Decyzja wykonawcza 2023/2698 w sprawie specyfikacji emisji odniesienia CO2 grup pojazdów ciężkich nieobjętych rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 zgodnie z dyrektywą 1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/2698
z dnia 4 grudnia 2023 r.
w sprawie specyfikacji emisji odniesienia CO2 grup pojazdów ciężkich nieobjętych rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 zgodnie z dyrektywą 1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 czerwca 1999 r. w sprawie pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury drogowej przez pojazdy 1 , w szczególności jej art. 7ga ust. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 7ga ust. 1 dyrektywy 1999/62/WE państwa członkowskie różnicują opłaty infrastrukturalne i opłaty za korzystanie z infrastruktury dla pojazdów ciężkich. Zróżnicowanie ma opierać się na emisjach odniesienia CO2 w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 38 lit. b) dyrektywy 1999/62/WE i jest obliczane inaczej dla różnych grup pojazdów, o których mowa w art. 4 rozporządzenia Komisji (UE) 2017/2400 2 . W przypadku grupy pojazdów nieobjętej rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 3  emisje odniesienia CO2 mają się opierać na danych zgłoszonych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 4  i mają odpowiadać średniej wartości wszystkich emisji CO2 z pojazdów tej grupy.

(2) Zgodnie z art. 10 rozporządzenia (UE) 2018/956 Komisja opublikowała sprawozdanie 5  zawierające analizę danych dotyczących pojazdów ciężkich za okres sprawozdawczy 2020 trwający od dnia 1 lipca 2020 r. do dnia 30 czerwca 2021 r. Sprawozdanie zawiera dane dotyczące szeregu grup pojazdów za pierwszy pełny okres sprawozdawczy.

(3) W niniejszej decyzji wykonawczej należy określić emisje odniesienia CO2 dla grup pojazdów 1, 2, 3, 11, 12 i 16 poprzez odtworzenie danych mających znaczenie dla każdej z tych grup pojazdów, opublikowanych w sprawozdaniu, o którym mowa w motywie 2,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Emisje odniesienia CO2 dla grup pojazdów nieobjętych rozporządzeniem (UE) 2019/1242, zdefiniowane w art. 2 ust. 1 pkt 38 lit. b) dyrektywy 1999/62/WE, określono w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 grudnia 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

Emisje odniesienia CO2 dla grup pojazdów nieobjętych rozporządzeniem (UE) 2019/1242 zdefiniowane w art. 2 ust. 1 pkt 38 lit. b) dyrektywy 1999/62/WE

Grupa pojazdów Emisje odniesienia CO2 w g/tkm
1 410,1
2 267,9
3 207,2
11 157,0
12 104,4
16 110,3
1 Dz.U. L 187 z 20.7.1999, s. 42.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/2400 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 w odniesieniu do określania emisji CO2 i zużycia paliwa przez pojazdy ciężkie i zmieniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/46/WE oraz rozporządzenie Komisji (UE) nr 582/2011 (Dz.U. L 349 z 29.12.2017, s. 1, ELI: http:// data.europa.eu/eli/reg/2017/2400/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 z dnia 20 czerwca 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 i (UE) 2018/956 oraz dyrektywę Rady 96/53/WE (Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 202, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/1242/oj).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 z dnia 28 czerwca 2018 r. w sprawie monitorowania i sprawozdawczości w odniesieniu do emisji CO2 z nowych pojazdów ciężkich i zużycia paliwa przez takie pojazdy (Dz.U. L 173 z 9.7.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/956/oj).
5 Sprawozdanie Komisji na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/956 zawierającego analizę danych przekazanych przez państwa członkowskie i producentów za okres sprawozdawczy obejmujący 2020 r. dotyczących emisji CO2 z nowych pojazdów ciężkich i zużycia paliwa przez te pojazdy (COM(2023) 517 final).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2698

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2023/2698 w sprawie specyfikacji emisji odniesienia CO2 grup pojazdów ciężkich nieobjętych rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 zgodnie z dyrektywą 1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
Data aktu: 04/12/2023
Data ogłoszenia: 06/12/2023
Data wejścia w życie: 26/12/2023