Decyzja 2024/1245 ustanawiająca przepisy wewnętrzne dotyczące przekazywania informacji osobom, których dane dotyczą, oraz ograniczenia niektórych ich praw przez Komisję w kontekście działań służby mediacyjnej

DECYZJA KOMISJI (UE) 2024/1245
z dnia 2 maja 2024 r.
ustanawiająca przepisy wewnętrzne dotyczące przekazywania informacji osobom, których dane dotyczą, oraz ograniczenia niektórych ich praw przez Komisję w kontekście działań służby mediacyjnej

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE 1 , w szczególności jego art. 25 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją Komisji C(2024)1420 2  w sprawie służby mediacyjnej ustanowiono służbę mediacyjną jako niezależną służbę Komisji. Jej zadaniem jest ułatwianie polubownego rozwiązywania konfliktów w miejscu pracy lub sporów dotyczących praw i obowiązków pracowników Komisji objętych regulaminem pracowniczym urzędników Unii Europejskiej ("regulamin pracowniczy") i warunkami zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej, ustanowionymi rozporządzeniem Rady (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68 3 .

(2) Decyzją C(2024)1420 ustanowiono nieformalną procedurę, w ramach której każda osoba objęta jej zakresem może zwrócić się o pomoc do służby mediacyjnej.

(3) Komisja i, w kontekście niniejszej decyzji, działająca w jej imieniu służba mediacyjna współtworzą wydajne i oparte na szacunku miejsce pracy dzięki nieformalnemu rozstrzyganiu sporów zanim nastąpi ich eskalacja oraz zapobieganiu występowaniu podobnych sytuacji w tej instytucji. Służba mediacyjna udziela nieformalnych poufnych porad każdemu członkowi personelu zwracającemu się do niej o pomoc ("wnioskodawca"). Za zgodą wnioskodawcy służba mediacyjna może również skontaktować się w związku z mediacją z każdą inną wskazaną przez niego stroną ("osoba, której sprawa dotyczy"). Mediacja wymaga zgody wszystkich zaangażowanych stron. Służba mediacyjna działa całkowicie nieformalnie. Nie może ona podejmować decyzji, które na kogokolwiek wpłynęłyby niekorzystnie.

(4) Na potrzeby realizacji zadań z obszaru mediacji Komisja gromadzi i przetwarza informacje oraz kilka kategorii danych osobowych pracowników i innych osób objętych zakresem decyzji C(2024)1420, w tym dane dotyczące tożsamości, dane kontaktowe, informacje o rolach i zadaniach zawodowych, informacje o zachowaniu w sytuacjach prywatnych i służbowych oraz informacje o wynikach w pracy. Komisja może również przetwarzać wrażliwe dane osobowe, o których mowa w art. 10 i 11 rozporządzenia (UE) 2018/1725, dobrowolnie przekazane jej przez wnioskodawcę.

(5) Dane osobowe przechowuje się w zabezpieczonych środowiskach fizycznych i elektronicznych, aby uniemożliwić bezprawny dostęp do nich oraz przekazywanie ich osobom, które nie są ich odbiorcami zgodnie z zasadą ograniczonego dostępu. Po zakończeniu przetwarzania dane przechowuje się zgodnie z przepisem art. 6 ust. 11 decyzji C(2024)1420.

(6) Na mocy rozporządzenia (UE) 2018/1725 Komisja, jako administrator danych, jest zobowiązana informować osoby, których dane dotyczą, o tych czynnościach przetwarzania oraz szanować ich prawa jako osób, których dane dotyczą.

(7) Przy wykonywaniu swoich zadań Komisja jest zobowiązana do poszanowania praw osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych zgodnie z art. 8 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej i art. 16 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, a także praw przewidzianych w rozporządzeniu (UE) 2018/1725. Jednocześnie Komisja działająca jako służba mediacyjna jest zobowiązana przestrzegać ścisłych zasad poufności wobec wnioskodawców, w związku z czym może być zobowiązana do zapewnienia równowagi między prawami osoby, której dane dotyczą, a podstawowymi prawami i wolnościami innych osób, których dane dotyczą.

