uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) Analiza i rozwój unijnego sektora rolnego i wspólnej polityki rolnej wymaga obiektywnych, aktualnych i istotnych informacji na temat wyników i poziomu zrównoważenia gospodarstw w Unii. W rozporządzeniu Rady (WE) nr 1217/2009 3 ustanowiona została sieć danych rachunkowych gospodarstw rolnych (FADN).
(2) W sporządzonej przez Komisję ocenie skutków na poparcie wniosków ustawodawczych z 2018 r. dotyczących wspólnej polityki rolnej (WPR) po 2020 r. wskazano konieczność udoskonalenia zbierania danych na poziomie gospodarstw rolnych.
(3) W komunikacie Komisji z dnia 20 maja 2020 r. zatytułowanym "Strategia »od pola do stołu« na rzecz sprawiedliwego, zdrowego i przyjaznego dla środowiska systemu żywnościowego" Komisja ogłosiła zamiar przekształcenia FADN w sieć danych na temat zrównoważoności gospodarstw rolnych (FSDN) w celu zbierania danych dotyczących poziomu zrównoważenia na poziomie gospodarstw rolnych. Przekształcenie umożliwi tej przekształconej sieci danych wspieranie kreowania polityki w oparciu o dowody i rezultaty, a także analizy sektorów rolnych w państwach członkowskich i w Unii jako całości, ocenę postępów i zapewnienie cennych wskazówek decydentom politycznym. FSDN przyczyni się do analizy wzmocnionego wymiaru gospodarczego, środowiskowego i społecznego WPR, a także do usprawnienia świadczenia rolnikom usług doradczych i prowadzenia analiz porównawczych wyników gospodarstw rolnych, a także do przejrzystości i sprawiedliwości łańcucha dostaw produktów rolno-spożywczych.
(4) Aby skonkretyzować cele WPR określone w art. 39 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), a także zapewnić, aby odpowiedź Unii na obecne i przyszłe wyzwania była stosowna, należy uwzględnić trzy wymiary zrównoważenia rolnictwa Unii, a mianowicie wymiar gospodarczy, środowiskowy i społeczny, w szczególności jak przewidziano w art. 5 i 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 4 . Zgodnie z art. 11 TFUE dane dotyczące ochrony środowiska muszą być uwzględniane na potrzeby FSDN, aby przyczynić się do oceny dodatkowych aspektów związanych z poziomem zrównoważenia rolnictwa Unii. Ponadto, aby wzmocnić powiązanie z realizacją Agendy Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, należy wziąć pod uwagę ramy zrównoważonego rozwoju gospodarstw w ramach celów zrównoważonego rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych w odniesieniu do trzech głównych aspektów: gospodarczego, środowiskowego i społecznego.
(5) Powyższe cele mogą zostać osiągnięte tylko za pomocą unijnej sieci służącej do zbierania danych dotyczących poziomu zrównoważenia gospodarstw rolnych, a mianowicie FSDN, która oparta jest na istniejących już w każdym państwie członkowskim podmiotach zbierających dane, cieszących się zaufaniem zainteresowanych stron.
