Decyzja EBC/2022/47 (2023/55) zmieniająca decyzję (UE) 2019/1743 w sprawie oprocentowania nadwyżek rezerw oraz niektórych depozytów (EBC/2019/31) oraz decyzję (UE) 2022/1521 w sprawie tymczasowych dostosowań oprocentowania niektórych niepieniężnych depozytów przechowywanych w krajowych bankach centralnych i Europejskim Banku Centralnym (EBC/2022/30)

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2023/55
z dnia 16 grudnia 2022 r.
zmieniająca decyzję (UE) 2019/1743 w sprawie oprocentowania nadwyżek rezerw oraz niektórych depozytów (EBC/2019/31) oraz decyzję (UE) 2022/1521 w sprawie tymczasowych dostosowań oprocentowania niektórych niepieniężnych depozytów przechowywanych w krajowych bankach centralnych i Europejskim Banku Centralnym (EBC/2022/30) (EBC/2022/47)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 tiret pierwsze oraz art. 17 i 18,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Jak stwierdzono we wniosku dotyczącym rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Instrument wsparcia dla Ukrainy na 2023 r. (pomoc makrofinansowa+) 1  oraz we wniosku dotyczącym rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniające rozporządzenie (UE, Euratom) 2018/1046 w odniesieniu do ustanowienia zróżnicowanej strategii finansowania jako ogólnej metody zaciągania pożyczek 2 , potrzeby w zakresie finansowania unijnego wsparcia dla Ukrainy wymagają uruchomienia i wypłaty w sposób racjonalny pod względem kosztów i solidny pod względem finansowym, z uwzględnieniem wszystkich potrzeb finansowania, w tym potrzeb w zakresie NextGenerationEU ("NGEU"). Finansowanie należy zatem organizować w ramach jednolitej metody finansowania, aby umożliwić jednoczesne zaspokajanie potrzeb różnych rodzajów polityki, umożliwiając tym samym jednoczesne finansowanie wszystkich programów unijnych opierających się na zaciąganiu pożyczek.

(2) Art. 13 ust. 2 decyzji wykonawczej Komisji z dnia 14 kwietnia 2021 r. ustanawiającej niezbędne uzgodnienia dotyczące zarządzania operacjami zaciągania pożyczek na podstawie decyzji Rady (UE, Euratom) 2020/2053 oraz operacji udzielania pożyczek związanych z pożyczkami udzielonymi zgodnie z art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 3  stanowi, że Europejski Bank Centralny (EBC) prowadzi specjalny rachunek na potrzeby ostrożnościowych środków pieniężnych. Po ustanowieniu jednolitej metody finansowania zapewniającej równoległe finansowanie wszystkich programów unijnych, które opierają się na zaciąganiu pożyczek, specjalny rachunek prowadzony przez EBC ma być również wykorzystywany w kontekście tej jednolitej metody finansowania na potrzeby ostrożnościowych środków pieniężnych związanych z Instrumentem wsparcia dla Ukrainy na 2023 r. (pomoc makrofinansowa +).

(3) Rada Prezesów zdecydowała, że specjalny rachunek prowadzony w EBC, który jest obecnie wykorzystywany na potrzeby ostrożnościowych środków pieniężnych związanych z NGEU i który zostanie rozszerzony w celu wykorzystania również w odniesieniu do ostrożnościowych środków pieniężnych związanych z Instrumentem wsparcia dla Ukrainy na 2023 r. (pomoc makrofinansowa +), powinien nadal podlegać oprocentowaniu na podstawie zasad określonych w decyzji Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/1743 (EBC/2019/31) 4  i decyzji Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2022/1521 (EBC/2022/30) 5 .

(4) Decyzja (UE) 2022/1521 (EBC/2022/30) pozostanie w mocy do dnia 30 kwietnia 2023 r. Do tego dnia, zgodnie z art. 3 tej decyzji, w przypadku kolizji między jejpostanowieniami a - między innymi - art. 2 decyzji (UE) 2019/1743 (EBC/2019/31), pierwszeństwo ma decyzja (UE) 2022/1521 (EBC/2022/30). W związku z tym decyzję (UE) 2019/1743 (EBC/2019/31) należy odczytywać w związku z decyzją (UE) 2022/1521 (EBC/2022/30).

(5) W świetle obecnej sytuacji na Ukrainie niniejsza decyzja powinna wejść w życie i być stosowana w trybie pilnym.

