Rozporządzenie 2023/2638 ustalające uprawnienia do połowów na 2024 rok w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb w Morzu Bałtyckim oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2023/194 w odniesieniu do uprawnień do połowów w innych wodach

ROZPORZĄDZENIE RADY (UE) 2023/2638
z dnia 20 listopada 2023 r.
ustalające uprawnienia do połowów na 2024 rok w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb w Morzu Bałtyckim oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2023/194 w odniesieniu do uprawnień do połowów w innych wodach *

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 3,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 1  zawiera wymóg przyjmowania środków ochronnych przy uwzględnieniu dostępnych opinii naukowych, technicznych i ekonomicznych, w tym, w stosownych przypadkach, sprawozdań sporządzonych przez Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa i inne organy doradcze, a także przy uwzględnieniu wszelkich porad otrzymywanych od komitetów doradczych.

(2) Rada ma przyjąć środki dotyczące ustalenia i przydziału uprawnień do połowów, w tym - w stosownych przypadkach - określonych warunków funkcjonalnie związanych z tymi uprawnieniami do połowów. Zgodnie z art. 16 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 uprawnienia do połowów należy ustalać zgodnie z celami wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb) określonymi w art. 2 ust. 2 tego rozporządzenia. Ponadto w przypadku stad objętych poszczególnymi planami wieloletnimi TAC całkowite dopuszczalne połowy (TAC) należy ustalać zgodnie z celami i środkami określonymi w tych planach. Zgodnie z art. 16 ust. 1 tego rozporządzenia uprawnienia do połowów należy przydzielać państwom członkowskim tak, aby zapewnić względną stabilność działalności połowowej każdego państwa członkowskiego w odniesieniu do każdego stada lub rodzaju rybołówstwa..

(3) Całkowite dopuszczalne połowy (TAC) należy zatem ustalać, zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1380/2013, na podstawie dostępnych opinii naukowych, z uwzględnieniem skutków biologicznych i społeczno-gospodarczych, przy jednoczesnym zapewnieniu sprawiedliwego traktowania poszczególnych sektorów rybołówstwa oraz biorąc pod uwagę opinie wyrażane podczas konsultacji z zainteresowanymi stronami.

(4) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1139 2  ustanowiono wieloletni plan w odniesieniu do stad dorsza atlantyckiego, śledzia atlantyckiego i szprota w Morzu Bałtyckim oraz połowów eksploatujących te stada. Plan ten ma na celu zapewnienie, aby eksploatacja żywych zasobów morza pozwalała na odtwarzanie i utrzymywanie populacji poławianych gatunków powyżej poziomów pozwalających zapewnić maksymalny podtrzymy- walny połów (MSY). Rozporządzenie (UE) nr 1380/2013 stanowi, że w odniesieniu do stad objętych poszczególnymi planami wieloletnimi uprawnienia do połowów mają być ustalane zgodnie z zasadami określonymi w tych planach wieloletnich.

(5) Zgodnie z art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1139 uprawnienia do połowów dla stad wymienionych w art. 1 tego rozporządzenia mają zostać tak ustalone, aby osiągnąć tak szybko, jak to możliwe, w sposób progresywny i stopniowy, najpóźniej do 2020 r., wartość śmiertelności połowowej na poziomie MSY, wyrażonej w przedziałach. Limity połowowe mające zastosowanie w 2024 r. do odpowiednich stad w Morzu Bałtyckim należy ustalić zgodnie z zasadami i celami wieloletniego planu ustanowionego tym rozporządzeniem.

(6) W dniu 31 maja 2023 r. Międzynarodowa Rada Badań Morza (ICES) opublikowała roczną opinię w odniesieniu do stad w Morzu Bałtyckim.

(7) Istnieją pewne stada objęte rozporządzeniem (UE) 2016/1139, w odniesieniu do których ICES zaleca zerowe połowy. Jeżeli jednak TAC zostały ustalone na zalecanych poziomach, obowiązek wyładunku wszystkich połowów - w tym przyłowów tych stad w połowach wielogatunkowych - spowodowałby wystąpienie zjawiska "gatunków dławiących". "Gatunek dławiący" jest gatunkiem bez kwoty, który może spowodować zaprzestanie połowów przez jeden statek rybacki lub większą ich liczbę, nawet jeżeli statki te mają nadal kwotę na inne gatunki. Należy zatem ustanowić szczególne TAC dla przyłowów tych stad, aby osiągnąć właściwą równowagę między kontynuowaniem połowów - ze względu na potencjalnie poważne skutki społeczno-gospodarcze w przeciwnym razie - a potrzebą osiągnięcia dobrego stanu biologicznego tych stad, biorąc pod uwagę trudności w prowadzeniu połowów wszystkich stad w ramach połowów wielogatunkowych z zachowaniem MSY. Te TAC dla przyłowów należy ustalić na poziomach, które zapewnią zmniejszenie śmiertelności tych stad oraz zachęcą do poprawy selektywności i unikania przyłowów tych stad. W celu zmniejszenia połowów stad, w odniesieniu do których ustalono TAC dotyczące przyłowów, uprawnienia do połowów dotyczące łowisk, w których poławia się ryby z tych stad, należy ustalić na poziomach, które pomogą odbudować biomasę zagrożonych stad do zrównoważonych poziomów.

(8) Według ICES zdecydowana większość połowów w Morzu Bałtyckim charakteryzuje się co najmniej pewnym stopniem mieszania gatunków. Mieszanie to w równiej mierze dotyczy zarówno gatunków zarządzanych w ramach TAC, jak i gatunków, które nie są zarządzane w ramach TAC. Mieszanie występuje w największym stopniu między gatunkami pelagicznymi a gatunkami przydennymi. Na 2024 r. ICES zaleca zerowe połowy śledzia atlantyckiego w zachodniej części Morza Bałtyckiego, dorsza atlantyckiego we wschodniej części Morza Bałtyckiego i łososia atlantyckiego w basenie głównym. Ponadto w opinii wydanej z zachowaniem zasady ostrożności w odniesieniu do dorsza atlantyckiego w zachodniej części Morza Bałtyckiego ICES zaleca niezwykle niskie połowy. W związku z tym, gdyby TAC dla tych stad ustalono na poziomach zalecanych przez ICES, oznaczałoby to, że statki prowadzące zwłaszcza połowy gładzicy zaprzestałyby połowów w 2024 r. Na podstawie danych Europejskiego Centrum Monitorowania Rynku Produktów Rybołówstwa i Akwakultury (EUMOFA) szacuje się, że wartość pierwszej sprzedaży połowów gładzicy, która może być poławiana w granicach proponowanych TAC, wynosi 24,5 mln EUR. W 2024 r. należałoby również zaprzestać wiele połowów, w szczególności w ramach łodziowego rybołówstwa przybrzeżnego, w odniesieniu do gatunków nieobjętych unijnym TAC, zwłaszcza innych gatunków płastugokształtnych. Należy zatem ustanowić TAC dla przyłowów "gatunków dławiących" - śledzia atlantyckiego w zachodniej części Morza Bałtyckiego, dorsza atlantyckiego we wschodniej części Morza Bałtyckiego, dorsza atlantyckiego w zachodniej części Morza Bałtyckiego oraz łososia atlantyckiego w basenie głównym pod pewnymi warunkami.