(6) Obecnie dane są zbierane głównie w celu oceny gospodarczych aspektów gospodarstw. Istnieje natomiast potrzeba oceny ogólnego poziomu zrównoważenia gospodarstw, w tym na podstawie danych środowiskowych związanych z glebą, powietrzem, wodą i różnorodnością biologiczną, a także danych dotyczących społecznego wymiaru rolnictwa, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji kobiet i młodych osób w roli rolniczek i rolników oraz pracownic i pracowników gospodarstw rolnych. W załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1217/2009 należy określić główne kategorie danych gospodarczych, środowiskowych i społecznych, a w tych kategoriach - powiązane tematy danych, które można zbierać i zestawiać w ramach FSDN. Te tematy danych powinny być powiązane z potrzebami WPR i powinny być istotne dla oceny poziomu zrównoważenia rolnictwa Unii i gospodarstw. W celu uwzględnienia przyszłych wyzwań związanych z poziomem zrównoważenia należy powierzyć Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 TFUE w odniesieniu do zmiany tego załącznika, w tym przez zmianę tematów i dodanie nowych tematów, przy jednoczesnym uwzględnieniu istotności danych, które mają być zbierane i zestawiane, oraz obciążeń administracyjnych organów i gospodarstw krajowych. Ponadto przy dodawaniu nowych tematów Komisja powinna przewidzieć minimalny okres co najmniej jednego roku przed rozpoczęciem stosowania odpowiedniego aktu wykonawczego dotyczącego zmiennych, aby dać państwom członkowskim wystarczający czas na przygotowanie zbierania danych. Ponadto Komisja nie powinna dodawać nowych tematów w ciągu pierwszych trzech lat od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
(7) Aby opisać społeczny wymiar poziomu zrównoważenia, konieczne jest zestawianie niektórych rodzajów danych osobowych osób pracujących w sektorze rolnym. Takie informacje powinny wspierać analizę tematów odnoszących się do celów szczegółowych WPR na podstawie art. 6 ust. 1 lit. g) i h) rozporządzenia (UE) 2021/2115. Przetwarzanie takich danych osobowych powinno ograniczać się do kategorii danych, które są absolutnie niezbędne do osiągnięcia celów rozporządzenia (WE) nr 1217/2009 w brzmieniu zmienionym niniejszym rozporządzeniem, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 5 , w szczególności jego art. 9 ust. 1, oraz rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 6 , w szczególności jego art. 10 ust. 1.
(8) Komisja powinna publikować wyniki analiz dotyczących stanu zrównoważenia rolnictwa Unii, w szczególności aby umożliwić wykorzystanie tych wyników do celów analizy porównawczej. Usługi doradcze świadczone gospodarstwom przekazującym dane w oparciu o dane FSDN mogą być cenne i dzięki temu stać się znaczącą zachętą do udziału w FSDN, pod warunkiem że doradztwo opiera się na istotnych danych, które są możliwie jak najnowsze, z uwzględnieniem osiągnięć naukowych i najnowszej dostępnej wiedzy na temat najlepszych praktyk. Rozpowszechnianie zagregowanych danych FSDN powiązanych z tematami środowiskowymi określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 1217/2009 w brzmieniu zmienionym niniejszym rozporządzeniem, na warunkach w nim określonych, powinno służyć aktywnemu i systematycznemu rozpowszechnianiu wśród opinii publicznej informacji o środowisku wymaganych na mocy dyrektywy 2003/4/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 7 oraz rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 8 .
(9) Art. 8 ust. 1 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2379 9 oraz art. 4 ust. 1 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1091 10 ustanawiają możliwość korzystania przez państwa członkowskie z innych źródeł do celów badań statystycznych. Załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 138/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 11 dotyczy wykorzystywania danych FADN. W oparciu o te warianty oraz aby ponownie wykorzystywać dane i zwiększyć efektywność, przydatne jest umożliwienie państwom członkowskim wykorzystywania danych FSDN do celów statystycznych.
(10) W celu gromadzenia danych na potrzeby FSDN, których zakres jest szerszy niż FADN, należy dostosować obecne definicje. W szczególności należy zmienić definicję "rolnika", aby określić podmiot odpowiedzialny prawnie za gospodarstwo, a definicje "gospodarstwa rolnego" i "gospodarstwa" powinny być bardziej odpowiednie do celów analitycznych, aby zapewnić spójność z podobnymi definicjami stosowanymi do celów statystycznych. Definicja "danych indywidualnych" powinna odzwierciedlać założenie, zgodnie z którym dane zarówno osób fizycznych, jak i osób prawnych powinny być chronione, jeżeli dane te umożliwiają bezpośrednią lub pośrednią identyfikację tych osób. Definicja "danych zagregowanych" powinna wyraźnie odnosić się do danych dotyczących kilku gospodarstw, co jest główną cechą techniki agregacji.
