Decyzja wykonawcza 2023/2698 w sprawie specyfikacji emisji odniesienia CO2 grup pojazdów ciężkich nieobjętych rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 zgodnie z dyrektywą 1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/2698
z dnia 4 grudnia 2023 r.
w sprawie specyfikacji emisji odniesienia CO2 grup pojazdów ciężkich nieobjętych rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 zgodnie z dyrektywą 1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 czerwca 1999 r. w sprawie pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury drogowej przez pojazdy 1 , w szczególności jej art. 7ga ust. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 7ga ust. 1 dyrektywy 1999/62/WE państwa członkowskie różnicują opłaty infrastrukturalne i opłaty za korzystanie z infrastruktury dla pojazdów ciężkich. Zróżnicowanie ma opierać się na emisjach odniesienia CO2 w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 38 lit. b) dyrektywy 1999/62/WE i jest obliczane inaczej dla różnych grup pojazdów, o których mowa w art. 4 rozporządzenia Komisji (UE) 2017/2400 2 . W przypadku grupy pojazdów nieobjętej rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 3  emisje odniesienia CO2 mają się opierać na danych zgłoszonych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 4  i mają odpowiadać średniej wartości wszystkich emisji CO2 z pojazdów tej grupy.

(2) Zgodnie z art. 10 rozporządzenia (UE) 2018/956 Komisja opublikowała sprawozdanie 5  zawierające analizę danych dotyczących pojazdów ciężkich za okres sprawozdawczy 2020 trwający od dnia 1 lipca 2020 r. do dnia 30 czerwca 2021 r. Sprawozdanie zawiera dane dotyczące szeregu grup pojazdów za pierwszy pełny okres sprawozdawczy.

(3) W niniejszej decyzji wykonawczej należy określić emisje odniesienia CO2 dla grup pojazdów 1, 2, 3, 11, 12 i 16 poprzez odtworzenie danych mających znaczenie dla każdej z tych grup pojazdów, opublikowanych w sprawozdaniu, o którym mowa w motywie 2,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Emisje odniesienia CO2 dla grup pojazdów nieobjętych rozporządzeniem (UE) 2019/1242, zdefiniowane w art. 2 ust. 1 pkt 38 lit. b) dyrektywy 1999/62/WE, określono w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 grudnia 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

Emisje odniesienia CO2 dla grup pojazdów nieobjętych rozporządzeniem (UE) 2019/1242 zdefiniowane w art. 2 ust. 1 pkt 38 lit. b) dyrektywy 1999/62/WE

Grupa pojazdów Emisje odniesienia CO2 w g/tkm
1 410,1
2 267,9
3 207,2
11 157,0
12 104,4
16 110,3
1 Dz.U. L 187 z 20.7.1999, s. 42.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/2400 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 w odniesieniu do określania emisji CO2 i zużycia paliwa przez pojazdy ciężkie i zmieniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/46/WE oraz rozporządzenie Komisji (UE) nr 582/2011 (Dz.U. L 349 z 29.12.2017, s. 1, ELI: http:// data.europa.eu/eli/reg/2017/2400/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 z dnia 20 czerwca 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 i (UE) 2018/956 oraz dyrektywę Rady 96/53/WE (Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 202, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/1242/oj).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 z dnia 28 czerwca 2018 r. w sprawie monitorowania i sprawozdawczości w odniesieniu do emisji CO2 z nowych pojazdów ciężkich i zużycia paliwa przez takie pojazdy (Dz.U. L 173 z 9.7.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/956/oj).
5 Sprawozdanie Komisji na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/956 zawierającego analizę danych przekazanych przez państwa członkowskie i producentów za okres sprawozdawczy obejmujący 2020 r. dotyczących emisji CO2 z nowych pojazdów ciężkich i zużycia paliwa przez te pojazdy (COM(2023) 517 final).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2698

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2023/2698 w sprawie specyfikacji emisji odniesienia CO2 grup pojazdów ciężkich nieobjętych rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 zgodnie z dyrektywą 1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
Data aktu: 04/12/2023
Data ogłoszenia: 06/12/2023
Data wejścia w życie: 26/12/2023