(8) Dla wnioskodawcy kluczowe jest, aby zachowano poufność wymiany informacji i nie podejmowano działań bez jego zgody. Jeżeli wnioskodawca zwracający się do służby mediacyjnej o poufną poradę w kontekście konfliktu nie wyraża zgody na skontaktowanie się z osobą, której sprawa dotyczy, w celu przeprowadzenia mediacji, służba mediacyjna nie może przekazywać tej osobie informacji. Przekazanie w takich okolicznościach informacji osobie, której sprawa dotyczy, uniemożliwiłoby bowiem lub poważnie utrudniłoby osiągnięcie celów służby mediacyjnej, w szczególności polegających na zapewnieniu bezpiecznej przestrzeni, w której wnioskodawca może otwarcie omówić swoją sytuację i zdecydować, czy rozpocząć z osobą, której sprawa dotyczy, postępowanie mediacyjne. Komisja może zatem zastosować wyjątek określony w art. 16 ust. 5 lit. b) rozporządzenia (UE) 2018/1725, aby chronić poufność przetwarzania danych, zgodnie z art. 5 ust. 1 decyzji C(2024)1420.

(9) W pewnych okolicznościach konieczne jest pogodzenie praw osób, których dane dotyczą, przewidzianych w rozporządzeniu (UE) 2018/1725, z potrzebą zapewnienia skutecznej realizacji zadań Komisji polegających na udzielaniu nieformalnych, poufnych porad, przy zapewnieniu pełnego poszanowania podstawowych praw i wolności innych osób, których dane dotyczą. W tym celu art. 25 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (UE) 2018/1725 daje Komisji możliwość ograniczenia - na ściśle określonych warunkach - zastosowania art. 14-17, 19, 20 i 35, a także zasady przejrzystości ustanowionej w art. 4 ust. 1 lit. a), o ile jego przepisy odpowiadają prawom i obowiązkom przewidzianym w art. 14-17, 19, 20 i 35 tego rozporządzenia.

(10) Może tak być zwłaszcza wówczas, gdy wnioskodawca pośrednio udziela informacji o innych osobach, których sprawa dotyczy. W takiej sytuacji Komisja może zdecydować o ograniczeniu niektórych praw osoby, której sprawa dotyczy, jeżeli korzystanie z nich spowodowałoby ujawnienie informacji o wnioskodawcy, który nie wyraził zgody, aby służba mediacyjna podjęła działania w celu ułatwienia dialogu z daną osobą. Komisja może wówczas ograniczyć prawo dostępu do informacji o danej osobie, której sprawa dotyczy, lub inne jej prawa, aby chronić prawa i wolności wnioskodawcy. Komisja może podjąć taką decyzję zgodnie z art. 25 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (UE) 2018/1725.

(11) Konieczna może się okazać ochrona poufnych informacji o wnioskodawcy. W celu poszanowania jego praw i wolności może stać się konieczne, aby Komisja ograniczyła dostęp do informacji o tożsamości, oświadczeń i innych danych osobowych wnioskodawcy, w tym samego faktu, że skontaktował się on ze służbą mediacyjną.

(12) Konieczne może być również ograniczenie prawa wnioskodawcy do informacji w sytuacjach, gdy służba mediacyjna musi powiadomić Służbę Medyczną, gdyż konieczne jest podjęcie pilnych działań w celu ochrony integralności fizycznej i psychicznej wnioskodawcy. Służba mediacyjna może wówczas zdecydować, że nie poinformuje wnioskodawcy o powiadomieniu Służby Medycznej, aby umożliwić Służbie Medycznej ocenę środków opieki zdrowotnej lub społecznej, które można zastosować dla dobra tej osoby. Komisja może podjąć taką decyzję zgodnie z art. 25 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (UE) 2018/1725. W tej konkretnej sytuacji prawa wnioskodawcy byłyby chronione, ponieważ Służba Medyczna zachowałaby poufność informacji medycznych, a wnioskodawca nie zostałby pozbawiony prawa do informacji, gdyż Służba Medyczna skontaktowałaby się z nim, gdyby uznała to za konieczne.

(13) Decyzja C(2024)1420 zobowiązuje Komisję do zapewnienia poufności rozpatrywania wniosków o pomoc służby mediacyjnej. Aby zapewnić tę poufność i jednocześnie przestrzegać standardów ochrony danych osobowych na mocy rozporządzenia (UE) 2018/1725, konieczne jest przyjęcie przepisów wewnętrznych, na mocy których Komisja może ograniczyć prawa osób, których dane dotyczą, zgodnie z art. 25 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (UE) 2018/1725.

