uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie środków aromatyzujących i niektórych składników żywności o właściwościach aromatyzujących do użycia w oraz na środkach spożywczych oraz zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 1601/91, rozporządzenia (WE) nr 2232/96 oraz (WE) nr 110/2008 oraz dyrektywę 2000/13/WE 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 3,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1331/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. ustanawiające jednolitą procedurę wydawania zezwoleń na stosowanie dodatków do żywności, enzymów spożywczych i środków aromatyzujących 2 , w szczególności jego art. 7 ust. 5,
(1) W załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008 ustanowiono unijny wykaz środków aromatyzujących i materiałów źródłowych zatwierdzonych do użycia w i na środkach spożywczych oraz określono warunki ich stosowania.
(2) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 872/2012 3 przyjęto wykaz substancji aromatycznych i włączono go do części A załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008.
(3) Wykaz ten może być aktualizowany zgodnie z jednolitą procedurą, o której mowa w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1331/2008, z inicjatywy Komisji albo na wniosek złożony przez państwo członkowskie lub zainteresowaną stronę.
(4) W dniu 17 grudnia 2019 r. przedłożono Komisji wniosek o zezwolenie na stosowanie 2-hydroksy-4-metoksyben- zaldehydu (nr FL:
05.229) jako substancji aromatycznej do stosowania w różnych środkach spożywczych należących do szeregu kategorii żywności, o których mowa w unijnym wykazie środków aromatyzujących i materiałów źródłowych. Wniosek został zgłoszony do Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") z prośbą o opinię. Komisja udostępniła również ten wniosek państwom członkowskim na podstawie art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1331/2008.
(5) W opinii przyjętej 29 września 2021 r. 4 Urząd ocenił bezpieczeństwo substancji nr FL 05.229 stosowanej jako substancja aromatyczna i stwierdził, że nie ma obaw co do bezpieczeństwa na szacowanym poziomie narażenia z dietą, obliczonym przy użyciu techniki pomiaru narażenia APET (ang. added portions exposure technique) w oparciu o zamierzone zastosowania i poziomy stosowania. Urząd wyjaśnił, że ocena ma zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy środek aromatyzujący do żywności jest wyizolowany z rośliny Periploca sepium przy użyciu metod zapewniających otrzymanie produktu końcowego o czystości i poziomach pozostałości opisanych w opinii. Urząd stwierdził również, że skumulowane narażenie na substancję nr FL 05.229 i trzy strukturalnie powiązane z nią substancje nie budzi obaw co do bezpieczeństwa.
(6) Zgodnie z informacjami dostępnymi na stronie internetowej Europejskiej Agencji Chemikaliów (ECHA) 5 rejestrujący 2-hydroksy-4-metoksybenzaldehyd poinformował, że substancja ta może zawierać 1-metylo-2-pyrolidon (nr WE 212-828-1, nr CAS 872-50-4) jako stabilizator. Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 1-metylo-2-pyrolidon (zwany również N-metylo-2-pyrolidonem (NMP)) jest klasyfikowany jako substancja działająca szkodliwie na rozrodczość (kategorii 1B) 6 . W związku z tym Urząd zwrócił się do wnioskodawcy o potwierdzenie, że 1-metylo-2-pyrolidon nie jest stosowany do produkcji 2-hydroksy-4-metoksybenzal- dehydu proponowanego do stosowania jako środek aromatyzujący do żywności. W swojej odpowiedzi wnioskodawca potwierdził, że 1-metylo-2-pyrolidon nie jest stosowany w procesie ekstrakcji jako rozpuszczalnik, substancja pomocnicza w przetwórstwie, stabilizator ani w żaden inny sposób do produkcji tej substancji. W związku z tym Urząd uznał, że nie oczekuje się obecności 1-metylo-2-pyrolidonu w rozpuszczalnikach stosowanych w procesie wytwarzania opisanym w dokumentacji wniosku. Ponadto Urząd zauważył, że zgodnie z opinią Komitetu Naukowego ds. Bezpieczeństwa Konsumentów (SCCS) w sprawie NMP 7 , naturalne źródła NMP nie są znane. W związku z tym Urząd stwierdził, że nic nie wskazuje na obecność 1-metylo-2-pyrolidonu w substancji aromatycznej 2-hydroksy-4-metoksybenzaldehyd wytwarzanej zgodnie z procedurą opisaną w opinii naukowej.
(7) W świetle opinii Urzędu, ponieważ stosowanie substancji nr FL 05.229 jako substancji aromatycznej nie budzi obaw co do bezpieczeństwa przy określonych warunkach stosowania i nie należy spodziewać się wprowadzenia konsumenta w błąd, należy zezwolić na takie stosowanie.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić część A załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008 w celu włączenia 2-hydroksy-4-metoksybenzaldehydu do unijnego wykazu środków aromatyzujących.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 28 lutego 2023 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.64.9 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2023/441 zmieniające załącznik I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 w odniesieniu do włączenia 2-hydroksy-4-metoksybenzaldehydu do unijnego wykazu środków aromatyzujących |
| Data aktu: | 28/02/2023 |
| Data ogłoszenia: | 01/03/2023 |
| Data wejścia w życie: | 21/03/2023 |