Decyzja wykonawcza 2023/2698 w sprawie specyfikacji emisji odniesienia CO2 grup pojazdów ciężkich nieobjętych rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 zgodnie z dyrektywą 1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/2698
z dnia 4 grudnia 2023 r.
w sprawie specyfikacji emisji odniesienia CO2 grup pojazdów ciężkich nieobjętych rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 zgodnie z dyrektywą 1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 czerwca 1999 r. w sprawie pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury drogowej przez pojazdy 1 , w szczególności jej art. 7ga ust. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 7ga ust. 1 dyrektywy 1999/62/WE państwa członkowskie różnicują opłaty infrastrukturalne i opłaty za korzystanie z infrastruktury dla pojazdów ciężkich. Zróżnicowanie ma opierać się na emisjach odniesienia CO2 w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 38 lit. b) dyrektywy 1999/62/WE i jest obliczane inaczej dla różnych grup pojazdów, o których mowa w art. 4 rozporządzenia Komisji (UE) 2017/2400 2 . W przypadku grupy pojazdów nieobjętej rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 3  emisje odniesienia CO2 mają się opierać na danych zgłoszonych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 4  i mają odpowiadać średniej wartości wszystkich emisji CO2 z pojazdów tej grupy.

(2) Zgodnie z art. 10 rozporządzenia (UE) 2018/956 Komisja opublikowała sprawozdanie 5  zawierające analizę danych dotyczących pojazdów ciężkich za okres sprawozdawczy 2020 trwający od dnia 1 lipca 2020 r. do dnia 30 czerwca 2021 r. Sprawozdanie zawiera dane dotyczące szeregu grup pojazdów za pierwszy pełny okres sprawozdawczy.

(3) W niniejszej decyzji wykonawczej należy określić emisje odniesienia CO2 dla grup pojazdów 1, 2, 3, 11, 12 i 16 poprzez odtworzenie danych mających znaczenie dla każdej z tych grup pojazdów, opublikowanych w sprawozdaniu, o którym mowa w motywie 2,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Emisje odniesienia CO2 dla grup pojazdów nieobjętych rozporządzeniem (UE) 2019/1242, zdefiniowane w art. 2 ust. 1 pkt 38 lit. b) dyrektywy 1999/62/WE, określono w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 grudnia 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

Emisje odniesienia CO2 dla grup pojazdów nieobjętych rozporządzeniem (UE) 2019/1242 zdefiniowane w art. 2 ust. 1 pkt 38 lit. b) dyrektywy 1999/62/WE

Grupa pojazdów Emisje odniesienia CO2 w g/tkm
1 410,1
2 267,9
3 207,2
11 157,0
12 104,4
16 110,3
1 Dz.U. L 187 z 20.7.1999, s. 42.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/2400 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 w odniesieniu do określania emisji CO2 i zużycia paliwa przez pojazdy ciężkie i zmieniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/46/WE oraz rozporządzenie Komisji (UE) nr 582/2011 (Dz.U. L 349 z 29.12.2017, s. 1, ELI: http:// data.europa.eu/eli/reg/2017/2400/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 z dnia 20 czerwca 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 i (UE) 2018/956 oraz dyrektywę Rady 96/53/WE (Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 202, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/1242/oj).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 z dnia 28 czerwca 2018 r. w sprawie monitorowania i sprawozdawczości w odniesieniu do emisji CO2 z nowych pojazdów ciężkich i zużycia paliwa przez takie pojazdy (Dz.U. L 173 z 9.7.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/956/oj).
5 Sprawozdanie Komisji na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/956 zawierającego analizę danych przekazanych przez państwa członkowskie i producentów za okres sprawozdawczy obejmujący 2020 r. dotyczących emisji CO2 z nowych pojazdów ciężkich i zużycia paliwa przez te pojazdy (COM(2023) 517 final).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2698

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2023/2698 w sprawie specyfikacji emisji odniesienia CO2 grup pojazdów ciężkich nieobjętych rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 zgodnie z dyrektywą 1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
Data aktu: 04/12/2023
Data ogłoszenia: 06/12/2023
Data wejścia w życie: 26/12/2023