(11) Państwa członkowskie lub właściwe organy krajowe powinny dążyć do jak największego unowocześnienia metod zbierania danych. Ponadto konieczne jest zbieranie zharmonizowanych danych i unikanie powielania danych już zebranych, na przykład przez statystyki dotyczące nakładów i produkcji w rolnictwie lub WPR. Aby zmniejszyć administracyjne obciążenie rolników i podmiotów zbierających dane, w celu uniknięcia wielokrotnego wnioskowania o te same dane i wielokrotnego zbierania tych samych danych, oraz aby poszerzyć zbiór danych FSDN, należy stosować zasadę zbierania danych raz i wykorzystywania ich wiele razy. W celu zastosowania tej zasady uwzględnia się dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 12 . Ponadto stosowanie rozwiązań cyfrowych, w tym ponowne wykorzystywanie danych i wymiana danych z innymi źródłami, powinno być promowane i zawsze uznawane za najlepsze rozwiązanie, jeżeli sprzyja ono szerokiemu udziałowi rolników i dokładności zbieranych danych. W tym celu należy rozważyć opracowanie lub optymalizację dostępnych narzędzi cyfrowych służących zbieraniu danych. Należy umożliwić rozszerzenie systemu zbierania danych, w przypadku gdy jest on oparty wyłącznie na biurach rachunkowych gospodarstw, na potrzeby zbierania zmiennych środowiskowych i społecznych.
(12) Aby zwiększyć skuteczność sporządzania sprawozdań z gospodarstw rolnych i zmniejszyć obciążenie gospodarstw przekazujących dane, agencje łącznikowe powinny mieć możliwość bezpłatnego korzystania w odpowiednim czasie z krajowych źródeł danych, które mogą być wykorzystywane na potrzeby istotnych danych do sporządzania sprawozdań z gospodarstw rolnych, zdefiniowanych i określonych w rozporządzeniu (WE) nr 1217/2009 w brzmieniu zmienionym niniejszym rozporządzeniem. Wykorzystanie takich źródeł danych jest niezbędne do wykonywania zadań powierzonych agencjom łącznikowym. W tym celu należy określić sposoby dostępu do takich źródeł danych i stosować inne metody zestawiania danych lub innowacyjne podejścia, w tym ustanowienie mechanizmów współpracy między podmiotami przetwarzającymi dane w danym państwie członkowskim. Należy określić w niniejszym rozporządzeniu wykaz istotnych źródeł danych dostępnych na poziomie krajowym, które agencje łącznikowe mogą wykorzystywać do sporządzania sprawozdań z gospodarstw rolnych. W celu zapewnienia, aby wykaz ten pozostawał aktualny i istotny, należy powierzyć Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 TFUE w odniesieniu do zmiany tego wykazu. W szczególności należy dodać do tego wykazu zbiory danych pochodzące ze zintegrowanych statystyk dotyczących gospodarstw rolnych ustanowionych rozporządzeniem (UE) 2018/1091 oraz ze statystyk dotyczących nakładów i produkcji w rolnictwie ustanowionych rozporządzeniem (UE) 2022/2379, jeżeli udostępnianie danych z tych źródeł danych jest prawnie dopuszczalne.
(13) Oprócz danych zawartych w sprawozdaniu z gospodarstwa rolnego w odniesieniu do gospodarstw przekazujących dane państwa członkowskie powinny zapewnić Komisji środki służące zwiększeniu zdolności do analizowania kwestii dotyczących poziomu zrównoważenia poprzez uzupełnienie danych ze sprawozdania z gospodarstwa rolnego o treści pochodzące z danych na potrzeby przeprowadzania monitorowania i ewaluacji planów strategicznych WPR (DME), uzyskanych zgodnie z aktem wykonawczym przyjętym na podstawie art. 133 rozporządzenia (UE) 2021/2115 lub ze zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli (ZSZiK) ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 13 , unikając jednocześnie zwiększania obciążenia administracyjnego państw członkowskich i gospodarstw przekazujących dane. W związku z tym, że podejścia i metody zbierania i zestawiania danych mogą się różnić między FSDN a tymi innymi zbiorami danych, na przykład co do definicji i okresów odniesienia, może zaistnieć konieczność uwzględnienia kwestii spójności przy analizie danych. W związku z tym obowiązek państw członkowskich należy rozumieć jako obowiązek przekazywania danych zawartych w tych zbiorach danych, ale nie jako obowiązek zapewnienia pełnej spójności z FSDN. Aby wykaz zbiorów danych był jak najbardziej aktualny, należy powierzyć Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 TFUE w odniesieniu do zmiany tego wykazu zbiorów danych i dodania nowych, odpowiednich i istotnych zbiorów danych, które nadają się do powiązania na poziomie Unii, przy jednoczesnym uwzględnieniu i należytym uzasadnieniu istotności danych, które mają być zbierane i zestawiane, oraz obciążeń administracyjnych państw członkowskich i gospodarstw przekazujących dane.
