Rozporządzenie delegowane 2023/196 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie Rady (WE) nr 111/2005 w odniesieniu do włączenia niektórych prekursorów narkotyków do wykazu substancji sklasyfikowanych

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/196
z dnia 25 listopada 2022 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie Rady (WE) nr 111/2005 w odniesieniu do włączenia niektórych prekursorów narkotyków do wykazu substancji sklasyfikowanych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. w sprawie prekursorów narkotykowych 1 , w szczególności jego art. 15,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 111/2005 z dnia 22 grudnia 2004 r. określające zasady nadzorowania handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Unią a państwami trzecimi 2 , w szczególności jego art. 30a,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 273/2004 określa środki w zakresie monitorowania handlu prekursorami narkotykowymi w Unii, natomiast rozporządzenie (WE) nr 111/2005 reguluje handel prekursorami narkotyków między Unią a państwami trzecimi. Załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 i załącznik do rozporządzenia (WE) nr 111/2005 zawierają wykaz substancji sklasyfikowanych, które są przedmiotem szeregu zharmonizowanych środków kontroli i monitorowania przewidzianych w tych rozporządzeniach.

(2) Decyzjami 65/4, 65/5 i 65/6 Komisji ds. Środków Odurzających Organizacji Narodów Zjednoczonych, podjętymi podczas sześćdziesiątej piątej sesji w dniach 14-18 marca 2022 r., substancje N-fenylopiperydyno-4-amina (4-AP), 4-anilinopiperydyno-1-karboksylan tert-butylu (1-boc-4-AP) i N-fenylo-N-(piperydyn-4-ylo)propanamid (norfentanyl) zostały dodane do tabeli I Konwencji Narodów Zjednoczonych o zwalczaniu nielegalnego obrotu środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi sporządzonej w Wiedniu dnia 19 grudnia 1988 r. i zatwierdzonej decyzją Rady 90/611/EWG 3  (zwanej dalej "konwencją ONZ z 1988 r.").

(3) 4-AP jest zastępczą substancją chemiczną N-fenetylo-4-piperydonu (NPP) do syntezy 4-anilino-N fenetylopipery- dyny (ANPP), która z kolei jest bezpośrednim prekursorem do produkcji fentanylu i niektórych jego analogów.

(4) 1-boc-4-AP jest chemicznie chronioną pochodną 4-AP, którą można przekształcić w 4-AP, norfentanyl lub szereg analogów norfentanylu.

(5) Norfentanyl jest bezpośrednim prekursorem fentanylu i szeregu analogów fentanylu.

(6) NPP i ANPP są substancjami już sklasyfikowanymi w rozporządzeniach (WE) nr 273/2004 i (WE) nr 111/2005. Fentanyl i analogi fentanylu są bardzo silnymi środkami odurzającymi, zwykle 10 do 100 razy silniejszymi niż heroina. Ich wysoka siła działania wciąż powoduje wśród użytkowników śmierć z przedawkowania.

(7) Właściwe organy krajowe zaleciły konfiskowanie propanodionianu dietylu (fenyloacetylu) (DEPAPD) i 3-(2H-1,3-benzodioksol-5-ilo)-2-metylooksirano-2-karboksylanu etylu (glicydan etylu PMK).

(8) DEPAPD wykorzystuje się do produkcji 1-fenylo-2-propanonu (P-2-P), znanego również jako benzylometyloketon (BMK). BMK jest prekursorem amfetaminy i metamfetaminy, dwóch z najpowszechniejszych narkotyków nielegalnie produkowanych w Unii. Obie te substancje mają poważne konsekwencje dla zdrowia ludzkiego.

(9) Glicydan etylu PMK jest prekursorem 3,4-metylenodioksyfenylopropan-2-onu (PMK), który z kolei jest wykorzystywany do produkcji 3,4-metylenodioksymetamfetaminy (MDMA), powszechnie znanej jako "ekstazy".