(14) Przepisy wewnętrzne powinny mieć zastosowanie do wszystkich operacji przetwarzania danych przeprowadzanych przez Komisję w ramach wykonywania przez nią zadań związanych z rozpatrywaniem wniosków na podstawie art. 6 decyzji C(2024) 1420.

(15) W celu zapewnienia zgodności z art. 14, 15 i 16 rozporządzenia (UE) 2018/1725 Komisja powinna informować wszystkie osoby fizyczne - w sposób przejrzysty i spójny, w formie oświadczenia o ochronie danych publikowanego na stronie internetowej Komisji - o swoich działaniach obejmujących przetwarzanie ich danych osobowych oraz o ich prawach. W stosownych przypadkach Komisja powinna także indywidualnie informować wnioskodawców za pomocą odpowiednich środków. Jeżeli wnioskodawca wyraził zgodę na skontaktowanie się z inną osobą, której sprawa dotyczy, Komisja powinna także indywidualnie poinformować taką osobę za pomocą odpowiednich środków.

(16) Komisja powinna stosować ograniczenia tylko wtedy, gdy są one zgodne z istotą podstawowych praw i wolności, są absolutnie niezbędne i stanowią środek proporcjonalny w społeczeństwie demokratycznym. Komisja powinna podawać powody uzasadniające te ograniczenia.

(17) Zgodnie z zasadami przejrzystości, sprawiedliwości i rozliczalności wszelkich ograniczeń należy dokonywać w przejrzysty sposób, a Komisja powinna odnotować w odpowiednim rejestrze każdy przypadek ich zastosowania.

(18) Art. 25 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/1725 zobowiązuje administratora danych do informowania osób, których dane dotyczą, o podstawowych powodach zastosowania ograniczenia oraz o przysługującym im prawie do wniesienia skargi do Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (EIOD).

(19) Zgodnie z art. 25 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2018/1725 Komisja może wstrzymać przekazanie informacji o podstawowych powodach zastosowania ograniczenia w stosunku do osoby, której dane dotyczą, pominąć takie przekazanie lub go odmówić, gdyby mogło ono w jakikolwiek sposób unieważnić skutek ograniczenia.

(20) W przypadku ograniczenia praw osób, których dane dotyczą, Komisja powinna każdorazowo ocenić, czy powiadomienie o ograniczeniu unieważniłoby jego skutek.

(21) Komisja powinna znieść ograniczenie niezwłocznie po ustaniu warunków je uzasadniających i regularnie oceniać te warunki. W niektórych przypadkach może być jednak konieczne utrzymanie stosowania ograniczenia, tak długo jak Komisja przechowuje przedmiotowe dane osobowe. W takim przypadku nie powinno się informować osoby, której dane dotyczą, o przetwarzaniu jej danych osobowych. Taka sytuacja może mieć miejsce szczególnie wtedy, gdy istnieje wysokie ryzyko, że wykonywanie przez daną osobę, której sprawa dotyczy, jej praw naruszyłoby prawa i wolności innych osób. Dotyczy to w szczególności sytuacji, gdy wnioskodawca nie wyraża zgody na skontaktowanie się przez służbę mediacyjną z daną osobą, której sprawa dotyczy, aby rozpocząć między nimi nieformalną mediację.

(22) Komisja powinna dokonać przeglądu stosowania ograniczeń gdy wnioskodawca wyrazi zgodę na podjęcie nieformalnej mediacji lub najpóźniej w chwili zamknięcia procedury rozpatrywania danego wniosku o pomoc.

(23) W art. 16 ust. 5, art. 17 ust. 4, art. 19 ust. 3 oraz art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1725 przewidziano wyjątki od praw przysługujących osobom, których dane dotyczą. Jeżeli wyjątki te mają zastosowanie, Komisja nie musi stosować ograniczenia na mocy niniejszej decyzji.

(24) Aby zagwarantować ochronę praw i wolności osób, których dane dotyczą, oraz zgodność z art. 44 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725, w trakcie całej procedury Komisja powinna angażować w nią odpowiednich koordynatorów ds. ochrony danych i inspektora ochrony danych Komisji Europejskiej oraz dokumentować prowadzone z nimi konsultacje. W szczególności, przed zastosowaniem jakichkolwiek ewentualnych ograniczeń powinno się przeprowadzić konsultacje z koordynatorem ds. ochrony danych wyznaczonym do doradzania danej jednostce organizacyjnej Komisji, który powinien sprawdzić zgodność tych ograniczeń z niniejszą decyzją.

