RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 tiret pierwsze oraz art. 17 i 18,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Jak stwierdzono we wniosku dotyczącym rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Instrument wsparcia dla Ukrainy na 2023 r. (pomoc makrofinansowa+) 1 oraz we wniosku dotyczącym rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniające rozporządzenie (UE, Euratom) 2018/1046 w odniesieniu do ustanowienia zróżnicowanej strategii finansowania jako ogólnej metody zaciągania pożyczek 2 , potrzeby w zakresie finansowania unijnego wsparcia dla Ukrainy wymagają uruchomienia i wypłaty w sposób racjonalny pod względem kosztów i solidny pod względem finansowym, z uwzględnieniem wszystkich potrzeb finansowania, w tym potrzeb w zakresie NextGenerationEU ("NGEU"). Finansowanie należy zatem organizować w ramach jednolitej metody finansowania, aby umożliwić jednoczesne zaspokajanie potrzeb różnych rodzajów polityki, umożliwiając tym samym jednoczesne finansowanie wszystkich programów unijnych opierających się na zaciąganiu pożyczek.
(2) Art. 13 ust. 2 decyzji wykonawczej Komisji z dnia 14 kwietnia 2021 r. ustanawiającej niezbędne uzgodnienia dotyczące zarządzania operacjami zaciągania pożyczek na podstawie decyzji Rady (UE, Euratom) 2020/2053 oraz operacji udzielania pożyczek związanych z pożyczkami udzielonymi zgodnie z art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 3 stanowi, że Europejski Bank Centralny (EBC) prowadzi specjalny rachunek na potrzeby ostrożnościowych środków pieniężnych. Po ustanowieniu jednolitej metody finansowania zapewniającej równoległe finansowanie wszystkich programów unijnych, które opierają się na zaciąganiu pożyczek, specjalny rachunek prowadzony przez EBC ma być również wykorzystywany w kontekście tej jednolitej metody finansowania na potrzeby ostrożnościowych środków pieniężnych związanych z Instrumentem wsparcia dla Ukrainy na 2023 r. (pomoc makrofinansowa +).
(3) Rada Prezesów zdecydowała, że specjalny rachunek prowadzony w EBC, który jest obecnie wykorzystywany na potrzeby ostrożnościowych środków pieniężnych związanych z NGEU i który zostanie rozszerzony w celu wykorzystania również w odniesieniu do ostrożnościowych środków pieniężnych związanych z Instrumentem wsparcia dla Ukrainy na 2023 r. (pomoc makrofinansowa +), powinien nadal podlegać oprocentowaniu na podstawie zasad określonych w decyzji Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/1743 (EBC/2019/31) 4 i decyzji Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2022/1521 (EBC/2022/30) 5 .
(4) Decyzja (UE) 2022/1521 (EBC/2022/30) pozostanie w mocy do dnia 30 kwietnia 2023 r. Do tego dnia, zgodnie z art. 3 tej decyzji, w przypadku kolizji między jejpostanowieniami a - między innymi - art. 2 decyzji (UE) 2019/1743 (EBC/2019/31), pierwszeństwo ma decyzja (UE) 2022/1521 (EBC/2022/30). W związku z tym decyzję (UE) 2019/1743 (EBC/2019/31) należy odczytywać w związku z decyzją (UE) 2022/1521 (EBC/2022/30).
(5) W świetle obecnej sytuacji na Ukrainie niniejsza decyzja powinna wejść w życie i być stosowana w trybie pilnym.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję (UE) 2019/1743 (EBC/2019/31) i decyzję (UE) 2022/1521
(EBC/2022/30),
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
1 COM(2022) 597 final.
2 COM(2022) 596 final.
3 C(2021) 2502 final.
4 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/1743 z dnia 15 października 2019 r. w sprawie oprocentowania nadwyżek rezerw oraz niektórych depozytów (EBC/2019/31) (Dz.U. L 267 z 21.10.2019, s. 12).
5 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2022/1521 z dnia 12 września 2022 r. w sprawie tymczasowych dostosowań oprocentowania niektórych niepieniężnych depozytów przechowywanych w krajowych bankach centralnych i Europejskim Banku Centralnym (EBC/2022/30) (Dz.U. L 236I z 13.9.2022, s. 1).
* C(2021) 2502 final.".
* C(2021) 2502 final.".