KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/81/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania niektórych zamówień na roboty budowlane, dostawy i usługi przez instytucje lub podmioty zamawiające w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa i zmieniającą dyrektywy 2004/17/WE i 2004/18/WE 1 , w szczególności jej art. 32 ust. 1, art. 52 ust. 2 i art. 64,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/23/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania koncesji 2 , w szczególności jej art. 33 ust. 1,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającą dyrektywę 2004/18/WE 3 , w szczególności jej art. 51 ust. 1, art. 75 ust. 3 i art. 79 ust. 3,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylającą dyrektywę 2004/17/WE 4 , w szczególności jej art. 71 ust. 1, art. 92 ust. 3 i art. 96 ust. 2 akapit pierwszy,
uwzględniając dyrektywę Rady 89/665/EWG z dnia 21 grudnia 1989 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do stosowania procedur odwoławczych w zakresie udzielania zamówień publicznych na dostawy i roboty budowlane 5 , w szczególności jej art. 3a,
uwzględniając dyrektywę Rady 92/13/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. koordynującą przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne odnoszące się do stosowania przepisów wspólnotowych w procedurach zamówień publicznych podmiotów działających w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i telekomunikacji 6 , w szczególności jej art. 3a,
po zasięgnięciu opinii Komitetu Doradczego ds. Zamówień Publicznych,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/1780 7 ustanowiono standardowe formularze (e-formularze) do publikacji ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych. Rozporządzenie to zastąpiło rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1986 8 w celu dostosowania standardowych formularzy określonych w tym rozporządzeniu wykonawczym do transformacji cyfrowej. Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/1780 zostało następnie zmienione w 2022 r. w celu uwzględnienia wniosków państw członkowskich odnoszących się do szeregu kwestii, w tym wymogów sprawozdawczych dotyczących dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/33/WE 9 , zielonych zamówień publicznych oraz zamówień innowacyjnych.
(2) Aby zapewnić dostosowanie standardowych formularzy do celów Unii, w celu zachowania jasności i spójności sprawozdawczości, należy dodać pola dotyczące rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1031 10 , rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2560 11 oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1791 12 .
(3) Biorąc pod uwagę potrzeby państw członkowskich i Unii odnośnie do standardowego formatu i znormalizowanych procedur publikowania ogłoszeń, które nie podlegają wymogom publikacji określonym w dyrektywach 2014/23/UE, 2014/24/UE, 2014/25/UE i 2009/81/WE, należy dodać sześć nowych formularzy, aby umożliwić instytucjom zamawiającym publikowanie ogłoszeń w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Każdy nowy formularz powinien mieć konkretne przeznaczenie, co obejmuje fazę planowania (ogłoszenie o wstępnych konsultacjach rynkowych, wstępne ogłoszenie informacyjne), fazę przetargową (ogłoszenie o zamówieniu), fazę wyników (ogłoszenie o udzieleniu zamówienia, ogłoszenie o ukończeniu realizacji zamówienia) oraz publikację ogłoszenia o modyfikacji umowy.
(4) Aby poprawić czytelność tabeli 2 w załączniku, zawierającej trzy różne obowiązkowe kategorie, należy wyjaśnić znaczenie pojęć "obowiązkowe" (M), "warunkowe obowiązkowe" (CM) i "istniejące obowiązkowe" (EM) oraz różnice między nimi. Kategoria "obowiązkowe" odnosi się do pól, które są wymagane ze względów technicznych lub na mocy dyrektyw 2014/23/UE, 2014/24/UE, 2014/25/UE i 2009/81/WE, natomiast "warunkowe obowiązkowe" odnosi się do tych pól, które są wymagane pod pewnymi warunkami, np. gdy dobrowolna publikacja informacji w polach opcjonalnych powoduje konieczność wypełnienia pól "warunkowych obowiązkowych", które są z nimi logicznie i technicznie powiązane. Obejmuje to pola zawierające szczegółowe informacje na temat wniosków odwoławczych i decyzji odwoławczych (BT-784 - BT-798), które są obowiązkowe warunkowo ze względu na ich logiczne powiązanie z opcjonalnym polem dotyczącym wniosków odwoławczych i decyzji odwoławczych (BT-783). Kategoria "istniejące obowiązkowe" oznacza, że jeżeli dane informacje istnieją, to ogłoszenie musi je zawierać, nawet jeśli Komisja nie jest w stanie tego zweryfikować.
