Decyzja wykonawcza 2023/468 zmieniająca decyzję 2007/116/WE w zakresie wprowadzenia dodatkowego zarezerwowanego numeru zaczynającego się na 116

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/468
z dnia 25 listopada 2022 r.
zmieniająca decyzję 2007/116/WE w zakresie wprowadzenia dodatkowego zarezerwowanego numeru zaczynającego się na 116

(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 8407)

(Dz.U.UE L z dnia 6 marca 2023 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiającą Europejski kodeks łączności elektronicznej 1 , w szczególności jej art. 93 ust. 8,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja Komisji 2007/116/WE 2  ustanawia procedurę rezerwowania numerów krajowych na potrzeby zharmonizowanych usług o walorze społecznym. Załącznik do tej decyzji zawiera wykaz numerów należących do tego zakresu oraz usług, dla których każdy z nich jest zarezerwowany.

(2) Komisja uznała nową usługę - telefon zaufania dla ofiar przemocy wobec kobiet - za usługę o walorze społecznym, która może korzystać z zarezerwowanego numeru. Z tych powodów do załącznika do decyzji 2007/116/WE należy wprowadzić zmiany w celu wprowadzenia dodatkowego zarezerwowanego numeru 116 016.

(3) W związku z powyższym należy odpowiednio zmienić decyzję 2007/116/WE.

(4) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Łączności,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Załącznik do decyzji 2007/116/WE zastępuje się załącznikiem do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Państwa członkowskie podejmują wszelkie niezbędne środki w celu zagwarantowania, by od dnia 30 kwietnia 2023 r. właściwy krajowy organ regulacyjny mógł przydzielać numer dodany do znajdującego się w załączniku wykazu numerów zarezerwowanych na potrzeby zharmonizowanych usług o walorze społecznym.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 listopada 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

Wykaz numerów zarezerwowanych na potrzeby zharmonizowanych usług o walorze społecznym

Numer Usługi, dla których numer jest zarezerwowany Szczególne warunki związane z prawem do posługiwania się tym numerem
116000 Rodzaj usługi:

Numer interwencyjny w sprawie zaginionych dzieci Opis:

Usługa polega na:

a) przyjmowaniu zgłoszeń w sprawie zaginionych dzieci i przekazywaniu informacji policji;

b) oferowaniu wskazówek i wsparcia dla osób odpowiedzialnych za zaginione dziecko;

c) udzielaniu wsparcia w dochodzeniu.

Usługa jest stale dostępna (tzn. 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, na terenie całego kraju).
116006 Rodzaj usługi:

Telefon zaufania dla ofiar przestępstw

Opis:

Usługa umożliwia ofiarom przestępstw uzyskanie wsparcia emocjonalnego w takich sytuacjach, uzyskanie informacji o przysługujących prawach i sposobach dochodzenia takich praw, oraz skierowanie do odpowiednich organizacji. Telefon zaufania w szczególności udziela informacji na temat:

a) lokalnych procedur policyjnych i procedur postępowania w sprawach kryminalnych;

b) możliwości uzyskania odszkodowania i spraw związanych

z ubezpieczeniem. Telefon zaufania udziela również wsparcia w zakresie poszukiwania innych środków pomocy dotyczących ofiar przestępstw.

Jeżeli usługa nie jest stale dostępna (tzn. 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, na terenie całego kraju), usługodawca musi zapewnić, aby informacja na temat jej dostępności była łatwo dostępna publicznie, oraz zapewnić osobom dzwoniącym w czasie niedostępności usługi informację o tym, kiedy usługa będzie ponownie dostępna.
116016 Rodzaj usługi:

Telefon zaufania dla ofiar przemocy wobec kobiet Opis:

Usługa umożliwia ofiarom przemocy wobec kobiet uzyskanie pomocy i wsparcia, uzyskanie informacji o przysługujących prawach i sposobach dochodzenia takich praw, oraz skierowanie do odpowiednich organizacji.

Jeżeli usługa nie jest stale dostępna (tzn. 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, na terenie całego kraju), usługodawca musi zapewnić, aby informacja na temat jej dostępności była łatwo dostępna publicznie, oraz zapewnić osobom dzwoniącym w czasie niedostępności usługi informację o tym, kiedy usługa będzie ponownie dostępna.
116 111 Rodzaj usługi:

Telefon zaufania dla dzieci

Opis:

Usługa służy pomocą dzieciom potrzebującym opieki i ochrony i łączy je z odpowiednimi usługami i zasobami; zapewnia ona dzieciom możliwość wyrażenia ich trosk, rozmowy o sprawach bezpośrednio ich dotyczących i nawiązania kontaktu w sytuacji kryzysowej.

