a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu (WE) nr 1831/2003 przewidziano udzielanie zezwoleń na stosowanie dodatków w żywieniu zwierząt oraz określono sposób uzasadniania i procedury udzielania takich zezwoleń.
(2) Zgodnie z art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 złożono wniosek o zezwolenie na stosowanie preparatu kar- wakrolu, tymolu, D-karwonu, salicylanu metylu i L-mentolu. Do wniosku dołączone zostały dane szczegółowe oraz dokumenty wymagane na mocy art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(3) Wniosek dotyczy zezwolenia na stosowanie preparatu karwakrolu, tymolu, D-karwonu, salicylanu metylu i L-men- tolu jako dodatku paszowego dla wszystkich gatunków drobiu, celem sklasyfikowania go w kategorii "dodatki zootechniczne" i w grupie funkcjonalnej "inne dodatki zootechniczne". Ponieważ preparat został już dopuszczony rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/996 2 dla tego samego posiadacza zezwolenia jako dodatek paszowy dla kurcząt rzeźnych, kurcząt odchowywanych na kury nioski i podrzędnych gatunków drobiu odchowywanego na nioski, wniosek o zezwolenie zgodnie z art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 rozpatruje się wyłącznie w odniesieniu do gatunków nieobjętych poprzednim zezwoleniem.
(4) W opinii z dnia 29 czerwca 2022 r. 3 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") stwierdził, że w proponowanych warunkach stosowania preparat karwakrolu, tymolu, D-karwonu, salicylanu metylu i L-mentolu nie ma negatywnego wpływu na bezpieczeństwo konsumentów ani na środowisko oraz że wyżej wymieniony preparat jest bezpieczny dla gatunków drobiu rzeźnego lub odchowywanego na nioski lub do celów hodowlanych. Wobec braku odpowiednich danych Komisja nie mogła stwierdzić bezpieczeństwa wspomnianego preparatu dla ptaków nieśnych lub hodowlanych. Urząd stwierdził również, że narażenie użytkowników przez wdychanie jest mało prawdopodobne oraz że wnioski z poprzedniej opinii dotyczące bezpieczeństwa użytkowników mają również zastosowanie do obecnej oceny. W ramach poprzedniej opinii w sprawie tego dodatku, przyjętej w dniu 15 maja 2019 r. 4 , w karcie charakterystyki wymaganej rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 opisano działanie drażniące na skórę, działanie drażniące na oczy i reakcję alergiczną skóry. Ponadto
Urząd stwierdził, że dodatek może być skuteczny u kurcząt rzeźnych. Wniosek ten można ekstrapolować na indyki rzeźne, indyki odchowywane w celach hodowlanych, podrzędne gatunki drobiu rzeźnego i podrzędne gatunki drobiu odchowywanego w celach hodowlanych. Wobec braku wystarczających danych Urząd nie mógł stwierdzić skuteczności w odniesieniu do kur niosek lub innych gatunków drobiu nieśnego lub hodowlanego. Zdaniem Urzędu nie ma potrzeby wprowadzania szczegółowych wymogów dotyczących monitorowania po wprowadzeniu do obrotu. Urząd zweryfikował także sprawozdanie dotyczące metody analizy dodatku paszowego w paszy, przedłożone przez laboratorium referencyjne ustanowione rozporządzeniem (WE) nr 1831/2003.
(5) Ocena preparatu karwakrolu, tymolu, D-karwonu, salicylanu metylu i L-mentolu dowodzi, że warunki udzielenia zezwolenia przewidziane w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 są spełnione. W związku z tym należy zezwolić na stosowanie tego preparatu u indyków rzeźnych, indyków odchowywanych w celach hodowlanych, podrzędnych gatunków drobiu rzeźnego i podrzędnych gatunków drobiu odchowywanego w celach hodowlanych. Komisja uważa, że należy zastosować odpowiednie środki ochronne, aby zapobiec szkodliwym skutkom dla zdrowia ludzi, w szczególności w odniesieniu do użytkowników tego dodatku.
(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 20 marca 2023 r.