(notyfikowane jako dokument nr C(2023) 1524)(Dz.U.UE L z dnia 10 marca 2023 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W Europejskim Zielonym Ładzie 1 obrano za cel osiągnięcie neutralnej dla klimatu gospodarki UE do 2050 r. Wezwano w nim do redukcji o 90 % emisji gazów cieplarnianych pochodzących z transportu. W strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności 2 przedstawiono środki mające pomóc w osiągnięciu tego celu, w tym środki służące promowaniu zrównoważonej, inteligentnej, bezpiecznej i zdrowej mobilności miejskiej.
(2) W komunikacie w sprawie Nowych unijnych ram mobilności miejskiej 3 potraktowano priorytetowo bardziej zrównoważone rozwiązania dotyczące transportu - transport zbiorowy i publiczny, mobilność współdzieloną, chodzenie pieszo i jazdę na rowerze - w celu zwiększenia ich wykorzystania dla lepszej i bardziej energooszczędnej mobilności "od drzwi do drzwi", a jednocześnie przyczynienia się do lepszego stanu zdrowia i samopoczucia obywateli.
(3) Zrównoważona mobilność miejska przyczynia się do realizacji szeregu europejskich polityk mających na celu promowanie mobilności niskoemisyjnej i zeroemisyjnej 4 oraz poprawę jakości powietrza i bezpieczeństwa ruchu drogowego, przy jednoczesnym generowaniu dodatkowych korzyści pod względem stanu zdrowia i samopoczucia obywateli. Skuteczne planowanie mobilności miejskiej może pomóc w realizacji powiązanych polityk europejskich i krajowych bezpośrednio na szczeblu lokalnym. Jak podkreślono w komunikacie w sprawie długoterminowej wizji dla obszarów wiejskich UE 5 oraz w towarzyszącym mu planie działania UE na rzecz obszarów wiejskich, lepsza integracja mobilności w mieście, na obszarach podmiejskich i na obszarach wiejskich ma zasadnicze znaczenie dla promowania zrównoważonych rozwiązań w zakresie mobilności.
(4) W pakiecie dotyczącym mobilności w miastach z 2013 r. 6 wprowadzono plany zrównoważonej mobilności miejskiej (SUMP) jako ramy dla miast służące planowaniu i wdrażaniu odpowiedzi na wyzwania w dziedzinie polityki mobilności miejskiej na całym miejskim obszarze funkcjonalnym. Od tego czasu Komisja zachęca do powszechnego przyjmowania SUMP jako podstawy europejskiej polityki mobilności miejskiej. Koncepcja i związane z nią europejskie wytyczne dotyczące SUMP były szeroko wykorzystywane przez władze lokalne, osoby odpowiedzialne za planowanie i zainteresowane strony. Okazało się, że jest to skuteczne, solidne i elastyczne narzędzie, na którym miasta mogą polegać podczas planowania środków z zakresu mobilności miejskiej.
(5) W sprawozdaniu specjalnym 06/2020: Zrównoważona mobilność w miastach w UE 7 Europejski Trybunał Obrachunkowy podkreślił, że na państwach członkowskich i położonych w nich miastach spoczywa odpowiedzialność za zarządzanie strategiami na rzecz mobilności w miastach zgodnie z zasadą pomocniczości. Trybunał stwierdził, że lokalne środki z zakresu mobilności miejskiej nie zawsze były zgodne z celami zrównoważonej mobilności miejskiej. Krajowe programy wsparcia na rzecz planów zrównoważonej mobilności miejskiej (SUMP) przyczyniłyby się do poprawy powiązań między koncepcją SUMP a lokalnymi planami zrównoważonej mobilności miejskiej.