(14) W odniesieniu do DME przykładem takich danych są zdezagregowane dane dotyczące interwencji w ramach WPR. W odniesieniu do danych w ZSZiK przykłady takich danych obejmują pokrycie terenu w odniesieniu do obszarów rolnych, uprawy, elementy krajobrazu oraz zarządzanie gruntami w ramach praktyk rolnictwa ekologicznego. Identyfikacją gospodarstw w DME i ZSZiK zarządzają organy państw członkowskich na poziomie krajowym za pomocą szczególnych identyfikatorów. Na podstawie tych identyfikatorów organy krajowe są w stanie powiązać takie dane na poziomie poszczególnych gospodarstw. Państwa członkowskie powinny zdecydować się na przesłanie Komisji tych powiązań albo odpowiednich danych dotyczących gospodarstwa przekazującego dane zawartych w tych zbiorach danych. W przypadku gdy państwo członkowskie zdecyduje o przesyłaniu istotnych danych, dane te powinny zawierać numer FSDN, aby umożliwić połączenie istotnej treści ze sprawozdaniami z gospodarstw rolnych na poziomie Unii. Należy określić sposób powiązania tych informacji na poziomie poszczególnych gospodarstw, w tym w odniesieniu do ochrony danych. W celu zapewnienia jednolitych warunków wdrażania wykorzystywania danych z tych zbiorów danych należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze w odniesieniu do sporządzania wykazu danych pobieranych z tych zbiorów danych, a także w odniesieniu do ustanawiania szczegółowych przepisów dotyczących specyfikacji technicznych i terminów przekazywania danych. Dane te powinny być powiązane z celem rozporządzenia (WE) nr 1217/2009 w brzmieniu zmienionym niniejszym rozporządzeniem oraz z co najmniej jednym tematem określonym w tym rozporządzeniu.
(15) Jeśli chodzi o pole obserwacji określone w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1217/2009, podstawowe kryteria dotyczące reprezentatywność danych rachunkowych i kryteria wyboru dotyczące badań powinny zostać zachowane; jednocześnie należy dodać dalsze informacje dotyczące innych aspektów dotyczących poziomu zrównoważenia i zważyć na to, że uzyskane w ten sposób badanie może nie być reprezentatywne w odniesieniu do zmiennych środowiskowych lub społecznych.
(16) FSDN powinien opierać się na dobrowolnym uczestnictwie. Biorąc jednak pod uwagę, że niektóre państwa członkowskie borykają się z problemami związanymi z uczestnictwem gospodarstw w FSDN, państwa członkowskie powinny mieć możliwość przyjęcia przepisów krajowych w celu rozwiązania tej kwestii bez nakładania kar na rolników. Państwa członkowskie powinny zachęcać rolników do udziału w FSDN poprzez stosowanie zachęt, które powinny zostać określone przez państwa członkowskie w szczególnym planie. Inicjatywy te mogą przyjmować postać na przykład wkładu finansowego, przekazywania informacji zwrotnych na temat wyników gospodarstwa lub ukierunkowanego doradztwa opartego na informacjach z FSDN.
(17) Przekształcenie FADN w FSDN powinno umożliwić analizę porównawczą danych z gospodarstwa przekazującego dane z danymi zagregowanymi, jeżeli dane te reprezentują kilka gospodarstw przekazujących dane i są przedstawiane w formie średnich regionalnych, krajowych, unijnych lub sektorowych. Jeśli chodzi o dane rachunkowe, rachunki gospodarstw stanowią podstawowe źródło do przeprowadzenia wszelkich ocen ich dochodów lub badań dotyczących ich działalności gospodarczej. Średnie regionalne, krajowe, unijne lub sektorowe powinny być również udostępniane na poziomie państw członkowskich, aby zwiększać wiedzę na temat sytuacji w rolnictwie. Powinna istnieć również możliwość wykorzystania zebranych danych do świadczenia udoskonalonych, dostosowanych do potrzeb usług doradczych i przekazywania rolnikom informacji zwrotnych w celu ułatwienia zarządzania gospodarstwami i zwiększenia poziomu zrównoważenia gospodarstw.