(9) W odniesieniu do stada dorsza atlantyckiego we wschodniej części Morza Bałtyckiego ICES szacuje, że biomasa tego stada nadal znajduje się poniżej punktu odniesienia biomasy stada tarłowego, poniżej którego zdolność reprodukcyjna może być ograniczona (Blim), i prawie nie wzrosła w porównaniu z 2022 r. ICES zaleca zatem piąty rok z rzędu, aby nie poławiać dorsza atlantyckiego we wschodniej części Morza Bałtyckiego. W związku z tym, na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, należy utrzymać zamknięcie połowów ukierunkowanych i funkcjonalnie powiązane środki zaradcze. Uprawnienia do połowów w odniesieniu do nieuniknionych przyłowów należy ustalić na niskim poziomie, unikając jednocześnie wystąpienia zjawiska "gatunków dławiących".

(10) W odniesieniu do stada dorsza atlantyckiego w zachodniej części Morza Bałtyckiego" ICES skorygowała w dół swoje zalecenie, ze względu na utrzymującą się niepewność, i wydała opinię z zachowaniem zasady ostrożności. Teraz okazuje się, że stado znajdowało się poniżej Blim przez większość ostatnich 15 lat, a w 2022 r. było na historycznie niskim poziomie. Poziom połowów zalecany w opinii wydanej zgodnie z zasadą ostrożności jest na niezwykle niskim poziomie. W związku z tym, na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, należy utrzymać zamknięcie połowów ukierunkowanych i funkcjonalnie powiązane środki zaradcze oraz zamknąć połowy rekreacyjne dorsza atlantyckiego w zachodniej części Morza Bałtyckiego. Uprawnienia do połowów w odniesieniu do nieuniknionych przyłowów należy ustalić na niskim poziomie, unikając jednocześnie wystąpienia zjawiska "gatunków dławiących".

(11) W odniesieniu do łososia atlantyckiego w podrejonach ICES 22-31 ICES utrzymała swoją opinię zalecającą zerowe połowy, ograniczyła możliwość kontynuowania latem połowów przybrzeżnych do podrejonu ICES 31 oraz odpowiednio obniżyła zalecany poziom połowów. W związku z tym, na podstawie rozporządzeniem (UE) nr 1380/2013, należy dostosować obszar połowowy i poziom uprawnień do połowów zgodnie z opinią ICES oraz utrzymać funkcjonalnie powiązane środki zaradcze.

(12) Aby zapewnić pełne wykorzystanie uprawnień do połowów przybrzeżnych w podrejonie ICES 32, w 2019 r. wprowadzono ograniczoną elastyczność między obszarami w odniesieniu do łososia atlantyckiego z podrejonów ICES 22-31 i z podrejonu ICES 32. Ze względu na zmiany uprawnień do połowów tych dwóch stad należy utrzymać elastyczność w tym zakresie.

(13) Zakaz połowów troci wędrownej poza obszarem leżącym w granicach czterech mil morskich od linii podstawowych oraz ograniczenie przyłowów troci wędrownej do 3 % łącznych połowów troci wędrownej i łososia atlantyckiego w dużym stopniu przyczyniły się do znacznego ograniczenia znaczącego nieprawidłowego raportowania połowów łososia atlantyckiego, szczególnie jako połowów troci wędrownej. Należy zatem utrzymać istniejące ograniczenia w celu zachowania niskiego poziomu nieprawidłowego raportowania.

(14) Środki dotyczące połowów rekreacyjnych dorsza atlantyckiego i łososia atlantyckiego oraz środki ochrony stad troci wędrownej i łososia atlantyckiego powinny pozostawać bez uszczerbku dla bardziej rygorystycznych środków krajowych na podstawie art. 19 i 20 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.

(15) W odniesieniu do śledzia atlantyckiego w Zatoce Botnickiej, dla której połowy mają duże znaczenie społeczno-gospodarcze, ICES przedstawiła opinię dotyczącą MSY z przedziałami połowów. Jednocześnie biomasa tego stada jest obecnie poniżej punktu odniesienia, poniżej którego należy podjąć konkretne i odpowiednie działania w zakresie zarządzania (Btrigger), i istnieje prawdopodobieństwo, że stado spadnie poniżej Blim w 2025 r. W związku z tym, na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/1139, należy ustalić uprawnienia do połowów w dolnym przedziale śmiertelności połowowej zapewniającej MSY (FMSY).

(16) W odniesieniu do śledzia atlantyckiego w zachodniej części Morza Bałtyckiego ICES szacuje, że chociaż biomasa stada uległa zwiększeniu, wynosi ona jedynie 71 % Blim. Ponadto uzupełnianie stada utrzymuje się na rekordowo niskich poziomach i nie oczekuje się, że biomasa powróci do poziomu powyżej Blim w 2025 r. ICES zaleca zatem szósty rok z rzędu, aby nie poławiać śledzia atlantyckiego w zachodniej części Morza Bałtyckiego. W związku z tym, na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/1139, należy utrzymać zamknięcie połowów ukierunkowanych i ustalić uprawnienia do połowów w odniesieniu do nieuniknionych przyłowów na niskim poziomie, aby uniknąć wystąpienia zjawiska "gatunków dławiących".