(6) W zmienionym rozporządzeniu w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) 8 proponuje się, aby węzły miejskie w sieci TEN-T przyjęły SUMP zgodnie z wymogami określonymi w załączniku V do tego rozporządzenia oraz gromadziły i przedkładały Komisji istotne dane dotyczące mobilności miejskiej. Jeżeli chodzi o wymogi dotyczące gromadzenia danych i sprawozdawczości, w późniejszym akcie wykonawczym zostanie określony wykaz wskaźników zrównoważonej mobilności miejskiej oraz metodyka ich obliczania. Po przyjęciu będą to jedyne wiążące wymogi związane z SUMP na szczeblu UE. Krajowe programy wspierania SUMP będą oferować węzłom miejskim w sieci TEN-T wiedzę fachową, by pomóc im w spełnieniu powyższych wymogów.
(7) Miasta stoją w obliczu wyzwań związanych z monitorowaniem postępów pod względem środków z zakresu zrównoważonej mobilności miejskiej za pomocą wskaźników. Gromadzenie danych wymaga zasobów administracyjnych i finansowych, a miasta często mają trudności z dostępem do danych przechowywanych przez władze krajowe i regionalne oraz inne organy. Państwa członkowskie powinny ułatwiać wymianę i wykorzystywanie gromadzonych danych za pośrednictwem centralnych punktów dostępu oraz zdecentralizowanych przestrzeni danych. Pomoże to miastom usprawnić ich systemy monitorowania w nadchodzących latach.
(8) Dla wszystkich miast jest również dostępne kompendium niewiążących wytycznych i materiałów referencyjnych dotyczących SUMP 9 , opracowanych w ramach projektów współfinansowanych przez UE, aby pomóc tym miastom w przygotowaniu i wdrożeniu ich indywidualnych SUMP. Miasta zachęca się do korzystania z tej puli informacji odpowiednio do ich własnych potrzeb. Grupa ekspertów Komisji ds. mobilności miejskiej 10 powinna pomóc w uzupełnieniu i skondensowaniu kompendium niewiążących wytycznych dotyczących SUMP.
(9) Państwa członkowskie powinny wspierać miasta w przygotowywaniu SUMP, aby pomóc im w poprawie jakości ich SUMP i lepszym dostosowaniu tych planów do ram UE.
(10) Ostatecznie to miasta pozostają odpowiedzialne za opracowanie, przyjęcie i wdrożenie SUMP, jak również za wdrożenie zawartych w nich środków,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
1. CEL I ZAKRES
1.1. Wprowadzenie
W pakiecie dotyczącym mobilności w miastach z 2013 r. 11 wprowadzono koncepcję SUMP jako podstawę ram dla miast i regionów w celu sprostania wyzwaniom w dziedzinie polityki mobilności miejskiej. Koncepcja SUMP wymaga aktualizacji w celu odzwierciedlenia nowych strategii UE i uwzględnienia nowych priorytetów polityki. W załączniku do niniejszego zalecenia przedstawiono to jako koncepcję SUMP.
Na podstawie koncepcji SUMP wytyczne dotyczące SUMP zawierają porady dla miast dotyczące procesu przygotowania i wdrożenia SUMP.
W ciągu ostatniego dziesięciolecia koncepcja ta była promowana przez Komisję i szeroko stosowana przez wiele miast w całej UE na zasadzie dobrowolności z myślą o planowaniu przejścia na atrakcyjną, sprzyjającą włączeniu społecznemu i zrównoważoną mobilność miejską.
Miasta stosujące koncepcję SUMP uznały ją za skuteczne, kompleksowe i elastyczne narzędzie, wykraczające poza granice administracyjne miast i obejmujące cały "miejski obszar funkcjonalny", biorąc pod uwagę powiązania z zapleczem, przepływy osób dojeżdżających do pracy oraz połączenia miejsko-wiejskie.