(18) Dane FSDN powinny dotyczyć działalności rolniczej i innej działalności gospodarczej bezpośrednio związanej z gospodarstwami, aby umożliwić uwzględnienie wszystkich istotnych aspektów działalności gospodarstw. Należy również uwzględnić działalność poza terenem gospodarstwa jako niezbędną wskazówkę ogólnej rentowności i poziomu zrównoważenia gospodarstwa. W takim przypadku stopień szczegółowości zestawionych danych powinien być ściśle ograniczony do tego, co jest konieczne do przeanalizowania znaczenia działalności poza terenem gospodarstwa w odniesieniu do działalności rolniczej. Przy przygotowywaniu sprawozdań z gospodarstw rolnych nie należy brać pod uwagę danych dotyczących aktywów prywatnych.
(19) Aby zapewnić jednolite warunki wdrażania sprawozdań z gospodarstw rolnych, a w szczególności, aby zapewnić porównywalność danych zawartych w sprawozdaniach z gospodarstw rolnych, należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze w odniesieniu do określania zmiennych, dla których należy zestawiać dane, roku sprawozdawczego, formy i układu sprawozdań gospodarstw rolnych oraz zasad przekazywania danych Komisji. Określając te zmienne, Komisja powinna dążyć do wykorzystania istniejących źródeł danych i analizować wykonalność zmiennych, w oparciu o dane wejściowe państw członkowskich dotyczące możliwych źródeł i metod danych, aby ograniczyć obciążenia państw członkowskich i gospodarstw przekazujących dane. Dążąc do zapewnienia, aby zebrane dane były porównywalne i przydatne do celów analitycznych, w celu uzyskania kompletnego i jednolitego ogólnounijnego zbioru danych, należy uwzględnić szczególne okoliczności państw członkowskich, w związku z czym powinny być możliwe szczególne i uzasadnione wyłączenia.
(20) Istniejący skomputeryzowany system danych ustanowiony przez Komisję powinien nadal funkcjonować do celów przesyłania i weryfikacji danych między państwami członkowskimi a Komisją oraz analizy danych zarówno na poziomie poszczególnych gospodarstw, jak i na poziomie zagregowanym. Ten skomputeryzowany system danych należy dostosować, aby umożliwić Komisji lub państwom członkowskim łączenie danych na poziomie poszczególnych gospodarstw między FSDN a innymi zbiorami danych, takimi jak DME i ZSZiK. Aby zapewnić jednolite warunki wdrażania tego skomputeryzowanego systemu danych, należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze w odniesieniu do ustanowienia szczegółowych przepisów dotyczących przechowywania, przetwarzania, ponownego wykorzystania i udostępniania danych w ramach Komisji.
(21) Aby zwiększyć liczbę rolników decydujących się na udział w gromadzeniu danych oraz aby chronić dane indywidualne przed nieuprawnionym lub nieodpowiednim wykorzystaniem, konieczne jest wyjaśnienie, że dane indywidualne powinny być wykorzystywane wyłącznie do celów analitycznych związanych z celami WPR i poziomem zrównoważenia rolnictwa Unii, a w przypadku gdy państwa członkowskie tak zdecydują - do celów statystycznych. Należy zakazać wszelkiego innego wykorzystywania danych indywidualnych przez państwa członkowskie lub Komisję, w szczególności do celów kontroli zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/2116 lub do celów podatkowych.