(17) W odniesieniu do śledzia atlantyckiego w środkowej części Morza Bałtyckiego, dla którego połowy mają duże znaczenie społeczno-gospodarcze, ICES przedstawiła opinię dotyczącą MSY z przedziałami połowów. Jednocześnie ICES szacuje, że biomasa tego stada była poniżej Blim przez większość ostatnich 30 lat, w tym w ostatnich latach, i że istnieje prawdopodobieństwo, że biomasa tego stada pozostanie poniżej Blim w 2025 r. W związku z tym, na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/1139, należy ustalić uprawnienia do połowów na poziomie niższej wartości przedziału FMSY, i ustanowić zamknięcie tarliska w odniesieniu do połowów przy użyciu włoków pelagicznych jako dodatkowy środek zaradczy funkcjonalnie powiązany z uprawnieniami do połowów.

(18) W odniesieniu do śledzia atlantyckiego w Zatoce Ryskiej ICES szacuje, że biomasa jest powyżej Btrigger, a presja połowowa - na poziomie FMSY. Należy zatem ustalić, na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/1139, uprawnienia do połowów na poziomie wartości punktu FMSY.

(19) Jeżeli chodzi o gładzicę, ICES szacuje, że dorsz atlantycki stanowi przyłów w połowach gładzicy. Należy zatem ustalić, na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/1139, uprawnienia do połowów gładzicy poniżej najniższej wartości w przedziale FMSY.

(20) W odniesieniu do szprota ICES szacuje, że chociaż biomasa przekracza Btrigger, od 2014 r. nie odnotowano znacznego uzupełnienia stada. Ponadto ICES szacuje, że uzupełnienie stada w latach 2021 i 2022 było historycznie niskie. Poza tym połowy szprota to często połowy wielogatunkowe, gdzie szprot poławiany jest wraz ze śledziem atlantyckim. Należy zatem ustalić, na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/1139, uprawnienia do połowów szprota w odnośnym dolnym przedziale FMSY.

(21) Korzystanie z określonych w niniejszym rozporządzeniu uprawnień do połowów podlega rozporządzeniu Rady (WE) nr 1224/2009 3 , w szczególności jego art. 33 dotyczącemu zapisu połowów i nakładu połowowego oraz jego art. 34 dotyczącemu przekazywania Komisji danych dotyczących wyczerpania uprawnień do połowów. W niniejszym rozporządzeniu należy zatem określić kody dotyczące wyładunków ryb ze stad objętych niniejszym rozporządzeniem, które to kody państwa członkowskie mają stosować, przesyłając dane Komisji.

(22) W rozporządzeniu Rady (WE) nr 847/96 4  wprowadzono dodatkowe ustalane z roku na rok warunki TAC, w tym w art. 3 i 4 przepisy dotyczące elastyczności w odniesieniu do stad objętych TAC przezornościowymi i analitycznymi. Na podstawie art. 2 tego rozporządzenia przy ustalaniu TAC Rada ma określić stada, w odniesieniu do których nie stosuje się art. 3 i 4, w szczególności na podstawie biologicznego stanu tych stad. Ponadto dla wszystkich stad objętych obowiązkiem wyładunku na podstawie art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 ustanowiono mechanizm elastyczności obejmującej kolejny rok. W związku z tym, w celu uniknięcia nadmiernej elastyczności, która podważyłaby zasady racjonalnej i odpowiedzialnej eksploatacji żywych zasobów morza, utrudniłaby realizację celów wspólnej polityki rybołówstwa i spowodowałaby pogorszenie biologicznego stanu stad, należy jednoznacznie wyjaśnić, że art. 3 i art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96 mają zastosowanie w odniesieniu do TAC wyłącznie, gdy nie korzysta się z obejmującej kolejny rok elastyczności przewidzianej w art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.

(23) Biomasa dorsza atlantyckiego we wschodniej części Morza Bałtyckiego, dorsza atlantyckiego w zachodniej części Morza Bałtyckiego i śledzia atlantyckiego w zachodniej części Morza Bałtyckiego jest poniżej Blim. W 2024 r. w odniesieniu do wszystkich tych stad dozwolone są wyłącznie przyłowy i połowy naukowe, oraz - w przypadku śledzia atlantyckiego w zachodniej części Morza Bałtyckiego - łodziowe rybołówstwo przybrzeżne. W związku z tym oraz biorąc pod uwagę stosunkowo niską odporność ekosystemu Morza Bałtyckiego, państwa członkowskie mające udział w kwotach odpowiedniego TAC zobowiązały się, że nie będą stosować obejmującej kolejny rok elastyczności przewidzianej w art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 w odniesieniu do tych stad w 2024 r., tak aby połowy w 2024 r. nie przekroczyły odpowiednich TAC. Ponadto w podrejonach ICES 22-30 biomasa prawie wszystkich stad rzecznych łososia atlantyckiego jest poniżej granicznego punktu odniesienia dla produktywności pod względem smoltów (Rlim), a w 2024 r. dozwolony jest jedynie przyłów i połów do celów badań naukowych. Odpowiednie państwa członkowskie podjęły zatem podobne zobowiązanie dotyczące elastyczności obejmującej kolejny rok w odniesieniu do połowów łososia atlantyckiego w basenie głównym w 2024 r.

(24) W rozporządzeniu Rady (UE) 2023/194 5  ustalono uprawnienia do połowów okowiela od dnia 1 listopada 2022 r. do dnia 31 października 2023 r. w wodach rejonu ICES 3a ("cieśniny Skagerrak i Kattegat"), w wodach Zjednoczonego Królestwa i wodach Unii podobszaru ICES 4 oraz w wodach Zjednoczonego Królestwa rejonu ICES 2a ("Morze Północne"). Okres połowu okowiela trwa od dnia 1 listopada do dnia 31 października. Unia i Zjednoczone Królestwo przeprowadziły w dniu 16 października 2023 r. konsultacje dwustronne na podstawie art. 498 ust. 2 Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony 6  oraz uzgodniły TAC na podstawie opinii ICES opublikowanej w dniu 9 października 2023 r. Wyniki konsultacji udokumentowano w pisemnym protokole, który został zatwierdzony przez Radę w dniu 20 października 2023 r. i podpisany przez przedstawiciela Komisji w imieniu Unii i przez szefa delegatury Zjednoczonego Królestwa, zgodnie z art. 498 ust. 6 tej umowy oraz decyzją Rady (UE) 2021/1875 7 . Odnośne uprawnienia do połowów okowiela w rejonie ICES 3a, w wodach Zjednoczonego Królestwa i wodach Unii podobszaru ICES 4 oraz w wodach Zjednoczonego Królestwa rejonu ICES 2a od dnia 1 listopada 2023 r. do dnia 31 października 2024 r. należy zatem ustalić na poziomie określonym w tym pisemnym protokole.

