uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 5 oraz art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("NDP") substancji czynnych azoksystrobina, flonikamid, izofeta- mid, mefentriflukonazol, metazachlor i pirymetanil określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Piasek kwarcowy tymczasowo włączono do załącznika IV do tego rozporządzenia.
(2) W odniesieniu do azoksystrobiny złożono wniosek o zmianę obecnego NDP w odniesieniu do chmielu na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005. W przypadku flonikamidu taki wniosek złożono w odniesieniu do kapusty pekińskiej/pe-tsai, jarmużu i kalarepy. W przypadku izofetamidu taki wniosek złożono w odniesieniu do sałat i warzyw sałatowych (z wyjątkiem sałat). W przypadku mefentriflukonazolu taki wniosek złożono w odniesieniu do owoców cytrusowych, orzechów laskowych/orzechów leszczyny pospolitej, orzeszków pistacjowych, truskawek, pozostałych drobnych owoców i jagód, oliwek stołowych, kaki/persymony, pozostałych warzyw korzeniowych i bulwiastych oprócz buraka cukrowego, pomidorów, papryki rocznej, oberżyn/bakłażanów, dyniowatych z jadalną skórką, dyniowatych z niejadalną skórką, kapustnych kwitnących, brukselki, kapusty głowiastej, rokietty siewnej/ rukoli, warzyw o młodych/drobnych liściach, szpinaku, ziół i kwiatów jadalnych, fasoli (bez strąków), grochu (bez strąków), karczochów hiszpańskich, selera, fenkułu włoskiego/kopru włoskiego, karczochów zwyczajnych, rabarbaru, jadalnych nasion roślin strączkowych, siemienia lnianego, nasion maku, ziaren soi zwyczajnej, nasion gorczycy, nasion lnicznika siewnego, oliwek do produkcji oliwy, chmielu, wątroby świń, świń i innych. W przypadku metazachloru taki wniosek złożono w odniesieniu do porów i miodu. W przypadku pirymetanilu taki wniosek złożono w odniesieniu do winogron stołowych, czosnku i miodu. Ponadto w odniesieniu do pirymetanilu podczas przeglądu przeprowadzonego zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioskodawca przedłożył niedostępne wcześniej informacje na temat metod analitycznych w odniesieniu do miodu.
(3) Zgodnie z art. 8 i 9 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zainteresowane państwo członkowskie dokonało oceny wniosków i przekazało Komisji sprawozdania oceniające.
(4) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") dokonał oceny wniosków i sprawozdań oceniających. Urząd zbadał w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w stosownych przypadkach, dla zwierząt i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał te opinie wnioskodawcom, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(5) W odniesieniu do flonikamidu w "kapustnych liściowych, pozostałych" - ponieważ należy ekstrapolować dane z badań pozostałości na jarmużu na "kapustne liściowe, pozostałe", co potwierdzają wytyczne techniczne w sprawie ekstrapolacji NDP 3 , nie ma potrzeby zwracania się do Urzędu o przedstawienie uzasadnionej opinii dotyczącej w szczególności tych upraw. Należy zatem ustalić NDP flonikamidu w odniesieniu do "kapustnych liściowych, pozostałych" na poziomie 0,5 mg/kg na podstawie badań pozostałości na jarmużu.
(6) W odniesieniu do mefentriflukonazolu w soczewicy, łubinie białym i "jadalnych nasionach roślin strączkowych, pozostałych" Urząd stwierdził, że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dodatkową analizę, by rozstrzygnąć, czy nowy NDP należy ustalić na poziomie 0,2 mg/kg, jak stwierdził Urząd na podstawie oceny badań pozostałości na suchym grochu, czy na poziomie 0,15 mg/kg, jak stwierdził Urząd na podstawie połączonej oceny badań pozostałości na suchej fasoli i suchym grochu. W związku z tym, że urząd stwierdził, że oba te poziomy byłyby bezpieczne dla konsumentów oraz w celu zapewnienia, aby zaproponowany NDP w sposób wiarygodny obejmował zastosowania zgodnie z dobrymi praktykami rolniczymi w odniesieniu do grochu, należy wyznaczyć NDP mefentriflukonazolu w soczewicy, łubinie białym i "jadalnych nasionach roślin strączkowych, pozostałych" na wyższym poziomie wynoszącym 0,2 mg/kg.