(22) W sytuacji, gdy dane FSDN i dane z innych zbiorów danych są udostępniane przez Komisję lub agencje łącznikowe, niezwykle ważne jest zapewnienie ochrony danych i zagwarantowanie rolnikom, zarówno osobom fizycznym, jak i prawnym, że ich dane indywidualne oraz wszystkie inne szczegółowe informacje indywidualne uzyskane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1217/2009 w brzmieniu zmienionym niniejszym rozporządzeniem zostaną zanonimi- zowane, aby nie można było ich zidentyfikować. W związku z tym należy określić, że dane FSDN i dane z innych zbiorów danych mogą być podawane do wiadomości publicznej, pod warunkiem że są one zarówno zagregowane, jak i zanonimizowane. W odniesieniu do danych z innych zbiorów danych należy ponadto doprecyzować, że zostaną one podane do wiadomości publicznej w formacie zagregowanym i zanonimizowanym wyłącznie do celów rozporządzenia (WE) nr 1217/2009 w brzmieniu zmienionym niniejszym rozporządzeniem, bez uszczerbku dla regulacji dotyczących tych zbiorów danych przewidzianych w odpowiednich szczegółowych przepisach Unii.
(23) Powinna istnieć możliwość udzielania dostępu do pseudonimizowanych danych do celów badawczych, w interesie postępu naukowego na obszarach rolnych w Unii oraz by przyczynić się do sprostania wyzwaniom, przed którymi stoi rolnictwo Unii. Aby zapewnić wysoki poziom ochrony, którego wymagają te dane, należy powierzyć Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 TFUE w odniesieniu do ustanowienia zasad i warunków takiego dostępu na poziomie Unii. Przed przyjęciem tych aktów delegowanych, Komisja powinna uzyskać opinię Europejskiego Inspektora Ochrony Danych.
(24) Komisja i państwa członkowskie powinny określić zarządzanie danymi w odniesieniu do ochrony danych indywidualnych za pomocą odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych w celu zapewnienia, by dane te były wykorzystywane wyłącznie do celów rozporządzenia (WE) nr 1217/2009. W odniesieniu do wyboru środków technicznych i organizacyjnych służących ochronie danych, a także oceny i dokumentowania takich środków należy stosować procesy odpowiadające procesom stosowanym w celu zapewnienia zgodności z art. 24 rozporządzenia (UE) 2016/679 i art. 26 rozporządzenia (UE) 2018/1725 oraz z nimi spójne. Ponadto należy ustanowić przepisy zakazujące osobom uczestniczącym w FSDN ujawniania danych indywidualnych. W odniesieniu do danych osobowych pełny zakres ochrony, w tym prawa i obowiązki osób, których dane dotyczą, i podmiotów przetwarzających dane, powinien być zgodny z art. 7 i 8 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej oraz z rozporządzeniami (UE) 2016/679 i (UE) 2018/1725.
(25) Zgodnie z rozporządzeniami (UE) 2016/679 i (UE) 2018/1725 dane osobowe są zatrzymywane tylko tak długo, jak są potrzebne do celów, do których dane te zostały zebrane. Wykorzystywanie danych FSDN oraz zawartych w nich danych osobowych powinno obejmować możliwość analizowania długoterminowych tendencji w oparciu o wskaźniki, takie jak gospodarka składnikami odżywczymi lub emisje, których zmiany należy oceniać w długim okresie, aby dotrzymać kroku zjawiskom naturalnym. W związku z tym należy regularnie przeprowadzać analizy, zwłaszcza dotyczące informacji o środowisku. Inne zagadnienia, które wiążą się z wykorzystaniem długoterminowych analiz, obejmują użytkowanie gruntów i ceny gruntów, które dostarczają informacji o zmianach strukturalnych w rolnictwie. Powinna również istnieć możliwość opracowania takich długoterminowych analiz w oparciu o dane udostępniane między różnymi zbiorami danych ustanowionymi w drodze powiązań na poziomie indywidualnym. Udostępnianie danych powinno zwiększyć dostępność informacji, biorąc pod uwagę wyzwania, przed którymi może stanąć w przyszłości rolnictwo Unii. Obecnie nie można przewidzieć takich wyzwań, zwłaszcza w odniesieniu do przyszłych potrzeb w zakresie badań retrospektywnych, których nie można ustalić z wystarczającą pewnością. Wobec tego nie jest właściwe wyznaczenie terminu wykorzystania danych, lecz raczej przechowywanie danych tak długo, jak są one potrzebne do przeprowadzenia analiz szeregów czasowych.