(10) BMK, a także niektóre z jego innych preprekursorów, które są bardzo podobne do DEPAPD (takie jak alfa-fenyloace- tylooctan metylu (MAPA) lub alfa-fenyloacetoacetamid (APAA)), oraz PMK są substancjami już sklasyfikowanymi w rozporządzeniach (WE) nr 273/2004 i (WE) nr 111/2005.

(11) Amfetamina, metamfetamina oraz MDMA należą do najpowszechniejszych narkotyków nielegalnie produkowanych w Unii. Mają one groźne skutki dla zdrowia ludzkiego i stwarzają poważne problemy społeczne i problemy w zakresie zdrowia publicznego w niektórych regionach Unii.

(12) Organizacje przestępcze opracowały substancje 4-AP, 1-boc-4-AP, norfentanyl, DEPAPD i glicydan etylu PMK, aby uniknąć ścisłej kontroli substancji sklasyfikowanych przewidzianej w rozporządzeniach (WE) nr 273/2004 i (WE) nr 111/2005. W związku z tym należy na poziomie Unii sklasyfikować również 4-AP, 1-boc-4-AP, norfentanyl, DEPAPD i glicydan etylu PMK, aby wzmocnić kontrolę nad tymi substancjami oraz ich monitorowanie.

(13) Substancje sklasyfikowane wymienione w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 i w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 111/2005 zostały podzielone na kategorie, do których zastosowanie mają różne środki w celu osiągnięcia odpowiedniej równowagi między poziomem zagrożenia ze strony danej substancji a obciążeniem dla legalnego handlu. Najbardziej rygorystyczne środki kontroli i monitorowania mają zastosowanie do kategorii 1.

(14) 4-AP, 1-boc-4-AP i norfentanyl należy sklasyfikować jako substancje kategorii 1, ponieważ mogą one być łatwo przekształcane i wykorzystywane do produkcji fentanylu i jego analogów i mogą stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia społecznego i publicznego w Unii.

(15) DEPAPD i glicydan etylu PMK należy sklasyfikować jako substancje kategorii 1, ponieważ mogą one być łatwo przekształcane i wykorzystywane do produkcji metamfetaminy, amfetaminy i MDMA i mogą stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia społecznego i publicznego w Unii.

(16) 4-AP, 1-boc-4-AP, norfentanyl, DEPAPD i glicydan etylu PMK nie mają znanych legalnych zastosowań, produkcji ani handlu, z wyjątkiem do celów badawczych. Włączenie tych substancji do kategorii 1 w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 oraz do kategorii 1 w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 111/2005 byłoby zatem adekwatnym działaniem zapobiegającym ich stosowaniu do nielegalnego wytwarzania środków odurzających, a równocześnie nie wiązałoby się ze znacznym dodatkowym obciążeniem administracyjnym dla podmiotów gospodarczych i właściwych organów w Unii.

(17) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia (WE) nr 273/2004 i (WE) nr 111/2005.

(18) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/1832 z dnia 12 października 2021 r. zmieniającym załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej 4  zmieniono klasyfikację ANPP i NPP w Nomenklaturze scalonej. Należy zatem odpowiednio zmienić i sprostować rozporządzenia (WE) nr 273/2004 i (WE) nr 111/2005.

(19) Rozporządzenia (WE) nr 273/2004 i (WE) nr 111/2005 wspólnie wdrażają postanowienia konwencji ONZ z 1988 r. dotyczące prekursorów narkotyków. Ze względu na ścisły materialny związek między uprawnieniami zawartymi w tych rozporządzeniach należy przyjąć zmiany w drodze jednego aktu delegowanego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu (WE) nr 273/2004

W załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Zmiany w rozporządzeniu (WE) nr 111/2005

