Rozporządzenie wykonawcze 2023/512 zatwierdzające inną niż nieznaczna zmianę w specyfikacji zarejestrowanej w rejestrze chronionych nazw pochodzenia i chronionych oznaczeń geograficznych nazwy ("Aceto Balsamico di Modena" (ChOG))

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2023/512
z dnia 2 marca 2023 r.
zatwierdzające inną niż nieznaczna zmianę w specyfikacji zarejestrowanej w rejestrze chronionych nazw pochodzenia i chronionych oznaczeń geograficznych nazwy ("Aceto Balsamico di Modena" (ChOG))

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1151/2012 z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych 1 , w szczególności jego art. 52 ust. 3 lit. b),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 50 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1151/2012 złożony przez Włochy wniosek o zatwierdzenie innej niż nieznaczna zmiany w specyfikacji chronionego oznaczenia geograficznego "Aceto Balsamico di Modena" został opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 2 .

(2) W dniu 31 sierpnia 2021 r. Komisja otrzymała od Niemiec trzy zawiadomienia o sprzeciwie i jedno uzasadnione oświadczenie o sprzeciwie. W dniu 11 października 2021 r. Niemcy przedłożyły dwa kolejne uzasadnione oświadczenia o sprzeciwie. W dniu 16 września 2021 r. Komisja otrzymała czwarte zawiadomienie o sprzeciwie od krajowego podmiotu wnoszącego sprzeciw z Turcji. Powiązane uzasadnione oświadczenie o sprzeciwie przedłożono w dniu 16 listopada 2021 r.

(3) Po analizie uzasadnionych oświadczeń o sprzeciwie i uznaniu ich za dopuszczalne, zgodnie z art. 51 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1151/2012, Komisja pismem z dnia 10 grudnia 2021 r. zwróciła się do Włoch i Niemiec oraz do Włoch i do krajowego podmiotu wnoszącego sprzeciw z Turcji o podjęcie odpowiednich konsultacji w celu osiągnięcia porozumienia.

(4) W dniu 4 marca 2021 r. Niemcy poinformowały Komisję, że wycofano jeden ze sprzeciwów z Niemiec, ale dwa pozostałe zostały podtrzymane.

(5) Konsultacje między Włochami i Niemcami oraz między Włochami i krajowym podmiotem wnoszącym sprzeciw z Turcji zakończyły się brakiem porozumienia. W związku z tym Komisja powinna podjąć decyzję dotyczącą zmiany zgodnie z procedurą wskazaną w art. 52 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1151/2012, uwzględniając wyniki tych konsultacji.

(6) Krajowe podmioty wnoszące sprzeciw uznały, że zmiana w specyfikacji produktu spowodowałaby niezgodność z warunkami określonymi w art. 5 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1151/2012, w szczególności w odniesieniu do zerwania związku między produktem a obszarem geograficznym. W tym celu zakwestionowano rzekome zmiany właściwości organoleptycznych "Aceto Balsamico di Modena", zmianę minimalnej kwasowości całkowitej produktu dojrzałego oraz procedurę korygowania w przypadku ewentualnych odchyleń od parametrów. Zakwestionowanie zmian uzasadniono również tym, że obniżają jakość "Aceto Balsamico di Modena" i powodują naruszenie wymogów określonych dla octów winnych w części II pkt 17 załącznika VII do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 3  ustanawiającego wspólną organizację rynków produktów rolnych (kwasowość co najmniej 60 gramów na litr = co najmniej 6 %).

(7) Ponadto podmioty wnoszące sprzeciw zarzuciły niezgodność z minimalnymi wymogami dotyczącymi treści specyfikacji produktu w odniesieniu do art. 7 ust. 1 lit. g) rozporządzenia (UE) nr 1151/2012 w związku z usunięciem wskazania organu kontrolnego w przypadku "Aceto Balsamico di Modena".

(8) Podmioty wnoszące sprzeciw stwierdziły również, że istniejący zakres ochrony został bezpodstawnie rozszerzony, a zatem rejestracja zmiany zagroziłaby istnieniu nazw, znaków towarowych lub produktów, w tym octów balsamicznych innego pochodzenia. Twierdzenie to dotyczy w szczególności rzekomego włączenia obowiązku butelkowania na wyznaczonym obszarze, dodatkowego przepisu dotyczącego kształtu pojemników, a także wprowadzenia parametrów stosunku izotopów. W związku z tym podmioty wnoszące sprzeciw twierdzą, że planowane zmiany rzekomo naruszają interesy rozlewni "Aceto Balsamico di Modena" i niemieckich producentów innych octów.