(26) Zestawianie, przetwarzanie i wykorzystywanie danych osobowych powinno być uzasadnione i proporcjonalne do celów danych operacji, zgodnie między innymi z zasadą minimalizacji danych. Duży odsetek rolników w Unii to osoby fizyczne. Z informacji dostępnych w unijnych zintegrowanych statystykach dotyczących gospodarstw wynika, że w 2020 r. 96 % łącznej liczby gospodarstw w Unii należało do osób fizycznych. Konieczne jest zatem, aby dane zbierane za pośrednictwem FSDN obejmowały osoby fizyczne w celu zapewnienia, aby wyniki analizy danych były reprezentatywne dla realiów sektora rolnego.
(27) Do celów przetwarzania danych osobowych na poziomie Unii należy określić zadania związane z zarządzaniem danymi osobowymi i ich przetwarzaniem. Zadania związane z przetwarzaniem danych na poziomie Unii powinny mieć zastosowanie do danych od momentu przekazania tych danych Komisji w postaci sprawozdań z gospodarstw rolnych. Państwa członkowskie powinny określić sposób zarządzania danymi osobowymi w ramach swojej jurysdykcji, w tym zadania w zakresie ochrony danych, zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/679, uwzględniając w szczególności fakt, że dane mogą być zbierane do wielu celów, a jednym z nich może być wykorzystanie w sprawozdaniach z gospodarstw rolnych.
(28) W związku z rozszerzonym zakresem FSDN w porównaniu z FADN konieczne jest dostosowanie zasad dotyczących budżetu. Rozporządzenie (UE) 2021/2116 stanowi, że Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) finansuje tworzenie i utrzymywanie systemów informacyjnych rachunkowości rolniczej, co stanowi wydatki w ramach zarządzania bezpośredniego. Należy nadal wypłacać państwom członkowskim kwotę z EFRG za dostarczenie, w wyznaczonym terminie, należycie wypełnionych sprawozdań z gospodarstw rolnych, co może być proporcjonalne do zakresu, w jakim te sprawozdania z gospodarstw rolnych obejmują odpowiednie tematy danych. Ponadto EFRG powinien przyczyniać się finansowo do wdrażania systemów państwa członkowskiego w celu dostosowania ich do zmienionego zakresu FSDN i zarządzania FSDN. Aby zapewnić jednolite warunki wdrożenia tego finansowania, należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze w odniesieniu do ustanowienia procedury dotyczącej kwot i wkładów, które mają być wypłacane państwom członkowskim z budżetu Unii, w tym kryteria przydziału wkładów finansowych.
(29) Podczas przyjmowania aktów delegowanych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1217/2009 w brzmieniu zmienionym niniejszym rozporządzeniem, szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, oraz aby konsultacje te prowadzone były zgodnie z zasadami ustanowionymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 14 . W szczególności, aby zapewnić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie udział na równych zasadach w przygotowaniu aktów delegowanych, instytucje te otrzymują wszelkie dokumenty w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji mogą systematycznie brać udział w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych.
(30) Należy zmienić nazwę Komitetu ds. Sieci Danych Rachunkowych Gospodarstw Rolnych, aby odzwierciedlić zmiany w rozporządzeniu (WE) nr 1217/2009 dokonane na podstawie niniejszego rozporządzenia.
(31) Uprawnienia wykonawcze powierzone Komisji w rozporządzeniu (WE) nr 1217/2009 w brzmieniu zmienionym niniejszym rozporządzeniem powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 15 .
(32) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, a mianowicie utworzenie FSDN, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na rozmiary i skutki niniejszego rozporządzenia możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.
(33) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 11 sierpnia 2022 r. 16
(34) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1217/2009,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Strasburgu dnia 22 listopada 2023 r.
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2674 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2023/2674 w sprawie zmiany rozporządzenia Rady (WE) nr 1217/2009 w odniesieniu do przekształcenia sieci danych rachunkowych gospodarstw rolnych w sieć danych dotyczących poziomu zrównoważenia gospodarstw rolnych |
Data aktu: | 22/11/2023 |
Data ogłoszenia: | 29/11/2023 |
Data wejścia w życie: | 19/12/2023 |