Decyzja 2023/2753 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej we Wspólnym Komitecie EOG w odniesieniu do zmiany załącznika XX (Środowisko) do Porozumienia EOG (ETS w lotnictwie)

DECYZJA RADY (UE) 2023/2753
z dnia 4 grudnia 2023 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej we Wspólnym Komitecie EOG w odniesieniu do zmiany załącznika XX (Środowisko) do Porozumienia EOG (ETS w lotnictwie)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 192 ust. 1 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2894/94 z dnia 28 listopada 1994 r. w sprawie uzgodnień dotyczących stosowania Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym 1 , w szczególności jego art. 1 ust. 3,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym 2  ("Porozumienie EOG") weszło w życie z dniem 1 stycznia 1994 r.

(2) Zgodnie z art. 98 Porozumienia EOG Wspólny Komitet EOG może podjąć decyzję o zmianie, między innymi, załącznika XX (Środowisko) do Porozumienia EOG.

(3) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/958 3  oraz decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/136 4 .

(4) W związku z tym należy odpowiednio zmienić załącznik XX (Środowisko) do Porozumienia EOG.

(5) Stanowisko Unii w ramach Wspólnego Komitetu EOG powinno zatem być oparte na dołączonym projekcie decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej we Wspólnym Komitecie EOG w sprawie proponowanej zmiany załącznika XX (Środowisko) do Porozumienia EOG, opiera się na projekcie decyzji Wspólnego Komitetu EOG dołączonym do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 grudnia 2023 r.

PROJEKT

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG nr ...

z dnia ...

zmieniająca załącznik XX (Środowisko) do Porozumienia EOG

WSPÓLNY KOMITET EOG,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG"), w szczególności jego art. 98,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)
W Porozumieniu EOG należy uwzględnić dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/958 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniającą dyrektywę 2003/87/WE w odniesieniu do wkładu lotnictwa w unijny cel zmniejszenia emisji w całej gospodarce i odpowiedniego wdrożenia globalnego środka rynkowego 5 .
(2)
W Porozumieniu EOG należy uwzględnić decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/136 z dnia 18 stycznia 2023 r. w sprawie zmiany dyrektywy 2003/87/WE w odniesieniu do powiadamiania o kompensacji w ramach globalnego środka rynkowego dla operatorów statków powietrznych z siedzibą w Unii 6 .
(3)
Dyrektywa (UE) 2023/958 ustanawia specjalny mechanizm mający na celu zniwelowanie różnicy kosztów między zrównoważonymi paliwami lotniczymi a paliwami kopalnymi, przy czym dla określonych wysp Unii poziom udzielanego wsparcia jest wyższy. Ten wyższy poziom wsparcia powinien mieć również zastosowanie do Islandii.
(4)
Dyrektywa (UE) 2023/958 przedłuża, po raz ostatni, tymczasowe odstępstwo w przypadku lotów obsługiwanych do i z odpowiednich państw trzecich. Islandia ma szczególne położenie geograficzne, które w jej ocenie ma szczególnie negatywny wpływ na dostępność połączeń lotniczych i prowadzi do ryzyka ucieczki emisji. Aby rozwiązać ten problem, należy na okres przejściowy, w którym obowiązuje to tymczasowe odstępstwo, i w sposób zapewniający pełne poszanowanie zasady równego traktowania przedsiębiorstw lotniczych na tej samej trasie oraz celów, zasad i innych postanowień Porozumienia EOG, ustanowić mechanizm warunkowego przydziału dodatkowych uprawnień dla operatorów statków powietrznych w odniesieniu do lotów, które rozpoczynają się na lotnisku znajdującym się w Islandii i kończą na lotnisku znajdującym się w EOG, Szwajcarii lub Zjednoczonym Królestwie, lub lotów, które rozpoczynają się na lotnisku znajdującym się w EOG i kończą na lotnisku w Islandii. Uprawnienia przydzielone w ramach tego mechanizmu należy odjąć od liczby uprawnień, które Islandia normalnie otrzymałaby do sprzedaży aukcyjnej. Wszelkie dodatkowe uprawnienia przydzielone operatorom statków powietrznych na podstawie takiego mechanizmu są uzależnione od przyspieszenia wysiłków tych operatorów na rzecz osiągnięcia celu neutralności klimatycznej.
(5)
W 2026 r. należy sporządzić sprawozdanie oceniające dostępność połączeń lotniczych w przypadku Islandii, z uwzględnieniem konkurencyjności i ucieczki emisji, wpływu na środowisko i klimat, a także dostosowań określonych w niniejszej decyzji. Wyniki przeprowadzonej oceny należy, w stosownych przypadkach, uwzględnić przy przyszłym przeglądzie dyrektywy 2003/87/WE po upływie okresu 2024-2026.
(6)
W związku z tym załącznik XX do Porozumienia EOG powinien zostać odpowiednio zmieniony,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W pkt 21al (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2003/87/WE) załącznika XX do Porozumienia EOG wprowadza się następujące zmiany:

