontonowych połączonych ze zbiornikiem wodnym na statku rybackim, gdzie można łososia wypatroszyć, oraz żaków. Niewody stawne nie powinny być jednak nadal objęte wyłączeniem. W wspólnej rekomendacji proponuje się również dalsze ograniczenie odrzutów łososia do 8 % całkowitych rocznych połowów łososia na państwo członkowskie, w podrejonach ICES 22-31 i podrejonie ICES 32.

(7) STECF ocenił dodatkowe dowody na posiedzeniu plenarnym w dniach 20-24 marca 2023 r. 5 , a zaktualizowaną wspólną rekomendację na posiedzeniu plenarnym w dniach 10-14 lipca 2023 r. 6  STECF stwierdził, że śmiertelność przy uwalnianiu wynosi 24 % z żaków pontonowych połączonych ze zbiornikami wodnymi i 13 % z żaków pontonowych z komorą z tkaniny bezwęzłowej 7 . W odniesieniu do łososia atlantyckiego złowionego przy użyciu innych niewodów stawnych i żaków STECF stwierdził w poprzednich sprawozdaniach, że śmiertelność wynosiła mniej niż 10 % 8 . STECF zauważył jednak również, że najlepszymi dostępnymi dowodami w zaktualizowanej wspólnej rekomendacji były zgłoszone odrzuty (dziennik połowowy). STECF stwierdził, że nawet biorąc pod uwagę możliwość niedoszacowania zgłoszonych odrzutów, nadal prawdopodobne jest, że wpływ wyłączenia z obowiązku wyładunku na śmiertelność jest niski, podobnie do tego, co zaobserwowano w przypadku innych połowów pułapkami, w przypadku których przeżywalność jest wysoka, a wskaźniki odrzutów są zazwyczaj niskie, mimo iż we wspólnej rekomendacji zgłoszone odrzuty (dziennik połowowy) uznano za najlepsze dostępne dowody.

(8) W dniu 15 listopada 2023 r. projekt aktu delegowanego zaopiniowała grupa ekspertów ds. rybołówstwa i akwakultury na posiedzeniu, w którym Parlament Europejski uczestniczył jako obserwator. W drodze procedury pisemnej, w dniu 16 stycznia 2024 r. skonsultowano się z grupą ekspertów w sprawie zmienionego projektu.

(9) Z tych powodów Komisja uważa, że wnioskowane wyłączenie należy przyznać od dnia 8 maja 2024 r. do dnia 31 grudnia 2026 r.

(10) Środki zawarte w zaktualizowanych wspólnych rekomendacjach są zgodne z art. 15 ust. 4 lit. b), art. 18 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 i art. 7 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2016/1139.

(11) Biorąc pod uwagę, że środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na planowanie okresu połowu statków unijnych oraz na powiązaną działalność gospodarczą, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie jak najszybciej.

(12) Ponieważ sezon połowów łososia atlantyckiego ma miejsce wiosną i latem, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 8 maja 2024 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres stosowania

Niniejsze rozporządzenie przewiduje wyłączenie z obowiązku wyładunku w odniesieniu do łososia atlantyckiego (Salmo salar) złowionego w Morzu Bałtyckim.

Artykuł  2

Definicja

Do celów niniejszego rozporządzenia: "Morze Bałtyckie" oznacza rejony ICES IIIb, IIIc oraz IIId.

Artykuł  3

Wyłączenie z obowiązku wyładunku w odniesieniu do łososia atlantyckiego o wysokim wskaźniku przeżywalności

1. 
Obowiązek wyładunku, o którym mowa w art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, nie ma zastosowania do łososia atlantyckiego złowionego w Morzu Bałtyckim za pomocą jednego z następujących urządzeń:
a)
wszystkie sieci pułapkowe; z wyjątkiem następujących kategorii:
(i)
niewody stawne;
(ii)
żaki pontonowe, chyba że są:
wyposażone w przymocowaną komorę z tkaniny bezwęzłowej, do której łosoś jest kierowany bez podnoszenia nad powierzchnię wody lub
połączone ze zbiornikiem wodnym na statku rybackim, gdzie łosoś jest umieszczany; zbiornik wodny powinien być wypełniony wodą i być wystarczająco duży, aby móc pomieścić wszystkie łososie z pułapki i utrzymać je zanurzone;
b)
żaki.
2. 
W odniesieniu do każdego zainteresowanego państwa członkowskiego wyłączenie przewidziane w ust. 1 ma zastosowanie do maksymalnie 8 % całkowitych rocznych połowów łososia atlantyckiego w podrejonach ICES 22-31 i podrejonie ICES 32.
3. 
W przypadku odrzutów łososia atlantyckiego złowionego przy użyciu sieci pułapkowych i żaków uwalnia się go natychmiast z powrotem do morza.
Artykuł  4

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 8 maja 2024 r. do dnia 31 grudnia 2026 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 lutego 2024 r.

1 Dz.U. L 191 z 15.7.2016, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/1417 z dnia 22 czerwca 2021 r. uzupełniające rozporządzenie (UE) 2016/1139 w odniesieniu do specyfikacji obowiązku wyładunku dotyczącego łososia atlantyckiego w Morzu Bałtyckim na lata 2021-2023 (Dz.U. L 305 z 31.8.2021, s. 3).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1296

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2024/1296 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1139 w odniesieniu do wyłączenia ze stosowania obowiązku wyładunku dotyczącego łososia atlantyckiego w Morzu Bałtyckim na lata 2024-2026
Data aktu: 28/02/2024
Data ogłoszenia: 07/05/2024
Data wejścia w życie: 08/05/2024