(9) Ponadto wnoszący sprzeciw stwierdzili, że nowo wprowadzone obniżenie minimalnej kwasowości może prowadzić do pomylenia ChOG "Aceto Balsamico di Modena" z ChNP "Aceto Balsamico Tradizionale di Modena".

(10) Komisja oceniła argumenty przedstawione przez Niemcy i Turcję w uzasadnionych oświadczeniach o sprzeciwie w świetle przepisów rozporządzenia (UE) nr 1151/2012, biorąc pod uwagę wyniki odpowiednich konsultacji pomiędzy wnioskodawcą i podmiotami wnoszącymi sprzeciw, i stwierdziła, że należy zatwierdzić zmianę w specyfikacji produktu w odniesieniu do chronionego oznaczenia geograficznego "Aceto Balsamico di Modena".

(11) Włochy stwierdziły, że podmioty wnoszące sprzeciw nie wykazały uzasadnionego interesu w złożeniu sprzeciwu, czego wymaga art. 51 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1151/2012, ponieważ zakwestionowały zmiany, o które nie wnioskowano lub które nie doprowadziły do powstania barier handlowych lub rynkowych.

W ramach procedury mającej zastosowanie do wniosków o wprowadzenie zmian w specyfikacji, które nie są nieznaczne, sprzeciw wobec złożonego wniosku o zmianę może wnieść każda osoba fizyczna lub prawna mająca uzasadniony interes. W przedmiotowej sprawie ryzyko naruszenia interesów podmiotów wnoszących sprzeciw nie zostało uznane za całkowicie nieprawdopodobne ani hipotetyczne, w związku z czym stwierdzono, że wnoszący sprzeciw wykazali uzasadniony interes.

(12) Analiza zastrzeżeń przedstawionych przez podmioty wnoszące sprzeciw wykazała, że rzeczywiście niektóre twierdzenia przedstawiono w odniesieniu do elementów specyfikacji produktu, które w rzeczywistości nie uległy modyfikacji w wyniku przedmiotowych zmian, lecz zostały poddane jedynie zmianom redakcyjnym. Te zmiany redakcyjne miały na celu dostosowanie jednolitego dokumentu do przepisów art. 8 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1151/2012 oraz dokładniejsze odzwierciedlenie warunków określonych w specyfikacji produktu objętego ChOG "Aceto Balsamico di Modena". Dotyczy to w szczególności rzekomych zmian we właściwościach organoleptycznych, rzekomych zmian dotyczących stosowania dodatków i stosowania pojemników z tworzyw sztucznych, a także rzekomego obowiązku butelkowania na wyznaczonym obszarze. Przepisy te nie uległy zmianie, natomiast przeformułowanie, które pojawiło się w jednolitym dokumencie i może być postrzegane jako zmiana w specyfikacji produktu, wynikało w rzeczywistości ze sprostowania rozbieżności między specyfikacją produktu a streszczeniem specyfikacji produktu, które opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 4 . Przeprowadzona przez Komisję ocena wniosku o zmianę ChOG "Aceto Balsamico di Modena" skoncentrowała się na istotnych zmianach, o które wnioskowano.

(13) Zmian dotyczących minimalnej procentowej kwasowości dla kategorii "invecchiato" (dojrzały) od 6 % do 5,5 % ani dozwolonej procedury korygowania w przypadku ewentualnych odchyleń nie można uznać za wywierające negatywny wpływ na związek między produktem a jego pochodzeniem geograficznym. Przyczyny tych zmian zostały wyjaśnione i należycie uzasadnione w publikacji wniosku, podczas gdy oczywiste jest, że charakter i skala tych zmian nie zmieniają zasadniczych cech ChOG "Aceto Balsamico di Modena" i w związku z tym nie mogą spowodować zaniknięcia związku.

(14) Ponadto podobieństwo w poziomie kwasowości nie może powodować pomylenia ChOG "Aceto Balsamico di Modena" z ChNP "Aceto Balsamico Tradizionale di Modena" ani prowadzić do przywołania tej drugiej nazwy. Nawet jeśli pewne właściwości produktów objętych obiema nazwami - np. poziom kwasowości - są identyczne, wytwarza się je z różnych surowców przy pomocy odmiennych metod produkcji, a w związku z tym są one odrębne.