W dokumencie roboczym służb Komisji dotyczącym Nowych unijnych ram mobilności miejskiej 12 podkreślono, że SUMP stanowią spójne ramy planowania długoterminowego, obejmujące wszystkie zainteresowane strony. Odporność tej koncepcji była widoczna w szczególności podczas pandemii COVID-19, ponieważ wiele miast posiadających SUMP było w stanie szybko i skutecznie dostosować swoje strategie na rzecz mobilności. Następnie były one w stanie wprowadzić zmiany w swoich systemach mobilności łatwiej niż miasta bez porównywalnych planów. W wielu przypadkach procedury awaryjne i związane z odpornością opisano już w istniejących SUMP.
W ocenie pakietu dotyczącego mobilności w miastach z 2013 r. jako główne niedociągnięcie wskazano jednak nierównomierne przyjmowanie SUMP w poszczególnych państwach członkowskich. Wiele miast nadal nie posiada SUMP, a jakość SUMP, które istnieją, znacznie się różni. Istnieje również wyraźny brak równowagi między państwami członkowskimi w zakresie ogólnego zasięgu w miastach posiadających SUMP.
Niniejsze zalecenie jest zatem skierowane do państw członkowskich.
1.2. Potrzeba działania na szczeblu państw członkowskich
Na podstawie rozległego doświadczenia w stosowaniu koncepcji SUMP od 2013 r. w ocenie pakietu dotyczącego mobilności w miastach z 2013 r. wykazano, że problemem pozostają zdolności i wiedza fachowa, zwłaszcza w małych i średnich miastach, a także brak krajowego zaangażowania i wsparcia.
Wskazuje to na ogólną potrzebę zapewnienia spójności z koncepcją SUMP oraz koordynacji poszczególnych działań podejmowanych w miastach i na obszarach miejskich w celu przygotowania, wdrożenia i monitorowania planów mobilności.
Jak wskazano w Nowych unijnych ramach mobilności miejskiej, istnieje potrzeba wzmocnienia zarządzania i odpowiedzialności na szczeblu krajowym, aby ustanowić ramy wsparcia w celu ściślejszego dostosowania planów zrównoważonej mobilności miejskiej do koncepcji SUMP, z uwzględnieniem lokalnych warunków, praktyk w zakresie planowania i struktur instytucjonalnych zgodnie z zasadą pomocniczości.
1.3. Związek z TEN-T
Wniosek dotyczący zmienionego rozporządzenia w sprawie TEN-T 13 obejmuje wzmocnienie roli miast jako kluczowych węzłów zrównoważonego, bezpiecznego, wydajnego i multimodalnego transportu w całej Europie i poza nią. W celu umożliwienia skutecznego funkcjonowania sieci TEN-T Komisja zaproponowała, aby do 31 grudnia 2025 r. państwa członkowskie zapewniły przyjęcie SUMP przez węzły miejskie w sieci TEN-T oraz gromadzenie przez nie istotnych danych dotyczących mobilności miejskiej.
Węzły miejskie powinny uwzględniać wpływ różnych środków z zakresu mobilności miejskiej na przepływy ruchu, zarówno pasażerskiego, jak i towarowego, w ramach sieci TEN-T. Środki powinny mieć na celu zapewnienie bezproblemowych przejazdów przez węzły miejskie, objazdów wokół nich lub wzajemnych połączeń między nimi, z uwzględnieniem pojazdów bezemisyjnych. Środki powinny pomóc w zmniejszeniu zatorów komunikacyjnych, zwiększeniu udziału transportu publicznego i aktywnych rodzajów transportu w poszczególnych rodzajach transportu, poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego i usunięciu wąskich gardeł mających wpływ na strumienie ruchu w sieci TEN-T.
Niniejsze zalecenie ma zatem także na celu zapewnienie dodatkowego wsparcia dla państw członkowskich i miast w zakresie przygotowania do spełnienia proponowanych wymogów dotyczących węzłów miejskich.
Niniejsze zalecenie pozostaje bez uszczerbku dla przyszłego przyjęcia zmienionego rozporządzenia w sprawie TEN-T na podstawie wspomnianego wniosku i wszelkich zawartych w nim zobowiązań dotyczących SUMP.
