Decyzja 2023/748 ustanawiająca szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wniosków o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej dotyczącej aktów administracyjnych lub zaniechań administracyjnych

DECYZJA KOMISJI (UE) 2023/748
z dnia 11 kwietnia 2023 r.
ustanawiająca szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wniosków o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej dotyczącej aktów administracyjnych lub zaniechań administracyjnych

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1367/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 września 2006 r. w sprawie zastosowania postanowień Konwencji z Aarhus o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska do instytucji i organów Unii 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 2 i art. 11a ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 1367/2006 określa zasady dotyczące zastosowania postanowień konwencji z Aarhus przez instytucje i organy Unii.

(2) Tytuł IV tego rozporządzenia zawiera przepisy dotyczące wewnętrznej procedury odwoławczej w odniesieniu do aktów administracyjnych i zaniechań administracyjnych.

(3) W art. 11 ust. 1 i 1a rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 określono kryteria i warunki dotyczące uprawnienia na poziomie Unii organizacji pozarządowych i innych członków społeczeństwa do złożenia wniosku o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej zgodnie z art. 10 tego rozporządzenia, przy czym zapewnienie przejrzystego i spójnego stosowania tych kryteriów i warunków wymaga określenia szczegółowych zasad dotyczących dowodów, które należy przedstawić razem z wnioskiem, wyznaczania terminów rozpatrzenia wniosków oraz współpracy między instytucjami i organami Unii.

(4) Zgodnie z art. 11a ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1367/2006, aby zapewnić przejrzystość i skuteczne rozpatrywanie spraw, Komisja ustanowiła internetowy system z myślą, by wszystkie wnioski kierowane do Komisji były składane za pośrednictwem tego systemu. Pozostaje to bez uszczerbku dla wszelkich przyszłych decyzji innych instytucji i organów Unii, które mogą również w przyszłości ustanowić internetowe systemy przyjmowania wniosków o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej.

(5) Do przetwarzania danych osobowych przez Komisję w ramach stosowania niniejszej decyzji zastosowanie ma rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 2 . Należy wyjaśnić, że w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych na platformie internetowej za administratora danych w rozumieniu rozporządzenia (UE) 2018/1725 należy uznać Komisję.

(6) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który przedłożył uwagi formalne w dniu 17 lutego 2023 r.

(7) Rozporządzenie (WE) nr 1367/2006 zmieniono rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1767 3 . Zmiany w art. 11 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 stosuje się od dnia 29 kwietnia 2023 r. Niniejszą decyzję należy zatem stosować od tego samego dnia.

(8) Ponieważ niniejsza decyzja ustanawia nowe przepisy w celu zapewnienia skutecznego stosowania rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 zmienionego rozporządzeniem (UE) 2021/1767, decyzję Komisji 2008/50/WE 4  należy uchylić ze skutkiem od tego samego dnia,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Treść wniosku o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej

1. 
We wniosku o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej dotyczącej aktu administracyjnego lub zaniechania administracyjnego zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1367/2006:
a)
określa się akt administracyjny lub zaniechanie administracyjne, będące przedmiotem wniosku o wszczęcie procedury odwoławczej, oraz przepisy prawa ochrony środowiska, które miały zostać naruszone;
b)
przedstawia się uzasadnienie wniosku;
c)
podaje się istotne informacje i dokumenty na poparcie tego uzasadnienia, przedstawiając fakty lub argumenty prawne, które mogą uzasadniać poważne wątpliwości co do oceny dokonanej przez instytucję lub organ Unii;
d)
podaje się nazwisko i dane kontaktowe osoby upoważnionej do reprezentowania strony występującej z wnioskiem wobec stron trzecich w kwestiach dotyczących wewnętrznej procedury odwoławczej w danej sprawie;
e)
przedstawia się dowód uprawnienia strony występującej z wnioskiem do złożenia wniosku zgodnie z kryteriami i warunkami określonymi w art. 11 ust. 1 i 1a rozporządzenia (WE) nr 1367/2006.
2. 
Wniosek o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej nie może przekraczać 50 stron (nie wliczając dokumentów służących udowodnieniu, że spełnione są kryteria kwalifikowalności na mocy art. 11 rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 i innych załączników na poparcie wniosku), chyba że ze względu na złożoność kwestii poruszonych we wniosku służby Komisji uznają przekroczenie tego limitu za uzasadnione.
3. 
Do celów ust. 1 lit. d), w przypadku gdy wspólny wniosek składa kilka organizacji pozarządowych lub innych członków społeczeństwa, wyznacza się jeden punkt kontaktowy.
Artykuł  2

Kryteria dotyczące uprawnienia organizacji pozarządowych do składania wniosków o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej

