uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 2 i art. 10 ust. 5,
(1) W rozporządzeniu (WE) nr 1831/2003 przewidziano udzielanie zezwoleń na stosowanie dodatków w żywieniu zwierząt oraz określono sposób uzasadniania i procedury udzielania takich zezwoleń. W art. 10 ust. 2 tego rozporządzenia przewidziano ponowną ocenę dodatków dopuszczonych na mocy dyrektywy Rady 70/524/EWG 2 .
(2) Substancje olejek eteryczny z kory cynamonowca i olejek eteryczny z liści cynamonowca Cinnamomum verum J. Presl zostały dopuszczone bez ograniczeń czasowych zgodnie z dyrektywą 70/524/EWG jako dodatki paszowe dla wszystkich gatunków zwierząt. Substancje te zostały następnie wpisane do rejestru dodatków paszowych jako istniejące produkty zgodnie z art. 10 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(3) Zgodnie z art. 10 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 w związku z jego art. 7 złożono wniosek o zezwolenie na stosowanie olejku eterycznego z kory cynamonowca i olejku eterycznego z liści cynamonowca Cinnamomum verum J. Presl jako dodatków paszowych dla wszystkich gatunków zwierząt. Wnioskodawca wystąpił o sklasyfikowanie tych dodatków w kategorii "dodatki sensoryczne" i w grupie funkcjonalnej "substancje aromatyzujące". Do wniosku dołączono dane szczegółowe oraz dokumenty wymagane na podstawie art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(4) Wnioskodawca wystąpił o zezwolenie na stosowanie dodatków również w wodzie do pojenia. Rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 nie przewiduje jednak zezwolenia na stosowanie "substancji aromatyzujących" w wodzie do pojenia. W związku z tym stosowanie tych dodatków w wodzie do pojenia nie powinno być dozwolone.
(5) W opinii z dnia 27 września 2022 r. 3 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") stwierdził, że w proponowanych warunkach stosowania olejek eteryczny z kory cynamonowca i olejek eteryczny z liści cynamonowca Cinnamomum verum J. Presl są bezpieczne dla zwierząt krótko żyjących (zwierząt przeznaczonych na tucz), w tym prosiąt i innych podrzędnych gatunków świniowatych. Urząd stwierdził również, że oba dodatki są bezpieczne dla konsumentów i środowiska. Urząd wskazał, że ze względu na obecność styrenu w olejku eterycznym z kory cynamonowca i olejku eterycznym z liści cynamonowca nie jest w stanie stwierdzić, czy dodatek jest bezpieczny dla zwierząt długo żyjących i zwierząt reprodukcyjnych, w tym zwierząt odchowywanych na nioski, w celu hodowli lub rozmnażania. Ponadto Urząd stwierdził, że olejek eteryczny z kory cynamonowca i olejek eteryczny z liści cynamonowca Cinnamomum verum J. Presl należy uznać za substancje działające drażniąco na skórę i oczy oraz za substancje działające uczulająco na skórę i drogi oddechowe. Urząd stwierdził również, że na podstawie obecności safrolu > 0,1 % olej z liści cynamonowca i olej z kory cynamonowca są klasyfikowane jako substancje rakotwórcze (kategorii 1B) i należy z nimi odpowiednio postępować. Urząd stwierdził, że substancje są uznawane za środki aromatyzujące do żywności, a ich funkcja w paszy byłaby zasadniczo taka sama jak w żywności, w związku z czym ponowne wykazywanie skuteczności nie jest konieczne. Urząd zweryfikował również sprawozdanie dotyczące metody analizy dodatków paszowych w paszy, przedłożone przez laboratorium referencyjne ustanowione rozporządzeniem (WE) nr 1831/2003.
(6) Następnie wnioskodawca wycofał wniosek o zezwolenie na stosowanie olejku eterycznego z kory cynamonowca i olejku eterycznego z liści cynamonowca Cinnamomum verum J. Presl w odniesieniu do wszystkich gatunków i kategorii zwierząt z wyjątkiem prosiąt, z wyjątkiem prosiąt podrzędnych gatunków świniowatych, z wyjątkiem gatunków zwierząt rzeźnych (innych niż koniowate), z wyjątkiem łososiowatych (innych niż tarlaki) i z wyjątkiem podrzędnych gatunków ryb (innych niż tarlaki).
