uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 190 ust. 3, art. 193A ust. 1 oraz art. 223 ust. 2,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 2 , w szczególności jego art. 64 ust. 3,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny 3 , w szczególności jego art. 212 lit. b),
(1) Rozporządzeniem (UE) nr 1308/2013 uchylono i zastąpiono rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 4 . W rozporządzeniu (UE) nr 1308/2013 ustanowiono przepisy dotyczące handlu produktami rolnymi z państwami trzecimi i uprawniono Komisję do przyjmowania aktów delegowanych i wykonawczych w tym zakresie. Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie handlu produktami z sektorów ryżu, zbóż, cukru i chmielu w nowych ramach prawnych, niektóre przepisy należy przyjąć w drodze takich aktów prawnych. Niniejsze rozporządzenie oraz rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/2834 5 powinny zastąpić obecnie obowiązujące przepisy.
(2) Porozumienie w formie wymiany listów pomiędzy Wspólnotą Europejską a Indiami, na podstawie art. XXVIII GATT z 1994 r., dotyczące zmiany koncesji w odniesieniu do ryżu, przewidzianych na liście koncesyjnej WE CXL załączonej do GATT z 1994 r., zatwierdzone decyzją Rady 2004/617/WE 6 , przewiduje, że należności przywozowe stosowane przy przywozie niektórych odmian ryżu łuskanego Basmati wynoszą zero.
(3) Porozumienie w formie wymiany listów pomiędzy Wspólnotą Europejską a Pakistanem, na podstawie art. XXVIII GATT z 1994 r., dotyczące zmiany koncesji w odniesieniu do ryżu, przewidzianych na liście koncesyjnej WE CXL załączonej do GATT z 1994 r., zatwierdzone decyzją Rady 2004/618/WE 7 , przewiduje, że należności przywozowe stosowane przy przywozie niektórych odmian ryżu łuskanego Basmati wynoszą zero.
(4) Aby zapewnić należyte zarządzanie administracyjne przywozem ryżu Basmati, należy przyjąć szczegółowe zasady, uzupełniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1237 8 i rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1239 9 lub ustanawiające odstępstwo od tych przepisów, w odniesieniu do obowiązku posiadania pozwolenia na przywóz oraz innych kwestii, w szczególności w odniesieniu do dowodu handlu i możliwości przenoszenia pozwolenia.
(5) W celu zapewnienia przestrzegania przez importerów zbóż przepisów niniejszego rozporządzenia i rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/2834, należy wymagać od nich gwarancji jakości przywożonych produktów.
(6) W celu zapewnienia, aby rynek unijny był odpowiednio zaopatrywany w zakresie przywozu melasy z państw trzecich, Komisja powinna być uprawniona do zawieszenia w całości lub w części należności celnych przywozowych na melasę objętą kodem CN 1703.
(7) W przypadku produktów sektora chmielu przywożonych z państw trzecich świadectwo równoważności poświadcza, że spełniają one normy jakości równoważne z normami przyjętymi dla podobnych produktów zebranych w Unii lub wytworzonych z takich produktów. Ważne jest, aby państwa członkowskie przeprowadzały kontrole gwarantujące, że przywożone produkty sektora chmielu spełniają kryteria określone w świadectwie równoważności, oraz informowały Komisję o wszelkich ustaleniach, które wymagałyby usunięcia właściwego organu wydającego świadectwo z wykazu organów państw trzecich upoważnionych do wydawania takich świadectw.
(8) W celu zmniejszenia obciążenia administracyjnego małe opakowania produktów sektora chmielu przeznaczone do sprzedaży osobom prywatnym na ich własny użytek, chmiel do eksperymentów naukowych i technicznych oraz przeznaczony na targi objęte specjalnymi ustaleniami celnymi dotyczącymi targów powinny być przywożone bez świadectwa równoważności, o ile na opakowaniu znajdują się pewne wpisy, które gwarantują, że produkt nie zostanie wprowadzony do swobodnego obrotu, lecz tylko do jednego z zastosowań, do których ma zastosowanie ten wyjątek.