1. 
Każda organizacja pozarządowa składająca wniosek o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej dotyczącej aktu administracyjnego lub zaniechania administracyjnego zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 przedstawia dowody potwierdzające spełnienie przez nią kryteriów określonych w art. 11 ust. 1 tego rozporządzenia w postaci dokumentów wymienionych w ust. 5 niniejszego artykułu.
2. 
W przypadku gdy któryś z tych dokumentów nie może zostać przekazany z przyczyn niezależnych od organizacji pozarządowej, organizacja ta może przedstawić dowody w postaci dowolnych dokumentów równoważnych.
3. 
Jeżeli z dokumentów nie wynika wyraźnie, że dana organizacja pozarządowa jest niezależna i ma charakter niezarob- kowy, przedstawia ona oświadczenie w tej sprawie, podpisane przez osobę upoważnioną do składania tego typu oświadczeń z ramienia organizacji pozarządowej.
4. 
Jeżeli z dokumentów nie wynika wyraźnie, że podstawowym określonym celem działalności danej organizacji pozarządowej jest promowanie ochrony środowiska w kontekście prawa ochrony środowiska, że organizacja istnieje dłużej niż dwa lata i aktywnie realizuje ten cel lub że cele i działalność organizacji pozarządowej obejmują sprawę będącą przedmiotem wniosku o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej, organizacja ta przedkłada wszelkie inne dokumenty potwierdzające spełnienie tego kryterium.
5. 
Wykaz dokumentów, które należy przedstawić zgodnie z ust. 1:
a)
statut lub regulamin organizacji pozarządowej, lub wszelkie inne dokumenty pełniące taką samą rolę zgodnie z praktyką krajową, w odniesieniu do tych państw członkowskich UE, w których przepisy prawa krajowego nie wymagają od organizacji pozarządowych przyjęcia statutu lub regulaminu ani nie przewidują takiej możliwości;
b)
roczne sprawozdania z działalności organizacji pozarządowej z okresu ostatnich dwóch lat;
c)
kopia aktu urzędowej rejestracji dokonanej przez władze krajowe w przypadku pozarządowych organizacji z siedzibą w państwach, w których tego typu procedura jest wymagana, aby organizacja mogła uzyskać osobowość prawną;
d)
w stosownych przypadkach informacje i dokumenty potwierdzające, że dana organizacja pozarządowa została wcześniej uznana przez instytucję lub organ Unii za uprawnioną do złożenia wniosku o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej dotyczącej aktu administracyjnego lub zaniechania administracyjnego zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 oraz oświadczenie organizacji pozarządowej, że nadal spełnia ona warunki kwalifikowalności.
Artykuł  3

Warunki określone w art. 11 ust. 1a akapit pierwszy lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1367/2006

1. 
Członkowie społeczeństwa uprawnieni do złożenia wniosku o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej dotyczącej aktu administracyjnego lub zaniechania administracyjnego zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 przedstawiają dokumenty wymienione w wykazie, o którym mowa w ust. 2, na poparcie spełnienia kryteriów i warunków określonych w art. 11 ust. 1a akapit pierwszy lit. b) tego rozporządzenia.
2. 
Wykaz dokumentów, które należy przedstawić:
a)
krótki opis wystarczającego interesu publicznego w danej sprawie;
b)
opis metody, za pomocą której uzyskano poparcie publiczne. W przypadku kampanii zbierania podpisów w internecie należy podać szczegółowe informacje na temat platformy i metod zapewniających autentyczność wyników kampanii. Każda metoda zbierania podpisów powinna zapewniać wykluczenie podwójnych lub fałszywych wpisów i danych pochodzących od członków społeczeństwa, którzy nie mieszkają ani nie mają siedziby w UE; wyniki należy przedstawić z podziałem na państwa członkowskie. W opisie należy również wyjaśnić, jakie dowody uznano za dowody potwierdzające autentyczność przedłożonych dokumentów i danych;
c)
skrócony opis dotyczący skali poparcia publicznego dla wniosku, w tym w szczególności liczba osób popierających wniosek, z podziałem na państwa członkowskie, wykazujący, że wniosek popiera co najmniej 4 000 członków społeczeństwa mieszkających lub mających siedzibę w co najmniej pięciu państwach członkowskich, po co najmniej 250 w każdym z tych państw.
3. 
W odniesieniu do każdego podpisującego będącego osobą fizyczną podaje się następujące informacje:
a)
potwierdzenie podpisu;
b)
imię i nazwisko;
c)
adres i państwo członkowskie zamieszkania;
d)
potwierdzenie spełnienia wymogu dotyczącego minimalnego wieku (w zależności od wymogów państwa członkowskiego zamieszkania dotyczących wykonywania prawa do głosowania w wyborach do Parlamentu Europejskiego).
4. 
W odniesieniu do każdego podpisującego będącego organizacją podaje się następujące informacje:
a)
potwierdzenie podpisu;
b)
nazwę organizacji;
c)
adres i państwo członkowskie miejsca siedziby;
d)
numer w rejestrze krajowym;
e)
imię, nazwisko i tytuł przedstawiciela.
5. 
Instytucja i organ Unii, do których złożono wniosek, wykorzystują dane osobowe przekazane zgodnie z ust. 3 i 4 wyłącznie w celu sprawdzenia, czy strony występujące z wnioskiem spełniają kryteria i warunki określone w art. 11 ust. 1a akapit pierwszy lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1367/2006, i usuwają te dane rok po złożeniu wniosku, chyba że zakwestionowano spełnienie kryteriów kwalifikowalności, w którym to przypadku dane osobowe mogą zostać zatrzymane do czasu rozstrzygnięcia takiego sporu.
Artykuł  4