1.4. Koordynacja na szczeblu lokalnym w celu uzyskania synergii między podejściem sektorowym i podejściem do planowania przestrzennego
Rozwój SUMP wymaga zintegrowanego podejścia, w którym uwzględnia się dwa wymiary: integrację mobilności miejskiej z planowaniem sieci systemu transportowego ("podejście sieciowe") oraz integrację z międzysektorową strategią zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich ("podejście terytorialne").
Transport jest istotną częścią wydajnego i skutecznego podejścia do zintegrowanego planowania przestrzennego na szczeblu miejskim/lokalnym. SUMP należy zatem przygotowywać i wdrażać w ścisłej koordynacji z lokalnymi i regionalnymi planami mobilności, planami przestrzennymi i odpowiednimi planami sektorowymi. Oprócz lepszego dostosowania SUMP do celów polityki sektorowej pozwala to również zmniejszyć obciążenie administracyjne dla władz lokalnych.
Państwa członkowskie powinny zapewnić zgodność i spójność między celami polityki sektorowej a planowaniem mobilności miejskiej przez:
- wspieranie miast w przekształcaniu europejskich i krajowych celów w lokalne polityki miejskie, strategie i dokumenty dotyczące planowania, takie jak SUMP, zrównoważone plany miejskiej logistyki, plany działania na rzecz zrównoważonej energii i klimatu, umowy na rzecz klimatu i Porozumienia w sprawie zielonego miasta,
- uwzględnianie potrzeb i specyfiki miast oraz obszarów miejskich w nadrzędnych krajowych lub regionalnych strategiach i dokumentach dotyczących planowania, takich jak krajowe i regionalne plany transportowe, krajowe ramy polityki dotyczące rozmieszczenia infrastruktury paliw alternatywnych, krajowe plany w dziedzinie energii i klimatu oraz strategie zdrowia publicznego; strategie zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich,
- uwzględnianie potrzeb i specyfiki miast i obszarów miejskich w krajowych działaniach dotyczących zobowiązań europejskich i międzynarodowych, takich jak europejski semestr i plany prac korytarzy sieci bazowej TEN-T.
2. KRAJOWE PROGRAMY WSPIERANIA SUMP
2.1. Cele
Komisja wzywa każde państwo członkowskie do wprowadzenia krajowego programu wspierania SUMP, którego celem jest wspieranie miast, wzmocnienie zarządzania i zwiększenie koordynacji na szczeblu krajowym, planowanie i zapewnienie realizacji strategii na rzecz mobilności w miastach zgodnej z zasadami zrównoważonego rozwoju, a także poprawa koordynacji między regionami i miastami oraz między obszarami miejskimi i wiejskimi.
2.2. Zakres programu
Krajowe programy wspierania SUMP powinny obejmować środki mające na celu:
- opracowanie krajowych wytycznych dotyczących planowania mobilności miejskiej na podstawie zaktualizowanej koncepcji SUMP, przedstawionej w załączniku do niniejszego zalecenia Komisji, oraz z uwzględnieniem wytycznych dotyczących SUMP 14 , odnoszących się w sposób zintegrowany do mobilności pasażerów, transportu towarowego i logistyki,
- zapewnienie pomocy technicznej i wsparcia ekspertów,
- opracowanie krajowego podejścia do przygotowania i wdrożenia SUMP w miastach, we współpracy z obszarami podmiejskimi i wiejskimi wokół miasta, obejmującego cały miejski obszar funkcjonalny (miasto i strefę dojazdową),
- pobudzenie krajowej sieci regionów i miast do wspierania wzajemnego uczenia się oraz dzielenia się dobrymi praktykami, w tym regionów najbardziej oddalonych UE i innych regionów oddalonych, wyspiarskich, peryferyjnych i słabo zaludnionych,
- wdrożenie programu szkoleniowego dla miast, obejmującego budowanie zdolności,
