Rozporządzenie delegowane 2024/1127 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 przez określenie zasad przewodnich i kryteriów na potrzeby określania procedur weryfikacji wartości emisji CO2 i zużycia paliwa przez pojazdy ciężkie dopuszczone do użytku (weryfikacja w trakcie eksploatacji)

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/1127
z dnia 8 lutego 2024 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 przez określenie zasad przewodnich i kryteriów na potrzeby określania procedur weryfikacji wartości emisji CO2 i zużycia paliwa przez pojazdy ciężkie dopuszczone do użytku (weryfikacja w trakcie eksploatacji)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 z dnia 20 czerwca 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 i (UE) 2018/956 oraz dyrektywę Rady 96/53/WE 1 , w szczególności jego art. 13 ust. 4 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (UE) 2019/1242 przewiduje weryfikację emisji CO2 i zużycia paliwa przez pojazdy ciężkie dopuszczone do użytku ("weryfikacja w trakcie eksploatacji").

(2) Wszyscy producenci pojazdów powinni podlegać weryfikacji w trakcie eksploatacji, z wyjątkiem producentów wprowadzających do obrotu ograniczoną liczbę pojazdów, aby uniknąć nadmiernych obciążeń związanych z badaniami, jednocześnie nie wpływając znacząco na ogólne wyniki w zakresie emisji CO2.

(3) Wartości emisji CO2 i zużycia paliwa zapisane w dokumentacji informacyjnej dla klientów należy weryfikować przy użyciu procedur badań określonych w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/2400 2 , ale w celu zweryfikowania, czy stosowane są strategie, które sztucznie poprawiają wyniki pojazdu w badaniach lub w obliczeniach przeprowadzanych na potrzeby poświadczenia emisji CO2 i zużycia paliwa, należy również przeprowadzić dodatkowe, specjalne badania.

(4) Aby ograniczyć możliwość wystąpienia konfliktu interesów, badania weryfikacyjne w trakcie eksploatacji powinny być przeprowadzane przez służbę techniczną, która nie była zaangażowana w badania przeprowadzane na potrzeby certyfikacji właściwości powiązanych z emisjami CO2 i zużyciem paliwa w odniesieniu do części, oddzielnych zespołów technicznych i układów odnośnych pojazdów. Badania oporu powietrza należy przeprowadzać we własnym obiekcie służby technicznej lub w akredytowanym laboratorium, a nie w drodze obserwowania badań w zakładzie producenta.

(5) Aby na podstawie wyników badań pojazdów objętych próbą organ, który udzielił homologacji, mógł sformułować konkluzję w odniesieniu do wszystkich odnośnych pojazdów, należy ustanowić odpowiednią metodę oceny statystycznej.

(6) Producenci powinni zapewnić, aby wartości emisji CO2 i zużycia paliwa zapisane w dokumentacji informacyjnej dla klientów odpowiadały emisjom CO2 i zużyciu paliwa przez pojazdy dopuszczone do użytku, co podlega weryfikacji przez organ, który udzielił homologacji. Aby te działania weryfikacyjne w trakcie eksploatacji były odpowiednio finansowane, organ, który udzielił homologacji, powinien pobierać od producentów proporcjonalne opłaty.

(7) W celu zmniejszenia obciążenia i kosztów związanych z badaniami, jeżeli jest to możliwe i właściwe, te same pojazdy lub badania powinny być wykorzystywane zarówno do weryfikacji w trakcie eksploatacji w odniesieniu do emisji CO2, jak i kontroli zgodności eksploatacyjnej emisji zanieczyszczeń,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres

1. 
Niniejsze rozporządzenie określa zasady przewodnie i kryteria na potrzeby określania procedur weryfikowania, czy wartości emisji CO2 i zużycia paliwa zapisane w dokumentacji informacyjnej dla klientów odpowiadają emisjom CO2 i zużyciu paliwa przez pojazdy ciężkie dopuszczone do użytku. Określa ono również procedury weryfikacji stosowania na pokładzie pojazdów lub w odniesieniu do pojazdów ewentualnych strategii, które sztucznie poprawiają wyniki pojazdu w badaniach lub obliczeniach przeprowadzanych na potrzeby określenia emisji CO2 i zużycia paliwa ("weryfikacja w trakcie eksploatacji").
2. 
Niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania do bezemisyjnych pojazdów ciężkich zdefiniowanych w art. 3 rozporządzenia (UE) 2019/1242.
Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się definicje zawarte w art. 3 rozporządzenia (UE) 2019/1242 oraz w art. 3 rozporządzenia (UE) 2017/2400.

