uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko 1 , w szczególności jej art. 6 ust. 5 akapit drugi i art. 13 ust. 4 akapit trzeci,
(1) W dyrektywie (UE) 2019/904 określono cele w zakresie minimalnej zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w jednorazowych butelkach na napoje z tworzyw sztucznych, wymienionych w części F załącznika do tej dyrektywy, w tym butelkach PET. Zgodnie z dyrektywą (UE) 2019/904 cel na 2025 r. wynosi co najmniej 25 % tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w przypadku butelek PET, obliczane jako średnia dla wszystkich butelek PET wprowadzonych do obrotu na terytorium danego państwa członkowskiego, a cel na 2030 r. wynosi co najmniej 30 % tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w przypadku butelek na napoje, obliczane jako średnia dla wszystkich butelek na napoje wprowadzonych do obrotu na terytorium danego państwa członkowskiego. Komisja ma określić metodę obliczania i weryfikacji tych celów w zakresie zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu oraz format, w jakim państwa członkowskie mają każdego roku zgłaszać dane na temat zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w butelkach PET i butelkach na napoje.
(2) Na potrzeby obliczania i weryfikacji celów w zakresie zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w jednorazowych butelkach na napoje z tworzyw sztucznych etykiety i etykiety termokurczliwe należy traktować jako części butelek na napoje. Po pierwsze, butelka na napoje w formacie, w jakim powszechnie sprzedaje się ją konsumentom, składa się z korpusu, zakrętki, wieczka oraz etykiety lub etykiety termokurczliwej. Etykiety i etykiety termokurczliwe wykorzystuje się do przekazywania informacji konsumentom, w tym do celów budowania marki oraz celów reklamowych. Etykiety termokurczliwe zwykle pokrywają całą boczną powierzchnię butelki, podczas gdy inne etykiety zwykle obejmują jedynie mniejszą część butelki. Po drugie, etykiety i etykiety termokurczliwe często mocuje się do butelki na tym samym etapie produkcji, co zakrętki i wieczka. Masę etykiet i etykiet termokurczliwych należy zatem uwzględnić w masie butelek na napoje, a wszelkie tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu zawarte w etykietach i etykietach termokurczliwych należy uwzględnić w masie tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w butelkach na napoje. W części F załącznika do dyrektywy (UE) 2019/904 określono, że butelki na napoje obejmują zakrętki i wieczka. W przeciwieństwie do zakrętek i wieczek etykiety i etykiety termokurczliwe nie są zazwyczaj wyrzucane oddzielnie od korpusu butelki, co wyjaśnia, dlaczego nie wymieniono ich wyraźnie jako elementu butelki w dyrektywie (UE) 2019/904.
(3) Cele w zakresie minimalnej zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu określone w dyrektywie (UE) 2019/904 podano jako odsetek butelek PET i wszystkich butelek na napoje wprowadzanych do obrotu w państwach członkowskich. Biorąc pod uwagę, że zgodnie z motywem 17 wspomnianej dyrektywy powyższe cele służą propagowaniu stosowania na rynku materiałów pochodzących z recyklingu, a ostatecznym zamysłem jest zapewnienie zamkniętego obiegu użytkowania tworzyw sztucznych, przy określaniu zasad obliczania i weryfikacji zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu należy wziąć pod uwagę tylko części z tworzyw sztucznych butelek na napoje. Oczekuje się, że jedyną częścią zwykłej jednorazowej butelki na napoje z tworzyw sztucznych, która może nie być wykonana z tworzywa sztucznego, będzie etykieta, która może być wykonana z papieru. Ponieważ szacuje się, że masa etykiety stanowi co najwyżej 5 % masy butelki, wyłączenie z obliczeń części butelek na napoje innych niż części z tworzyw sztucznych nie ma znaczącego wpływu na ocenę, czy osiągnięto powyższe cele.
(4) Na potrzeby obliczania i weryfikacji zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w butelkach na napoje oraz sprawozdawczości w tym zakresie należy zdefiniować termin "tworzywo sztuczne pochodzące z recyklingu". Tworzywo sztuczne pochodzące z recyklingu powinno obejmować wyłącznie materiał, który był odpadem pokonsumenckim tworzyw sztucznych, zanim poddano go procesowi recyklingu, ponieważ istnieją już wystarczające zachęty rynkowe do recyklingu odpadów przedkonsumenckich tworzyw sztucznych. Ponadto dyrektywa (UE) 2019/904 ma na celu zmniejszenie wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko, a przedkonsumenckie odpady tworzyw sztucznych zwykle nie przedostają się do środowiska. Odpady pokonsu- menckie tworzyw sztucznych należy rozumieć jako odpady powstające z produktów z tworzyw sztucznych wprowadzonych do obrotu. Odpady tworzyw sztucznych powstające z opakowań z tworzyw sztucznych produktów wprowadzonych do obrotu, ale których termin przydatności upłynął, zanim sprzedano je konsumentom, należy zatem uznać za pokonsumpcyjne odpady tworzyw sztucznych. W związku z tym materiałów i odpadów tworzyw sztucznych powstałych podczas procesów produkcji lub wytwarzania, w tym wszelkiego wtórnego przetwarzania, testowania, przechowywania i przemieszczania przed wprowadzeniem danego produktu do obrotu, nie należy uznawać za odpady pokonsumenckie.