(7) W przypadku mefentriflukonazolu Urząd stwierdził, że dane przedłożone przez wnioskodawcę w odniesieniu do orzechów laskowych, fasoli i ziaren soi zwyczajnej nie są wystarczające do wyznaczenia nowych NDP. Nie proponuje się zatem żadnych zmian w odniesieniu do tych NDP.
(8) W przypadku przedłożonych przez wnioskodawcę wcześniej niedostępnych informacji na temat metod analitycznych w odniesieniu do pirymetanilu w miodzie Urząd stwierdził, że przedstawiona nowa metoda została odpowiednio zwalidowana. W związku z tym z załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 należy skreślić wymóg przedkładania dodatkowych informacji na temat metod analitycznych w odniesieniu do pirymetanilu w miodzie.
(9) W odniesieniu do wszystkich pozostałych zmian NDP azoksystrobiny, flonikamidu, izofetamidu, mefentriflukona- zolu, metazachloru i pirymetanilu, o które wystąpili wnioskodawcy, Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych i że takie zmiany są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów europejskich. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych przedmiotowych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużego spożycia odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia akceptowanego dziennego pobrania ani ostrej dawki referencyjnej.
(10) Na podstawie uzasadnionej opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu istotnych czynników wymienionych w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 stwierdzono, że proponowane zmiany NDP są dopuszczalne.
(11) Piasek kwarcowy został tymczasowo włączony do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 do czasu zakończenia jego oceny na podstawie dyrektywy Rady 91/414/EWG 4 albo rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 5 oraz w oczekiwaniu na przegląd NDP tej substancji czynnej zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005. W kontekście wniosku o odnowienie zatwierdzenia tej substancji czynnej na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 Urząd wydał wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej piasku kwarcowego 6 . Na podstawie tych wniosków NDP nie są wymagane dla piasku kwarcowego. W załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 należy zatem zachować wpis dotyczący tej substancji oraz skreślić przypis dotyczący jej tymczasowego włączenia.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 15 kwietnia 2024 r.
EFSA, 2023. Zmiana obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów flonikamidu w jarmużu, kapuście pekińskiej i kalarepie. Dziennik EFSA, 21(8), 1-31. https://doi.org/10.2903/j.efsa.2023.8202.
EFSA, 2023. Zmiana obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości izofetamidu w niektórych warzywach sałatowych. Dziennik EFSA, 21(8), 1-27. https://doi.org/10.2903/j.efsa.2023.8206.
EFSA, 2023. Zmiana obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości mefentriflukonazolu w różnych towarach. Dziennik EFSA, 21(9), 1-139. https://doi.org/10.2903/j.efsa.2023.8237.
EFSA, 2023. Zmiana obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości metazachloru w porach i miodzie. Dziennik EFSA, 21(8), 1-27. https://doi.org/10.2903/j.efsa.2023.8220.
EFSA, 2023. Zmiana obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pirymetanilu w winogronach stołowych, czosnku i miodzie. Dziennik EFSA, 21(8), 1-30. https://doi.org/10.2903/j.efsa.2023.8195.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1078 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2024/1078 zmieniające załączniki II i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości azoksystrobiny, flonikamidu, izofetamidu, mefentriflukonazolu, metazachloru, pirymetanilu i piasku kwarcowego w określonych produktach lub na ich powierzchni |
| Data aktu: | 15/04/2024 |
| Data ogłoszenia: | 16/04/2024 |
| Data wejścia w życie: | 06/05/2024 |