Stosuje się również następujące definicje:

1)
"organ, który udzielił homologacji" oznacza organ odpowiedzialny za homologację, który przyznał licencję zgodnie z art. 6 i 7 rozporządzenia (UE) 2017/2400;
2)
"strategie sztucznie poprawiające wyniki pojazdu" oznaczają stosowane na pokładzie pojazdów objętych próbą lub w odniesieniu do tych pojazdów strategie, które sztucznie poprawiają wyniki pojazdu w badaniach lub obliczeniach przeprowadzanych na potrzeby określania emisji CO2 i zużycia paliwa.
Artykuł  3

Wybór pojazdów na potrzeby weryfikacji w trakcie eksploatacji

1. 
Każdy organ, który udzielił homologacji, wybiera - dla każdego okresu sprawozdawczego - próbę pojazdów dla tych producentów, którym przyznał licencję na użytkowanie narzędzia symulacyjnego zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 595/2009 3  i środkami wykonawczymi do niego, w szczególności art. 6 i 7 rozporządzenia (UE) 2017/2400.

Dla każdego okresu sprawozdawczego i dla każdego producenta należy przeprowadzić co najmniej wszystkie badania weryfikacyjne w trakcie eksploatacji, o których mowa w art. 4 ust. 2, odpowiednią liczbę razy w oparciu o średnią z trzech okresów sprawozdawczych poprzedzających weryfikację w trackie eksploatacji całkowitej liczby pojazdów danego producenta określonej na podstawie art. 9 rozporządzenia (UE) 2017/2400 lub art. 8 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2022/1362 4 .

2. 
W przypadku gdy producent jest odpowiedzialny za mniej niż 100 nowych pojazdów zarejestrowanych w Unii w okresie sprawozdawczym dotyczącym roku poprzedzającego o dwa lata okres sprawozdawczy roku, w którym pojazdy zostały wybrane zgodnie z ust. 1, organ, który udzielił homologacji, może podjąć decyzję o nieprzeprowadzaniu badań na potrzeby weryfikacji w trakcie eksploatacji w odniesieniu do tego producenta.
Artykuł  4

Badania na potrzeby weryfikacji w trakcie eksploatacji

1. 
Organ, który udzielił homologacji, wybiera do celów badań, o których mowa w ust. 2, pojazdy dopuszczone do użytku, które są w stanie reprezentatywnym dla pojazdu właściwie utrzymywanego i użytkowanego oraz posiadają cechy objęte zapisami w dokumentacji informacyjnej dla klientów lub w świadectwie zgodności.
2. 
Organ, który udzielił homologacji, weryfikuje za pomocą któregokolwiek z następujących badań, czy indywidualne wartości emisji CO2 i zużycia paliwa zapisane w dokumentacji informacyjnej dla klientów pojazdów wybranych zgodnie z ust. 1 odpowiadają emisjom CO2 i zużyciu paliwa przez pojazdy dopuszczone do użytku oraz czy stosowane są strategie sztucznie poprawiające wyniki pojazdu:
a)
w przypadku danej liczby pojazdów określonych na podstawie metody oceny statystycznej: badania drogowe zgodnie z procedurą badania weryfikacyjnego określoną w załączniku Xa do rozporządzenia (UE) 2017/2400, z uwzględnieniem weryfikacji administracyjnej informacji wejściowych, danych wejściowych i przetwarzania danych;
b)
w przypadku danej liczby pojazdów określonych na podstawie metody oceny statystycznej: badania oporu powietrza zgodnie z pkt 3 załącznika VIII do rozporządzenia (UE) 2017/2400 (przy stałej prędkości z pomiarami momentu obrotowego);
c)
w przypadku danej liczby opon określonych na podstawie metody oceny statystycznej: badania współczynnika oporu toczenia opony, w przypadku których każdą oponę bada się w laboratorium referencyjnym określonym w pkt 1 załącznika V do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/740 5  oraz zgodnie z pkt 3.2 załącznika X do rozporządzenia (UE) 2017/2400;
d)
w przypadku danej liczby pojazdów określonych na podstawie metody oceny statystycznej: badania masy, w przypadku których "skorygowaną rzeczywistą masę pojazdu" określoną w pkt 2 ppkt 4 załącznika III do rozporządzenia (UE) 2017/2400 lub "skorygowaną masę pojazdu gotowego do jazdy" określoną w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2022/1362 weryfikuje się poprzez ważenie pojazdu i, w odpowiednich przypadkach, zastosowanie korekt;
e)
w przypadku odpowiedniej liczby pojazdów: specjalne badania z wykorzystaniem wirtualnych lub fizycznych metod badań w celu stwierdzenia stosowania strategii sztucznie poprawiających wyniki pojazdu.
3. 
Organ, który udzielił homologacji, powierza badania, o których mowa w ust. 2, służbie technicznej, która nie przeprowadziła w odniesieniu do odnośnych pojazdów tego samego typu badań do celów certyfikacji właściwości związanych z emisjami CO2 i zużyciem paliwa w odniesieniu do części, oddzielnych zespołów technicznych i układów, jak określono w rozporządzeniu (UE) 2017/2400.
4. 
Organ, który udzielił homologacji, ocenia wyniki poszczególnych badań i ustala, czy wartości emisji CO2 i zużycia paliwa dla pojazdów dopuszczonych do użytku są wyższe niż wartości emisji CO2 i zużycia paliwa zapisane w dokumentacji informacyjnej dla klientów, biorąc pod uwagę ocenę statystyczną badań, o której mowa w ust. 2 lit. a), b), c) i d), oraz ustala, czy stosowane są strategie sztucznie poprawiające wyniki pojazdu.
5. 
Na żądanie każdy producent przekazuje organowi, który udzielił homologacji, i każdemu podmiotowi wykonującemu badania na potrzeby weryfikacji w trakcie eksploatacji wszelkie informacje, dokumentację i specyfikacje techniczne lub udziela wszelkiego wsparcia, jakie są niezbędne do odpowiedniego przeprowadzenia weryfikacji w trakcie eksploatacji.
Artykuł  5