- zapewnienie miastom wsparcia finansowego w zakresie rekrutacji i utrzymania zdolności administracyjnych oraz zatrudniania z myślą o tymczasowym wsparciu ekspertów,
- organizowanie i koordynowanie kampanii informacyjnych oraz działań związanych z SUMP,
- zwiększanie świadomości na temat informacji i wytycznych publikowanych na portalu europejskiego centrum monitorowania mobilności w miastach 15 ,
- dokonywanie przeglądu i doradzanie w zakresie poprawy jakości SUMP zgodnie z koncepcją SUMP; ułatwi to opracowanie SUMP, jeżeli jest to wymagane jako warunek finansowania publicznego lub prywatnego,
- przeanalizowanie krajowych ram legislacyjnych pod kątem przeszkód w opracowywaniu skutecznych SUMP w miastach,
- pomoc właściwym organom w poprawie koordynacji w zakresie zapewniania infrastruktury i usług transportowych na miejskim obszarze funkcjonalnym,
- pomoc władzom lokalnym w zintegrowaniu i poprawieniu koordynacji między SUMP a planowaniem przestrzennym, a także w poprawie dostosowania do planów działania na rzecz zrównoważonej energii i klimatu, zrównoważonych planów miejskiej logistyki i innych odpowiednich planów oraz synergii z tymi planami,
- wzmocnienie monitorowania wdrażania SUMP przez wprowadzenie mechanizmów pomiaru postępów w osiąganiu celów i założeń SUMP,
- obliczenie wskaźników zrównoważonej mobilności miejskiej, zgodnie z metodyką Komisji 16 , koordynowanie i wspieranie gromadzenia danych oraz ułatwianie dostępu do krajowych, regionalnych lub prywatnych danych potrzebnych do obliczenia wskaźników mobilności miejskiej, dzielenia się nimi i ich wykorzystywania,
- monitorowanie postępów w realizacji celów polityki sektorowej, w tym obniżenia emisyjności i bezpieczeństwa ruchu drogowego; wspieranie miast w opracowywaniu mechanizmów gromadzenia zdezagregowanych danych, w tym według płci,
- regularne aktualizowanie sekcji dotyczących miast i planów krajowych na portalu europejskiego centrum monitorowania mobilności w miastach,
- wspieranie realizacji aspektów dotyczących mobilności miejskiej w ramach misji w zakresie neutralnych dla klimatu i inteligentnych miast.
Zakres programu wspierania należy ustalić we współpracy z miastami i regionami oraz regularnie weryfikować na podstawie ich potrzeb oraz otrzymywanych od nich informacji zwrotnych.
2.3. Finansowanie i zapewnianie jakości
SUMP stanowią skuteczne ramy dla planowania i realizacji publicznych lub prywatnych inwestycji w obszarze mobilności miejskiej.
Państwa członkowskie powinny podjąć działania mające na celu informowanie o możliwościach finansowania oraz wspieranie w ich zakresie, poprawę jakości SUMP i ich lepsze dostosowanie do koncepcji SUMP.
Istnieje szeroki wachlarz europejskich, krajowych i regionalnych instrumentów wsparcia i instrumentów finansowych, które mogą posłużyć do wspierania procesów związanych z SUMP i które to instrumenty obejmują:
- instrument "Łącząc Europę",
- Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego i Fundusz Spójności, w tym Interreg i URBACT,
- program "Horyzont Europa", w tym misje oraz działania związane z CIVITAS,
- Program InvestEU, Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF) i REPowerEU,
- program "Cyfrowa Europa",
- sprawiedliwą transformację,
- fundusz innowacyjny,
- Instrument Wsparcia Technicznego, który zapewnia państwom członkowskim UE dostosowaną do potrzeb wiedzę techniczną,
- systemy krajowe,
- finansowanie prywatne (np. obligacje ekologiczne).
Ponadto działająca pod auspicjami EIT wspólnota wiedzy i innowacji koncentrująca się na problematyce mobilności miejskiej oferuje wsparcie dla państw członkowskich, regionów i miast we wdrażaniu SUMP.