(25) Inspektor ochrony danych Komisji Europejskiej powinien przeprowadzić niezależny przegląd stosowania ograniczeń w celu zapewnienia ich zgodności z niniejszą decyzją.

(26) Skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 13 marca 2024 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres

1. 
Niniejsza decyzja ma zastosowanie do przetwarzania danych osobowych przez Komisję jako administratora danych do celów rozpatrywania wniosków na podstawie art. 6 decyzji C(2024) 1420.
2. 
Niniejsza decyzja ustanawia zasady obowiązujące Komisję w zakresie informowania osób, których dane dotyczą, o przetwarzaniu ich danych zgodnie z art. 14, 15 i 16 rozporządzenia (UE) 2018/1725 podczas rozpatrywania wniosków na podstawie art. 6 decyzji C(2024) 1420.
3. 
Określa ona również warunki, na jakich Komisja może ograniczyć stosowanie art. 4, 14-17, 19, 20 i 35 rozporządzenia (UE) 2018/1725, zgodnie z jego art. 25 ust. 1 lit. h).
4. 
Do danych osobowych objętych niniejszą decyzją należą dane dotyczące tożsamości, dane kontaktowe, informacje o rolach i zadaniach zawodowych, informacje o zachowaniu w sytuacjach prywatnych i służbowych oraz informacje o wynikach w pracy. Wnioskodawcy zwracający się do służby mediacyjnej o pomoc w konkretnej sprawie mogą również przekazywać wrażliwe kategorie danych osobowych, o których mowa w art. 10 i 11 rozporządzenia (UE) 2018/1725.
Artykuł  2

Ograniczenia mające zastosowanie

1. 
Z zastrzeżeniem przepisów art. 3-9 niniejszej decyzji Komisja może ograniczyć stosowanie art. 14-17, 19, 20 i 35 rozporządzenia (UE) 2018/1725, a także zasady przejrzystości określonej w art. 4 ust. 1 lit. a) tego rozporządzenia, o ile przepisy te odpowiadają prawom i obowiązkom przewidzianym w art. 14-17, 19, 20 i 35 tego rozporządzenia. Komisja może to uczynić w przypadku gdy wykonywanie tych praw i obowiązków wpłynęłoby negatywnie na ochronę osoby, której dane dotyczą, lub na prawa i wolności innych osób zgodnie z art. 25 ust. 1 lit. h) tego rozporządzenia.
2. 
Przepisy ust. 1 nie naruszają stosowania innych decyzji Komisji ustanawiających przepisy wewnętrzne dotyczące przekazywania informacji osobom, których dane dotyczą, oraz ograniczeń niektórych praw wynikających z art. 25 rozporządzenia (UE) 2018/1725.
3. 
Wszelkie ograniczenia praw i obowiązków, o których mowa w ust. 1, muszą być zgodne z istotą podstawowych praw i wolności oraz konieczne i proporcjonalne w społeczeństwie demokratycznym, a także uwzględniać zagrożenia dla praw i wolności osób, których dane dotyczą.
4. 
Przed zastosowaniem ograniczeń Komisja indywidualnie ocenia ich konieczność i proporcjonalność. Ograniczenia nie mogą wykraczać poza to, co niezbędne do osiągnięcia wyznaczonych celów.
Artykuł  3

Przekazywanie informacji osobom, których dane dotyczą

1. 
Komisja publikuje na swojej stronie internetowej oświadczenie o ochronie danych, w którym informuje wszystkie osoby, których dane dotyczą, o prowadzonych przez siebie działaniach obejmujących przetwarzanie ich danych osobowych do celów rozpatrywania wniosków na podstawie art. 6 decyzji C(2024)1420. W oświadczeniu tym informuje również o możliwości ograniczenia praw osób, których dane dotyczą, zgodnie z art. 2, 3, 4 i 5 niniejszej decyzji, a także o tym, jakie prawa można ograniczyć, o podstawach stosowania ograniczeń oraz o potencjalnym czasie ich trwania.
2. 
Indywidualnie, za pomocą odpowiednich środków, Komisja informuje wnioskodawców o przetwarzaniu ich danych osobowych. Indywidualnie, za pomocą odpowiednich środków, Komisja informuje także osobę, której sprawa dotyczy, jeżeli wnioskodawca wyraził zgodę na podjęcie z nią nieformalnej mediacji.
3. 
W przypadku gdy zgodnie z art. 2 Komisja ogranicza w całości lub w części udzielanie informacji, o których mowa w ust. 2, wnioskodawcom, których dane osobowe są przetwarzane do celów rozpatrywania wniosków na podstawie art. 6 decyzji C(2024) 1420, Komisja zapisuje i rejestruje przyczyny ograniczenia zgodnie z art. 6 niniejszej decyzji.
Artykuł  4