Jeżeli usługa nie jest stale dostępna (tzn. 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, na terenie całego kraju), usługodawca musi zapewnić, aby informacja na temat jej dostępności była łatwo dostępna publicznie, oraz zapewnić osobom dzwoniącym w czasie niedostępności usługi informację o tym, kiedy usługa będzie ponownie dostępna.
116117 Rodzaj usługi:

Usługa medyczna na żądanie w przypadkach innych niż nagłe

Opis:

Usługa kieruje rozmówców do pomocy medycznej odpowiedniej dla ich pilnych potrzeb, które nie stanowią jednak zagrożenia dla życia, w szczególności poza normalnymi godzinami pracy, w weekendy lub dni ustawowo wolne od pracy, ale nie tylko w tych porach. Rozmówca uzyskuje połączenie z wykwalifikowanym operatorem mającym dostęp do odpowiedniego wsparcia lub bezpośrednie połączenie z lekarzem lub innym pracownikiem medycznym.

Jeżeli usługa nie jest stale dostępna (tzn. 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, na terenie całego kraju), usługodawca musi zapewnić, aby informacja na temat jej dostępności była łatwo dostępna publicznie, oraz zapewnić osobom dzwoniącym w czasie niedostępności usługi informację o tym, kiedy usługa będzie ponownie dostępna.
116123 Rodzaj usługi:

Telefon wsparcia emocjonalnego

Opis:

Usługa pozwala rozmówcy na skorzystanie z autentycznego kontaktu międzyludzkiego opartego na słuchaniu bez dokonywania oceny. Usługa oferuje wsparcie emocjonalne rozmówcom cierpiącym na samotność, będącym w stanie kryzysu emocjonalnego albo rozważającym popełnienie samobójstwa.

Jeżeli usługa nie jest stale dostępna (tzn. 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, na terenie całego kraju), usługodawca musi zapewnić, aby informacja na temat jej dostępności była łatwo dostępna publicznie, oraz zapewnić osobom dzwoniącym w czasie niedostępności usługi informację o tym, kiedy usługa będzie ponownie dostępna.
1 Dz.U. L 321 z 17.12.2018, s. 36.
2 Decyzja Komisji 2007/116/WE z dnia 15 lutego 2007 r. w sprawie rezerwacji krajowego zakresu numeracyjnego zaczynającego się na "116" na potrzeby zharmonizowanych usług o walorze społecznym (Dz.U. L 49 z 17.2.2007, s. 30).

Zmiany w prawie

Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych

Nowe wzory dotyczą zarówno wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, jak i wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oparto je na wzorach dotychczas obowiązujących z 2022 roku. Wprowadzono do nich jednak zmiany porządkujące i aktualizujące.

Agnieszka Matłacz 08.08.2024
Nowe wymagania dotyczące laboratoriów diagnostycznych

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie medycznych laboratoriów diagnostycznych. W dokumencie określono szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pod względem infrastruktury. Uszczegółowiono także kwalifikacje personelu i kierownika laboratorium. Nowe zalecenia obowiązują od 7 sierpnia. Przewidziano jednak czas przejściowy na ich wprowadzenie.

Monika Stelmach 07.08.2024
Jest regulamin działania Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego

Minister zdrowia wydał kolejne przepisy dotyczące Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Określił regulamin Zespołu do spraw Świadczeń z tego funduszu, działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta, do zadań którego należy sporządzanie opinii o wystąpieniu zdarzenia medycznego i jego skutkach. Określono też wynagrodzenie członków tego zespołu.

Agnieszka Matłacz 07.08.2024
ZUS przesłucha bliskich i sąsiadów, by ustalić, jak żyli małżonkowie?

Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca uzależnił prawo do renty wdowiej od pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka. W efekcie rozwiedziona małżonka lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, nie otrzyma nie tylko renty rodzinnej, ale i renty wdowiej. Zdaniem prawników ustawa nadaje się do zmiany - i to pilnej.

Grażyna J. Leśniak 06.08.2024
Od piątku nowe sankcje UE w obszarze transportu drogowego

2 sierpnia br. wchodzą w życie nowe zasady dotyczące przedsiębiorstw transportu drogowego, w związku z przyjęciem kolejnego pakietu sankcji wobec Białorusi - przypomina resort finansów. Przedsiębiorstwa transportu drogowego zostały zobowiązane do ujawniania właściwym organom krajowym na ich żądanie swojej struktury własnościowej.

Krzysztof Koślicki 01.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.68.96

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2023/468 zmieniająca decyzję 2007/116/WE w zakresie wprowadzenia dodatkowego zarezerwowanego numeru zaczynającego się na 116
Data aktu: 25/11/2022
Data ogłoszenia: 06/03/2023
Data wejścia w życie: 06/03/2023