2.4. Zarządzanie programem na rzecz SUMP na szczeblu krajowym
Państwa członkowskie powinny wyznaczyć biuro ds. zarządzania krajowym programem na rzecz SUMP jako punkt kontaktowy na potrzeby związanych z SUMP kwestii dotyczących miast i obszarów miejskich. Należy utworzyć je we współpracy z władzami krajowymi, regionalnymi i lokalnymi.
Biura te powinny dysponować odpowiednią wiedzą techniczną oraz zasobami prawnymi, finansowymi i ludzkimi do celu opracowania i wdrożenia krajowego programu wspierania SUMP.
Biura te powinny być neutralne i przejrzyste oraz angażować w swoją pracę regiony, miasta i obszary wiejskie. Biurom tym powinna doradzać grupa ekspertów złożona z przedstawicieli odpowiednich ministerstw, regionów, miast, obszarów wiejskich, środowisk akademickich i innych odpowiednich zainteresowanych stron zajmujących się mobilnością miejską.
Ta grupa ekspertów mogłaby odegrać zasadniczą rolę w opracowywaniu i ocenie krajowego programu wspierania SUMP, zatwierdzaniu krajowych wytycznych dotyczących SUMP oraz pełnić rolę niezależnego forum ekspertów, które pomogłoby zapewnić właściwe wdrożenie europejskich i krajowych wytycznych dotyczących SUMP. Państwa członkowskie powinny korzystać z istniejących systemów wsparcia dla miast. Biura ds. zarządzania programem powinny łączyć istniejące systemy wdrażane na szczeblu niższym niż krajowy i regionalny, aby zapewnić skoordynowane podejście, w którym uwzględnia się szczególne ograniczenia w przypadku obszarów oddalonych i peryferyjnych oraz regionów najbardziej oddalonych.
Zgodnie z zasadą pomocniczości ostatecznie to miasta pozostają odpowiedzialne za opracowanie, przyjęcie i wdrożenie SUMP.
2.5. Interakcja między biurami ds. zarządzania krajowymi programami a Komisją Europejską
Biura ds. zarządzania krajowymi programami powinny pełnić rolę głównego punktu kontaktowego państw członkowskich z Komisją w zakresie wymiany i koordynacji w odniesieniu do usług wspierania SUMP.
Wspieranie wdrażania SUMP jest jednym z głównych zadań grupy ekspertów ds. mobilności miejskiej, ustanowionej po przyjęciu Nowych unijnych ram mobilności miejskiej, w kontekście której to grupy przedstawiciele państw członkowskich, regionów, miast i innych zainteresowanych stron zbierają się w celu omówienia polityki mobilności miejskiej UE, w tym w odniesieniu do SUMP. Biura ds. zarządzania krajowymi programami powinny zatem ściśle koordynować działania z przedstawicielami państw członkowskich, w których się znajdują, w grupie ekspertów oraz aktywnie uczestniczyć w pracach tej grupy.
2.6. Informowanie Komisji Europejskiej o działaniach
Państwa członkowskie powinny corocznie informować Komisję o działaniach podjętych w związku z niniejszym zaleceniem. Informacje te należy przekazać po raz pierwszy po upływie roku od przyjęcia niniejszego zalecenia.
Przekazywane informacje powinny obejmować:
- krajowy program wspierania SUMP,
- dane kontaktowe biura ds. zarządzania krajowym programem na rzecz SUMP,
- plan prac biura ds. krajowego programu wspierania SUMP,
- streszczenie rocznych sprawozdań z realizacji planu prac (w tym określone ilościowo postępy w zakresie kluczowych wskaźników skuteczności działania, najważniejsze cele pośrednie i ewentualne określone problemy, jak również przewidywane działania naprawcze) oraz wyciągnięte wnioski.
3. ADRESACI
Niniejsze zalecenie skierowane jest do państw członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 8 marca 2023 r.