(9) Handel niektórymi produktami rolnymi między UE a niektórymi państwami trzecimi często wymaga, aby przy przywozie produktom towarzyszyły dokumenty poświadczające dopełnienie określonych formalności (tzw. formalności niedotyczących ceł) wymaganych przez unijne prawodawstwo rolne, obecnie głównie w formie papierowej. Komisja zamierza zdigitalizować cały proces ustanawiając elektroniczny system dla przewidzianych przez DG AGRI formalności niedotyczących ceł (ELAN) oparty na systemie TRACES.NT i powiązany z unijnym środowiskiem jednego
okienka w dziedzinie ceł ustanowionym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2399 10 . ELAN określi w przyszłości procesy cyfrowe i umożliwi użytkownikom wydawanie, przechowywanie i pobieranie niezbędnych dokumentów. ELAN będzie podzielony na dwie części, a część 2 o nazwie ELAN2-C ma zawierać m.in. różne dokumenty objęte niniejszym rozporządzeniem i rozporządzeniem wykonawczym 2023/2834. Po zdefiniowaniu tych procesów cyfrowych przepisy prawne obu rozporządzeń zostaną odpowiednio zmienione.
(10) Z uwagi na fakt, że niniejsze rozporządzenie aktualizuje obecnie stosowane przepisy, zastępuje je i uchyla nieaktualne przepisy określone w rozporządzeniach Komisji (WE) nr 3330/94 11 , (WE) nr 2810/95 12 , (WE) nr 951/2006 13 , (WE) nr 972/2006 14 , (WE) nr 504/2007 15 , (WE) nr 1375/2007 16 , (WE) nr 402/2008 17 , (WE) nr 1295/2008 18 , (WE) nr 1312/2008 19 i (UE) nr 642/2010 20 , rozporządzenia te należy uchylić.
(11) Rozporządzenia Komisji dotyczące refundacji wywozowych (EWG) nr 1361/76 21 , (EWG) nr 1842/81 22 , (EWG) nr 3556/87 23 , (EWG) nr 3846/87 24 , (EWG) nr 815/89 25 , (WE) nr 765/2002 26 , (WE) nr 1993/2005 27 , (WE) nr 1670/2006 28 , (WE) nr 1731/2006 29 , (WE) nr 1741/2006 30 , (WE) nr 433/2007 31 , (WE) nr 1359/2007 32 , (WE) nr 1454/2007 33 , (WE) nr 508/2008 34 , (WE) nr 903/2008 35 , (WE) nr 147/2009 36 , (WE) nr 612/2009 37 , (UE) nr 817/2010 38 , (UE) nr 1178/2010 39 i (UE) nr 90/2011 40 oraz rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1373/2013 41 należy uchylić, ponieważ system ten został zniesiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2117 42 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2835 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2023/2835 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do przepisów dotyczących przywozu w sektorach ryżu, zbóż, cukru i chmielu oraz uchylające rozporządzenia Komisji (WE) nr 3330/94, (WE) nr 2810/95, (WE) nr 951/2006, (WE) nr 972/2006, (WE) nr 504/2007, (WE) nr 1375/2007, (WE) nr 402/2008, (WE) nr 1295/2008, (WE) nr 1312/2008 i (UE) nr 642/2010, (EWG) nr 1361/76, (EWG) nr 1842/81, (EWG) nr 3556/87, (EWG) nr 3846/87, (EWG) nr 815/89, (WE) nr 765/2002, (WE) nr 1993/2005, (WE) nr 1670/2006, (WE) nr 1731/2006, (WE) nr 1741/2006, (WE) nr 433/2007, (WE) nr 1359/2007, (WE) nr 1454/2007, (WE) nr 508/2008, (WE) nr 903/2008, (WE) nr 147/2009, (WE) nr 612/2009, (UE) nr 817/2010, (UE) nr 1178/2010, (UE) nr 90/2011 i rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1373/2013 |
| Data aktu: | 10/10/2023 |
| Data ogłoszenia: | 21/12/2023 |
| Data wejścia w życie: | 28/12/2023 |