uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 12 ust. 1, art. 14 ust. 3 oraz art. 23,
(1) Do wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2021/564 (EBC/2021/9) 1 należy wprowadzić szereg zmian. Z uwagi na wymogi jasności i przejrzystości konieczne jest sporządzenie ich przekształconej wersji.
(2) Zgodnie z rolą euro jako międzynarodowej waluty rezerwowej Eurosystem opracował ramy świadczenia usług zarządzania rezerwami w euro na rzecz banków centralnych, władz monetarnych i krajów spoza strefy euro oraz organizacji międzynarodowych. Usługi Eurosystemu w zakresie zarządzania rezerwami stanowią trzon tych zasad i obejmują jasno określony zestaw standardowych usług w zakresie zarządzania rezerwami, które umożliwiają klientom kompleksowe zarządzanie aktywami rezerwowymi denominowanymi w euro za pośrednictwem jednego banku centralnego Eurosystemu.
(3) Zgodnie z art. 23 w związku z art. 42 ust. 4 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC") Europejski Bank Centralny (EBC) i krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro, mogą ustanawiać stosunki z bankami centralnymi i instytucjami finansowymi innych krajów oraz, w miarę potrzeby, z organizacjami międzynarodowymi, a także przeprowadzać wszystkie typy operacji bankowych w ramach relacji z państwami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi.
(4) W ramach świadczenia na rzecz klientów usług w zakresie zarządzania rezerwami Eurosystem powinien występować jako jednolity system, niezależnie od tego, za pośrednictwem jakiego banku centralnego Eurosystemu usługi takie są świadczone. W tym celu niniejsze wytyczne mają na celu zapewnienie, między innymi, aby usługi Eurosys- temu w zakresie zarządzania rezerwami były świadczone w sposób znormalizowany, zgodnie ze zharmonizowanymi zasadami i warunkami, oraz aby EBC, dostawcy ERMS lub, w stosownych przypadkach, Eurosystem otrzymywali odpowiednie informacje na temat tych usług.
(5) Wszelkie informacje, dane oraz dokumenty, w tym otrzymane od klientów, sporządzane lub podlegające wymianie pomiędzy bankami centralnymi Eurosystemu w odniesieniu do usług Eurosystemu w zakresie zarządzania rezerwami mają charakter poufny i wchodzą w zakres zastosowania artykułu 37 Statutu ESBC. Wymiana wszelkich informacji zawierających dane osobowe musi odbywać się zgodnie z mającym zastosowanie prawem Unii regulującym ochronę danych.
(6) Zgodnie z art. 1 lit. c) wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/671 (EBC/2019/7) 2 postanowienia tych wytycznych nie mają zastosowania do transakcji realizowanych i depozytów przyjmowanych w ramach usług Eurosystemu w zakresie zarządzania rezerwami. W celu uniknięcia wątpliwości oraz z uwagi na postulat pewności prawa należy to określić w niniejszych wytycznych.
(7) Rada Prezesów zdecydowała, że konieczna jest większa przejrzystość oprocentowania depozytów niezwiązanych z polityką pieniężną. Stopy oprocentowania mające zastosowanie do tych depozytów są określone w kilku różnych aktach prawnych. Aby zwiększyć przejrzystość, a także spójność między powiązanymi aktami prawnymi, stopy oprocentowania powinny być określone w sposób kompleksowy w jednym akcie prawnym, co ułatwi przekazywanie informacji na temat stóp procentowych i umożliwi ich dostosowanie w przyszłości. Dlatego też zasady dotyczące oprocentowania depozytów przyjmowanych w ramach usług Eurosystemu w zakresie zarządzania rezerwami zawierają odniesienia do odpowiednich przepisów decyzji Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2024/1209 (EBC/2024/11) 3 , która jest jedynym aktem prawnym określającym oprocentowanie depozytów niezwiązanych z polityką pieniężną.
(8) Dla zapewnienia pewności prawa należy dostosować datę rozpoczęcia stosowania niniejszych wytycznych do daty rozpoczęcia stosowania decyzji (UE) 2024/1209 (EBC/2024/11). Niniejsze wytyczne powinny zatem mieć zastosowanie od dnia 1 grudnia 2024 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1211 |
| Rodzaj: | Wytyczne |
| Tytuł: | Wytyczne 2024/1211 w sprawie świadczenia przez Eurosystem usług w zakresie zarządzania rezerwami w euro na rzecz banków centralnych i państw spoza strefy euro oraz na rzecz organizacji międzynarodowych (EBC/2024/13) (wersja przekształcona) |
| Data aktu: | 16/04/2024 |
| Data ogłoszenia: | 03/05/2024 |
| Data wejścia w życie: | 01/12/2024 |