1)
dodaje się tiret w brzmieniu:

"– 32023 D 0136: decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/136 z dnia 18 stycznia 2023 r. (Dz.U. L 19 z 20.1.2023, s. 1);

32023 L 0958: dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/958 z dnia 10 maja 2023 r. (Dz.U. L 130 z 16.5.2023, s. 115).";

2)
dostosowania od b) do d) otrzymują brzmienie:

"b) w art. 3c ust. 6 akapit trzeci lit. c) po słowach »zrównoważonego transportu lotniczego« dodaje się słowa », oraz w portach lotniczych znajdujących się w Islandii«;

c) w art. 3d ust. 1 po pierwszym akapicie dodaje się akapity w brzmieniu:

»Od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2026 r. Islandia co roku przyznaje bezpłatne przydziały operatorom statków powietrznych, zgodnie z zasadą równego traktowania mającą zastosowanie na mocy Porozumienia EOG, zwłaszcza równego traktowania przedsiębiorstw lotniczych na tej samej trasie, w wysokości odpowiadającej maksymalnie liczbie przydziałów, które mają zostać sprzedane na aukcji przez Islandię zgodnie z art. 3d ust. 3, w odniesieniu do lotów, które rozpoczynają się na lotnisku znajdującym się w Islandii i kończą na lotnisku znajdującym się w EOG, Szwajcarii lub Zjednoczonym Królestwie, lub lotów, które rozpoczynają się na lotnisku znajdującym się w EOG i kończą na lotnisku w Islandii. Dodatkowe bezpłatne przydziały na lata 2025 i 2026 nie mogą przekraczać poziomu bezpłatnych przydziałów w 2024 r. i podlega zastosowaniu współczynnika liniowego redukcji, o którym mowa w art. 9. Jeżeli przydziały są niewystarczające, stosuje się jednolitą korektę w odniesieniu do wszystkich przyznanych przydziałów. Liczbę przydziałów równą dodatkowym bezpłatnym przydziałom na mocy niniejszego akapitu odejmuje się od liczby przydziałów, które mają zostać sprzedane na aukcji przez Islandię zgodnie z art. 3d ust. 3. Wszystkimi bezpłatnymi przydziałami na podstawie niniejszego akapitu zarządza Islandia w rejestrze Unii. Operatorzy statków powietrznych składają wniosek do właściwego organu Islandii, który przy- znaje przydziały zgodnie z niniejszym akapitem, z zastrzeżeniem przedłożenia i opublikowania przez operatora statków powietrznych planu neutralności klimatycznej. Plan neutralności klimatycznej musi być spójny z celami neutralności klimatycznej Islandii oraz Unii Europejskiej i jej państw członkowskich zgodnie z porozumieniem paryskim i określa:

– dane szczegółowe opisane w art. 10b ust. 4 akapit trzeci;

– dalsze środki, podjęte i zaplanowane przez operatora statków powietrznych, służące osiągnięciu celu niniejszej dyrektywy do dnia 31 grudnia 2026 r.; oraz

– w jaki sposób działania przedsiębiorstwa lotniczego podnoszące świadomość społeczną są zgodne z celem neutralności klimatycznej.

