Decyzja EBC/2023/2 (2023/656) w sprawie całkowitej kwoty rocznych opłat nadzorczych za 2022 r.

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2023/656
z dnia 28 lutego 2023 r.
w sprawie całkowitej kwoty rocznych opłat nadzorczych za 2022 r. (EBC/2023/2)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności art. 30,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1163/2014 (EBC/2014/41) 2  w ciągu sześciu miesięcy od rozpoczęcia kolejnego okresu objętego opłatą Europejski Bank Centralny (EBC) wystawia każdemu podmiotowi ponoszącemu opłatę roczne zawiadomienie o opłacie.

(2) Zgodnie z art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) nr 1163/2014 (EBC/2014/41) roczne opłaty nadzorcze nakładane na nadzorowane podmioty oblicza się na podstawie rocznych kosztów EBC. Kwota kosztów rocznych ustalana jest na podstawie kwoty rocznych wydatków, które obejmują wydatki poniesione przez EBC w danym okresie objętym opłatą, które są bezpośrednio lub pośrednio związane z jego zadaniami nadzorczymi.

(3) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (UE) nr 1163/2014 (EBC/2014/41) obliczenie rocznej opłaty nadzorczej dotyczącej istotnych nadzorowanych podmiotów i istotnych nadzorowanych grup oraz mniej istotnych nadzorowanych podmiotów i mniej istotnych nadzorowanych grup wymaga podziału rocznych kosztów według kosztów przydzielonych odpowiednim funkcjom wykonującym bezpośredni nadzór nad istotnymi nadzorowanymi podmiotami i istotnymi nadzorowanymi grupami oraz pośredni nadzór nad mniej istotnymi nadzorowanymi podmiotami i mniej istotnymi nadzorowanymi grupami.

(4) Zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1163/2014 (EBC/2014/41) przy ustalaniu rocznych kosztów wykonywania zadań nadzorczych należy również brać pod uwagę ewentualne kwoty opłat związanych z poprzednimi okresami objętymi opłatą, których pobranie nie było możliwe, odsetki otrzymane zgodnie z art. 14 oraz określone inne kwoty otrzymane lub zwrócone zgodnie z art. 7 ust. 3 tego rozporządzenia.

(5) Zgodnie z art. 5 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1163/2014 (EBC/2014/41) w terminie czterech miesięcy od zakończenia każdego okresu objętego opłatą całkowita kwota rocznych opłat nadzorczych dla każdej kategorii nadzorowanych podmiotów i nadzorowanych grup za ten okres objęty opłatą powinna zostać opublikowana na stronie internetowej EBC,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Definicje

Na potrzeby niniejszej decyzji stosuje się definicje zawarte w rozporządzeniu Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) 3  oraz rozporządzeniu (UE) nr 1163/2014 (EBC/2014/41).

Artykuł  2

Całkowita kwota rocznych opłat nadzorczych za 2022 r.

1. 
Całkowita kwota rocznych opłat nadzorczych za 2022 r. wynosi 593 709 671 EUR i została wyliczona w sposób wskazany w załączniku.
2. 
Poszczególne kategorie nadzorowanych podmiotów i nadzorowanych grup opłacają następujące całkowite kwoty rocznych opłat nadzorczych:
a)
istotne nadzorowane podmioty i istotne nadzorowane grupy: 566 725 313 EUR;
b)
mniej istotne nadzorowane podmioty i mniej istotne nadzorowane grupy: 26 984 358 EUR.
Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie piątego dnia po dniu jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 28 lutego 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

Obliczenie całkowitej kwoty rocznych opłat nadzorczych za 2022 r.

(EUR)
Istotne nadzorowane podmioty i istotne nadzorowane grupy Mniej istotne nadzorowane podmioty i mniej istotne nadzorowane grupy Ogółem
Rzeczywiste koszty roczne za 2022 r. 566 839 250 26 966 687 593 805 937
Kwoty uwzględnione zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia (UE) 1163/2013 (EBC/2014/41)
Kwoty opłat związanych z poprzednimi okresami objętymi opłatą, których pobranie nie było możliwe
Odsetki otrzymane zgodnie z art. 14 rozporządzenia (UE) 1163/2013 (EBC/2014/41) - 113 936 - 20019 - 133955
Kwoty otrzymane lub zwrócone zgodnie z art. 7 ust. 3. rozporządzenia (UE) 1163/2013 (EBC/2014/41) 37 690 37 690
OGÓŁEM 566 725 313 26 984 358 593 709 671
Z powodu zaokrągleń pozycje mogą się nie sumować.
1 Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63.
2 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1163/2014 z dnia 22 października 2014 r. w sprawie opłat nadzorczych (EBC/2014/41) (Dz.U. L 311 z 31.10.2014, s. 23).
3 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające ramy współpracy pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a właściwymi organami krajowymi oraz wyznaczonymi organami krajowymi w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (rozporządzenie ramowe w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego) (EBC/2014/17) (Dz.U. L 141 z 14.5.2014, s. 1).

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024