(25) W rozporządzeniu (UE) 2023/194 ustalono uprawnienia do połowów plamiaka w podobszarze ICES 4, rejonie 6a i rejonie 3a (Morze Północne, obszar na zachód od Szkocji, cieśnina Skagerrak) na 2023 r. na podstawie wyników konsultacji w sprawie połowów między Unią, Norwegią i Zjednoczonym Królestwem na 2024 r., udokumentowanych w uzgodnionym protokole podpisanym w dniu 9 grudnia 2022 r. W celu zagwarantowania pełnego wykorzystania uprawnień do połowów należy zezwolić na wdrażanie elastycznych ustaleń pomiędzy niektórymi obszarami TAC, w przypadku gdy dotyczy to tych samych stad biologicznych. Należy zatem wprowadzić międzyobszarową elastyczność kwot państw członkowskich w odniesieniu do plamiaka w wysokości do 10 % z Morza Północnego do wód Unii w cieśninach Skagerrak i Kattegat.

(26) Zgodnie z Umową o partnerstwie w sprawie zrównoważonych połowów między Unią Europejską, z jednej strony, a Rządem Grenlandii i Rządem Danii, z drugiej strony, i protokołem wykonawczym do tej umowy 8  Unia ma otrzymać od Rządu Grenlandii 7,7 % TAC dla gromadnika (Mallotus villosus) do wyłowienia w wodach Grenlandii podob- szarów ICES 5 oraz 14. W dniu 5 października 2023 r. Rząd Grenlandii poinformował Unię, że według śródokreso- wej opinii naukowej Islandzkiego Instytutu Badań Morskich i Słodkowodnych połowy w "zimie 2023/2024" nie powinny przekroczyć zero ton i że na podstawie tej opinii Rząd Grenlandii nie może obecnie zaoferować Unii gro- madnika w tym okresie. Dlatego dopóki nie pojawi się ostateczna opinia naukowa, która pozwoliłaby Rządowi Grenlandii zaoferować Unii gromadnika, uprawnienia do połowów tego stada w rozporządzeniu (UE) 2023/194 należy oznaczyć jako "Do ustalenia".

(27) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2023/194.

(28) Aby uniknąć przerwania działalności połowowej, przepisy niniejszego rozporządzenia dotyczące Morza Bałtyckiego powinny mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2024 r. Niniejsze rozporządzenie powinno jednak mieć zastosowanie do okowiela w rejonie ICES 3a i w wodach Zjednoczonego Królestwa i Unii podobszaru ICES 4 oraz w wodach Zjednoczonego Królestwa rejonu ICES 2a od dnia 1 listopada 2023 r. do dnia 31 października 2024 r., jako że jest to okres połowu okowiela. Niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie do plamiaka w podobszarze ICES 4, w rejonie 6a i w rejonie 3a (Morze Północne, obszar na zachód od Szkocji, cieśnina Skagerrak) od dnia 1 listopada 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r., tak aby zagwarantować pełne wykorzystanie uprawnień do połowów na 2023 r. Ze względu na pilny charakter niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po publikacji,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  I

Przepisy ogólne

Artykuł  1

Przedmiot

W niniejszym rozporządzeniu ustala się uprawnienia do połowów w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb w Morzu Bałtyckim na rok 2024 oraz zmienia się niektóre uprawnienia do połowów w innych wodach, ustalone w rozporządzeniu (UE) 2023/194.

Artykuł  2

Zakres stosowania

1. 
Niniejsze rozporządzenie stosuje się do unijnych statków rybackich prowadzących działalność na Morzu Bałtyckim.
2. 
Niniejsze rozporządzenie ma również zastosowanie do połowów rekreacyjnych, w przypadku gdy zostały one wyraźnie wskazane w odpowiednich przepisach.
Artykuł  3

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia zastosowanie mają definicje zawarte w art. 4 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.

Ponadto stosuje się następujące definicje:

1)
"podrejon" oznacza podrejon Międzynarodowej Rady Badań Morza (ICES) Morza Bałtyckiego, jak określono w załączniku III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 218/2009 9 ;
2)
"całkowity dopuszczalny połów (TAC)" oznacza:
a)
w przypadku połowów podlegających wyłączeniu z obowiązku wyładunku, ustanowionego w art. 15 ust. 4-7 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 - ilość ryb, którą można wyładować każdego roku z poszczególnych stad;
b)
w przypadku wszystkich pozostałych połowów - ilość ryb, którą można odłowić każdego roku z poszczególnych stad;
3)
"kwota" oznacza część TAC przydzieloną Unii, państwu członkowskiemu lub państwu trzeciemu;
4)
"połowy rekreacyjne" oznaczają niekomercyjną działalność połowową, w przypadku której żywe zasoby morza są eksploatowane do celów, takich jak rekreacja, turystyka lub sport;
5)
"ocena analityczna" oznacza ilościową ocenę tendencji zachodzących w obrębie określonego stada, opartą na danych dotyczących biologii i eksploatacji tego stada, w tym na danych przybliżonych, których jakość w świetle analizy naukowej okazała się wystarczająco wysoka, aby możliwe było wydanie opinii naukowej;
6)
"TAC analityczny" oznacza TAC, dla którego dostępna jest ocena analityczna;
7)
"TAC przezornościowy" oznacza TAC, dla którego nie jest dostępna ocena analityczna, natomiast jest dostępna ocena oparta na podejściu ostrożnościowym albo nie jest dostępna żadna ocena.

ROZDZIAŁ  II

Uprawnienia do połowów

Artykuł  4

TAC i jego przydziały

TAC, kwoty oraz, w stosownych przypadkach, środki funkcjonalnie z nimi związane określono w załączniku.

