Rozporządzenie wykonawcze 2023/217 w sprawie sprostowania rozporządzenia (UE) nr 965/2012 w odniesieniu do niektórych niespójności w wymogach wprowadzonych rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/1387 oraz rozporządzeniami (UE) 2021/1296 i (UE) 2021/2237

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2023/217
z dnia 1 lutego 2023 r.
w sprawie sprostowania rozporządzenia (UE) nr 965/2012 w odniesieniu do niektórych niespójności w wymogach wprowadzonych rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/1387 oraz rozporządzeniami (UE) 2021/1296 i (UE) 2021/2237

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 31,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/2237 2  zmieniono pkt ORO.FC.146 załącznika III (część ORO) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 965/2012 3 . W pkt ORO.FC.146 lit. f) ppkt 2 odniesienie do pkt ORO. FC.005 lit. b) ppkt 2 należy zastąpić odniesieniem do pkt ORO.FC.005 lit. b) ppkt 1, który ma znaczenie dla operacji lotniczych.

(2) Zmieniając pkt CAT.POL.A.230 i CAT.POL.A.235 załącznika IV (część CAT) do rozporządzenia (UE) nr 965/2012, w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/1387 4 , wprowadzono błąd dotyczący dopuszczania do lotu samolotów. Wymogi określone w pkt CAT.POL.A.230 lit. e) i CAT.POL.A.235 lit. e) należy stosować łącznie, a nie alternatywnie.

(3) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/1296 5  wprowadzono zmiany do pkt CAT.OP.MPA.150 załącznika IV (część CAT) do rozporządzenia (UE) nr 965/2012. Przez przeoczenie nie wprowadzono wynikających z nich zmian w pkt CAT.POL.A.215 i CAT.POL.A.415 w tym załączniku. W związku z tym odniesienie prawne jest błędne i błąd ten należy skorygować.

(4) Rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2021/1296 wprowadzono również zmiany w pkt SPO.POL.110 załącznika VIII (część SPO) do rozporządzenia (UE) nr 965/2012, polegające na zmianie brzmienia lit. a), b) i c) tego punktu. W ramach tych zmian skreślono jednak również dawne lit. d) i e), co nie było zamierzone. W pkt SPO.POL.110 należy zatem ponownie wprowadzić dawne lit. d) i e) ze skutkiem od daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2021/1296, tj. od dnia 30 października 2022 r.

(5) Należy zatem odpowiednio sprostować rozporządzenie (UE) nr 965/2012.

(6) Wymogi ustanowione w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ds. stosowania wspólnych zasad bezpieczeństwa w dziedzinie lotnictwa cywilnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załącznikach III (część ORO), IV (część CAT) i VIII (część SPO) do rozporządzenia (UE) nr 965/2012 wprowadza się sprostowania zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Pkt 3 załącznika stosuje się od dnia 30 października 2022 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 1 lutego 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

W załącznikach III, IV i VIII do rozporządzenia (UE) nr 965/2012 wprowadza się następujące sprostowania:
1)
załącznik III (część ORO) pkt ORO.FC.146 lit. f) ppkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) operacje CAT wykonywane przez samoloty spełniające kryteria określone w pkt ORO.FC.005 lit. b) ppkt 1.";

2)
w załączniku IV (część CAT) wprowadza się następujące sprostowania:
a)
pkt CAT.POL.A.215 lit. c) ppkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) zezwala się na zrzut paliwa do ilości umożliwiającej osiągnięcie lotniska, na którym zakłada się lądowanie samolotu po wystąpieniu niesprawności silnika z uwzględnieniem wymaganych rezerw paliwa właściwych dla lotniska zapasowego, zgodnie z pkt CAT.OP.MPA.181, przy użyciu bezpiecznej procedury;";

b)
pkt CAT.POL.A.230 lit. e) otrzymuje brzmienie:

"e) Na potrzeby dopuszczenia do lotu zakłada się, że samolot:

1) będzie lądował na najbardziej korzystnej drodze startowej, w warunkach bezwietrznych; oraz

