Decyzja wykonawcza 2024/1188 w sprawie przyznanego Niderlandom czasowego odstępstwa od warunków w zakresie wprowadzania do obrotu kwalifikowanego materiału siewnego, określonych w dyrektywie Rady 66/402/EWG

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/1188
z dnia 24 kwietnia 2024 r.
w sprawie przyznanego Niderlandom czasowego odstępstwa od warunków w zakresie wprowadzania do obrotu kwalifikowanego materiału siewnego, określonych w dyrektywie Rady 66/402/EWG

(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 2566)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 26 kwietnia 2024 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 66/402/EWG z dnia 14 czerwca 1966 r. w sprawie obrotu materiałem siewnym roślin zbożowych 1 , w szczególności jej art. 17 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dyrektywie 66/402/EWG określono warunki w zakresie wprowadzania do obrotu w Unii materiału siewnego roślin zbożowych. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt G lit. c) kwalifikowany materiał siewny drugiego rozmnożenia jęczmienia i pszenicy musi spełniać warunki podane w załącznikach I i II do tej dyrektywy. Uprawa musi spełniać warunki określone w załączniku I, aby zapewnić tożsamość odmianową. Warunki te sprawdza się poprzez inspekcje pól produkcji materiału siewnego. Warunki określone w załączniku II dotyczą między innymi minimalnej zdolności kiełkowania i maksymalnej zawartości nasion innych gatunków roślin.

(2) Skutkiem wyjątkowo deszczowej pogody jesienią i wczesną zimą w 2023 r. w Niderlandach były wilgotne gleby, co zmniejszyło powierzchnię siewu jęczmienia ozimego i pszenicy ozimej. Z tego powodu konieczny jest wysiew jęczmienia i pszenicy w okresie wiosennym. Wymaga to wykorzystania materiału siewnego jęczmienia jarego i pszenicy jarej, które nie są dostępne w Niderlandach w wymaganych ilościach.

(3) Z informacji przekazanych przez Niderlandy wynika, że aby pokonać te trudności w zaopatrzeniu w okresie, który upływa dnia 30 czerwca 2024 r., niezbędne jest łącznie 5 525 ton materiału siewnego jęczmienia jarego i 1 252 ton materiału siewnego pszenicy jarej.

(4) Inne państwa członkowskie, które również częściowo borykają się z tymi samymi problemami, są w stanie zaspokoić zapotrzebowanie Niderlandów na materiał siewny jedynie w ograniczonym stopniu.

(5) W związku z tym w Niderlandach występują przejściowe trudności w ogólnym zaopatrzeniu w materiał siewny jęczmienia jarego i materiał siewny pszenicy jarej i wiele wskazuje na to, że sytuacja ta na razie się nie zmieni. Trudności te mogą zostać przezwyciężone jedynie poprzez zezwolenie, na określony czas i z zastrzeżeniem odpowiedniej maksymalnej ilości, na wprowadzenie do obrotu w Unii kwalifikowanego materiału siewnego jęczmienia jarego wyprodukowanego w Niderlandach z kwalifikowanego materiału siewnego drugiego rozmnożenia, który nie spełnia wymogów dotyczących inspekcji polowej, minimalnej zdolności kiełkowania i maksymalnej zawartości nasion innych gatunków roślin.

(6) W związku z tym państwa członkowskie powinny zezwolić na określony czas na wprowadzenie do obrotu w Unii kwalifikowanego materiału siewnego jęczmienia jarego i materiału siewnego pszenicy jarej wyprodukowanego w Niderlandach z kategorii kwalifikowanego materiału siewnego drugiego rozmnożenia, który nie spełnia wymogów dotyczących inspekcji polowej, minimalnej zdolności kiełkowania i maksymalnej zawartości nasion innych gatunków.

(7) Aby zapewnić skuteczne monitorowanie tego odstępstwa, Niderlandy niezwłocznie powiadamiają Komisję i inne państwa członkowskie o ilościach, w odniesieniu do których wydały pozwolenie na wprowadzenie do obrotu zgodnie z niniejszą decyzją.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Pozwolenie na wprowadzenie do obrotu kwalifikowanego materiału siewnego, spełniającego mniej rygorystyczne wymogi

1. 
Do dnia 30 czerwca 2024 r. państwa członkowskie zezwalają na wprowadzenie do obrotu w Unii kwalifikowanego materiału siewnego jęczmienia jarego i kwalifikowanego materiału siewnego pszenicy jarej wyprodukowanego w Niderlandach z materiału siewnego kategorii "kwalifikowany materiał siewny drugiego rozmnożenia", który nie zostały poddany inspekcji polowej w odniesieniu do warunków, które musi spełniać uprawa zgodnie z załącznikiem I do dyrektywy 66/402/EWG i który nie spełnia wymogów dotyczących minimalnej zdolności kiełkowania i maksymalnej zawartości nasion innych gatunków zgodnie z załącznikiem II do dyrektywy 66/402/EWG.

Materiał siewny podlega przepisom określonym w ust. 2 oraz art. 2 i 3.

2. 
Całkowita ilość materiału siewnego, o którym mowa w ust. 1, nie przekracza:
a)
5 525 ton materiału siewnego w przypadku jęczmienia jarego;
b)
1 252 tony materiału siewnego w przypadku pszenicy jarej.
Artykuł  2

Wymogi w zakresie etykietowania

Bez uszczerbku dla wymogów w zakresie etykietowania określonych w dyrektywie 66/402/EWG etykieta urzędowa partii materiału siewnego zawiera oświadczenie, że materiał siewny, o którym mowa w art. 1, jest produkowany z materiału siewnego kategorii kwalifikowanego materiału siewnego drugiego rozmnożenia oraz że nie został poddany inspekcji polowej i spełnia mniej rygorystyczne wymogi niż te określone w załączniku II do tej dyrektywy.

Artykuł  3

Powiadomienie o dozwolonych ilościach

Niderlandy niezwłocznie powiadamiają Komisję i inne państwa członkowskie o ilościach, w odniesieniu do których wydały pozwolenie na wprowadzenie do obrotu zgodnie z niniejszą decyzją.

Artykuł  4

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 kwietnia 2024 r.

1 Dz.U. 125 z 11.7.1966, s. 2309/66, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/1966/402/oj.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1188

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/1188 w sprawie przyznanego Niderlandom czasowego odstępstwa od warunków w zakresie wprowadzania do obrotu kwalifikowanego materiału siewnego, określonych w dyrektywie Rady 66/402/EWG
Data aktu: 24/04/2024
Data ogłoszenia: 26/04/2024
Data wejścia w życie: 26/04/2024