Artykuł  5

Przepisy szczególne dotyczące przydziału uprawnień do połowów

1. 
Przydział uprawnień do połowów dla państw członkowskich określony w niniejszym rozporządzeniu pozostaje bez uszczerbku dla:
a)
wymian dokonywanych na podstawie art. 16 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013;
b)
odliczeń i ponownych przydziałów dokonywanych na podstawie art. 37 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009;
c)
dodatkowych wyładunków dozwolonych na podstawie art. 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96 lub art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013;
d)
ilości zatrzymanych zgodnie z art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96 lub przeniesionych na podstawie art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013;
e)
odliczeń dokonywanych na podstawie art. 105, 106 i 107 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.
2. 
Stada, które podlegają TAC przezornościowym lub analitycznym na potrzeby zarządzania z roku na rok TAC i kwotami przewidzianego w rozporządzeniu (WE) nr 847/96, określono w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
3. 
O ile w załączniku do niniejszego rozporządzenia nie określono inaczej, art. 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96 ma zastosowanie do stad podlegających TAC przezornościowemu, a art. 3 ust. 2 i 3 oraz art. 4 tego rozporządzenia - do stad podlegających TAC analitycznemu.
4. 
Art. 3 i art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96 nie mają zastosowania, w przypadku gdy państwo członkowskie korzysta z elastyczności obejmującej kolejny rok przewidzianej w art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.
Artykuł  6

Warunki wyładunku połowów i przyłowów

Stada gatunków niedocelowych na bezpiecznym poziomie biologicznym, o których mowa w art. 15 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1380/20213, do których zastosowanie ma odstępstwo od obowiązku odliczania połowów od odpowiednich kwot, określono w odpowiednich tabelach TAC w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  7

Zamknięcia w celu ochrony tarła dorsza atlantyckiego

1. 
Zakazuje się połowów przy użyciu dowolnego rodzaju narzędzi połowowych w podrejonach 25 i 26 od dnia 1 maja do dnia 31 sierpnia.
2. 
Zakaz określony w ust. 1 nie ma zastosowania w następujących przypadkach:
a)
operacje połowowe prowadzone wyłącznie na potrzeby badań naukowych, pod warunkiem że badania te prowadzone są zgodnie z warunkami określonymi w art. 25 rozporządzenia (UE) 2019/1241;
b)
unijne statki rybackie o długości całkowitej poniżej 12 metrów, które prowadzą połowy z użyciem sieci skrzelowych, sieci oplątujących lub drygawic, przy użyciu sznurów stawnych dennych, takli, takli dryfujących, węd ręcznych oraz podrywek lub podobnych biernych narzędzi połowowych na obszarach, gdzie głębokość wody jest mniejsza niż 20 metrów, zgodnie ze współrzędnymi na oficjalnej mapie morskiej wydanej przez właściwe organy krajowe;
c)
unijne statki rybackie, które w podrejonie 25 poławiają ze stad pelagicznych z przeznaczeniem do bezpośredniego spożycia przez ludzi, używając narzędzi o rozmiarze oczek sieci nie większym niż 45 mm, w obszarach, gdzie głębokość wody jest mniejsza niż 50 metrów - zgodnie ze współrzędnymi na oficjalnej mapie morskiej wydanej przez właściwe organy krajowe - i których wyładunki są sortowane.
3. 
Zakazuje się połowów przy użyciu dowolnego rodzaju narzędzi połowowych w podrejonach 22 i 23 od dnia 15 stycznia do dnia 31 marca, a w podrejonie 24 od dnia 15 maja do dnia 15 sierpnia.
4. 
Zakaz określony w ust. 3 nie ma zastosowania w następujących przypadkach:
a)
operacje połowowe prowadzone wyłącznie na potrzeby badań naukowych, pod warunkiem że badania te prowadzone są zgodnie z warunkami określonymi w art. 25 rozporządzenia (UE) 2019/1241;
b)
unijne statki rybackie o długości całkowitej poniżej 12 metrów, które prowadzą połowy z użyciem sieci skrzelowych, sieci oplątujących lub drygawic, przy użyciu sznurów stawnych dennych, takli, takli dryfujących, węd ręcznych oraz podrywek lub podobnych biernych narzędzi połowowych na obszarach, gdzie głębokość wody jest mniejsza niż 20 metrów, zgodnie ze współrzędnymi na oficjalnej mapie morskiej wydanej przez właściwe organy krajowe;
c)
unijne statki rybackie, które w podrejonie 24 poławiają ze stad pelagicznych z przeznaczeniem do bezpośredniego spożycia przez ludzi, używając narzędzi o rozmiarze oczek sieci nie większym niż 45 mm, w obszarach, gdzie głębokość wody jest mniejsza niż 40 metrów - zgodnie ze współrzędnymi na oficjalnej mapie morskiej wydanej przez właściwe organy krajowe - i których wyładunki są sortowane;
d)
unijne statki rybackie prowadzące połowy małży dragami w podrejonie 22 na obszarach, gdzie głębokość wody jest mniejsza niż 20 metrów, zgodnie ze współrzędnymi na oficjalnej mapie morskiej wydanej przez właściwe organy krajowe.
5. 
Kapitanowie unijnych statków rybackich, o których mowa w ust. 2 lit. b) oraz ust. 4 lit. b) i c), zapewniają możliwość monitorowania swojej działalności połowowej w dowolnym momencie przez organy kontrolne właściwego państwa członkowskiego.
Artykuł  8

Zamknięcia połowów dla ochrony tarlisk śledzia atlantyckiego w podrejonach 25-27, 28.2, 29 oraz 32

Zakazuje się poławiania stad pelagicznych włokiem pelagicznym w następujących okresach:

w podrejonach 25 i 26 - od dnia 1 kwietnia do dnia 30 kwietnia;
w podrejonach 27 i 28.2 - od dnia 16 kwietnia do dnia 15 maja;
w podrejonach 29 i 32 - od dnia 1 maja do dnia 31 maja.
Artykuł  9

Środki dotyczące połowów rekreacyjnych dorsza atlantyckiego w podrejonach 22-26

Zakazuje się połowów rekreacyjnych dorsza atlantyckiego w podrejonach 22-26.

Artykuł  10

Środki dotyczące połowów rekreacyjnych łososia atlantyckiego w podrejonach 22-31

1. 
Zakazuje się połowów rekreacyjnych łososia atlantyckiego w podrejonach 22-31. Wszelkie przypadkowo złowione osobniki łososia atlantyckiego są niezwłocznie uwalniane z powrotem do morza.
2. 
Na zasadzie odstępstwa od ust. 1 połowy rekreacyjne łososia atlantyckiego są dozwolone pod następującymi łącznymi warunkami:
a)
dziennie na jednego rybaka rekreacyjnego może zostać złowiony i zatrzymany nie więcej niż jeden osobnik łososia atlantyckiego z przyciętą płetwą tłuszczową;
b)
po złowieniu pierwszego łososia atlantyckiego z przyciętą płetwą tłuszczową rybak rekreacyjny zaprzestaje połowów łososia atlantyckiego przez pozostałą część dnia;
c)
wszystkie zatrzymane osobniki wszystkich gatunków ryb są wyładowywane w całości.
3. 
Na zasadzie dodatkowego odstępstwa od ust. 1 połowy rekreacyjne łososia atlantyckiego są dozwolone w podrejonie 31 od dnia 1 maja do dnia 31 sierpnia w obszarach leżących w granicach czterech mil morskich mierzonych od linii podstawowych.
4. 
Niniejszy artykuł pozostaje bez uszczerbku dla bardziej rygorystycznych środków krajowych na mocy art. 19 i 20 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.
Artykuł  11