(7) W związku z powyższym Komisja uznaje, że olejek eteryczny z kory cynamonowca i olejek eteryczny z liści cynamonowca Cinnamomum verum J. Presl spełnia warunki przewidziane w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 w odniesieniu do gatunków zwierząt rzeźnych (z wyjątkiem koniowatych), w odniesieniu do łososiowatych (z wyjątkiem tarlaków), w odniesieniu do podrzędnych gatunków ryb (z wyjątkiem tarlaków), w odniesieniu do prosiąt oraz w odniesieniu do prosiąt podrzędnych gatunków świniowatych. W związku z tym należy zezwolić na stosowanie tych dodatków. W przypadku olejku eterycznego z kory cynamonowca i olejku eterycznego z liści cynamonowca Cinnamomum verum J. Presl Komisja uważa, że obecność substancji potencjalnie niebezpiecznych safrolu, metyloeu- genolu i styrenu wymaga ustalenia maksymalnej zawartości w mieszankach paszowych pełnoporcjowych oraz wprowadzenia zakazu łączenia tych dodatków z innymi dodatkami zawierającymi te same substancje potencjalnie niebezpieczne. Komisja uważa ponadto, że należy zastosować odpowiednie środki ochronne, aby zapobiec szkodliwym skutkom dla zdrowia użytkowników dodatków.
(8) Art. 10 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 nakłada na Komisję obowiązek przyjęcia rozporządzenia w sprawie wycofania z obrotu dodatków paszowych, w odniesieniu do których nie złożono wniosków wymaganych na mocy art. 10 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 przed upływem terminu przewidzianego w tym przepisie. Podobnie należy przyjąć rozporządzenie dotyczące dodatków paszowych, w odniesieniu do których złożono wniosek, a następnie go wycofano.
(9) W przypadku dodatków paszowych, w przypadku których wycofano wniosek w odniesieniu do niektórych gatunków lub kategorii zwierząt, wycofanie z obrotu powinno dotyczyć wyłącznie tych gatunków lub kategorii zwierząt.
(10) W związku z tym należy wycofać z obrotu olejek eteryczny z kory cynamonowca i olejek eteryczny z liści cynamonowca Cinnamomum verum J. Presl przeznaczone dla gatunków i kategorii zwierząt, które nie są przedmiotem zezwolenia przyznanego niniejszym rozporządzeniem.
(11) W zakresie, w jakim niniejsze rozporządzenie dopuszcza olejek eteryczny z kory cynamonowca i olejek eteryczny z liści cynamonowca Cinnamomum verum J. Presl jako dodatki paszowe, względy bezpieczeństwa nie wymagają natychmiastowego zastosowania zmian w warunkach zezwolenia dla tych substancji w odniesieniu do gatunków i kategorii zwierząt objętych zezwoleniem udzielonym niniejszym rozporządzeniem. Należy zatem przewidzieć okres przejściowy, aby umożliwić zainteresowanym stronom przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających z zezwolenia.
(12) Ponadto w przypadku, gdy dodatki paszowe zostaną wycofane z obrotu, należy również przewidzieć okres przejściowy, w którym istniejące zapasy tych dodatków, premiksów, materiałów paszowych i mieszanek paszowych wyprodukowanych z wykorzystaniem tych dodatków mogą być wykorzystywane również w odniesieniu do gatunków i kategorii zwierząt, które nie są objęte zezwoleniem przyznanym niniejszym rozporządzeniem, aby umożliwić zainteresowanym stronom dostosowanie się do obowiązku wycofania tych produktów z obrotu.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 24 kwietnia 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1186 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/1186 dotyczące zezwolenia na stosowanie olejku eterycznego z kory cynamonowca i olejku eterycznego z liści cynamonowca Cinnamomum verum J. Presl jako dodatków paszowych dla niektórych gatunków zwierząt |
| Data aktu: | 24/04/2024 |
| Data ogłoszenia: | 25/04/2024 |
| Data wejścia w życie: | 15/05/2024 |