(6) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję (UE) 2019/1743 (EBC/2019/31) i decyzję (UE) 2022/1521

(EBC/2022/30),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zmiana decyzji (UE) 2019/1743 (EBC/2019/31)

W art. 2 decyzji (UE) 2019/1743 (EBC/2019/31) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Specjalny rachunek prowadzony przez EBC zgodnie z art. 13 ust. 2 decyzji wykonawczej Komisji z dnia 14 kwietnia 2021 r. ustanawiającej niezbędne ustalenia dotyczące zarządzania operacjami zaciągania pożyczek na mocy decyzji Rady (UE, Euratom) 2020/2053 i operacjami udzielania pożyczek związanych z pożyczkami udzielanymi zgodnie z art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 * i wykorzystywany na potrzeby ostrożnościowych środków pieniężnych w odniesieniu do instrumentu NextGenerationEU (»NGEU«) oraz w odniesieniu do Instrumentu wsparcia dla Ukrainy na 2023 r. (pomoc makrofinansowa +) podlega oprocentowaniu w wysokości wyższej z następujących wartości: zera procent lub krótkoterminowej stopy procentowej dla euro (€STR), z wyjątkiem przypadków gdy łączna kwota depozytów utrzymywanych na tym specjalnym rachunku przekracza 20 mld EUR, w której to sytuacji kwota przekraczająca tę kwotę podlega oprocentowaniu w następującej wysokości:

a) jeżeli stopa depozytu w banku centralnym ma w danym dniu kalendarzowym wartość zerową lub wyższą (dodatnią) - w wysokości niższej z następujących wartości: zera procent lub krótkoterminowej stopy procentowej dla euro (€STR);

b) jeżeli stopa depozytu w banku centralnym ma w danym dniu kalendarzowym wartość niższą niż zero (ujemną) - w wysokości niższej z następujących wartości: stopy depozytu w banku centralnym lub krótkoterminowej stopy procentowej dla euro (€STR).

Artykuł  2

Zmiana decyzji (UE) 2022/1521 (EBC/2022/30)

W art. 2 decyzji (UE) 2022/1521 (EBC/2022/30) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Specjalny rachunek prowadzony przez EBC zgodnie z art. 13 ust. 2 decyzji wykonawczej Komisji z dnia 14 kwietnia 2021 r. ustanawiającej niezbędne ustalenia dotyczące zarządzania operacjami zaciągania pożyczek na mocy decyzji Rady (UE, Euratom) 2020/2053 i operacjami udzielania pożyczek związanych z pożyczkami udzielanymi zgodnie z art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 * i wykorzystywany na potrzeby ostrożnościowych środków pieniężnych w odniesieniu do instrumentu NextGenerationEU (»NGEU«) oraz w odniesieniu do Instrumentu wsparcia dla Ukrainy na 2023 r. (pomoc makrofinansowa +) podlega oprocentowaniu w wysokości wyższej z następujących wartości: zera procent lub krótkoterminowej stopy procentowej dla euro (€STR), z wyjątkiem przypadków gdy łączna kwota depozytów utrzymywanych na tym specjalnym rachunku przekracza 20 mld EUR, w której to sytuacji kwota przekraczająca kwotę 20 mld EUR podlega oprocentowaniu w wysokości niższej z następujących wartości: stopy depozytu w banku centralnym lub krótkoterminowej stopy procentowej dla euro (€STR).

Artykuł  3

Wejście w życie

1. 
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem następującym po dniu jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
2. 
Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 9 stycznia 2023 r.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 16 grudnia 2022 r.

1 COM(2022) 597 final.
2 COM(2022) 596 final.
3 C(2021) 2502 final.
4 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/1743 z dnia 15 października 2019 r. w sprawie oprocentowania nadwyżek rezerw oraz niektórych depozytów (EBC/2019/31) (Dz.U. L 267 z 21.10.2019, s. 12).
5 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2022/1521 z dnia 12 września 2022 r. w sprawie tymczasowych dostosowań oprocentowania niektórych niepieniężnych depozytów przechowywanych w krajowych bankach centralnych i Europejskim Banku Centralnym (EBC/2022/30) (Dz.U. L 236I z 13.9.2022, s. 1).
* C(2021) 2502 final.".
* C(2021) 2502 final.".

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.3.16

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja EBC/2022/47 (2023/55) zmieniająca decyzję (UE) 2019/1743 w sprawie oprocentowania nadwyżek rezerw oraz niektórych depozytów (EBC/2019/31) oraz decyzję (UE) 2022/1521 w sprawie tymczasowych dostosowań oprocentowania niektórych niepieniężnych depozytów przechowywanych w krajowych bankach centralnych i Europejskim Banku Centralnym (EBC/2022/30)
Data aktu: 16/12/2022
Data ogłoszenia: 05/01/2023
Data wejścia w życie: 09/01/2023, 06/01/2023