Środki dotyczące ochrony stad troci wędrownej i łososia atlantyckiego w podrejonach 22-32

1. 
Unijnym statkom rybackim zakazuje się połowów troci wędrownej poza obszarem w granicach czterech mil morskich mierzonych od linii podstawowych w podrejonach 22-32. Podczas połowów łososia atlantyckiego poza obszarem leżącym w granicach czterech mil morskich od linii podstawowych w podrejonie 32 przyłowy troci wędrownej nie mogą przekraczać 3 % całkowitego połowu łososia atlantyckiego i troci wędrownej znajdujących się w dowolnym momencie na statku lub wyładowanych po każdym rejsie połowowym.
2. 
Zakazuje się połowów taklami troci wędrownej lub łososia atlantyckiego poza obszarem leżącym w granicach czterech mil morskich mierzonych od linii podstawowych w podrejonach 22-31.
3. 
Niniejszy artykuł pozostaje bez uszczerbku dla bardziej rygorystycznych środków krajowych na mocy art. 19 i 20 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.
Artykuł  12

Przekazywanie danych

Państwa członkowskie przekazują Komisji dane na temat ilości złowionych lub wyładowanych stad, na podstawie art. 33 i 34 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009, stosując kody stad określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

ROZDZIAŁ  III

Przepisy końcowe

Artykuł  13

Zmiana w rozporządzeniu (UE) 2023/194

W rozporządzeniu (UE) 2023/194 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w załączniku IA część B tabela uprawnień do połowów okowiela (Trisopterus esmarkii) w wodach rejonu ICES 3a ("cieśniny Skagerrak i Kattegat"), w wodach Zjednoczonego Królestwa i wodach Unii podobszaru ICES 4 oraz w wodach Zjednoczonego Królestwa rejonu ICES 2a ("Morze Północne") otrzymuje brzmienie:
"Gatunek: Okowiel i powiązane przyłowy

Trisopterus esmarkii

Obszar: 3a; wody Zjednoczonego Królestwa i wody Unii obszaru 4; wody Zjednoczonego Królestwa obszaru 2a
(NOP/2A3A4.)
Rok 2023 2024
Dania 49 478 (1)(3) 8 226 (1)(6) TAC analityczny
Niemcy 9 (1)(2)(3) 2 (1)(2)(6) Nie stosuje się art. 3 ust. 2 i 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96.
Niderlandy 36 (1)(2)(3) 6 (1)(2)(6) Nie stosuje się art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96
Unia 49 524 (1)(3) 8 234 (1)(6)
Zjednoczone Królestwo 10 204 (2)(3) 2 058 (2)(6)
Norwegia 0 (4) 0 (4)
Wyspy Owcze 0 (5) 0 (5)
TAC 59 728 10 292
(1) Przyłowy plamiaka i witlinka mogą stanowić do 5 % kwoty (OT2/*2A3A4). Przyłowy plamiaka i witlinka odjęte od kwoty zgodnie z niniejszym przepisem oraz przyłowy gatunków odjęte od kwoty zgodnie z art. 15 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 nie mogą łącznie przekraczać 9 % kwoty.
(2) Kwotę można poławiać wyłącznie w wodach Zjednoczonego Królestwa i w wodach Unii obszarów ICES 2a, 3a i 4.
(3) Można poławiać wyłącznie od dnia 1 listopada 2022 r. do dnia 31 października 2023 r.
(4) Stosuje się kratownicę sortującą.
(5) Stosuje się kratownicę sortującą. Kwota ta obejmuje maksymalnie 15 % nieuniknionych przyłowów (NOP/*2A3A4), które należy od niej odjąć.
(6) Można poławiać wyłącznie od dnia 1 listopada 2023 r. do dnia 31 października 2024 r.";
2)
w załączniku IA część B tabela zawierająca uprawnienia do połowów plamiaka (Melanogrammus aeglefinus) w podobsza- rze ICES 4 i w wodach Zjednoczonego Królestwa rejonu ICES 2a otrzymuje brzmienie:
"Gatunek: Plamiak

Melanogrammus aegltfinus

Obszar: 4; wody Zjednoczonego Królestwa obszaru

2a

(HAD/2AC4.)

Belgia 363 (1) (2) TAC analityczny
Dania 2 495 (1) (2) Stosuje się art. 8 ust. 2 niniejszego rozporządzenia.
Niemcy 1 588 (1) (2)
Francja 2 768 (1) (2)
Niderlandy 272 (1) (2)
Szwecja 223 (1) (2)
Unia 7 709 (1) (2)
Norwegia 13 432 (3)
Zjednoczone Królestwo 37 261
TAC 58 402
(1) Warunek szczególny: z czego do 10 % można poławiać w wodach Zjednoczonego Królestwa, wodach Unii i wodach międzynarodowych obszaru 6a na północ od 58°30'N (HAD/*6AN58).
(2) Warunek szczególny: z czego do 10 % można poławiać w wodach Unii obszaru 3a (HAD/*03 A-C).
(3) Z czego 11 182 tony mogą zostać złowione w wodach Unii (HAD/*04-EU). Połowy dokonane w ramach tej kwoty należy odjąć od udziału Norwegii w TAC.
Warunek szczególny: w granicach tych kwot w następującym obszarze nie można poławiać ilości większych niż wymienione poniżej:
wody Norwegii obszaru 4 (HAD/*04N-)
Unia 4 774";
3)
w załączniku IB tabela uprawnień do połowów gromadnika (Mallotus villosus) w wodach Grenlandii podobszarów ICES 5 i 14 otrzymuje brzmienie:
"Gatunek: Gromadnik Obszar: wody Grenlandii podobszarów 5 i 14

Mallotus villosus (CAP/514GRN)