Reprezentowanie przez organizację pozarządową lub prawnika

1. 
W przypadku gdy organizacje pozarządowe lub inni członkowie społeczeństwa są reprezentowani przez organizację pozarządową, stosuje się art. 2 niniejszej decyzji.
2. 
W przypadku gdy organizacje pozarządowe lub inni członkowie społeczeństwa są reprezentowani przez prawnika, wniosek powinien zawierać dokumenty i dane potwierdzające, że prawnik ten jest uprawniony do występowania przed sądem danego państwa członkowskiego. Dokumenty te mogą obejmować zaświadczenie wydane przez izbę adwokacką w danym państwie członkowskim lub każdy inny dokument spełniający taką samą rolę zgodnie z praktyką krajową. Prawnik przedstawia również pełnomocnictwo, z którego wynika, że jest uprawniony do reprezentowania swojego klienta.
Artykuł  5

Ocena uprawnienia do złożenia wniosku o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej

1. 
Instytucja lub organ Unii weryfikuje, czy osoby, które złożyły wniosek, i ich przedstawiciele spełniają kryteria lub warunki określone w art. 11 ust. 1 i 1a rozporządzenia (WE) nr 1367/2006, oceniając informacje przedstawione zgodnie z niniejszą decyzją.
2. 
Jeżeli na podstawie informacji przedstawionych zgodnie z niniejszą decyzją dana instytucja lub dany organ Unii nie jest w stanie w pełni ocenić, czy spełnione są te kryteria lub warunki, zwraca się do strony występującej z wnioskiem o przekazanie dodatkowych dokumentów lub informacji w rozsądnym terminie, który zostaje określony przez daną instytucję lub dany organ Unii i który nie może przekraczać 30 dni. W okresie tym zawiesza się stosowanie terminów określonych w art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1367/2006.
3. 
W stosownych przypadkach dana instytucja lub dany organ Unii może skonsultować się z odpowiednimi organami krajowymi w dowolnym państwie członkowskim Unii w celu zweryfikowania i oceny informacji przedstawionych przez daną organizację pozarządową lub danego prawnika w odniesieniu do kryteriów kwalifikowalności określonych w art. 11 rozporządzenia (WE) nr 1367/2006. W tym okresie konsultacji, który nie powinien przekraczać 30 dni, zawiesza się stosowanie terminów określonych w art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1367/2006.
Artykuł  6

Współpraca administracyjna

Instytucje i organy Unii współpracują ze sobą, aby zapewnić przejrzyste i spójne stosowanie przepisów niniejszej decyzji.

Artykuł  7

Składanie wniosków o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej kierowanych do Komisji

1. 
Kierowane do Komisji wnioski o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej dotyczącej aktu administracyjnego lub zaniechania administracyjnego zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 składa się wyłącznie za pośrednictwem internetowego systemu przyjmowania wniosków o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej, który jest publicznie dostępny na stronie internetowej Komisji.
2. 
W przypadku wniosków o wszczęcie procedury odwoławczej przedkładanych Komisji zgodnie z art. 11 ust. 1a akapit pierwszy lit. b) tego rozporządzenia podpisy zbiera się za pośrednictwem systemu internetowego udostępnionego przez Komisję (EU-Survey) zgodnie z wytycznymi i metodyką przedstawionymi przez Komisję. Pozostaje to bez uszczerbku dla możliwości zbierania własnoręcznych podpisów przez stronę występującą z wnioskiem. W takim przypadku strona występująca z wnioskiem digitalizuje informacje wymagane na mocy art. 3 akapit trzeci i czwarty niniejszej decyzji i przedkłada je za pośrednictwem internetowego systemu przyjmowania wniosków o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej.
Artykuł  8

Uchylenie

Decyzja 2008/50/WE traci moc.

Artykuł  9

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 29 kwietnia 2023 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 kwietnia 2023 r.

1 Dz.U. L 264 z 25.9.2006, s. 13.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1767 z dnia 6 października 2021 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1367/2006 w sprawie zastosowania postanowień Konwencji z Aarhus o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska do instytucji i organów Wspólnoty (Dz.U. L 356 z 8.10.2021, s. 1).
4 Decyzja Komisji 2008/50/WE z dnia 13 grudnia 2007 r. ustanawiająca szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zastosowania postanowień konwencji z Aarhus w odniesieniu do wniosków o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej dotyczącej aktów administracyjnych (Dz.U. L 13 z 16.1.2008, s. 24).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.99.23

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2023/748 ustanawiająca szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wniosków o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej dotyczącej aktów administracyjnych lub zaniechań administracyjnych
Data aktu: 11/04/2023
Data ogłoszenia: 12/04/2023
Data wejścia w życie: 29/04/2023, 13/04/2023