(15) Wreszcie ChOG "Aceto Balsamico di Modena" nie jest definiowana jako ocet winny, a zatem nie podlega przepisom, które mają zastosowanie do octów winnych, w szczególności w odniesieniu do minimalnej kwasowości.

(16) W odniesieniu do sprzeciwów dotyczących rozszerzenia zakresu wielkości butelek nie można uznać, że zmiana ta nakłada jakiekolwiek ograniczenia na podmioty zajmujące się pakowaniem "Aceto Balsamico di Modena". Wręcz przeciwnie: dopuszczenie dodatkowych pojemności pojemników, takich jak 0,100 l, 0,150 l, 0,200 l lub 1,5 l, można uznać za liberalizację warunków butelkowania. Ewentualny skutek zwiększonej konkurencji, która mogłaby wynikać z wprowadzania do obrotu "Aceto Balsamico di Modena" w większej gamie butelek, byłby zgodny z podstawowymi zasadami polityki konkurencji UE i nie powinien być postrzegany jako szkodliwy dla reputacji ChOG "Aceto Balsamico di Modena".

(17) Celem uwzględnienia pojemników o objętości mniejszej niż 0,250 litra w sekcji 3.5 jednolitego dokumentu jest zapewnienie minimalnej jednolitości butelek, w których produkt będzie sprzedawany. Ta zasada dotycząca pakowania nie jest zawarta w opisie produktu ani nie została rozwinięta w odniesieniu do specyfiki produktu w sekcji jednolitego dokumentu poświęconej związkowi, a zatem nie może być uznana za zasadniczą cechę prezentacji produktu. Ponieważ wymogi te są ustanowione jedynie w odniesieniu do nowych pojemników o objętości mniejszej niż 0,250 litra, które nie były dozwolone przed przedmiotową zmianą, sporna zmiana nie wpłynie negatywnie na inwestycje w pojemniki dokonane już przez rozlewnie "Aceto Balsamico di Modena" i w związku z tym nie spowoduje strat ekonomicznych.

(18) Informacje dotyczące organu kontrolnego nie zostały przedstawione bezpośrednio w jednolitym dokumencie, ponieważ nie są tam wymagane zgodnie z załącznikiem I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 668/2014 5 . Informacje te włączono jednak do specyfikacji produktu zgodnie z art. 7 ust. 1 lit. g) rozporządzenia (UE) nr 1151/2012.

(19) Jeśli chodzi o zastrzeżenia co do wymaganej zgodności z parametrami stosunku izotopów, parametry te wprowadzono w celu skuteczniejszego wykrywania ewentualnego fałszowania octu winnego i usprawnienia systemu kontroli "Aceto Balsamico di Modena". Weryfikacja stosunku izotopów jest w każdym razie przeprowadzana na etapie produkcji, a zatem dotyczy wyłącznie producentów "Aceto Balsamico di Modena".

(20) W związku z tym należy zatwierdzić zmianę w specyfikacji opublikowaną w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej dotyczącą nazwy "Aceto Balsamico di Modena" (ChOG).

(21) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Polityki Jakości Produktów Rolnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zatwierdza się zmianę w specyfikacji opublikowaną w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej dotyczącą nazwy "Aceto Balsamico di Modena" (ChOG).

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 2 marca 2023 r.

1 Dz.U. L 343 z 14.12.2012, s. 1.
2 Dz.U. C 231 z 16.6.2021, s. 11.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671).
4 Dz.U. C 152 z 6.7.2007, s. 18 oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 583/2009 z dnia 3 lipca 2009 r. rejestrujące nazwę w rejestrze chronionych nazw pochodzenia i chronionych oznaczeń geograficznych (Aceto Balsamico di Modena (ChOG)) (Dz.U. L 175 z 4.7.2009, s. 7).
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 668/2014 z dnia 13 czerwca 2014 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1151/2012 w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych (Dz.U. L 179 z 19.6.2014, s. 36).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.71.4

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2023/512 zatwierdzające inną niż nieznaczna zmianę w specyfikacji zarejestrowanej w rejestrze chronionych nazw pochodzenia i chronionych oznaczeń geograficznych nazwy ("Aceto Balsamico di Modena" (ChOG))
Data aktu: 02/03/2023
Data ogłoszenia: 09/03/2023
Data wejścia w życie: 29/03/2023