Plan należy przedłożyć wraz z potwierdzeniem niezależnego weryfikatora zgodnie z procedurami weryfikacji i akredytacji przewidzianymi w art. 15 dyrektywy 2003/87/WE.

Powyższe przyznanie dodatkowych przydziałów przez właściwy organ Islandii następuje po przedłożeniu i opublikowaniu przez operatora statków powietrznych planu neutralności klimatycznej. Co roku niezależny weryfikator sprawdza faktyczne wdrożenie przez operatora statków powietrznych planowanych środków, do których wprowadzenia zobowiązał się on w planie neutralności klimatycznej. W przypadku gdy niezależny weryfikator zgłosi niewykonanie przez operatora statków powietrznych własnego planu, właściwy organ Islandii występuje z wnioskiem o zwrot przyznanych bezpłatnych przydziałów.«;

d) art. 3d ust. 4 nie ma zastosowania do państw EFTA;";

3)
skreśla się dostosowania e) i f); dostosowania g)-t) otrzymują odpowiednio oznaczenia e)-r);
4)
po dostosowaniu r) dodaje się dostosowania w brzmieniu:

"s) w art. 30 ust. 8 po lit. d) dodaje się, co następuje:

»e) ocenę dostępności połączeń lotniczych w przypadku Islandii, z uwzględnieniem konkurencyjności i ucieczki emisji, a także wpływu na środowisko i klimat oraz dostosowań określonych w decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr ^/2023 z dnia ... [niniejsza decyzja];«;

ea) w trakcie procesu określonego w art. 102 Porozumienia EOG w odniesieniu do wszelkich przyszłych zmian niniejszej dyrektywy Wspólny Komitet EOG bierze pod uwagę wyniki i elementy oceny, o której mowa w art. 30 ust. 8.";

5)
dostosowania u) i v) otrzymują odpowiednio oznaczenia t) i u).
Artykuł  2

Teksty dyrektywy (UE) 2023/958 i decyzji (UE) 2023/136 w językach islandzkim i norweskim, które zostaną opublikowane w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, są autentyczne.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem lub w dniu następującym po dniu otrzymania przez Wspólny Komitet EOG ostatniej notyfikacji zgodnie z art. 103 ust. 1 Porozumienia EOG, w zależności od tego, który z tych terminów jest późniejszy * .

Artykuł  4

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w sekcji EOG i w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli

Wspólna deklaracja Umawiających się Stron do decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr .../... włączającej do Porozumienia EOG dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/958 oraz decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/136

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/958 z dnia 10 maja 2023 r. obejmuje odpowiednie wdrożenie środków przyjętych przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego. Umawiające się Strony podzielają pogląd, że uwzględnienie dyrektywy pozostaje bez uszczerbku dla zakresu Porozumienia EOG.

1 Dz.U. L 305 z 30.11.1994, s. 6.
2 Dz.U. L 1 z 3.1.1994, s. 3.
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/958 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE w odniesieniu do wkładu lotnictwa w unijny cel zmniejszenia emisji w całej gospodarce i odpowiedniego wdrożenia globalnego środka rynkowego (Dz.U. L 130 z 16.5.2023, s. 115).
4 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/136 z dnia 18 stycznia 2023 r. w sprawie zmiany dyrektywy 2003/87/WE w odniesieniu do powiadamiania o kompensacji w ramach globalnego środka rynkowego dla operatorów statków powietrznych z siedzibą w Unii (Dz.U. L 19 z 20.1.2023, s. 1).
5 Dz.U. L 130 z 16.5.2023, s. 115.
6 Dz.U. L 19 z 20.1.2023, s. 1.
* [Nie wskazano wymogów konstytucyjnych.] [Wskazano wymogi konstytucyjne.]

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2753

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2023/2753 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej we Wspólnym Komitecie EOG w odniesieniu do zmiany załącznika XX (Środowisko) do Porozumienia EOG (ETS w lotnictwie)
Data aktu: 04/12/2023
Data ogłoszenia: 07/12/2023