(5) Aby uwzględnić informacje zwrotne przekazane przez państwa członkowskie w trakcie procesu prowadzącego do przyjęcia rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2022/2303 13 , należy również dostosować i udoskonalić standardowe formularze odnośnie do opisu niektórych pojęć biznesowych i ich stosowania, jak określono w tabeli 2 w załączniku.
(6) Aby zapewnić sprawne przejście techniczne, należy wcześnie umożliwić - na potrzeby publikacji ogłoszeń w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - wykorzystywanie pól dotyczących rozporządzenia (UE) 2022/1031 i rozporządzenia (UE) 2022/2560, określonych w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/1780 zmienionym niniejszym rozporządzeniem, dodatkowo względem pól określonych w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1780 zmienionego rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2022/2303, po opublikowaniu przez Komisję na jej stronie internetowej zawiadomienia o dostosowaniu w tym celu formatów i procedur przesyłania ogłoszeń. Na potrzeby publikacji ogłoszeń w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w okresie przejściowym należy umożliwić stosowanie zarówno formularzy zawierających informacje określone w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1780 zmienionego niniejszym rozporządzeniem, jak i formularzy określonych w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1780 zmienionego rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2022/2303.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/1780.
(8) Aby dać państwom członkowskim i Komisji wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do stosowania nowych formularzy, należy odroczyć datę rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 20 grudnia 2023 r.
1 Dz.U. L 216 z 20.8.2009, s. 76.
2 Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 1.
3 Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 65.
4 Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 243.
5 Dz.U. L 395 z 30.12.1989, s. 33.
6 Dz.U. L 76 z 23.3.1992, s. 14.
7 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/1780 z dnia 23 września 2019 r. ustanawiające standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych i uchylające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1986 ("e-formularze") (Dz.U. L 272 z 25.10.2019, s. 7).
8 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1986 z dnia 11 listopada 2015 r. ustanawiające standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych i uchylające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 842/2011 (Dz.U. L 296 z 12.11.2015, s. 1).
9 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/33/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie promowania ekologicznie czystych pojazdów transportu drogowego w celu wsparcia mobilności niskoemisyjnej (Dz.U. L 120 z 15.5.2009, s. 5).
10 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1031 z dnia 23 czerwca 2022 r. w sprawie dostępu wykonawców, towarów i usług z państw trzecich do unijnych rynków zamówień publicznych i koncesji oraz procedur wspierających negocjacje dotyczące dostępu unijnych wykonawców, towarów i usług do rynków zamówień publicznych i koncesji państw trzecich (Dz.U. L 173 z 30.6.2022, s. 1).
11 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2560 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny (Dz.U. L 330 z 23.12.2022, s. 1).
12 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1791 z dnia 13 września 2023 r. w sprawie efektywności energetycznej oraz zmieniająca rozporządzenie (UE) 2023/955 (Dz.U. L 231 z 20.9.2023, s. 1).
13 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/2303 z dnia 24 listopada 2022 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/1780 ustanawiające standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych (Dz.U. L 305 z 25.11.2022, s. 12).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1031 z dnia 23 czerwca 2022 r. w sprawie dostępu wykonawców, towarów i usług z państw trzecich do unijnych rynków zamówień publicznych i koncesji oraz procedur wspierających negocjacje dotyczące dostępu unijnych wykonawców, towarów i usług do rynków zamówień publicznych i koncesji państw trzecich (Dz.U. L 173 z 30.6.2022, s. 1).
**) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2560 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny (Dz.U. L 330 z 23.12.2022, s. 1).