(5) Zgodnie z dyrektywą (UE) 2019/904 państwa członkowskie mają przekazywać Komisji informacje o zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w butelkach PET i we wszystkich butelkach na napoje, aby wykazać osiągnięcie celów w zakresie zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. Podczas gdy zawartość materiału pochodzącego z recyklingu odnosi się do ilości materiału pochodzącego z recyklingu, cele są wyrażone w procentach, a mianowicie jako udział tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w butelkach na napoje i butelkach PET. Aby wykazać osiągnięcie powyższych celów, państwa członkowskie powinny być zatem zobowiązane do zgłaszania nie tylko sumy masy tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu zawartych w butelkach na napoje i butelkach PET, ale także sumy masy samych części z tworzyw sztucznych w butelkach, aby można było obliczyć udział zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu.
(6) W rozporządzeniu Komisji (UE) 2022/1616 2 ustanowiono łańcuch sprawozdawczości na kolejnych etapach wytwarzania, który obejmuje zgłaszanie udziału tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w każdej partii materiału zawierającego tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu i przeznaczonego do kontaktu z żywnością. Ten łańcuch sprawozdawczy służy zobowiązaniu podmiotów gospodarczych działających na wczesnych etapach łańcucha produkcyjnego, a mianowicie podmiotów zajmujących się recyklingiem oraz przetwórców, do złożenia deklaracji zgodności. Przetwórcy, którzy nie wprowadzają do obrotu butelek na napoje, oraz podmioty zajmujące się recyklingiem nie mają obowiązku obliczania masy tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w takich butelkach. Deklarację zgodności należy przekazać podmiotom gospodarczym na późniejszych etapach łańcucha produkcyjnego, w tym podmiotom gospodarczym wprowadzającym odnośne butelki na napoje do obrotu. Obowiązki sprawozdawcze wynikające z rozporządzenia (UE) 2022/1616 obejmują wszystkie części z tworzyw sztucznych wraz z zawartością materiału pochodzącego z recyklingu w butelkach na napoje, które objęto zakresem dyrektywy (UE) 2019/904. Podmioty gospodarcze wprowadzające do obrotu butelki na napoje mogą zatem obliczyć masę tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w takich butelkach na podstawie udziału zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu wskazanej w deklaracji zgodności odnoszącej się do każdej części tych butelek. Ponieważ celem niniejszej decyzji jest umożliwienie jednolitego obliczania i jednolitej weryfikacji celów w zakresie zawartości materiału pochodzącego z recyklingu, które to cele określono w dyrektywie (UE) 2019/904, obliczenia te należy przeprowadzać w sposób spójny we wszystkich państwach członkowskich. Podstawę dokonywanych przez państwa członkowskie obliczeń zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w butelkach na napoje powinny zatem stanowić dane wygenerowane zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2022/1616. Ponadto taka metoda pozwala zminimalizować obciążenia administracyjne dla podmiotów gospodarczych i państw członkowskich. Państwa członkowskie powinny zatem gromadzić od podmiotów gospodarczych wprowadzających do obrotu butelki na napoje dane dotyczące masy części z tworzyw sztucznych tych butelek oraz masy zawartych w nich tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu.
(7) Definicje "tworzywa sztucznego", o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2022/1616 i w dyrektywie (UE) 2019/904, różnią się, ponieważ odniesiono się w nich do różnych definicji "polimeru"; w pierwszej z tych definicji nawiązano do sposobu produkcji danego materiału, podczas gdy w drugiej odniesiono się do jego obecnych właściwości strukturalnych. Ponadto w definicji "tworzywa sztucznego" w dyrektywie (UE) 2019/904 wykluczono polimery naturalne, które nie zostały chemicznie zmodyfikowane. Różnice te nie mają jednak znaczenia dla butelek na napoje objętych zakresem dyrektywy (UE) 2019/904. Definicja "tworzywa sztucznego pochodzącego z recyklingu" zawarta w rozporządzeniu (UE) 2022/1616 różni się od definicji wprowadzonej niniejszą decyzją, ponieważ teoretycznie tworzywo to może zawierać pierwotne tworzywo sztuczne, które dodano w procesie dekontaminacji. Gdyby jednak dodano jakikolwiek surowiec pierwotny, zostałoby to odzwierciedlone w informacjach dostarczonych przez podmioty zajmujące się recyklingiem oraz przekazane w dół łańcucha wartości. Powyższy surowiec nie będzie wliczany do zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu zgodnie z definicją zawartą w niniejszej decyzji. Różnice w definicjach "tworzywa sztucznego" i "tworzywa sztucznego pochodzącego z recyklingu" nie mają zatem znaczenia dla celów niniejszej decyzji.