Dania Do ustalenia TAC analityczny
Niemcy Do ustalenia Nie stosuje się art. 3 ust. 2 i 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96.
Szwecja Nie stosuje się art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96. Do ustalenia
Wszystkie państwa członkowskie Do ustalenia (1)
Unia Do ustalenia (2) (3)
Norwegia Do ustalenia (3)
TAC Nie dotyczy
(1) Dania, Niemcy i Szwecja mogą mieć dostęp do kwoty "wszystkich państw członkowskich" dopiero po wyczerpaniu własnej kwoty. Jednakże państwa członkowskie posiadające ponad 10 % kwoty Unii nie mogą mieć w ogóle dostępu do kwoty "wszystkich państw członkowskich". Połowy, które należy odjąć od tej wspólnej kwoty, zgłasza się osobno (CAP/514GRN_AMS).
(2) Połowy mogą się rozpocząć, gdy Unia zaakceptuje ofertę dotyczącą takich kwot złożoną przez władze Grenlandii w ramach Umowy o partnerstwie w sprawie zrównoważonych połowów między Unią Europejską, z jednej strony, a Rządem Grenlandii i Rządem Danii, z drugiej strony, oraz protokołu wykonawczego do tej umowy * . Państwa członkowskie zapewniają, aby ich połowy nie przekraczały ilości otrzymanej od władz Grenlandii po odliczeniu ilości przekazanych Norwegii.
(3) Dla okresu połowowego od dnia 15 października 2023 r. do dnia 15 kwietnia 2024 r.".
Artykuł  14

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 2024 r.

Na zasadzie odstępstwa od akapitu drugiego:

a)
art. 13 pkt 1 stosuje się od dnia 1 listopada 2023 r. do dnia 31 października 2024 r.;
b)
art. 13 pkt 2 stosuje się od dnia 1 listopada 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 listopada 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

TAC MAJĄCE ZASTOSOWANIE DO UNIJNYCH STATKÓW RYBACKICH NA OBSZARACH, GDZIE ISTNIEJĄ TAC, W PODZIALE NA GATUNKI I OBSZARY

W tabelach poniżej określono TAC i kwoty (w tonach masy w relacji pełnej, o ile nie określono inaczej), w podziale na stada, oraz środki funkcjonalnie z nimi związane.

Odniesienia do obszarów połowowych oznaczają odniesienia do obszarów ICES.

Stada ryb zostały wymienione zgodnie z kolejnością alfabetyczną nazw systematycznych.

Do celów niniejszego rozporządzenia podaje się poniższą tabelę porównawczą nazw systematycznych i nazw zwyczajowych:

Nazwa systematyczna Kod Alfa-3 Nazwa zwyczajowa
Clupea harengus HER Śledź atlantycki
Gadus morhua COD Dorsz atlantycki
Pleuronectes platessa PLE Gładzica
Salmo salar SAL Łosoś atlantycki
Sprattus sprattus SPR Szprot

Tabela 1

Gatunek: Śledź atlantycki Clupea harengus Obszar: Podrejony 30-31

(HER/30/31.)

Finlandia 45 092 TAC analityczny
Szwecja 9 908
Unia 55 000
TAC 55 000

Tabela 2

Gatunek: Śledź atlantycki Clupea harengus Obszar: Podrejony 22-24

(HER/3BC+24)

Dania 110 (1) TAC analityczny
Niemcy 435 (1) Nie stosuje się art. 3 ust. 2 i 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96.
Finlandia 0 (1) Nie stosuje się art. 4 rozporządzenia (WE)
Polska 103 (1) nr 847/96.
Szwecja 140 (1)
Unia 788 (1)
TAC 788 (1)
(1) Wyłącznie przyłowy. W ramach tej kwoty nie są dozwolone połowy ukierunkowane.
Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego mogą być podejmowane ukierunkowane na śledzia atlantyckiego operacje połowowe prowadzone wyłącznie na potrzeby badań naukowych, pod warunkiem że są prowadzone z zachowaniem zgodności z warunkami określonymi w art. 25 rozporządzenia (UE) 2019/1241.
Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego połowy tej kwoty są dozwolone dla unijnych statków rybackich o długości całkowitej poniżej 12 metrów, które prowadzą połowy z użyciem sieci skrzelowych, sieci oplątujących, węd ręcznych, niewodów stawnych lub podrywek. Kapitanowie tych statków rybackich zapewniają możliwość monitorowania ich działalności połowowej w dowolnym momencie przez organy kontrolne właściwego państwa członkowskiego

Tabela 3

Gatunek: Śledź atlantycki

Clupea harengus

Obszar: wody Unii podrejonów 25-27, 28.2,

29 i 32 (HER/3D-R30)

Dania 888 TAC analityczny
Niemcy 235 Nie stosuje się art. 3 ust. 2 i 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96.
Estonia 4 535 Nie stosuje się art. 4 rozporządzenia (WE)
Finlandia 8 853 nr 847/96.
Łotwa 1 119
Litwa 1 178
Polska 10 057
Szwecja 13 503
Unia 40 368
TAC Nie dotyczy

Tabela 4

Gatunek: Śledź atlantycki Clupea harengus Obszar: Podrejon 28.1

(HER/03D.RG)

Estonia 17 529 TAC analityczny
Łotwa 20 430 Stosuje się art. 6 niniejszego rozporządzenia
Unia 37 959
TAC 37 959

Tabela 5

Gatunek: Dorsz atlantycki

Gadus morhua

Obszar: wody Unii podrejonów 25-32

(COD/3DX32.)

Dania 137 (1) TAC przezornościowy
Niemcy 54 (1) Nie stosuje się art. 3 rozporządzenia (WE)
nr 847/96.
Estonia 13 (1)
Finlandia 10 (1)
Łotwa 51 (1)
Litwa 33 (1)
Polska 159 (1)
Szwecja 138 (1)
Unia 595 (1)
TAC Nie dotyczy (1)
(1) Wyłącznie przyłowy. W ramach tej kwoty nie są dozwolone połowy ukierunkowane.
Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego mogą być podejmowane ukierunkowane na dorsza
atlantyckiego operacje połowowe prowadzone wyłącznie na potrzeby badań naukowych, pod
warunkiem że są prowadzone z zachowaniem zgodności z warunkami określonymi w art. 25
rozporządzenia (UE) 2019/1241.