Prawo dostępu dla osób, których dane dotyczą, prawo do usunięcia danych oraz prawo do ograniczenia przetwarzania

1. 
W przypadku gdy Komisja ogranicza, w całości lub w części, prawo dostępu do danych osobowych osób, których dane dotyczą, prawo do usunięcia danych lub prawo do ograniczenia przetwarzania, o których to prawach mowa odpowiednio w art. 17, 19 i 20 rozporządzenia (UE) 2018/1725, informuje ona daną osobę, której dane dotyczą, na piśmie i bez zbędnej zwłoki, w odpowiedzi na wniosek o dostęp, usunięcie lub ograniczenie przetwarzania:
a)
o zastosowanym ograniczeniu i jego głównych przyczynach; oraz
b)
o możliwości wniesienia skargi za pośrednictwem Europejskiego Inspektora Ochrony Danych lub o możliwości odwołania się do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
2. 
Przekazanie informacji o przyczynach ograniczenia, o którym mowa w ust. 1, można wstrzymać, pominąć lub można go odmówić, jeżeli takie przekazanie unieważniłoby skutek ograniczenia.
3. 
Komisja zapisuje przyczyny ograniczenia zgodnie z art. 6.
4. 
W przypadku całkowitego lub częściowego ograniczenia prawa dostępu, osoba, której dane dotyczą, może skorzystać z prawa dostępu za pośrednictwem Europejskiego Inspektora Ochrony Danych zgodnie z art. 25 ust. 6, 7 i 8 rozporządzenia (UE) 2018/1725.
Artykuł  5

Zawiadamianie osoby, której dane dotyczą, o naruszeniu ochrony danych osobowych

Jeżeli Komisja jest zobowiązana zawiadomić osobę, której dane dotyczą, o naruszeniu ochrony danych osobowych, o którym mowa w art. 35 rozporządzenia (UE) 2018/1725, może ona w wyjątkowych okolicznościach w całości lub w części ograniczyć takie zawiadomienie. Zgodnie z art. 6 niniejszej decyzji Komisja zapisuje i rejestruje powody ograniczenia. Komisja przekazuje taki wpis Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych w chwili zgłoszenia naruszenia ochrony danych osobowych.

Artykuł  6

Zapisywanie i rejestrowanie ograniczeń

1. 
Komisja rejestruje powody wprowadzenia każdego ograniczenia zastosowanego na podstawie niniejszej decyzji, w tym ocenę ryzyka naruszenia praw i wolności osób, których dane dotyczą, związanego z nałożeniem danego ograniczenia oraz ocenę jego konieczności i proporcjonalności, z uwzględnieniem odpowiednich elementów określonych w art. 25 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1725.
2. 
W rejestrze określa się, w jaki sposób wykonywanie prawa przez daną osobę, której dane dotyczą, negatywnie wpłynęłoby na ochronę tejże osoby lub na prawa i wolności innych osób na podstawie art. 25 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (UE) 2018/1725.
3. 
W rejestrze uwzględnia się wspomniany wpis oraz, w stosownych przypadkach, dokumenty zawierające elementy faktyczne i prawne leżące u podstaw wpisu. Udostępnia się je na żądanie Europejskiego Inspektora Ochrony Danych.
Artykuł  7