Dokumentacja, obowiązek informowania oraz konkluzja organu, który udzielił homologacji

1. 
Organ, który udzielił homologacji, zapewnia, aby badania przeprowadzane zgodnie z art. 4 były dokumentowane oraz aby sprawozdania z badań zostały udostępnione Komisji, producentowi odnośnych pojazdów oraz, na żądanie, innym organom udzielającym homologacji, organom nadzoru rynku i osobom trzecim spełniającym wymogi rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2022/163 6 .
2. 
W ciągu 10 miesięcy po rozpoczęciu badania organ, który udzielił homologacji, formułuje konkluzję, czy podczas weryfikacji w trakcie eksploatacji stwierdzono brak zgodności między wartościami emisji CO2 i zużycia paliwa przez pojazdy dopuszczone do użytku a wartościami zapisanymi w dokumentacji informacyjnej dla klientów lub stosowanie strategii sztucznie poprawiających wyniki pojazdu.
3. 
Konkluzja organu, który udzielił homologacji, zgodnie z ust. 2 ma zastosowanie do wszystkich odnośnych pojazdów, które zostały po raz pierwszy dopuszczone do ruchu w Unii.
Artykuł  6

Finansowanie weryfikacji w trakcie eksploatacji

Organ, który udzielił homologacji, zapewnia dostępność wystarczających zasobów na pokrycie kosztów weryfikacji w trakcie eksploatacji. Koszty te są pokrywane z opłat, które organ, który udzielił homologacji, może nałożyć na producenta. Opłaty te pokrywają etapy weryfikacji w trakcie eksploatacji niezbędne do tego, aby organ, który udzielił homologacji, mógł sformułować konkluzję, o której mowa w art. 5 ust. 2.

Artykuł  7

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 lutego 2024 r.

1 Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 202.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/2400 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 w odniesieniu do określania emisji CO2 i zużycia paliwa przez pojazdy ciężkie i zmieniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/46/WE oraz rozporządzenie Komisji (UE) nr 582/2011 (Dz.U. L 349 z 29.12.2017, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. dotyczące homologacji typu pojazdów silnikowych i silników w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i dyrektywę 2007/46/WE oraz uchylające dyrektywy 80/1269/EWG, 2005/55/WE i 2005/78/WE (Dz.U. L 188 z 18.7.2009, s. 1).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/1362 z dnia 1 sierpnia 2022 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 w odniesieniu do parametrów przyczep do pojazdów ciężarowych w zakresie ich wpływu na emisję CO2, zużycie paliwa, zużycie energii i bezemisyjny zasięg pojazdów silnikowych oraz w sprawie zmiany rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/683 (Dz.U. L 205 z 5.8.2022, s. 145).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/740 z dnia 25 maja 2020 r. w sprawie etykietowania opon pod kątem efektywności paliwowej i innych parametrów, zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1369 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1222/2009 (Dz.U. L 177 z 5.6.2020, s. 1).
6 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/163 z dnia 7 lutego 2022 r. ustanawiające przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 w odniesieniu do wymogów funkcjonalnych dotyczących nadzoru rynku w zakresie pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych (Dz.U. L 27 z 8.2.2022, s. 1).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1127

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2024/1127 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 przez określenie zasad przewodnich i kryteriów na potrzeby określania procedur weryfikacji wartości emisji CO2 i zużycia paliwa przez pojazdy ciężkie dopuszczone do użytku (weryfikacja w trakcie eksploatacji)
Data aktu: 08/02/2024
Data ogłoszenia: 16/04/2024
Data wejścia w życie: 06/05/2024