W załączniku do rozporządzenia (WE) nr 111/2005 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 listopada 2022 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004, w tabeli dotyczącej kategorii 1:
1)
dodaje się następujące wpisy w wykazie substancji, w odpowiednim miejscu w kolejności według ich kodu CN (kodu Nomenklatury Scalonej, NS):
Substancja Nazewnictwo NS (jeśli odmienne) Kod NS Nr CAS
"propanodionian dietylu (fenyloacetylu) (DEPAPD) 2918 30 00 20320-59-6"
"3-(2H-1,3-benzodioksol-5-ilo)- 2-metylooksirano-2-karboksylan etylu (glicydan etylu PMK) 2932 99 00 28578-16-7"
"N-fenylopiperydyno-4-amina (4-AP) 2933 39 99 23056-29-3"
"4-anilinopiperydyno-1-karboksylan tert-butylu (1-boc-4-AP) 2933 39 99 125541-22-2"
"N-fenylo-N-(piperydyn-4-ylo) propanamid (norfentanyl) 2933 39 99 1609-66-1"
2)
zamiast:
Substancja Nazewnictwo NS (jeśli odmienne) Kod NS Nr CAS
"4-anilino- N- fenetylopiperydyna (ANPP) 2933 39 99 21409-26-7"
" N-fenetylo-4-piperydon (NPP) 2933 39 99 39742-60-4"

powinno być:

Substancja Nazewnictwo NS (jeśli odmienne) Kod NS Nr CAS
"N-fenylo-1-(2-fenyloetylo)piperydyno- 4-amina 4-anilino-N-

fenetylopiperydyna (ANPP)

2933 36 00 21409-26-7"
"1-(2-fenyloetylo)piperydyn-4-on N-fenetylo-4-piperydon (NPP) 2933 37 00 39742-60-4"

ZAŁĄCZNIK  II

W załączniku do rozporządzenia (WE) nr 111/2005, w tabeli dotyczącej kategorii 1:
1)
dodaje się następujące wpisy w wykazie substancji, w odpowiednim miejscu w kolejności według ich kodu CN (kodu Nomenklatury Scalonej, NS):
Substancja Nazewnictwo NS (jeśli odmienne) Kod NS Nr CAS
"propanodionian dietylu (fenyloacetylu) (DEPAPD) 2918 30 00 20320-59-6"
"3-(2H-1,3-benzodioksol-5-ilo)- 2-metylooksirano-2-karboksylan etylu (glicydan etylu PMK) 2932 99 00 28578-16-7"
"N-fenylopiperydyno-4-amina (4-AP) 2933 39 99 23056-29-3"
"4-anilinopiperydyno-1-karboksylan tert-butylu (1-boc-4-AP) 2933 39 99 125541-22-2"
"N-fenylo-N-(piperydyn-4-ylo) propanamid (norfentanyl) 2933 39 99 1609-66-1"
2)
zamiast:
Substancja Nazewnictwo NS (jeśli odmienne) Kod NS Nr CAS
"4-anilino- N- fenetylopiperydyna (ANPP) 2933 39 99 21409-26-7"
" N-fenetylo-4-piperydon (NPP) 2933 39 99 39742-60-4"

powinno być:

Substancja Nazewnictwo NS (jeśli odmienne) Kod NS Nr CAS
"N-fenylo-1-(2-fenyloetylo)piperydyno- 4-amina 4-anilino-N-

fenetylopiperydyna (ANPP)

2933 36 00 21409-26-7"
"1-(2-fenyloetylo)piperydyn-4-on N-fenetylo-4-piperydon (NPP) 2933 37 00 39742-60-4"
1 Dz.U. L 47 z 18.2.2004, s. 1.
2 Dz.U. L 22 z 26.1.2005, s. 1.
3 Decyzja Rady 90/611/EWG z dnia 22 października 1990 r. dotycząca podpisania w imieniu Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej Konwencji Narodów Zjednoczonych o zwalczaniu nielegalnego obrotu środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi (Dz.U. L 326 z 24.11.1990, s. 56).
4 Dz.U. L 385 z 29.10.2021, s. 1.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.27.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2023/196 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie Rady (WE) nr 111/2005 w odniesieniu do włączenia niektórych prekursorów narkotyków do wykazu substancji sklasyfikowanych
Data aktu: 25/11/2022
Data ogłoszenia: 31/01/2023
Data wejścia w życie: 20/02/2023