2) będzie lądował na drodze startowej, co do której istnieje największe prawdopodobieństwo, że zostanie wyznaczona, biorąc pod uwagę prawdopodobną prędkość i kierunek wiatru, charakterystykę manewrową samolotu na ziemi oraz inne warunki, takie jak środki wspomagające lądowanie oraz ukształtowanie terenu.";

c)
pkt CAT.POL.A.235 lit. e) otrzymuje brzmienie:

"e) Na potrzeby dopuszczenia do lotu zakłada się, że samolot:

1) będzie lądował na najbardziej korzystnej drodze startowej, w warunkach bezwietrznych; oraz

2) będzie lądował na drodze startowej, co do której istnieje największe prawdopodobieństwo, że zostanie wyznaczona, biorąc pod uwagę prawdopodobną prędkość i kierunek wiatru, charakterystykę manewrową samolotu na ziemi oraz inne warunki, takie jak środki wspomagające lądowanie oraz ukształtowanie terenu.";

d)
pkt CAT.POL.A.415 lit. e) otrzymuje brzmienie:

"e) Zezwala się na zrzut paliwa do ilości umożliwiającej osiągnięcie lotniska, na którym zakłada się lądowanie samolotu po wystąpieniu niesprawności silnika z uwzględnieniem wymaganych rezerw paliwa właściwych dla lotniska zapasowego, zgodnie z pkt CAT.OP.MPA.181, przy użyciu bezpiecznej procedury.";

3)
w pkt SPO.POL.110 załącznika VIII (część SPO) dodaje się lit. d) i e) w brzmieniu:

"d) Pilot dowódca dopilnowuje, aby:

1) załadunek statku powietrznego odbywał się pod nadzorem personelu posiadającego odpowiednie kwalifikacje;

2) ładunek handlowy był zgodny z danymi użytymi do obliczenia masy i wyważenia statku powietrznego.

e) Operator określa w instrukcji operacyjnej zasady i metody obowiązujące podczas załadunku oraz w systemie masy i wyważenia, zgodne z wymogami określonymi w lit. a)-d). System ten uwzględnia wszystkie rodzaje zamierzonych operacji.".

1 Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/2237 z dnia 15 grudnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 965/2012 w odniesieniu do wymogów dotyczących operacji w każdych warunkach meteorologicznych oraz szkoleń i sprawdzianów załogi lotniczej (Dz.U. L 450 z 16.12.2021, s. 21).
3 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 965/2012 z dnia 5 października 2012 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 296 z 25.10.2012, s. 1).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/1387 z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie Komisji (UE) nr 965/2012 w odniesieniu do wymagań dotyczących obliczania osiągów samolotu podczas lądowania oraz standardów oceny stanu nawierzchni drogi startowej, aktualizacji informacji na temat niektórych elementów wyposażenia i wymogów bezpieczeństwa statku powietrznego oraz operacji wykonywanych bez zezwolenia na wykonywanie operacji o wydłużonym zasięgu (Dz.U. L 229 z 5.9.2019, s. 1).
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/1296 z dnia 4 sierpnia 2021 r. zmieniające i poprawiające rozporządzenie (UE) nr 965/2012 w odniesieniu do wymogów dotyczących planowania zapotrzebowania na paliwo/energię i zarządzania paliwem/energią oraz w odniesieniu do wymogów dotyczących programów wsparcia i testów psychologicznych załogi lotniczej, a także badań na obecność substancji psychoaktywnych (Dz.U. L 282 z 5.8.2021, s. 5).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.30.11

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2023/217 w sprawie sprostowania rozporządzenia (UE) nr 965/2012 w odniesieniu do niektórych niespójności w wymogach wprowadzonych rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/1387 oraz rozporządzeniami (UE) 2021/1296 i (UE) 2021/2237
Data aktu: 01/02/2023
Data ogłoszenia: 02/02/2023
Data wejścia w życie: 22/02/2023, 30/10/2022