Tabela 6

Gatunek: Dorsz atlantycki

Gadus morhua

Obszar: Podrejony 22-24

(COD/3BC+24)

Dania 148 (1) TAC przezornościowy
Niemcy 73 (1) Nie stosuje się art. 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96.
Estonia 3 (1)
Finlandia 3 (1)
Łotwa 12 (1)
Litwa 8 (1)
Polska 40 (1)
Szwecja 53 (1)
Unia 340 (1)
TAC 340 (1)
(1) Wyłącznie przyłowy. W ramach tej kwoty nie są dozwolone połowy ukierunkowane.
Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego mogą być podejmowane ukierunkowane na dorsza
atlantyckiego operacje połowowe prowadzone wyłącznie na potrzeby badań naukowych, pod
warunkiem że są prowadzone z zachowaniem zgodności z warunkami określonymi w art. 25 rozporządzenia (UE) 2019/1241.

Tabela 7

Gatunek: Gładzica

Pleuronectes platessa

Obszar: wody Unii podrejonów 22-32

(PLE/3BCD-C)

Dania 8 105 TAC analityczny
Niemcy 900 Stosuje się art. 6 niniejszego rozporządzenia.
Polska 1 697
Szwecja 611
Unia 11 313
TAC 11 313

Tabela 8

Gatunek: Łosoś atlantycki

Salmo salar

Obszar: wody Unii podrejonów 22-31

(SAL/3BCD-F)

Dania 11 183 (1)(2) TAC analityczny
Niemcy 1 244 (1)(2) Nie stosuje się art. 3 ust. 2 i 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96.
Estonia 1 137 (1)(2)(3) Nie stosuje się art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96.
Finlandia 13 945 (1)(2)
Łotwa 7 113 (1)(2)
Litwa 836 (1)(2)
Polska 3 393 (1)(2)
Szwecja 15 116 (1)(2)
Unia 53 967 (1)(2)
TAC Nie dotyczy
(1) Wyrażony w liczbie sztuk ryb.
(2) Wyłącznie przyłowy. W ramach tej kwoty nie są dozwolone połowy ukierunkowane.
Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego mogą być podejmowane ukierunkowane na łososia
atlantyckiego operacje połowowe prowadzone wyłącznie na potrzeby badań naukowych, pod
warunkiem że są prowadzone z zachowaniem zgodności z warunkami określonymi w art. 25 rozporządzenia (UE) 2019/1241.
Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego połowy tej kwoty są dozwolone dla unijnych statków
rybackich od dnia 1 maja do dnia 31 sierpnia w podrejonie ICES 31 w obszarach leżących
w granicach czterech mil morskich mierzonych od linii podstawowych.
(3) Warunek szczególny: nie więcej niż 450 osobników można poławiać z tej kwoty w wodach Unii podrejonu 32 (SAL/*3D32).

Tabela 9

Gatunek: Łosoś atlantycki

Salmo salar

Obszar: wody Unii podrejonu 32

(SAL/3D32.)

Estonia 1 040 (1) TAC przezornościowy
Finlandia 9 104 (1)
Unia 10 144 (1)
TAC Nie dotyczy
(1) Wyrażony w liczbie sztuk ryb.

Tabela 10

Gatunek: Szprot

Sprattus

Obszar: wody Unii podrejonów 22-32

(SPR/3BCD-C)

Dania 19 827 TAC analityczny
Niemcy 12 561 Stosuje się art. 6 niniejszego rozporządzenia.
Estonia 23 024
Finlandia 10 379
Łotwa 27 807
Litwa 10 059
Polska 59 013
Szwecja 38 330
Unia 201 000
TAC Nie dotyczy
* Kwoty połowowe ustalone w nin. rozporządzeniu zostały zwiększone zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia nr 2024/1890 z dnia 11 lipca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1890) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 lipca 2024 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1139 z dnia 6 lipca 2016 r. ustanawiające wieloletni plan w odniesieniu do stad dorsza, śledzia i szprota w Morzu Bałtyckim oraz połowów eksploatujących te stada, zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 2187/2005 i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1098/2007 (Dz.U. L 191 z 15.7.2016, s. 1).
3 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające unijny system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 1).
4 Rozporządzenie Rady (WE) nr 847/96 z dnia 6 maja 1996 r. wprowadzające dodatkowe, ustalane z roku na rok, warunki zarządzania ogólnym dopuszczalnym połowem (TAC) i kwotami (Dz.U. L 115 z 9.5.1996, s. 3).
5 Rozporządzenie Rady (UE) 2023/194 z dnia 30 stycznia 2023 r. w sprawie ustalenia w odniesieniu do niektórych stad ryb uprawnień do połowów na 2023 r. mających zastosowanie w wodach Unii oraz - dla unijnych statków rybackich - w niektórych wodach nienale- żących do Unii, a także ustanowienia na lata 2023 i 2024 takich uprawnień do połowów w odniesieniu do niektórych stad głębokowodnych (Dz.U. L 28 z 31.1.2023, s. 1).
6 Dz.U. L 149 z 30.4.2021, s. 10.
7 Decyzja Rady (UE) 2021/1875 z dnia 22 października 2021 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być przyjęte w imieniu Unii w ramach corocznych konsultacji ze Zjednoczonym Królestwem w celu uzgodnienia całkowitych dopuszczalnych połowów (Dz.U. L 378 z 26.10.2021, s. 6).
8 Dz.U. L 175 z 18.5.2021, s. 3. Unia zatwierdziła Umowę o partnerstwie w sprawie zrównoważonych połowów między Unią Europejską, z jednej strony, a Rządem Grenlandii i Rządem Danii, z drugiej strony, oraz protokół wykonawczy do tej umowy, w drodze decyzji Rady (UE) 2021/2043 z dnia 18 listopada 2021 r. dotyczącej zawarcia, w imieniu Unii, Umowy o partnerstwie w sprawie zrównoważonych połowów między Unią Europejską, z jednej strony, a Rządem Grenlandii i Rządem Danii, z drugiej strony, oraz protokołu wykonawczego do tej umowy (Dz.U. L 418 z 24.11.2021, s. 1).
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 218/2009 z dnia 11 marca 2009 r. w sprawie przekazywania przez państwa członkowskie prowadzące połowy na północno-wschodnim Atlantyku danych statystycznych dotyczących połowów nominalnych (Dz.U. L 87 z 31.3.2009, s. 70).
* Dz.U. L 175 z 18.5.2021, s. 3.".

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2638

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2023/2638 ustalające uprawnienia do połowów na 2024 rok w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb w Morzu Bałtyckim oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2023/194 w odniesieniu do uprawnień do połowów w innych wodach
Data aktu: 20/11/2023
Data ogłoszenia: 22/11/2023
Data wejścia w życie: 23/11/2023, 01/01/2024, 01/11/2023