Decyzja wykonawcza 2024/1158 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej My Voice, My Choice: Za bezpieczną i dostępną aborcją zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/1158
z dnia 10 kwietnia 2024 r.
w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "My Voice, My Choice: Za bezpieczną i dostępną aborcją" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 2353)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 19 kwietnia 2024 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,

a także mając na uwadze, co następuje,

(1) W dniu 23 lutego 2024 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "My Voice, My Choice: Za bezpieczną i dostępną aborcją".

(2) Celem inicjatywy wyrażonym przez organizatorów jest wezwanie Komisji do "przedłożenia - w duchu solidarności - wniosku dotyczącego wsparcia finansowego dla państw członkowskich, które byłyby w stanie bezpiecznie przeprowadzać zabiegi przerywania ciąży u tych wszystkich kobiet w Europie, które nadal nie mają dostępu do bezpiecznej i legalnej aborcji".

(3) W załączniku do inicjatywy przedstawiono dalsze szczegóły dotyczące przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy. W załączniku wyjaśniono, że "brak dostępu do aborcji jako elementu podstawowej opieki zdrowotnej nad kobietami w wielu częściach Europy nie tylko naraża kobiety - często żyjące w marginalizowanych społecznościach i niemające odpowiednich środków finansowych - na szkody fizyczne, ale także na nieuzasadnione obciążenie ekonomiczne i psychiczne". Zaznaczono, że wśród instytucji naukowych i organizacji międzynarodowych panuje zgoda co do tego, że "traktowanie zdrowia reprodukcyjnego jako luksusu nie zmniejsza liczby aborcji, a po prostu zmusza kobiety do poszukiwania niebezpiecznych możliwości przerwania ciąży". W załączniku wskazano również, że proponowane wsparcie finansowe "mogłoby przyjąć formę mechanizmu opt-in, do którego państwa członkowskie mogłyby przystępować dobrowolnie".

(4) W ramach wniosku o rejestrację grupa organizatorów przedłożyła dokument dodatkowy z analizą proponowanych działań.

(5) Załącznik i dokument dodatkowy zawierają odniesienia do Programu EU dla zdrowia ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/522 2 , które przyjęto na podstawie art. 168 ust. 5 TFUE. W art. 4 lit. g) rozporządzenia (UE) 2021/522 wymieniony jest następujący cel szczegółowy: "zwiększenie dostępu do wysokiej jakości, skoncentrowanych na pacjencie i opartych na wynikach usług opieki zdrowotnej i usług powiązanych w celu zapewnienia powszechnego zabezpieczenia zdrowotnego". W załączniku I do tego rozporządzenia, zawierającym wykaz działań kwalifikujących się do finansowania, w pkt 7 lit. c) przewidziane jest: "wspieranie działań państw członkowskich na rzecz promowania dostępu do opieki zdrowotnej w zakresie zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego oraz wspieranie zintegrowanego i przekrojowego podejścia do profilaktyki, diagnozy, leczenia i opieki".

(6) Na tym tle finansowanie działań promujących dostęp do opieki zdrowotnej w zakresie zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego nie wymagałoby przyjęcia nowego wniosku ustawodawczego, ponieważ można by w tym celu wykorzystać roczny program prac w ramach Programu UE dla zdrowia.

(7) W zakresie, w jakim inicjatywa ma na celu wezwanie Komisji do przedstawienia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii wykraczającego poza to, co jest obecnie możliwe w ramach Programu UE dla zdrowia, wsparcie finansowe na działania państw członkowskich promujące zdrowie może wchodzić w zakres kompetencji uzupełniających Unii wynikających z art. 168 ust. 5 TFUE. Każde takie wsparcie musiałoby jednak być zgodne z ograniczeniami określonymi w art. 168 ust. 7 TFUE, ponieważ działania Unii muszą być prowadzone w poszanowaniu obowiązków państw członkowskich w zakresie określania ich polityki dotyczącej zdrowia, jak również organizacji i świadczenia usług zdrowotnych i opieki medycznej, co obejmuje zarządzanie usługami zdrowotnymi i opieką medyczną oraz podział przeznaczonych na nie zasobów. Celem ani skutkiem mechanizmu wsparcia finansowego nie może być podważanie przepisów państw członkowskich dotyczących porządku publicznego ani, bardziej ogólnie, wyborów w zakresie opieki zdrowotnej i wyborów etycznych, jakich państwa członkowskie dokonują, wykonując swoje kompetencje w dziedzinie zdrowia.

(8) W załączniku do inicjatywy wyraźnie stwierdzono, że inicjatywa "nie ma na celu harmonizacji przepisów ustawowych i wykonawczych państw członkowskich dotyczących aborcji ani ingerowania w takie przepisy". W związku z tym wydaje się, że sam fakt udzielania wsparcia finansowego na świadczenie tego rodzaju usług zdrowotnych nie oznacza bezpośredniej ukierunkowanej ingerencji w kompetencje państw członkowskich w zakresie określania ich własnej polityki zdrowotnej i organizacji usług zdrowotnych, ale ustanowienie konkretnego mechanizmu wsparcia finansowego mogłoby jednak prowadzić do takiej ingerencji.

(9) W związku z tym Komisja uważa, że inicjatywę można zarejestrować w zakresie, w jakim jej celem jest wniosek ustawodawczy w sprawie wsparcia finansowego dla państw członkowskich, które jeszcze nie jest objęte Programem UE dla zdrowia, oraz w zakresie, w jakim proponowany mechanizm wsparcia finansowego nie ma na celu podważenia przepisów państw członkowskich dotyczących porządku publicznego ani, bardziej ogólnie, wyborów w zakresie opieki zdrowotnej i wyborów etycznych, jakich państwa członkowskie dokonują, wykonując swoje kompetencje w dziedzinie zdrowia, ani też nie skutkuje takim podważeniem.

(10) Zważywszy na powyższe wyjaśnienia Komisja uważa, że żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.

(11) Konkluzja ta nie ma wpływu na ocenę, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.

(12) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.

(13) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.

(14) Należy zarejestrować europejską inicjatywę obywatelską "My Voice, My Choice: Za bezpieczną i dostępną aborcją".

(15) Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym rejestruje się europejską inicjatywę obywatelską "My Voice, My Choice: Za bezpieczną i dostępną aborcją".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do grupy organizatorów inicjatywy obywatelskiej "My Voice, My Choice: Za bezpieczną i dostępną aborcją", reprezentowanej przez następujące osoby wyznaczone do kontaktów: Nikę KOVAČ i Alice Hélène Sibylle COFFIN.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 kwietnia 2024 r.

1 Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 55, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/788/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/522 z dnia 24 marca 2021 r. w sprawie ustanowienia Programu działań Unii w dziedzinie zdrowia ("Program UE dla zdrowia") na lata 2021-2027 oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 282/2014 (Dz.U. L 107 z 26.3.2021, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/522/oj).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024