DECYZJA nr 1/2023 SPECJALNEGO KOMITETU DS. UDZIAŁU W PROGRAMACH UNII USTANOWIONEGO NA MOCY ART. 8 UST. 1 LIT. S) UMOWY O HANDLU I WSPÓŁPRACY MIĘDZY UNIĄ EUROPEJSKĄ I EUROPEJSKĄ WSPÓLNOTĄ ENERGII ATOMOWEJ, Z JEDNEJ STRONY, A ZJEDNOCZONYM KRÓLESTWEM WIELKIEJ BRYTANII I IRLANDII PÓŁNOCNEJ, Z DRUGIEJ STRONY
z dnia 4 grudnia 2023 r.
w sprawie przyjęcia protokołów I i II oraz zmiany załącznika 47 do umowy o handlu i współpracy [2023/2731]
SPECJALNY KOMITET DS. UDZIAŁU W PROGRAMACH UNII,uwzględniając Umowę o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony 1 ("umowa o handlu i współpracy"), w szczególności jej art. 710 ust. 2, art. 714 ust. 11 i art. 731 ust. 3, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 710 ust. 2 i art. 731 ust. 3 umowy o handlu i współpracy Specjalny Komitet ds. Udziału w Programach Unii ustanowiony na mocy art. 8 ust. 1 lit. s) umowy o handlu i współpracy jest uprawniony do przyjęcia protokołu I w sprawie programów i działań, w których uczestniczy Zjednoczone Królestwo ("protokół I") oraz protokołu II w sprawie dostępu Zjednoczonego Królestwa do usług ustanowionych w ramach niektórych programów i działań Unii, w których Zjednoczone Królestwo nie uczestniczy ("protokół II").
(2) Protokoły I i II mają zastosowanie począwszy od czwartego roku wieloletnich ram finansowych Unii na lata 2021-2027. Podmioty ze Zjednoczonego Królestwa nie uczestniczyły od początku w programach i działaniach wskazanych w tych protokołach. W związku z tym protokół I powinien zawierać szczegółowe zasady w postaci dodatkowego mechanizmu, aby uniknąć sytuacji, w której kwoty pierwotnych zobowiązań prawnych (dotacji przyznawanych w ramach procedur konkurencyjnych), zaciągniętych ze Zjednoczonym Królestwem lub podmiotami ze Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do danego roku budżetowego, byłyby znacznie niższe niż odpowiadający im wkład operacyjny wniesiony przez Zjednoczone Królestwo na ten sam rok na rzecz programu "Horyzont Europa", zgodnie z obowiązującymi warunkami umowy o handlu i współpracy. Jeżeli taka różnica w wartościach bezwzględnych przekracza 16 % odpowiedniego wkładu operacyjnego na dany rok budżetowy, w ramach mechanizmu wkład operacyjny wnoszony przez Zjednoczone Królestwo za drugi rok budżetowy następujący po danym roku budżetowym należy zmniejszyć o różnicę między kwotą bezwzględną obliczoną zgodnie z metodą określoną w art. 716 ust. 2 za dany rok budżetowy a kwotą, która odpowiada 16 % odpowiedniego wkładu operacyjnego na ten sam rok budżetowy. Mechanizm ten nie powinien wpływać na przegląd wykonania określony w art. 721 umowy o handlu i współpracy. W celu uniknięcia podwójnej korekty, przy stosowaniu art. 721 ust. 3 lit. b) umowy o handlu i współpracy należy uwzględnić kwotę wszelkich korekt dokonanych w ramach dodatkowego mechanizmu.
(3) Na podstawie art. 714 ust. 11 umowy o handlu i współpracy Specjalny Komitet ds. Udziału w Programach Unii ustanowiony na mocy art. 8 ust. 1 lit. s) umowy o handlu i współpracy jest uprawniony do zmiany załącznika 47 do umowy o handlu i współpracy.
(4) Zostały już przyjęte akty podstawowe dotyczące programów Unii, o których mowa we wspólnej deklaracji w sprawie udziału w programach Unii i dostępu do usług związanych z programami, o których to programach i usługach mowa w decyzji Rady (UE) 2020/2252 2 i które zostały zatwierdzone w imieniu Unii decyzją Rady (UE) 2021/689 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
1 Dz.U. L 149 z 30.4.2021, s. 10.
2 Decyzja Rady (UE) 2020/2252 z dnia 29 grudnia 2020 r. w sprawie podpisania, w imieniu Unii, i tymczasowego stosowania Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, oraz Umowy między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie procedur bezpieczeństwa na potrzeby wymiany i ochrony informacji niejawnych (Dz.U. L 444 z 31.12.2020, s. 2).
3 Decyzja Rady (UE) 2021/689 z dnia 29 kwietnia 2021 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, oraz Umowy między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie procedur bezpieczeństwa na potrzeby wymiany i ochrony informacji niejawnych (Dz.U. L 149 z 30.4.2021, s. 2).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające Unijny program kosmiczny i Agencję Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 912/2010, (UE) nr 1285/2013 i (UE) nr 377/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE (Dz.U. L 170 z 12.5.2021, s. 69).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/695 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji "Horyzont Europa" oraz zasady uczestnictwa i upowszechniania obowiązujące w tym programie oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1290/2013 i (UE) nr 1291/2013 (Dz.U. L 170 z 12.5.2021, s. 1).
6 Decyzja Rady (UE) 2021/764 z dnia 10 maja 2021 r. ustanawiająca program szczegółowy służący realizacji programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji "Horyzont Europa" oraz uchylająca decyzję 2013/743/UE (Dz.U. L 167I z 12.5.2021, s. 1).
7 Dz.U. L 189 z 28.5.2021, s. 61.
8 Dz.U. L 189 z 28.5.2021, s. 91.
9 Dz.U. L 433I z 22.12.2020, s. 23.
10 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
11 "Inne działania" mogą obejmować nagrody, instrumenty finansowe, świadczenie usług technicznych/naukowych przez JRC, składki (OECD, Eureka, IPEEC, IEA itp.), umowy o delegowaniu zadań, ekspertów (osoby oceniające, monitorowanie projektów).
12 Organizacje międzynarodowe uznaje się za koszty nieinterwencyjne tylko wtedy, gdy są beneficjentami końcowymi. Nie ma to zastosowania w przypadku, gdy organizacja międzynarodowa jest koordynatorem projektu (zajmuje się dystrybucją środków dla innych koordynatorów).
13 Zgodnie z art. 11 ust. 3 decyzji Rady (UE) 2021/764 jej załącznikiem I filar III sekcja 1 Fundusz EIC będzie zarządzać wyłącznie komponentami dotyczącymi "inwestycji" w ramach wsparcia z instrumentu "Akcelerator" EIC. Podmioty ze Zjednoczonego Królestwa mogą zatem uczestniczyć wyłącznie w dotacjach lub innych bezzwrotnych formach wsparcia w ramach instrumentu "Akcelerator" EIC.