(8) Ponieważ wszystkie części butelek na napoje są materiałami przeznaczonymi do kontaktu z żywnością, rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 3 ma zastosowanie do butelek na napoje, w tym do kontroli urzędowych udziału tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu, który podmioty zajmujący się recyklingiem i przetwórcy muszą podać w deklaracji zgodności zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2022/1616. W związku z tym państwa członkowskie powinny być zobowiązane jedynie do wprowadzenia dodatkowych przepisów, które umożliwią weryfikację przekazywania państwom członkowskim informacji przez podmioty gospodarcze wprowadzające do obrotu butelki na napoje, wymaganych na mocy niniejszej decyzji.
(9) Tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu w butelkach na napoje podlegają albo rozporządzeniu (UE) 2022/1616, albo rozporządzeniu Komisji (UE) nr 10/2011 4 , w zależności od technologii recyklingu, za pomocą której się je uzyskuje. Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2022/1616 jedyną odpowiednią technologią recyklingu, którą można obecnie stosować do uzyskiwania tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu do produkcji butelek na napoje, jest recykling mechaniczny pokonsumenckich odpadów PET. Tworzyw sztucznych powstałych przez zastosowanie technologii recyklingu chemicznego, polegających na rozkładaniu odpadów dostarczonych do przetworzenia na substancje wymienione w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 10/2011, i które to tworzywa następnie wykorzystuje się do produkcji nowego tworzywa sztucznego zgodnie z tym rozporządzeniem, nie można odróżnić od surowca pierwotnego. W związku z tym w dokumentacji zgodności wydanej zgodnie z powyższym rozporządzeniem nie wskazuje się obecnie ilościowej zawartości materiału pochodzącego z recyklingu w nowym tworzywie sztucznym. W niniejszej decyzji uwzględniono wyłącznie tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu w butelkach na napoje, które to tworzywa wchodzą w zakres rozporządzenia (UE) 2022/1616.
(10) Aby uwzględnić również tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu w butelkach na napoje, których to tworzyw nie uzyskano w wyniku mechanicznego recyklingu odpadów PET, Komisja planuje sporządzić projekt zmiany niniejszej decyzji w celu uwzględnienia metody obliczania, weryfikacji i zgłaszania zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w butelkach na napoje opartej na zastosowaniu niektórych modeli łańcucha kontroli pochodzenia produktu określonych w normie ISO 22095-2020 (Łańcuch kontroli pochodzenia produktu - Ogólna terminologia i modele). Możliwym modelem łańcucha kontroli pochodzenia produktu jest w szczególności kontrolowane mieszanie, które pozwala uwzględnić także PET niepoddany recyklingowi mechanicznemu. Ponadto jako dopuszczalny model łańcucha kontroli pochodzenia produktu można wziąć pod uwagę metodę bilansu masy, aby uwzględnić również tworzywa sztuczne w butelkach innych niż butelki PET, pochodzące z recyklingu surowcowego.
(11) Zasady obliczania i weryfikacji celów w zakresie zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu oraz format zgłaszania danych i informacji dotyczących zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ odnoszą się do tego samego tworzywa sztucznego pochodzącego z recyklingu w tych samych butelkach. W celu zapewnienia spójności zasady obliczania i weryfikacji celów w zakresie zawartości oraz format zgłaszania danych i informacji należy określić w jednym akcie prawnym.
(12) W formacie zgłaszania danych i informacji uwzględniono metody pomiaru i formularze sprawozdań odnoszące się do opakowań i odpadów opakowaniowych określone w decyzji Komisji 2005/270/WE 5 , których podstawę także stanowi masa i materiał.
(13) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 39 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE 6 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2683 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2023/2683 ustanawiająca zasady stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 w odniesieniu do obliczania, weryfikacji i zgłaszania danych dotyczących zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w jednorazowych butelkach na napoje z tworzyw sztucznych |
Data aktu: | 30/11/2023 |
Data ogłoszenia: | 01/12/2023 |
Data wejścia w życie: | 04/12/2023 |