KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1020 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie nadzoru rynku i zgodności produktów oraz zmieniające dyrektywę 2004/42/WE oraz rozporządzenia (WE) nr 765/2008 i (UE) nr 305/2011 1 , w szczególności jego art. 34 ust. 8, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W art. 34 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2019/1020 nałożono na organy celne obowiązek, w stosownych przypadkach do celów egzekwowania unijnego prawodawstwa harmonizacyjnego i w celu zminimalizowania ryzyka, pozyskiwania z krajowych systemów celnych informacji o produktach objętych procedurą celną "dopuszczenie do obrotu" związanych z egzekwowaniem unijnego prawodawstwa harmonizacyjnego oraz przekazywania ich do systemu informacyjnego i komunikacyjnego, o którym mowa w art. 34 ust. 1 tego rozporządzenia, znanego jako system informacyjny i komunikacyjny do celów nadzoru rynku ("ICSMS").
(2) Informacje na temat produktów dopuszczonych do obrotu są już gromadzone przez organy celne na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 2 i przekazywane Komisji za pomocą systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 56 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 3 ("baza danych nadzoru"). Informacje te należy zatem wykorzystywać do celów przekazywania do ICSMS informacji, o których mowa w art. 34 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2019/1020.
(3) Baza danych nadzoru zawiera jednak kompleksowe i bardziej szczegółowe informacje, niż jest to potrzebne organom nadzoru rynku na potrzeby art. 34 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2019/1020. Konieczne jest zatem określenie odpowiednich zbiorów informacji, które mają być agregowane i przekazywane z bazy danych nadzoru do ICSMS. Te zbiory informacji należy zdefiniować w odniesieniu do konkretnych elementów danych określonych w załączniku B do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 4 .
(4) Aby uniknąć podwójnego przekazywania informacji przez organy celne, informacje, o których mowa w art. 34 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2019/1020, należy przekazywać do ICSMS w dwóch etapach: w pierwszym organy celne powinny przekazywać te informacje Komisji za pośrednictwem bazy danych nadzoru; w drugim Komisja powinna zapewnić, aby informacje były pobierane z bazy danych nadzoru i przekazywane do ICSMS w imieniu organów celnych.
(5) Informacje przekazywane do ICSMS zgodnie z art. 34 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2019/1020 nie powinny pozostawać w interfejsach elektronicznych wykorzystywanych do ich przesyłania dłużej, niż jest to konieczne na potrzeby przedmiotowego przekazania. Informacje te powinny być traktowane jako poufne przez użytkowników ICSMS, o których mowa w art. 34 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1020 (jednolite urzędy łącznikowe, organy nadzoru rynku, organy wyznaczone na podstawie art. 25 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1020 i Komisja), oraz powinny być wykorzystywane wyłącznie do celów związanych z egzekwowaniem unijnego prawodawstwa harmonizacyj- nego i minimalizowaniem ryzyka.
(6) Datę rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia należy odroczyć, aby umożliwić opracowanie odpowiedniego narzędzia wizualizacji zapewniającego przyjazny dla użytkownika dostęp do informacji przekazywanych do ICSMS zgodnie z art. 34 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2019/1020.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 43 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1020,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 5 grudnia 2023 r.