Okres obowiązywania ograniczeń

1. 
Ograniczenia, o których mowa w art. 3, 4 i 5, mają zastosowanie tak długo, jak długo mają zastosowanie przyczyny je uzasadniające.
2. 
Jeżeli przyczyny ograniczenia, o którym mowa w art. 3, 4 lub 5, przestają mieć zastosowanie, Komisja znosi to ograniczenie.
3. 
Komisja informuje również osobę, której dane dotyczą, o głównych przyczynach zastosowania ograniczenia oraz o możliwości wniesienia, w dowolnym momencie, skargi za pośrednictwem Europejskiego Inspektora Ochrony Danych lub o możliwości odwołania się do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
4. 
Komisja dokonuje przeglądu stosowania ograniczeń, o których mowa w art. 3, 4 i 5 niniejszej decyzji, gdy wnioskodawca wyraża zgodę na podjęcie nieformalnej mediacji z daną osobą, której sprawa dotyczy, lub najpóźniej w chwili zamknięcia procedury rozpatrywania wniosków złożonych na podstawie decyzji C(2024) 1420. Następnie Komisja co sześć miesięcy monitoruje konieczność zachowania jakiegokolwiek ograniczenia. Przegląd obejmuje ocenę konieczności i proporcjonalności ograniczenia, z uwzględnieniem odpowiednich elementów określonych w art. 25 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1725.
Artykuł  8

Zabezpieczenia i okresy przechowywania

1. 
Komisja wdraża zabezpieczenia, aby zapobiegać nadużyciom i bezprawnemu dostępowi lub przekazywaniu danych osobowych, w odniesieniu do których są lub mogą być stosowane ograniczenia. Takie zabezpieczenia obejmują środki techniczne i organizacyjne oraz są w razie potrzeby wyszczególnione w wewnętrznych procedurach Komisji. Zabezpieczenia te obejmują:
a)
jasne określenie ról, obowiązków, praw dostępu i etapów procedury;
b)
bezpieczne środowisko elektroniczne, które zapobiega bezprawnemu i przypadkowemu dostępowi lub przekazywaniu danych elektronicznych osobom nieupoważnionym;
c)
bezpieczne przechowywanie i przetwarzanie dokumentów w formie papierowej; oraz
d)
należyte monitorowanie ograniczeń i okresowe przeglądy ich stosowania.
2. 
Dane osobowe przechowuje się zgodnie z przepisem art. 6 ust. 11 decyzji C(2024)1420. Po zakończeniu okresu przechowywania Komisja usuwa dane osobowe.
Artykuł  9

Zaangażowanie koordynatora ds. ochrony danych i inspektora ochrony danych Komisji

1. 
Przed zastosowaniem jakichkolwiek ograniczeń przeprowadza się konsultacje z koordynatorem ds. ochrony danych wyznaczonym do doradzania danej jednostce organizacyjnej Komisji, który powinien sprawdzić zgodność tych ograniczeń z niniejszą decyzją.
2. 
Bez uszczerbku dla przepisu ust. 1, niezwłocznie informuje się inspektora ochrony danych Komisji, ilekroć prawa osób, których dane dotyczą, ogranicza się zgodnie z niniejszą decyzją. Inspektor ochrony danych otrzymuje, na żądanie, dostęp do powiązanych wpisów oraz do wszelkich dokumentów zawierających elementy faktyczne i prawne leżące u podstaw tych ograniczeń.
3. 
Inspektor ochrony danych może wystąpić o przegląd stosowania ograniczenia. Komisja informuje inspektora ochrony danych na piśmie o rezultatach żądanego przeglądu.
4. 
Komisja dokumentuje udział inspektora ochrony danych i, w stosownych przypadkach, koordynatora ds. ochrony danych (w tym to, jakie informacje im udostępniono) w każdym przypadku ograniczenia praw i obowiązków, o których mowa w art. 2 ust. 2.
Artykuł  10

Wejście w życie

Niniejsza decyzja staje się skuteczna dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 2 maja 2024 r.
1 Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj.
2 Decyzja Komisji C(2024)1420 w sprawie służby mediacyjnej, uchylająca decyzję C (2002) 601.
3 Rozporządzenie Rady (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiające regulamin pracowniczy urzędników i warunki zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich oraz ustanawiające specjalne środki stosowane tymczasowo wobec urzędników Komisji (Dz.U. L 56 z 4.3.1968, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/1968/259(1)/oj).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1245

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/1245 ustanawiająca przepisy wewnętrzne dotyczące przekazywania informacji osobom, których dane dotyczą, oraz ograniczenia niektórych ich praw przez Komisję w kontekście działań służby mediacyjnej
Data aktu: 02/05/2024
Data ogłoszenia: 03/05/2024
Data wejścia w życie: 23/05/2024